ADSL og DHCP
Fra : Klaus Petersen

Dato : 01-02-04 15:16

Hej NG.

Jeg har ADSL hos Tele2 med en statisk IP, som bliver mig automatisk tildelt
via. DHCP serveren.

1) Hvordan identificerer DHCP serveren min forbindelse, så den kan tildele
mig den rigtige IP adresse?
2) Kan det tænkes, at det sker via. netkortets MAC adresse?
3) Hvad sker der hvis man pludselig bruger et andet netkort?
4) Hvis det holder op med at virke, hvor lang tid går der før DHCP serveren
opdager ændringen?

Ved i hvordan det hænger sammen?

mvh.
Klaus

Fra : Cubus

Dato : 01-02-04 15:23

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> skrev

> [...]
> via. DHCP serveren.
>
> 1) Hvordan identificerer DHCP serveren min forbindelse, så den kan tildele

Aner det ikke.

> 2) Kan det tænkes, at det sker via. netkortets MAC adresse?

Nej.

> 3) Hvad sker der hvis man pludselig bruger et andet netkort?

Så bør man frigive IP-adressen på det foregående netkort, så det nye
netkort kan få IP-adressen tildelt med det samme.

> 4) Hvis det holder op med at virke, hvor lang tid går der før DHCP serveren
> opdager ændringen?

For tiden gives der vist et lease på 3 timer ad gangen.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jens

Dato : 01-02-04 15:50

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Aner det ikke.

Mac adressen på modemet afgør hastigheden, mac adressen på router eller
netkort afgør hvilken ip man får.

> Nej.

Jo, netop.

> Så bør man frigive IP-adressen på det foregående netkort, så det nye
> netkort kan få IP-adressen tildelt med det samme.

Men den får en ny ipadresse, da det er en ny mac, antallet af tilladte ipèr
afgøres af modemets macadresse.

> For tiden gives der vist et lease på 3 timer ad gangen.

Det bestyres af dhcp administratoren, som kan sætte den tid der ønskes,
mange bruger 4 timer.

Mvh Jens

Fra : Klaus Petersen

Dato : 01-02-04 16:13

> Men den får en ny ipadresse, da det er en ny mac, antallet af tilladte
ipèr
> afgøres af modemets macadresse.

Det kan den vel ikke da jeg har statisk ip adresse ....

Fra : Jens

Dato : 02-02-04 08:05

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan den vel ikke da jeg har statisk ip adresse ....

Det afhænger af hvordan den statiske er tildelt.
Mange bruger betegnelsen statisk om en leasetime på 3 uger, men det er
stadig en dynamisk tildelt.

Ellers er du tvunget til ikke at skifte macadresse på et nyt netkort, da ip
og mac er bundet sammen i udbyderens dhcp.
Ikke alle netkort har den mulighed.

Mig bekendt er der ikke nogen der kører med statiske ipèr, altså hvor de er
indtastet manuelt af brugeren.
Tdc`s "statiske ipèr" er dynamisk tildelt, og slukker man enhedden længe
nok, får den en ny næste gang den tændes.
Prøver man at indtaste den ip som man ser den har, virker det i et par
timer, så er det slut, da dhcpserveren ikke får fornyet leasetimen for den
pågældende ip.
Min egen statiske er en dhcp, som er registreret til en, af mig oplyst,
macadresse hos min udbydder, men routeren der får den henter stadig ip fra
deres dhcp server.
Eneste fordel ved det, er at jeg har samme ip uanset om jeg tager den
pågældende macadresse af nettet en periode eller ej.
Ipèn er "reserveret", og tildeles dermed ikke andre sålænge jeg betaler for
at have den.

Modemet er det eneste som udbyderen kan vide hvornår bliver udskiftet hos
hver enkelt kunde, det ville være bøvlet for dem hvis de skulle gøre noget
manuelt hver gang en kunde fik ny pc, eller router.
Modemets macadresse må derfor bruges til at styre antallet af mulige
maskiner på nettet, såvel som hastighedden som kan opnås.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-04 09:15

In article <bvksa2$qrn$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...

> Mig bekendt er der ikke nogen der kører med statiske ipèr, altså hvor de er
> indtastet manuelt af brugeren.

TDC Bredbånd Prof gør.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 02-02-04 09:21

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er der ikke nogen der kører med statiske ipèr, altså hvor de
er
> indtastet manuelt af brugeren.

Jo da, f.eks. TDC Bredbånd Professional, tidl. ProAccess

> Tdc`s "statiske ipèr" er dynamisk tildelt, og slukker man enhedden længe
> nok, får den en ny næste gang den tændes.

Det er ikke korrekt, er du opmærksom på at TDC har mange ADSL-produkter?

/Brian

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-02-04 12:00

On 2004-02-02, Jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> Det afhænger af hvordan den statiske er tildelt.
> Mange bruger betegnelsen statisk om en leasetime på 3 uger, men det er
> stadig en dynamisk tildelt.

Nej, når en ADSL-udbyder taler om statiske adresser (det er ikke
tildelingsmetoden, men _adressen_ der er statisk) bliver adressen
knyttet op på kredsløbet.

> [...]

> Modemets macadresse må derfor bruges til at styre antallet af mulige
> maskiner på nettet, såvel som hastighedden som kan opnås.

Nej. På ADSL har man et fysisk kredsløb at styre efter.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Only God can make random selections.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-02-04 11:58

On 2004-02-01, Jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> Mac adressen på modemet afgør hastigheden

Nej. Det fysiske kredsløb afgør hastigheden.

> Jo, netop.

Nej, udstyret, der terminerer ATM PVC'en sender en DHCP option, der
angiver hvilket kredsløb kunden sidder på. Dette er så tilknyttet til en
fast adresse.
(Det er ihvertfald sådan jeg ville gøre det)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Drop that pickle!

Fra : Jens

Dato : 03-02-04 00:23

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Det fysiske kredsløb afgør hastigheden.

En bekendts modem fra jelllingnets antennenet får hans hastighed på min FWA,
og mit min hastighed på hans kabelnet ?
Det eneste der ændres er modemèts macadresse, men hastigheden følger
modemet, fremfor den fysiske adresse.
Er antenneforenings net anderledes end ADSL på det punkt ?

En forespørgsel hos Arrownet, på om man kunne flytte en "privat fast ip" (en
10.0.0ip, tildelt en af kunden oplyst macadresse via DHCP), rundt på hele
jellingnettet gav et positivt svar, jeg ved at min faste "public" ip kan
flyttes rundt på jellingnettet ved at flytte netkortets mac til en anden
kundes router eller pc, hvilket jeg lejlighedsvis benytter mig af.

Er det atypisk, eller er det bare det faktum at det er et
antenneforeningsnet med tilhørende FWA, som giver den forskel. ?

Mvh Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-02-04 11:56

On 2004-02-02, Jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> En bekendts modem fra jelllingnets antennenet får hans hastighed på min FWA,
> og mit min hastighed på hans kabelnet ?

FWA og kabelnet har ikke noget med ADSL at gøre.

> Det eneste der ændres er modemèts macadresse, men hastigheden følger
> modemet, fremfor den fysiske adresse.
> Er antenneforenings net anderledes end ADSL på det punkt ?

Meget.

> Er det atypisk, eller er det bare det faktum at det er et
> antenneforeningsnet med tilhørende FWA, som giver den forskel. ?

FWA har intet at gøre i den ligning, ellers: ja.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You are a wish to be here wishing yourself.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-04 12:18

In article <bvmliq$gv4$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...

> Er antenneforenings net anderledes end ADSL på det punkt ?

Antenne-net er jo broadcast-net. ADSL er styret på liniebasis.
Centralen har alle nødvendige oplysninger, hvilket gør at opsætningen
lettere kan ændres (den kræver feks ikke at brugeren har sit udstyr
koblet til i tændt tilstand).

Antenne-net kan sammenlignes med at alle sidder på én stor hub.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-04 17:04

In article <iS7Tb.548$aY6.86@news.get2net.dk>, spectual2@getTOnet.dk
says...

> 2) Kan det tænkes, at det sker via. netkortets MAC adresse?

Ja. Hvis du skifter netkort må du enten ændre dets MAC-adresse til det
gamle netkorts eller vente til leasen udløber.

> 3) Hvad sker der hvis man pludselig bruger et andet netkort?

Så har du ingen forbindelse.

> 4) Hvis det holder op med at virke, hvor lang tid går der før DHCP serveren
> opdager ændringen?

På TDC's bredbånd til private (det der før hed BB|ADSL) går der en
time.