Problemer med at køre mailserver ud igenne~
Fra : Carsten Milling

Dato : 02-02-04 14:36

Hej.

Jeg har en lille, billig router - en D-Link DL-604, som jeg altid har været
glad for, og som altid har fungeret rimeligt godt.

Nu har jeg købt et domænenavn og har lavet både en A-record og en XM-record,
som begge peger på min routers ip-adresse.

I routerens virtual server har jeg åbnet for portene 25, 110, 80 og 8080
(det sidste til webmail) således, at det nat'tes over til den maskine på mit
LAN, som har mailserver og webserver installeret.

På maskinen har jeg Norton Antivirus 2004 og ZoneAlarm Pro with
Webfiltering.

I ZoneAlarm har jeg også åbnet for port 25, 110, 80 og 8080. Jeg har nu
installeret en ArgoSoft gratis mailserver, hvor jeg har konfigureret den til
min DNS, mit domæne og så videre. Hvis jeg sætter en postkonto op på
serveren, kan jeg oprette den tilsvarende konto på Outlook på en anden
maskine på nettet, og jeg kan teste kontoindstillingerne (Outlook XP), og
det virker fint. Klienten kan hente post på mailserveren, og man kan sende
post igennem mailserveren.

MEN man kan ikke sende post TIL serveren. Man får hver gang en mail tilbage
fra den afsendende mailserver om, at ens mailserver ikke var tilgængelig.
Dette sker 2-3 timer efter, at man har prøvet at sende sin mail.

Da jeg har prøvet at slå både firewall og Norton Antivirus fra (i korte
perioder), og det stadig ikke fungerer, men jeg har en kollegas ord for, at
serveren er sat rigtigt op (han har selv brugt den i flere år uden problemer
med en Cisco router dog), så er jeg begyndt at mistænke min router. Det kan
næsten ikke være andet!

Er der nogen, der kan sige mig, om denne router er uegnet til denne type
trafik, eller hvad der evt. skal ændres i dens opsætning før at det
fungerer?

mvh

Carsten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-02-04 17:11

Carsten Milling wrote:

> MEN man kan ikke sende post TIL serveren. Man får hver gang en mail tilbage
> fra den afsendende mailserver om, at ens mailserver ikke var tilgængelig.
> Dette sker 2-3 timer efter, at man har prøvet at sende sin mail.

Med mindre du har ProAccess, så er det TDC der driller dig. TDC
spærrer som standard for indgående trafik på port 25. Det du kan
gøre for at omgå denne spærring er at sætte TDC mailserver
backup-mx.post.tele.dk op som sekundær mx. Når folk så prøver at
sende en mail til dit domæne, så kikser det i første omgang fordi
TDC har spærret for port 25 på dit ipnummer. Herefter opdager
afsenderens mailserver at den skal sende til
backup-mx.post.tele.dk hvis den primære mailserver ikke virker.
backup-mx.post.tele.dk modtager mailen og forsøger at sende den
til primær mx (= din server), og denne gang lykkes det fordi
backup-mx.post.tele.dk står "indenfor" TDC spærring..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-02-04 17:19

"Carsten Milling" <carsten@milnet.dk> wrote:

>Jeg har en lille, billig router - en D-Link DL-604, som jeg altid har været
>glad for, og som altid har fungeret rimeligt godt.

Udmærket prisbillig router..

...cut

>På maskinen har jeg Norton Antivirus 2004 og ZoneAlarm Pro with
>Webfiltering.

Med den beskyttelse din router gi'r er Norton og ZoneAlarm
overflødige..

...cut

>MEN man kan ikke sende post TIL serveren. Man får hver gang en mail tilbage
>fra den afsendende mailserver om, at ens mailserver ikke var tilgængelig.
>Dette sker 2-3 timer efter, at man har prøvet at sende sin mail.

Så vidt jeg kan se har du ADSL via TDC, og de har for at undgå misbrug
(læs: SPAM) spærret for port 25. Så problemet ligger hos TDC og ikke i
din router.

Det er muligt at omgå denne spærring - www.dyndns.dk gør det blandt
andet, men de tekniske detaljer er volapyk for mig..

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 19:38

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er muligt at omgå denne spærring - www.dyndns.dk gør det blandt
> andet, men de tekniske detaljer er volapyk for mig..

Det som nemt nok når man lige sætter det rigtigt op.. jeg har et domain feks
"www.mitdomain.dk".
Det skal jeg så sætte op så jeg har noget MX record som fortæller at man
skal bruge tdc's mxbackup ting..
og lave noget 10 og 20 rang på det.. men det kan man læse lidt mere om på
tdc.. søg efter "egenserver" og læs :)

Fra : Carsten Milling

Dato : 03-02-04 06:03

Hej og tak til alle, der har svaret!

Jeg vil lige indskyde en lille rettelse: det er Tele2adsl, jeg har internet
igennem. Da jeg skrev i går, sad jeg på mit arbejde, hvor vi kører gennem
TDC. Men det er jo TDC's linjer og udstyr, som Tele2 benytter. Har dette
noget at sige? Specielt er jeg meget interesseret i det forslag, der fremkom
om at lave en backup MX record til backup-mx.post.tele.dk Vil dette stadig
virke??

mvh

Carsten

Fra : Cubus

Dato : 03-02-04 07:39

From: "Carsten Milling" <carsten@milnet.dk>

> [...]
> om at lave en backup MX record til backup-mx.post.tele.dk Vil dette stadig

Scroll lidt nedad på denne side:

http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Carsten Milling

Dato : 04-02-04 14:27

Hej og tak til alle, der har hjulpet mig her.

Jeg har skrevet til Tele2adsl og forespurgt om mine problemer skyldtes, at
port 25 mon var lukket. De svarede, at det var den sør'me!! Men så henviste
de meget venligt til, at hvis jeg oprettede en sekunder MX record, hvor jeg
pegede på mail-relay.tele2adsl.dk - en linje som nedenstående, så ville det
virke.
domæne.dk. IN MX 20 mail-relay.tele2adsl.dk

Så jeg var inde hos gratisdns og lave denne lille ændring - og nu virker
det!!

Så tak til alle! Det er helt utroligt! Jeg har igennem ca. 10 år jævnligt
skrevet og spurgt i Usenet om vanskelige spørgsmål og problemer, og jeg tror
aldrig, at jeg er gået forgæves! Der er altid flinke folk, der har været der
til at hjælpe!!! Det er bare lækkert!

mvh

Carsten