Hjælp til at bloker adgang til internettet
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 30-01-04 15:06

Hej

Har en kammerat der lige har fået ADSL hos CyberCity via en
Zyxel Prestige 650r-31 router.

Han vil gerne kunne lukker for sønnens adgang til nettet på bestemte
tidspunkter af døgnet.

Efter hvad jeg kan læse mig frem til så har Zyxel Prestige 650r-31
ikke den funktion. Ret mig hvis jeg tager fejl

Er der en i denne gruppe der har et forslag til eb evt. softwareløsning
som kan klare det for ham?

På forhånd tak for hjælpen

God weekend.

Preben Kristensen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 30-01-04 15:07

Glemte lige at fortælle at begge computere har installeret XP Pro.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 30-01-04 17:31

"Preben G. Kristensen" <preben@hyggesiden.dk> wrote in message
> [...]
>
> Efter hvad jeg kan læse mig frem til så har Zyxel Prestige 650r-31
> ikke den funktion. Ret mig hvis jeg tager fejl

-snip-

Korrekt, den ZyXEL model har ikke den funktion, men en firewall kan måske
gøre det, det kan min ihvertfald, men ok, den koster også 6000kr. og det nok
lige dyrt nok til den slags. Men billigere kan måske også.

Mvh. Michael.

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 31-01-04 12:54

"Michael H. Madsen" <usenet@micxen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
nok
> lige dyrt nok til den slags. Men billigere kan måske også.

Havde mere tænk på en softwareløsning. Hvor han fra sin egen computer kunne
konfigurer en klient på ungernes computer, som så kunne konfigureres til
hvilke
tidspunkter af døgnet de skulle ha' adgang til nettet.

Preben Kristensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-04 13:20

> [...]

>konfigurer en klient på ungernes computer, som så kunne konfigureres til
>hvilke tidspunkter af døgnet de skulle ha' adgang til nettet.

Jeg kender ingen softwareløsning, men mange DLink routere (herunder
min egen DI-704P) har filter funktioner hvor man kan blokere
internetadgangen (eller rettere WAN access) i nærmere definerede
tidsintervaller.

<mlr>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-02-04 09:20

Michael H. Madsen skrev i -dk.edb.netvaerk:

> Korrekt, den ZyXEL model har ikke den funktion,

Telnet menu 26 kan den ikke bruges?
Hvad er den ellers til?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 01-02-04 10:34

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Michael H. Madsen skrev i -dk.edb.netvaerk:
>
> Telnet menu 26 kan den ikke bruges?
> Hvad er den ellers til?

Efter hvad jeg kan læse mig til er menu 26 beregnet på at give adgang
ude fra på bestemte tidspunkter, men er dog ikke helt sikker.
Kigger på den når jeg kommer over til ham i eftermiddag.

Tak for svar fra alle.
Tror nok jeg vil prøve at overbevise ham om at han frem for en software-
løsning skal gå i gang med lidt opdragelse af ungerne

Preben Kristensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-02-04 20:59

Preben G. Kristensen skrev i -dk.edb.netvaerk:

> Efter hvad jeg kan læse mig til er menu 26 beregnet på at give adgang
> ude fra på bestemte tidspunkter, men er dog ikke helt sikker.
> Kigger på den når jeg kommer over til ham i eftermiddag.

Det lyder engtiligt sansynligt,,,

Fra : Lars

Dato : 02-02-04 15:36

> [...]
> Tror nok jeg vil prøve at overbevise ham om at han frem for en software-
> løsning skal gå i gang med lidt opdragelse af ungerne

Prøv denne side

www.tueagles.com

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 03-02-04 12:23

"Lars" <larsnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv denne side
>
> www.tueagles.com

Tak for tip. Kaster lige et stk blik på siden.

Preben Kristensen

Fra : rs

Dato : 31-01-04 14:25

Hej,
dette program er måske løsningen for din kammerat
http://www.downloadatoz.com/home/access-control-home-version/

Jeg kender ikke noget til det og alene tanken om at blokere adgang virker
forkert på mig,
der burde være andre løsninger.

Hilsen
Ronald

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-04 14:50

"rs" <news1@FJERNstutt.dk> wrote:

>Jeg kender ikke noget til det og alene tanken om at blokere adgang virker
>forkert på mig, der burde være andre løsninger.

Nogle kører efter princippet 'Tillid er godt, men kontrol er bedre'

Anyway: Min erfaring med store skoleelever er at software i denne
sammenhæng ikke du'r - Det er ikke noget større problem at få
administrator adgang til en Windows maskine,..

<mlr>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-01-04 17:24

On Sat, 31 Jan 2004 14:49:43 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>sammenhæng ikke du'r - Det er ikke noget større problem at få
>administrator adgang til en Windows maskine,..

Det understreger vel bare, at hvis man vælger den model, så begiver
man sig ind i en krig, hvor afkommet får stigende evner med alderen,
mens det fædrene ophav ... nåja ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens

Dato : 01-02-04 16:11

> Nogle kører efter princippet 'Tillid er godt, men kontrol er bedre'

Men ransagning er bedst.

> Anyway: Min erfaring med store skoleelever er at software i denne
> sammenhæng ikke du'r -

Enhver der vil og har evnerne kan omgå lokal software.

>Det er ikke noget større problem at få
> administrator adgang til en Windows maskine,..

Er det en skrivefejl, eller menes der kun windows ?
En linux lystrer vel også tastaturet som udgangspunkt ?

Mvh Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-04 17:23

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Er det en skrivefejl, eller menes der kun windows ?
>En linux lystrer vel også tastaturet som udgangspunkt ?

Det gælder såvel Windows som Linux: Har man fysisk adgang til maskinen
er det ikke noget større problem at så fat i administrator
password'et..

<mlr>

Fra : rs

Dato : 01-02-04 19:34

Hej Michael,
kan du ikke beskrive på 2 linier hvordan man gør.
Altså fra en standard user konto uden adm. rettighed.
Jeg er tilpas naiv og tror at det tager år.
Hilsen
Ronald
(ved godt vi er på vej væk fra gruppens emne - og dog.)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-04 20:11

"rs" <news1@FJERNstutt.dk> wrote:

>kan du ikke beskrive på 2 linier hvordan man gør.
>Altså fra en standard user konto uden adm. rettighed.
>Jeg er tilpas naiv og tror at det tager år.

Et godt sted at starte er

http://www.password-crackers.com/

Kørte for sjov skyld LC4 på en W98 på mit arbejde: Efter 30 sekunder
havde jeg password på alle de medarbejder der havde logget på maskinen
inklusive 4 supportere fra edb afdelingen...

W2K og XP er lidt mere tricky, men SAMINSIDE er et udmærket værktøj

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 02-02-04 08:32

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en

> Kørte for sjov skyld LC4 på en W98 på mit arbejde: Efter 30 sekunder
> havde jeg password på alle de medarbejder der havde logget på maskinen
> inklusive 4 supportere fra edb afdelingen...

Der er vel ikke nogen som forventer en w98 er sikker ?

> W2K og XP er lidt mere tricky, men SAMINSIDE er et udmærket værktøj

Hvis man omgår passet på en xp eller w2k, er der muligvis adgang til
maskinen, men følsomme data på ntfs drev er vel ret sikre, hvis man sørger
for at gøre mapperne "private" ?

Problemet skyldes jo mest at sikkerheden er demonteret, for at gøre det nemt
at bruge maskinen.
Især synes jeg det er vanvittigt at mange nye spil kræver adminret for at
blive installeret, det giver jo dovne forældre gode argumenter for at gøre
junior til admin, fremfor superbruger.... tåbeligt.
Norton`s virus "liveupdate" fungerer kun med en administrator ret konto,
samtidigt prædiker M$ "brug ikke en adminkonto til dagligt", hvilket kan
betyde at juniors superbrugermaskine kører halve år uden virusopdateringer.
"Vigtige sikkerhedsopdateringer" fra M$ har samme egenskab.
Dybt godnat efter min meniing.

Mvh Jens

Fra : SonnyBoy

Dato : 02-02-04 10:20

On Mon, 2 Feb 2004 08:31:30 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Hvis man omgår passet på en xp eller w2k, er der muligvis adgang til
>maskinen, men følsomme data på ntfs drev er vel ret sikre, hvis man sørger
>for at gøre mapperne "private" ?

Som administrator kan du få adgang til alle data på maskinen, også
'private' mapper - Og selv på W2K og XP er det rimelig simpelt at få
fat i administrators password...

Hvis du vil sikre følsomme data er der kun een vej: Kryptering.

<mlr>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-02-04 10:58

On Mon, 02 Feb 2004 10:20:07 +0100, SonnyBoy <Sonny@i.live.nowhere>
wrote:

>Som administrator kan du få adgang til alle data på maskinen, også
>'private' mapper

Afhænger det ikke af sikkerhedsindstillingerne?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-02-04 11:11

On Mon, 02 Feb 2004 10:58:19 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> Afhænger det ikke af sikkerhedsindstillingerne?

Husk på, hvem der kan ændre dem.

-A

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-02-04 11:52

On Mon, 02 Feb 2004 11:11:02 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Husk på, hvem der kan ændre dem.

Tænkte jeg også i samme øjeblik jeg trykkede "Send" ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens

Dato : 03-02-04 00:52

"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil sikre følsomme data er der kun een vej: Kryptering.

Og de kan ikke dekrypteres af en som har tiltvunget sig adminnistratorens
password ?

Mvh Jens

Fra : rs

Dato : 02-02-04 20:35

Hej Michael,

"Michael Rasmussen" >

Tidligere skrev du :
>Det gælder såvel Windows som Linux: Har man fysisk adgang til maskinen
>er det ikke noget større problem at så fat i administrator
p>assword'et..

Du har endnu ikke ændret min tro på, at du ikke "bare lige" fremskaffer
admin password, fordi du har fysisk adgang til en Windows-maskine. (se bort
fra Win98)
SAMINSIDE bruger Brute-Force metoden - kender du den?
Programmet har ellers et par flotte anmeldelser, mon ikke det er de 2 gutter
der har skrevet programmet

Når ellers dette program har fundet passwordet - har administrator skiftet
password flere gange - hvad skal du så med et gammelt password?

Hilsen
Ronald

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-02-04 21:14

> [...]
>fra Win98)
>SAMINSIDE bruger Brute-Force metoden - kender du den?

Jo, jeg ved hva' der menes med Brute-Force...

Nu har jeg testet på min egen maskine og kan fortælle at mit eget
administratorpassword (6 alphanumeriske karakterer) knækkes på ca. 90
sekunder

Men det er da klart at bruger du længere password med indhold af alle
tegntabellens karakterer kan det godt tage halve evigheder at knække
password'et.

Men der er jo andre muligheder som f.eks. CHNTPW der kan resette
administrator password'et. Det er ikke helt så elegant et program som
SAMINSIDE, men særdeles effektivt

Bevares det kan du også delvis beskytte dig imod, bl.a. ved at omdøbe
administratoren....

<mlr>