Lyd og billede over PDS kat 5e/6
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 01-02-04 17:31

Jeg hørte en af vennerne snakke om at trække video og stereosignal over en
PDS-kabling.

Jeg påstod, at signalet simpelt hen ville blive for dårligt, men nu bliver
jeg i tvivl, da jeg egentlig ingen praktisk erfaring har med dette, og lige
faldt over:

http://www.vbaluns.com

og hvor de på http://www.vbaluns.com/installationb.html skriver, at det
giver et "klart signal og et bedre støjforhold". Men bedre end hvad?

Var det kun i "gamle dage", at man kun burde køre antennesignaler over coax?
Jeg skal faktisk selv til at trække en PDS-kabling i mit nye hus (der dog
ikke er færdigt endnu). Jeg havde tænkt mig at køre data og telefoni over
denne, men hvis man med fordel blot kan trække PDS og køre alt over dette
med diverse balluns, gider jeg ikke også trække coax. ?

Vh, Lars.

Fra : Cubus

Dato : 01-02-04 18:05

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev

> Jeg hørte en af vennerne snakke om at trække video og stereosignal over en
> PDS-kabling.

IHC Net anvender samme netværkskabling og RJ45-udtag til samtlige signaler.
Der findes mange informationer rundt omkring på siden.

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=142

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 01-02-04 20:34

> IHC Net anvender samme netværkskabling og RJ45-udtag til samtlige
> Der findes mange informationer rundt omkring på siden.
>
> http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=142

Jeg har også overvejet IHC-control. Ikke IHC-net, for det er vel bare en
"alm." PDS-kabling, hvor der bare står IHC på?

IHC-Control er så vidt jeg har forstået den elektroniske styring af
tænd-sluk osv., og det ene forudsætterikke nødvendigvis det andet?

Jeg har planer om at få en aut. elektrikker til at lave IHC-Control-delen,
og så selv ordne PDS'en - evt. suppleret med coax, hvis det altså er
nødvendigt.

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 01-02-04 20:41

> Jeg har planer om at få en aut. elektrikker til at lave IHC-Control-delen,
> og så selv ordne PDS'en - evt. suppleret med coax, hvis det altså er
> nødvendigt.

Altså nødvendigt for at opnå en ordentlig kvalitet - for jeg er godt klar
over, at det er muligt at køre antennesignal over PDS.

Vh, Lars.

Fra : Cubus

Dato : 01-02-04 20:45

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev

> Jeg har også overvejet IHC-control. Ikke IHC-net, for det er vel bare en
> "alm." PDS-kabling, hvor der bare står IHC på?

Jo, men det skal jo ikke forhindre en i at få nogle tips til mulighederne
ved at studere noget af det omfattende materiale der er at finde på
hjemmesiden.

> IHC-Control er så vidt jeg har forstået den elektroniske styring af
> tænd-sluk osv., og det ene forudsætterikke nødvendigvis det andet?

Nej, de to systemer fungerer uafhængigt af hinanden.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 02-02-04 00:12

Lars Bonnesen wrote:
> Jeg hørte en af vennerne snakke om at trække video og stereosignal over en
> PDS-kabling.

Det kan man sagtens, du skal anvende baluns som dem du refererer til
eller endnu bedre nogle som passer til det kabelsystem som du vælger at
installere.

> [...]
>
> og hvor de på http://www.vbaluns.com/installationb.html skriver, at det
> giver et "klart signal og et bedre støjforhold". Men bedre end hvad?

Jeg har ofte anvendt balund til video og lyd, især på lange afstande
bliver billedkvaliteten fra f.eks overvågningskameraer bedre med
balanceret kabel end med coax.

> [...]
> denne, men hvis man med fordel blot kan trække PDS og køre alt over dette
> med diverse balluns, gider jeg ikke også trække coax. ?

Nu er lyd og video jo ikke det samme som antenne, bortset fra at man kan
køre begge applikationer på et coax kabel.

Men det kan lade sig gøre at køre antenne over f.eks Cat6 kabler.
Jeg har kun Cat6 installeret i mit hus det anvendes til tele, data,
video, lyd, antenne.

Det eneste som jeg ikke kan anbefale at køre over Cat6 er antenne,
merprisen for baluns er meget større end en coax installation og
båndbredden bliver også begrænset når man anvender baluns, i mit
tilfælde kan jeg anvende systemet op til 550Mhz.
Hvis jeg f.eks vil installere en parabol som jo anvender noget i omegnen
af 1,2Ghz er jeg tvungen til at installere coax.

Den kommende standard om kabling i hjemmet anbefaler både Cat6 og coax
for at få mulighed for at køre alle applikationer.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.