The Matrix, hvor har de det fra?
Fra : Andrew

Dato : 18-04-01 14:37

HEJ

Jeg skal som i måske ved skrive en opgave om The Matrix!

Jeg ved at filosoffen Nietzsche er blevet brugt, men hvilke af hans
bøger/filosofier er der blevet brugt (rimelig præcist: HVOR, hvilken bog,
hvilket kapitel).
Jeg har virkelig ikke tid til at læse 5 tykke bøger af ham for at finde det
jeg leder efter (Det som the Matrix har gjort brug af). Det er også rimelig
godt kamufleret af hans, til tider ret så udfordrende sprog.

Ved i om The Matrix har brugt andre filosoffer, eller andet som kunne være
godt sekundært materiale??

TUUUUUUUUUUUUUSIND TAK hvis i gider at skrive en mail, i er virkelig
allesammen rigtig rare, så!

Mvh And

Fra : Andrew

Dato : 18-04-01 14:47

SORRY, forkert grupper, skulle have været dk.kultur.film, men hvis i ved
noget er i velkomne til at skrive!

Mvh And

Fra : Invader Zim

Dato : 18-04-01 20:31

Prøv filosoffen Rene Descartes. Det er ham som kom frem til udtrykket "I
think therefore I am", ved at tvivle både sin egen eksistens og om hans
omgivelser overhovedet er virkelige.
Det er hovedsaligt dét, og hans idé om "The evil genius" der holder ham
fanget uden at han er klar over det, The Matrix bygger på.
(Jeg ved ikke hvad hans værk hedder på dansk, men på engelsk hedder det
"Mediations").
Jeg ved ikke hvad af The Matrix der er bygget på Nietzche, for jeg kunne i
hvert fald ikke genkende det i noget af det af Nietzche's, jeg har læst.
(men nu har jeg godt nok kun læst en af hans bøger :P )

-Invader Zim

Fra : Invader Zim

Dato : 18-04-01 20:52

forresten, hvis du vil vide mere om Descartes' 'onde geni' eller dæmon er du
velkommen til at emaile mig på assprobeBLOOOGH@worldonline.dk (bare fjern
BLOOOGH)

-Invader Zim