samling af rj-45
Fra : Nfu

Dato : 04-02-04 22:02

Er der en fidus ved at overholde farvekoden når man samler rj-45 kabler,
eller er det ikke ligegyldigt hvilken rækkefølge man sætter kablerne i hvis
det bare er det samme i hver ende af kablet?

Fra : Peter Hansson

Dato : 04-02-04 22:10

"Nfu" <nfuansatte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> det bare er det samme i hver ende af kablet?

Det er ikke helt ligegyldigt, da de 8 ledninger er snoet parvis. Dette giver
en vis afskærmning. Desuden er det rart, hvis man bliver nødt til at skifte
f.eks. et defekt stik ud i den ene ende af en lang ledning at man kan stole
på at den anden ende er korrekt monteret.

PH

Fra : Bastard Operator Fro~

Dato : 04-02-04 22:12

> Er der en fidus ved at overholde farvekoden når man samler rj-45 kable
Ja - det er da altid en fordel at overholde en standart.

> eller er det ikke ligegyldigt hvilken rækkefølge man sætter kablerne i
hvis
> det bare er det samme i hver ende af kablet?

Faktisk ikke. Det er vigtig at henholdsvis RX og TX tilhører samme parsnoede
ledningpar.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-02-04 22:16

On Wed, 4 Feb 2004 22:01:55 +0100, "Nfu" <nfuansatte@mail.dk> wrote:

>Er der en fidus ved at overholde farvekoden når man samler rj-45 kabler,
>eller er det ikke ligegyldigt hvilken rækkefølge man sætter kablerne i hvis
>det bare er det samme i hver ende af kablet?

Hvis du placerer lederne korrekt, er farvekoden egentlig ligegyldig.

Men du gør klogt i at vælge een af de to farvekodestandarder og så
konsekvent gennemføre den. På et eller andet tidspunkt vil der gå ged
i dit netværk, og hvis du så ikke har styr på farvekoderne bliver det
et helvede at fejlfinde...

<mlr>

Fra : Bastard Operator Fro~

Dato : 04-02-04 22:21

"> Men du gør klogt i at vælge een af de to farvekodestandarder og så
> konsekvent gennemføre den.

Er du sikker på der findes 2 forskellige farvekode standarder?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-02-04 22:42

On Wed, 4 Feb 2004 22:20:48 +0100, "Bastard Operator From Hell"
<ckc@technoir.dk> wrote:

>Er du sikker på der findes 2 forskellige farvekode standarder?

Jo da: T568A og T568B.

De adskiller sig ved at der er byttet rundt på de orange og de grønne
lederpar.

<mlr>

Fra : Bastard Operator Fro~

Dato : 04-02-04 23:27

"> Jo da: T568A og T568B.

> De adskiller sig ved at der er byttet rundt på de orange og de grønne
> lederpar.

Ja det ved jeg godt - men det er jo ikke bare 2 standarder man kan vælge
frit imellem.
Der har jo betydning for om du laver et "nomalt" eller krydset kabel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-02-04 01:06

On Wed, 4 Feb 2004 23:26:46 +0100, "Bastard Operator From Hell"
<ckc@technoir.dk> wrote:

>"> Jo da: T568A og T568B.

>Ja det ved jeg godt - men det er jo ikke bare 2 standarder man kan vælge
>frit imellem.

Ifølge:
<url: http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm>
kan amn vælge A eller B vilkårligt, bare man er konsekvent.
Men du har selvfølgelig ret i:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Arne Keller

Dato : 05-02-04 19:45

Bastard Operator From Hell wrote:

> "> Jo da: T568A og T568B.

> Ja det ved jeg godt - men det er jo ikke bare 2 standarder man kan vælge
> frit imellem.

Jo

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-04 22:35

Michael Rasmussen wrote:

> Hvis du placerer lederne korrekt, er farvekoden egentlig ligegyldig.

Det kommer an på !
Farverne er selvfølgelig ikke specielt vigtig for den elektriske
forbindelse, men parrene skal være placeret rigtigt, derfor er
farvekoden en god ide at følge.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-02-04 22:59

On Wed, 04 Feb 2004 22:16:08 +0100, Michael Rasmussen
<YouCantFindMe@invalid> wrote:

>Hvis du placerer lederne korrekt, er farvekoden egentlig ligegyldig.

Og korrekt betyder, at et signal skal overføres på et lednings-*par*,
som andre har nævnt.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : ml

Dato : 04-02-04 23:30

findes der et link til en side hvor farvekoden er godt gengivet?

/ml

Fra : Bastard Operator Fro~

Dato : 04-02-04 23:36

findes der et link til en side hvor farvekoden er godt gengivet?

Ja det findes mange på www.google.com

Her er en http://www.hedensted-antenneforening.dk/internet_netvaerk.htm

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-02-04 01:03

On Wed, 4 Feb 2004 23:35:31 +0100, "Bastard Operator From Hell"
<ckc@technoir.dk> wrote:

>findes der et link til en side hvor farvekoden er godt gengivet?
>
>Her er en http://www.hedensted-antenneforening.dk/internet_netvaerk.htm

Et par stykker mere:
<url: http://www.brinck.dk/patch.asp>
<url:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm#T568AB>
<url: http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mith

Dato : 08-02-04 18:58

> Hvis du placerer lederne korrekt, er farvekoden egentlig ligegyldig.

Hmm ikke helt, der er forskel på hvor meget de forskellige par er snoet, og
det kan være en fejlkilde, ved længere afstande, så overhold nu
standarderne, det skader aldrig ;)

Tommy

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-02-04 15:08

Nfu wrote:

> Er der en fidus ved at overholde farvekoden når man samler rj-45 kabler,
> eller er det ikke ligegyldigt hvilken rækkefølge man sætter kablerne i hvis
> det bare er det samme i hver ende af kablet?

Hej Nfu

TP(parsnoede)-kabler med RJ-45 stik er HF-kabler:

netværk, kabellængde:
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/teknik/html/0929.all.html#946

http://directory.google.com/Top/Computers/Hardware/Cables/FAQs,_Help,_and_Tutorials/Category_5_Information/

mvh/Glenn