100 Mbit netkort virker ikke på Win98-mask~
Fra : Filip Skjerning

Dato : 30-01-04 23:47

Hej.
Jeg har forsøgt at udskifte mit gamle 10 Mbit netkort med et 10/100
Mbit-kort (Realtek-chip). Men selv om det nye kort ser ud til at virke i
Enhedshåndtering, så er der ikke netforbindelse. Jeg prøvede det samme for
ca. et år siden med et andet netkort (vist også med Realtek-chip), med samme
resultat.
Er der nogle råd til hvordan jeg kan løse dette problem?

Min maskine kører som skrevet Win 98, og det er en AMD 2, 333 mHz.

--
Venlig hilsen

Filip Skjerning
http://www.skjerning.net http://cns-quartet.dk

Fra : Cubus

Dato : 31-01-04 11:42

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev

> [...]
> Er der nogle råd til hvordan jeg kan løse dette problem?
>
> Min maskine kører som skrevet Win 98, og det er en AMD 2, 333 mHz.

Netforbindelse, er det forbindelse til internettet? Hvis det er tilfældet,
kan problemet skyldes, at du får din IP via DHCP. Dvs IP-adressen
skulle have været frigivet på det gamle netkort inden du satte det nye
netkort i.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-01-04 11:48

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message
> [...]
> kan problemet skyldes, at du får din IP via DHCP. Dvs IP-adressen
> skulle have været frigivet på det gamle netkort inden du satte det nye

Kan man ikke bare skrive ipconfig /renew ?

Fra : Filip Skjerning

Dato : 02-02-04 01:08

Cubus wrote:
> [...]
> IP-adressen
> skulle have været frigivet på det gamle netkort inden du satte det nye

Jeg har en router, som deler lokale IP-adresser ud, så jeg går ud fra at
jeg ikke har det problem, du omtaler?? Eller kan det stadig give
problemer?

- Filip

Fra : Cubus

Dato : 02-02-04 13:49

"Filip Skjerning" <fornavnefternavn@hotmail.com> skrev

> Jeg har en router, som deler lokale IP-adresser ud, så jeg går ud fra at
> jeg ikke har det problem, du omtaler?? Eller kan det stadig give
> problemer?

Nej, det er det ikke så. Du kan jo prøve at pinge 127.0.0.1 når du
har sat dit nye netkort i og synes det ser ud til at virke i
enhedshåndtering. 127.0.0.1 er maskinen selv.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Filip Skjerning

Dato : 02-02-04 21:50

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> "Filip Skjerning" <fornavnefternavn@hotmail.com> skrev

> Du kan jo prøve at pinge 127.0.0.1 når du
> har sat dit nye netkort i og synes det ser ud til at virke i
> enhedshåndtering. 127.0.0.1 er maskinen selv.

Der er ingen problemer i at pinge maskinen selv. Når jeg prøver at koble på
mit lokale net (med to maskiner (!)) kan jeg også kun se maskinen selv, men
ikke den anden.

Håber det kan være til hjælp...

- Filip

Fra : KsNa

Dato : 02-02-04 21:59

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ingen problemer i at pinge maskinen selv. Når jeg prøver at koble

> mit lokale net (med to maskiner (!)) kan jeg også kun se maskinen selv,
men
> ikke den anden.

Er der lys i Link ? - (evt. forkert kabel)
Kan du se netkortet i "Andre computere" ?
og hvis du kan, er det sat til at bruge dynamisk IP?

Mvh
Kim

Fra : Filip Skjerning

Dato : 02-02-04 22:42

"KsNa" <ksna@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> på
> men
> >

> Er der lys i Link ? - (evt. forkert kabel)

Er det lampen på kortet? Det er der. Men det er jo også samme kabel, som jeg
brugte til 10 Mbit-kortet, så det burde ikke gøre nogen forskel.

> Kan du se netkortet i "Andre computere" ?

Jeg kan se computeren selv i "Andre computere" - men jeg kan ikke se andre
computere.
Jeg kan ikke se netkort i "Andre computere" - kan man det?

> og hvis du kan, er det sat til at bruge dynamisk IP?

Jeg mener ikke, jeg kan ændre indstillinger for kortet. Hvor skulle jeg i så
fald kunne gøre det?

Venlig hilsen Filip

Fra : Filip Skjerning

Dato : 02-02-04 22:51

> [...]
> computere.
> Jeg kan ikke se netkort i "Andre computere" - kan man det?

Nu forstår jeg, hvad du mener. "Egenskaber" viser egenskaber for Netværk.
Jeg har bare aldrig tilgået den denne vej før.
Jo, netkortet er der.

> Jeg mener ikke, jeg kan ændre indstillinger for kortet. Hvor skulle jeg i

> fald kunne gøre det?

Mener du så indstillinger for TCP/IP for pågældende kort? Er det i så fald
"Hent automatisk en IP-adresse" du mener? Det er den i hvert fald indstillet
til.
Ellers ved jeg stadig ikke, hvad der menes med dette.

Vh. Filip

Fra : Filip Skjerning

Dato : 03-02-04 00:24

> [...]

Jeg har også lige prøvet at få adgang til routeren. Der er heller ikke nogen
forbindelse, så der er åbenbart ikke "hul" ud af computeren overhovedet.

Vh. Filip

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 06:20

On Tue, 3 Feb 2004 00:23:58 +0100, "Filip Skjerning"
<filipskjerning@hotmail.com> wrote:

>Jeg har også lige prøvet at få adgang til routeren. Der er heller ikke nogen
>forbindelse, så der er åbenbart ikke "hul" ud af computeren overhovedet.

Først et spørgsmål:
Du har skiftet et 10 Mb/s-kort ud med et 10/100 Mb/s-kort.
Hvad skal den have forbindelse til? 10 eller 100 Mb/s?

Vær opmærksom på, om kortet står til AutoSense, altså om den selv skal
finde ud af hastighed. Hvis kortet gør det, skal det tilsluttede
udstyr også være AutoSense! Check det - normalt kører AutoSense helt
fint, men hvis noget tilsluttet udstyr ikke kører Auto, så ...

Dernæst:
Især på en Win98 vil jeg råde dig til, når du nu er kørt fast, at
slette alt under netværk: alle enheder, protokoller og klienter.
Genstart maskinen og lad den selv finde netkort. Jeg mener den selv
finder et standard Realtek-kort, og jeg har akdrig haft egentlige
problemer med Windows' driver.
Installér herefter protokol(ler?) og klienter.

Gå så systematisk frem:
Hvis du kan pinge 127.0.0.1, så virker din TCP/IP (og formentlig den
indvendige del af dit netkort.

Brug winipcfg /all fra en DOS-prompt til at se hvilken IP-adresse du
har. Hvis den hedder noget med 169.254.*.*, så har du ikke fået
tildelt en IP-adresse fra din DHCP-server. Hvis det er tilfældet ville
jeg kigge ret grundigt på hardware-fejl (kabler etc.)

Og: Selv om det er et nyt kort, så kan det jo ikke udelukkes, at det
er defekt. Hvis du har mulighed for det, så check kortet i en anden
maskine eller op mod andet udstyr (fx et krydset kabel mellem to
PC'ere).

Hvis du *har* fået en "rigtig" adresse fra din DHCP burde alt jo være
i orden. Du burde i første omgang kunne pinge din egen maskine med
dens rigtige IP-adresse, dernæst på maskinnavn - dernæst routeren og
andre maskiner på netværket med IP/navn.

Hvilke adresser uddeler din DHCP til de to maskiner?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Filip Skjerning

Dato : 03-02-04 16:06

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Først et spørgsmål:
> Du har skiftet et 10 Mb/s-kort ud med et 10/100 Mb/s-kort.
> Hvad skal den have forbindelse til? 10 eller 100 Mb/s?

100 Mb var det meningen (det er derfor, jeg gerne vil skifte kortet ud).

> [...]
> udstyr også være AutoSense! Check det - normalt kører AutoSense helt
> fint, men hvis noget tilsluttet udstyr ikke kører Auto, så ...

Det kører vist auto hele vejen rundt.

> [...]
> Genstart maskinen og lad den selv finde netkort.
> Installér herefter protokol(ler?) og klienter.

Gjort. Gør ingen forskel denne gang (selvom jeg kan mindes, at det har
hjulpet i andre tilfælde).

> Gå så systematisk frem:
> Hvis du kan pinge 127.0.0.1, så virker din TCP/IP (og formentlig den
> indvendige del af dit netkort.

Det virker. Men...

> Brug winipcfg /all fra en DOS-prompt til at se hvilken IP-adresse du
> har. Hvis den hedder noget med 169.254.*.*, så har du ikke fået
> tildelt en IP-adresse fra din DHCP-server.

.... det ser ud som om, jeg ikke "kommer ud over rampen". Jeg får netop sådan
en IP-adresse, og jeg kan da heller ikke pinge andre enheder (router, anden
computer) i netværket.

> [...]
> er defekt. Hvis du har mulighed for det, så check kortet i en anden
> maskine eller op mod andet udstyr (fx et krydset kabel mellem to

Kabler m.v. burde virke, da de virker fint med det gamle netkort.
Kortet kan jeg ikke få tjekket lige nu, men jeg regner jeg ikke med, at det
er der problemet ligger. Som beskrevet i det oprindelige indlæg, har jeg
tidligere forsøgt at sætte et andet 10/100-netkort i maskinen med samme
resultat. Den gang mener jeg i øvrigt at kunne mindes, at der var et problem
i forhold til lydkortet - det lykkedes mig vist at få netkortet til at
virke, men så virkede lydkortet ikke - og omvendt. Men uden at der var
angivet nogen konflikter for nogen af enhederne. Det har jeg dog ikke været
ude for i denne omgang.

Men måske er det en kombination af enheder i computeren og andre mystiske
omstændigheder der giver "uforklarlige" problemer - eller hvad???
Måske skal jeg bare opgive nogensinde at få et 100 Mb-kort i den maskine

> Hvis du *har* fået en "rigtig" adresse fra din DHCP burde alt jo være
> i orden. ...

Så langt er jeg desværre ikke nået med det nye kort.

> Hvilke adresser uddeler din DHCP til de to maskiner?

Mellem 192.168.0.2 og 192.168.0.99.

> Good luck!

Jo tak. Og mange tak for din grundige beskrivelse af fremgangsmåden. Nu er
jeg efterhånden sikker på at have prøvet alt af.

- Filip

Fra : KsNa

Dato : 03-02-04 19:30

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> virke, men så virkede lydkortet ikke - og omvendt. Men uden at der var
> angivet nogen konflikter for nogen af enhederne. Det har jeg dog ikke

Har du prøvet en anden PCI sokkel ?

mvh
Kim

Fra : Filip Skjerning

Dato : 04-02-04 12:39

KsNa wrote:
> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> klip

> Har du prøvet en anden PCI sokkel ?

Det har jeg nu. Første forsøg: mange flere problemer. Skærmkortet kunne
kun køre lav opløsning med få farver. Så prøvede jeg en tredje sokkel.
Nu virker netkortet (jeg er dog i tvivl om det udnytter 100 Mb - hvordan
måler man det?). Men til gengæld virker lydkortet så ikke. Under forsøg
på at afspille en lydfil, får jeg følgende fejlmeddelelse: "The
operation cannot be performed because the pins are not connected.
(fejl=80040209)".

Da computeren nok med tiden skal bruges som fil-server er det måske ikke
en katastrofe, at lydkortet ikke virker. Men jeg ved ikke, om en
(skjult?) konflikt i forbindelse med netkortet også kan give dårligere
performance på andre områder. Og som sagt heller ikke, om det nye
netkort udnytter de 100 Mb.

- Filip

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-02-04 13:27

On Wed, 4 Feb 2004 12:38:46 +0100, "Filip Skjerning"
<fornavnefternavn@hotmail.com> wrote:

>Nu virker netkortet

Jamen, tillykke!

>(jeg er dog i tvivl om det udnytter 100 Mb - hvordan
>måler man det?).

Ved at have to tilpas hurtige maskiner med tilpas hrtige diske og så
overføre store filer mellem dem.
Et lille program som DU Meter er en god hjælp til den slags målinger.

I realiteten skal du have noget rimeligt hurtigt grej for at kunne
fylde en 100 Mb/s-forbindelse helt op, men du burde kunne måle en
mærkbar hastighedsforøgelse i forhold til 10 Mb/s, hvis bare din
processor er over et par hundrede MHz og diskene ikke er alt for
mega-sløve.

>Men til gengæld virker lydkortet så ikke.

Måske skal det flyttes til en anden IRQ - eller måske mere sandsynligt
blot til et andet PCI slot. Men det ligger uden for denne gruppes
emne.

> [...]
>en katastrofe, at lydkortet ikke virker. Men jeg ved ikke, om en
>(skjult?) konflikt i forbindelse med netkortet også kan give dårligere

Det er formentlig et enten-eller og ikke et spm. om dårligere
performance (forstået som 60-70-90% af det optimale).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Filip Skjerning

Dato : 04-02-04 15:01

Jørn Andersen wrote:

> Jamen, tillykke!

> Ved at have to tilpas hurtige maskiner med tilpas hrtige diske og så
> overføre store filer mellem dem.
> Et lille program som DU Meter er en god hjælp til den slags målinger.

Jeg har netop prøve DU Meter. Jeg har sendt en fil på ca. 150 MB frem og
tilbage. Upload lå for det meste mellem 4 og 5 mbps og download mellem 5
og 6. Det lyder ikke imponerende, vel?

> Måske skal det flyttes til en anden IRQ - eller måske mere sandsynligt
> blot til et andet PCI slot. Men det ligger uden for denne gruppes
> emne.

Det har jeg også prøvet at flytte frem og tilbage, og nu har jeg også
prøvet at skifte IRQ-indstilling, men det hjælper ikke.
Lydkortet er i øvrigt ikke et PCI-kort, men noget så gammeldags som et
ISA-kort.
Men du har ret. Den del er vel egentlig OT her.

Jeg kæmper videre. Tak igen.

- Filip

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-02-04 16:33

On Wed, 4 Feb 2004 15:00:48 +0100, "Filip Skjerning"
> [...]

>Jeg har netop prøve DU Meter. Jeg har sendt en fil på ca. 150 MB frem og
>tilbage. Upload lå for det meste mellem 4 og 5 mbps og download mellem 5

På de PC'ere jeg har råd til lyder det nu egentlig meget normalt ...
Husk der er forskel på bits og bytes

100 Mbit/s giver nok ikke ret meget over 10 MByte/s med selv den
bedste hardware.

Du kan muligvis finjustere TCP/IP-protokollen til at hente en smule
mere hastighed hjem, men det er sikkert småting du kan opnå.
Formentlig er det din harddisk der er proppen. Hvis du har en ny og en
gammel HD vil du sikkert kunne se forskel.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 19:57

On Tue, 3 Feb 2004 16:05:33 +0100, "Filip Skjerning"
<filipskjerning@hotmail.com> wrote:

[ Kan pinge 127.0.0.1, men får 169.254-adresse
Kabler m.v. burde virke ]

>... det ser ud som om, jeg ikke "kommer ud over rampen". Jeg får netop sådan
>en IP-adresse, og jeg kan da heller ikke pinge andre enheder (router, anden
>computer) i netværket.

Jeg ville stadig holde muligheden for hardwarefejl åben, men lad os i
første omgang kigge i en anden retning:

Når du får en 169.254-adresse udtrykker det, at Windows ikke har
kunnet bestemme sig for en anden "rigtig" adresse. Dette *kan* skyldes
en fejl hos DHCP-serveren, eller et forkert samspil mellem router og
netkort.

Da du har en anden PC, ville jeg få fat i et krydset kabel og så teste
mellem de to PC'ere. Tildel dem adresser manuelt - fx 192.168.0.1 og
..2 - test så om de kan pinge hinanden.

På denne måde får du indgrænset fejlemulighederne.
Hvis det kører OK, ved du, at dit netkort er OK, og du kan fokusere på
resten.
Hvis du ikke har et krydset kabel, kan du tildele dit netkort
IP-adresse, subnetmaske og gateway manuelt og se om du så kan pinge -
men du har så flere variable i spil end hvis du kun kører med 2
PC'ere.

>Men måske er det en kombination af enheder i computeren og andre mystiske
>omstændigheder der giver "uforklarlige" problemer - eller hvad???
>Måske skal jeg bare opgive nogensinde at få et 100 Mb-kort i den maskine

Hmmm...
Den metafysiske verden har sjældent ret meget at tilbyde i forhold til
netværksfejl - selv om det ofte kan virke sådan

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Filip Skjerning

Dato : 04-02-04 12:42

Jørn Andersen wrote:
> [...]

> Den metafysiske verden har sjældent ret meget at tilbyde i forhold til
> netværksfejl - selv om det ofte kan virke sådan

Hehe, nej, det var nu heller ikke metafysikken jeg refererede til. I
højere grad til elementer i computeren, der af en eller anden grund ikke
kan arbejde ordentligt sammen - selvom det ikke nødvendigvis fremgår,
når man kigger i enhedshåndtering. Jeg har - i en anden forbindelse -
tidligere været ude for, at AMD-maskiner kan give særlige problemer.
Dengang blev jeg henvist til en patch, der kunne hentes et eller andet
sted, om som jeg nok aldrig havde fundet, hvis ikke der var denne
venlige sjæl, der havde været ude for lige nøjagtig det samme...

Som jeg har skrevet et andet sted, virker kortet nu (sat i en ny
sokkel), men så virker lydkortet til gengæld ikke. Så der er nok et
(ikke-metafysisk) "spøgelse", der hærger min gamle maskine - om det er
et par af soklerne, der ikke virker rigtigt, eller bare kombinationen af
de kort, der bliver sat i, ved jeg ikke. Som nævnt tidligere har jeg
nemlig netop haft problemet med at et 100 Mb-netkort satte lydkort ud af
funktion og omvendt.

Men jeg er ved at være nået dertil, at hvis bare jeg ved, at netkortet
udnytter sine 100 Mb, så kan jeg nok leve med at fjerne lydkortet (da
maskinen sandsynligvis skal være fil-server). Så jeg mangler bare en
måde at teste det på

Venlig hilsen og endnu en gang tak for al hjælpen!

Filip

Fra : KsNa

Dato : 03-02-04 15:50

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
>
> Mener du så indstillinger for TCP/IP for pågældende kort? Er det i så fald
> "Hent automatisk en IP-adresse" du mener? Det er den i hvert fald

Ja, det var det.

Mvh.
Kim.

Fra : KsNa

Dato : 03-02-04 15:51

"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

kilp

> Er det lampen på kortet? Det er der. Men det er jo også samme kabel, som
jeg
> brugte til 10 Mbit-kortet, så det burde ikke gøre nogen forskel.

Jo måske, et hjemmelavet kabel som ikke er lavet rigtigt, kan måske godt
køre 10Mbit men ikke 100Mbit.

Mvh
Kim

Fra : Filip Skjerning

Dato : 03-02-04 16:17

> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo måske, et hjemmelavet kabel som ikke er lavet rigtigt, kan måske godt
> køre 10Mbit men ikke 100Mbit.

Det er nu ikke hjemmelavet. Jeg har dog alligevel prøvet med et andet, men
det hjælper desværre ikke.

- Filip