MS Windows
briani 27239
Kan man sende genvej til clipboard?
Fra : Jan Viegand

Dato : 10-01-04 10:44

Man kan lave en genvej (.lnk) på skrivebordet til en fil ved at højreklikke
på den og vælge Send til skrivebord.

Er der nogen mulighed for at man kan ændre eller lave en ekstra "send til",
hvor man sender genvejen til clipboard, hvorefter man kan indsætte genvejen
i et andet program?

Jan

Fra : Dieter Lauff

Dato : 10-01-04 13:59

"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til",
> hvor man sender genvejen til clipboard, hvorefter man kan indsætte

Prøv at højreklikke på filen og vælg kopi,
genvejen kan så indsættes ved nyt højreklik.
Men det var måske ikke det du mente?

Fra : Jan Viegand

Dato : 10-01-04 17:43

"Dieter Lauff" <lauffREMOVE@webspeed.dk> wrote in message

.......> >
> til",
> genvejen

> Prøv at højreklikke på filen og vælg kopi,
> genvejen kan så indsættes ved nyt højreklik.
> Men det var måske ikke det du mente?

Ikke helt. Jeg var faktisk ikke klar over denne funktion (paste shortcut),
så tak for info. Men det jeg ønsker er at paste den ind i Outlook. Ideen er
at jeg i en Outlook post kan have links til filerne på disken, så jeg let
kan åbne dem fra Outlook. Det skal være en shortcut-fil, fordi linket til
filen bevares selv om jeg flytter filen til en anden folder.

Jan

Fra : Michael Laursen

Dato : 11-01-04 19:15

"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> wrote in message

> [...]
> kan åbne dem fra Outlook. Det skal være en shortcut-fil, fordi linket til
> filen bevares selv om jeg flytter filen til en anden folder.

Hvad er det for en fil (eller filer) du gerne vil linke til fra Outlook, og
hvorfor? Har lige læst denne tråd igennem, men synes jeg er lidt uklar på,
hvad du mener?

Mvh. Michael

Fra : Jan Viegand

Dato : 11-01-04 23:09

"Michael Laursen" <bonden100@hotmail.com> wrote in message

> [...]
Outlook, og
> hvorfor? Har lige læst denne tråd igennem, men synes jeg er lidt uklar på,

Ifm. mit arbejde prøver jeg at styre meget information via Outlook. Jeg
laver Outlook posts (dvs. bruger formularen IPM.Post) og har diverse tekst
heri. Men tit ønsker jeg at have links til filer på harddisken, således at
jeg let fra en Outlook-post kan åbne filen. Problemet er at hvis jeg fx
indsætter et hyper link til filen, er der problemer hvis jeg skulle finde på
at flytte filen på harddisken, fx hvis jeg omorganiserer filer eller
arkiverer dem.

Derimod er der ingen problemer, hvis jeg først laver en shortcut-fil til den
fil jeg ønsker at linke til, og anbringer denne shortcut-fil i en fast
folder, som jeg ikke flytter. Derved kan jeg flytte så meget jeg vil på
selve filen, og shortcut-filen vil altid finde filen. I Outlook-posten laver
jeg et link til shortcut-filen og derigennem kan jeg åbne filen.

Det virker godt nok som jeg gør nu, det er bare mere bøvlet først at lave en
shortcut og derefter flytte denne shortcut-fil til den faste folder, og
derefter i Outlook linke til shortcut-filen.

Håber at dette forklarede baggrunden for mit spørgsmål.

Mvh.

Jan

Fra : Leo.E

Dato : 10-01-04 21:21

"Dieter Lauff" <lauffREMOVE@webspeed.dk> wrote in message news:<3ffff711$0$263$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
Skriv i kør boksen: sendto tilføj så ny genvej-hen til windows/system32,clipboard
Leo

Fra : Jan Viegand

Dato : 10-01-04 23:50

> Skriv i kør boksen: sendto tilføj så ny genvej-hen til
windows/system32,clipboard
> Leo

Jeg forstår ikke helt dette. Efter kør, sendto, er jeg i denne folder:
C:\Documents and Settings\JV\SendTo
Derefter tilføjer jeg en shortcut til c:\winnt\system32\clipbrd.exe eller
hvad? Jeg kan ikke skrive "....system32,clipboard" som du skriver.

Men der sker ikke rigtigt noget ved at gøre dette og sende til clipbrd.exe,
jeg åbner bare clipbook viewer.

Kunne du evt. hjælpe og skrive helt specifikt hvad jeg gør? Tak.

Jan

Fra : Leo.E

Dato : 11-01-04 07:54

"Jan Viegand" <news@FJERNjanviegand.dk> wrote in message news:<Bk%Lb.70112$jf4.4569516@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> jeg åbner bare clipbook viewer.
>
> Kunne du evt. hjælpe og skrive helt specifikt hvad jeg gør? Tak.

Ja okay- Du er i -sendto- og så finder du system32 mappen, og i den
ligger clipbrd, den dobbeltklikker du på, så skulle den være hjemme;)

Leo

Fra : Jan Viegand

Dato : 11-01-04 18:58

"Leo.E" <le01@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Ja okay- Du er i -sendto- og så finder du system32 mappen, og i den
> ligger clipbrd, den dobbeltklikker du på, så skulle den være hjemme;)

Det virker nu ikke. Eneste der sker er at ClipBook Viewer åbnes.

Egentlig tror jeg ikke at det er muligt at gøre på en nem måde. Det må være
et særlig funktion, der laver shortcut til desktop. I SendTo-folderen står
der som type for "Desktop (create shortcut)": DESKLINK file. Man skal vel
have en tilsvarende fil som laver shortcut og sender det til clipboard i
stedet for desktop.

Jan