MS Windows
briani 27239
Fra fat32 til NTFS
Fra : Olsen

Dato : 13-01-04 21:36

Grundet virus har jeg netop formateret mit c-drev.
Nu vil jeg gerne, efter installering af XPpro, skifte fra fat32 til NTFS.

Hvordan gør jeg det på dansk XPpro?

Udover c-drevet har jeg 5 øvrige drev partitioneret med fat32.

Vil der ske noget ved at skifte alle til NTFS?

\Olsen

Fra : Anders pedersen

Dato : 13-01-04 22:42

On Tue, 13 Jan 2004 21:35:32 +0100, Olsen wrote:

> Grundet virus har jeg netop formateret mit c-drev.
> Nu vil jeg gerne, efter installering af XPpro, skifte fra fat32 til NTFS.
>
> Hvordan gør jeg det på dansk XPpro?
King lidt tilbage i gruppen det spørgsmål er stillet tusind gange før.

> Udover c-drevet har jeg 5 øvrige drev partitioneret med fat32.
>
> Vil der ske noget ved at skifte alle til NTFS?

så vidt jeg ved NEJ

--
Med venlig Hilsen
Anders B Pedersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-01-04 22:48

Olsen skrev :
> [...]
>
> Hvordan gør jeg det på dansk XPpro?
>
> Udover c-drevet har jeg 5 øvrige drev partitioneret med fat32.
>
> Vil der ske noget ved at skifte alle til NTFS?

Frit fra hukommelsen, mener jeg at du kan skifte de 5 øvrige partitioner
uden problemmer, men system partitionen vil nok nægte at blive skiftet,
eller i det mindste advare dig om at alt går tabt. Det sidte har jeg aldrig
rigtig forstået, idet det nemt lader sig gøre på en W2k maskine.

Ret mig hvis jeg tager fejl!

Du bruger kommandoen convert /FS:NTSC
( tjek convert /? )

Det eneste der sker ved at skifte til NTFS er at W98 (og derfør) ikke
længere kan se partitionen. Du får fri fil størrelse og mindre spildplads på
disken.
FAT32 er hurtigere ved såm filer, men NTFS er bedre ved store filer.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-04 00:51

Nå, kan harddisken så vises på en amerikansk fjernsynsmodtager eller hvad?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-01-04 03:09

Jens Jensen skrev :
> [...]
Never The Same Colour - ja det giver spændende effekter !
Godt jeg henviste til hjælpen......

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Laziter [9440]

Dato : 14-01-04 03:36

> Never The Same Colour - ja det giver spændende effekter !
> Godt jeg henviste til hjælpen......

LOL

Ja jeg var da også lige ved at undre mig lidt over sammenhængen mellem NTFS
og NTSC..
Men ok, det kunne jo være en video harddisk der skulle konverteres *GG*

Mvh
Benjamin

Fra : ha

Dato : 14-01-04 11:48

> Ret mig hvis jeg tager fejl!

Det gør du. Den advarsel der kommer siger, at du mister alle
de data der vedrører NTFS.
Jeg har flere gange konverteret fra NTFS til FAT32 ved hjælp
af Partition Magic programmet. Om windows kan gøre det
selv, ved jeg ikke.
Umiddelbart vil jeg tro, at der sker det samme, som det du
omtaler med win2k.

mvh
ha

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-01-04 11:56

ha skrev :

> [...]
> selv, ved jeg ikke.
> Umiddelbart vil jeg tro, at der sker det samme, som det du

Nope - Convrt /FS:NTFS i W2k går fint, men man får en advarsel i XP.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-04 16:26

XP kan ikke konvertere fra NTFS til FAT. Måske meget fornuftigt. Er
NTFS-drevet fx komprimeret, kan datene måske ikke være der med
FAT-formatering osv. Der skal en formatering til, hvis det skal ske vha.
Windows. Og vi ved jo alle, hvad en formatering betyder. Ellers skal Windows
nok fortælle det...

v.h.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 17:12

In article <40055f9b$0$29389$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
hansemannæluchter@mail.dk says...

> XP kan ikke konvertere fra NTFS til FAT. Måske meget fornuftigt. Er

Læs lige hvad Michael skriver.

Jeg ved godt at det kan være svært, med den citatteknik du lægger for
dagen, men det er ingen undskyldning.

Læs venligst linket i min signatur.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-01-04 18:35

Jens Jensen skrev :
> XP kan ikke konvertere fra NTFS til FAT. Måske meget fornuftigt. Er

OG OVERSKRIFTEN LYDER: Kik selv!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : ha

Dato : 14-01-04 21:46

Michael Lund Sørensen wrote:
> Nope - Convrt /FS:NTFS i W2k går fint, men man får en advarsel i XP.

Jeg er sikkert lidt langsom i opfattelsen, men påstår du, at
jeg IKKE har konverteret fra NTFS til FAT32 når jeg
kører winXP. Konvertering foretaget med Part.Magic.

mvh
ha

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-01-04 23:01

ha skrev:

> Jeg er sikkert lidt langsom i opfattelsen, men påstår du, at
> jeg IKKE har konverteret fra NTFS til FAT32 når jeg
> kører winXP. Konvertering foretaget med Part.Magic.

I snakker forbi hinanden. :)
Tråden handler om at gå fra FAT32 til NTFS og det kan man gøre uden
at miste data med convert-kommandoen og det både i Win2000 og XP.
Du (og Jens Jensen) snakker om at gå fra NTFS til FAT32 og det kan
man ganske rigtigt ikke uden at miste data, medmindre man bruger et
tredjepartsprogram som f.eks. Partition Magic.

Madsen.

Fra : Olsen

Dato : 15-01-04 08:57

Følger lige op på eget spørgsmål:

Grundet virus, der faktisk slettede min XP selv om jeg har alle mulige
programmer ex AdAware, Trend, etc. Disse advarede dog ikke!

Måtte derfor installere XPpro igen og ville dennegang bruge ntfs filsystem,
hvilket ikke kunne lade sig gøre. Måske fordi de øvrige drev var fat32 (?)

Efter formatering kørte dllhost32.exe (orm) vildt i processen, hvilket
undrede mig såre meget efter en formatering (?) Selv flere online scanninger
kunne ikke rydde den.

Til sidst lykkedes det mig at knække den. Herefter ville jeg konvertere,
hvilket jeg gjorde med kommandoen C: /fs:ntfs /v i dos og det gik uden
problemer. Derefter konverterede jeg også de øvrige drev.

Efter installering af Office m.m. indlæste jeg dokumenter fra backup og her
var heller ingen problemer.

Tilbage står spørgsmålet, hvordan denne orm kunne overleve en formatering.
Tjekkede selvfølgelig også min installeringsCD som ikke var befængt.

\ Olsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-01-04 09:11

Du kan ikke køre DOS i Windows XP.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 10:05

In article <40064b30$0$29400$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
hansemannæluchter@mail.dk says...

> Du kan ikke køre DOS i Windows XP.

Og du kan ikke citere korrekt. Se den smøre du citerer - det er ganske
unødvendigt. Det forstyrrer mere end det hjælper.

Klik på linket i min signatur og bliv klogere.

Fra : Olsen

Dato : 15-01-04 10:54

"Jens Jensen" mumlede:
> Du kan ikke køre DOS i Windows XP.

OK, der skulle have stået kommandoprompt fra Tilbehør.

\Olsen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 15-01-04 13:09

"Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

<Klip>
> Efter formatering kørte dllhost32.exe (orm) vildt i processen, hvilket
> undrede mig såre meget efter en formatering (?) Selv flere online
scanninger
> kunne ikke rydde den.

<Klip>
> Tilbage står spørgsmålet, hvordan denne orm kunne overleve en formatering.
> Tjekkede selvfølgelig også min installeringsCD som ikke var befængt.
>
> \ Olsen

Hvis en orm lægger sig i MBR på et FAT32 drev, i hvad det nu hedder på NTFS
og andre filsystemer bootsektor har du problemet.Ved en standart
formattering slettes bootsektoren normalt ikke. Du kan med fordel efter et
virusangreb F.eks. køre en FDISK /mbr, der kan lave en ny bootrecord, inden
du går igang med formatteringen.

Nu lød jeg måske for skråsikker, så hør lige de andre kloge hoveder, der
måske skyder ovenstående sætning i småstykker.

Mvh Leif

Fra : ha

Dato : 15-01-04 09:52

Thomas Madsen wrote: