Linksys router WRT54G og Linksys PCMCIA WP~
Fra : VET

Dato : 30-01-04 14:51

Jeg har forgæves forsøgt at få min bærbare Compaq 701A, udstyret med Linksys
54G trådløse kort, på internettet via Linksys 54G router og endelig TDC
ADSL.
Mit set-up er to stationære PC'er og den bærbare med ovennævnte trådløse
forbindelse og endelig en HP IPAQ h5500 trådløs kommunikerende via
routeren.

Alle undtagen den bærbare kan gå på internet uden problemer. Alle 4 kan se
hinanden i netværket og udveksle filer osv. blot kan den bærbare ikke gå på
nettet.

Lidt mere om den bærbare:
Det har ikke været muligt at få den til at modtage en IPadresse fra
routeren(DHCP sat op), på trods af at det virker fint med de andre tre
enheder.
Jeg har altså sat den bærbare op manuelt med IP og DNS osv.
Jeg har prøvet at nulstille TCP/IP protokollen med netsh kommandoen og så
tager den imod en IP adresse (kan stadig ikke gå på internet(den siger "kan
ikke finde server eller DNS fejl)). Når man forsøger at reparere IP adressen
kan den igen ikke modtage en ny adresse og skifter tilbage til min
alternativt manuelt konfígurede adresse.

Jeg har forsøgt forskellige drivere og firmware udgaver. Lige nu har
routeren den helt nye ameriakanske firmware 2, det har tilsyneladende ikke
ændret noget.

Jeg kan endvidere oplyse at jeg ikke har installeret særlige
kontrolprogrammer/brugergrænseflader til netkortet, da jeg af manualen
forstår at ´med mit Wiindows XP Professionel, ikke skal gøre dette. ( Jeg
har faktisk forsøgt at installere det medfølgende program, men uden succes
( det er vel kun beregnet til ældre versioner af Windows)).

Jeg har også forgæves forsøgt at få den bærbare til eksempelvis at spille
Warcraft i netværk, heller ikke det lykkedes. Her kommer følgende meddelelse
"could not connect to net".
Jeg kan heller ikke få det til at virke hvis jeg forbinder den bærbare med
UTP kabel.
Jeg kan heller ikke få den på nettet selv om jeg forbinder den direkte og
alene til ADSL modemmet.

Kan det være en ide at formatere den bærbare og genindlæse Windows osv.

Det var en lang snak, men jeg er efterhånden ved at opgive at få det til at
virke, men det irriterer jo alligevel.
Jeg håber der en der har en ide.
Vh Jens

Fra : KsNa

Dato : 30-01-04 21:22

"VET" <vet@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Kan det være en ide at formatere den bærbare og genindlæse Windows osv.
>
> Det var en lang snak, men jeg er efterhånden ved at opgive at få det til

Du bruger altså fast IP på LAN på den bærbar, hvis du sætter den direkte til
ADSLmodemet SKAL den stå til dynamisk IP(hvis ikke du bruger PPPoE), du må
ikke sætte fast IP på netkortet ved direkte tilslutning.

Kan du se routeren fra den bærbar ?

På Linksys' BEFW11 skal DNS på netkortet være 4.2.2.1 og 4.2.2.2 hvis man
bruger fast IP på LAN, det kan da være at det er det samme på din Linksys.

Jeg brugte også meget tid på at finde ud af det, alt virkede OK med DHCP men
ikke med fast IP.

Mvh
Kim

Fra : VET

Dato : 31-01-04 17:21

Hej
Jeg kan pinge routeren. Er det ikke det samme som at jeg kan se den.
De DNS tal som du nævner ligner slet ikke det jeg har stående. Jeg har bare
taget dem som står i begge de stationære (der står det samme i begge).
Vh Jens

Fra : VET

Dato : 31-01-04 20:10

Hej igen
Desværre har forslagene ikke bevirket at jeg kan komme på nettet.
Det er da der hvor der står henholdsvis foretrukken DNS server og alternativ
DNS server at dine adresser kunne prøves ikke?
Det ændrer intet om der står noget eller ikke.
Jeg ved i øvrigt ikke hvad jeg skal skrive udfor "standardgateway". Jeg har
prøvet med routerens IP adresse og lidt forskelligt, men jeg kan ikke
registrere at det har nogen betydning.
Når man går ind i "status for trådløs forbindelse" og så "understøttelse" og
endelig "detaljer" er der i øvrigt blankt ud for "standardgateway" på trods
af at jeg har indført adressen det andet sted.

Fra : VET

Dato : 31-01-04 20:18

Hej
Jeg har lige lidt mere.
Når man pinger routeren og de andre computere fra den bærbare tager det i
øvrigt fra 1 til 4 ms, medens de kabelforbundne kan pinge hinanden på under
1 ms for den sags skyl også den bærbare. Men det er måske helt normalt.

(

Fra : VET

Dato : 31-01-04 21:42

Yderligere information.
Er det et problem at PCMCIA cardbus controleren, det interne netkort og mit
nye trådløse kort, alle bruger IRQ 11 eller er det som det skal være?
Det er altså som følger:
Texas instruments PCI-1410 Cardbus Controler
Wireless-G Notebook Adapter
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
bruger alle IRQ 11.

Fra : KsNa

Dato : 31-01-04 23:13

> [...]
bare
> taget dem som står i begge de stationære (der står det samme i begge).

Kan du komme ind i routerens opsætning fra den bærbar ?

Jeg har også undret mig over de DNS adr. der skal ind på netkortet, hvis der
bruges fast IP på LAN men jeg fandt det på Linksys' supportside.

Gatewayen skal være Routeren adr. 192.168.1.1 (tror jeg det er), jeg har
ikke min Linksys på lige p.t.

Virker det hvis du bruger dynamisk IP på LAN, med den bærbar ?

Mvh
Kim

Fra : VET

Dato : 01-02-04 19:44

Hej igen.
Tak for hjælpen.
Jeg er pludselig kommet meget længere og alt virker (næsten).
Jeg afindstallerede mit mccafé antivirus og alt virkede. Det var bare
lækkert.
Jeg genindstalerede mccafé igen og netværket virker stadig med internet og
det hele(perfekt).
Jeg kan blot ikke få Mccafé til at hente opdateringer. Den skriver at
programmet laver en fejl eller noget i den retning.
Jeg skal nok rode lidt med det, men er glad for at jeg nu kan surfe på den
bærbare.