I'll be damned!
Fra : Skaas

Dato : 30-01-04 10:07

Hej gruppe.

Case:

Bruger kan læse/sende mails fra outlook 2000 via exchange-serveren. Kan
surfe internet via IE 6.0.
Kan ikke browse netværket "what so ever," kan ikke melde maskine ind eller
ud af domæne. Logon service kører ikke på maskinen når jeg prøver at nå den
via servermanager (ja NT 4.0,) bruger er dog på XP pro.
Han får naturligvis heller ikke sine netværksdrev. Kan pinge alt, men fatter
ikke hvad der er sket. Er der nogle gode bud?

Mvh.

Format C:

Fra : Jens

Dato : 30-01-04 17:32

"Skaas" <vebro@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Er der nogle gode bud?

Nok ikke i netværksgruppen, men prøv Windows gruppen.

Jens

Fra : Michael U. Hove

Dato : 30-01-04 18:35

Skaas wrote:
> [...]
> Han får naturligvis heller ikke sine netværksdrev. Kan pinge alt, men fatter
> ikke hvad der er sket. Er der nogle gode bud?

Hmmm...kan jo være så meget

Har du checket:

- NetBIOS over TCP/IP er enabled.
- Evt. WINS service er angivet i clientens TCP/IP setup.
- *Før* du joiner XP'en, at Workgrup navn er det samme som Domain navn.
- Lokal administrator er forskellig fra Domain administrator.
- Husk: hvis du skal se en XP box i NT servermanager, skal fil- og
udskriftsdeling være installeret på XP maskinen, ellers kan du intet se.

Fra en prompt:

nbtstat -a/-A [NTservernavn]/[NTserverIP] (checker om du kan snakke med
NT-server, med/UDEN NBT name resolve.)

Prøv også nbtstat -s/-S for at se om du kan udveksle pakker med NT
serveren med/UDEN NBT name resolve.

Hvis *nbtstat -A/S [NTserverIP]* virker og ikke *nbtstat -a/s
[NTservernavn]*, har du et name resolve problem i NetBIOS interfacet =
computeren kan ikke knytte et MS navn sammen med en IP-adresse. Dette
gør MS LAN-browser funktionalitet umuligt.

Hvis du ikke kører en WINS server, skal alle MS computernavne i et NT
Domain resolves via broadcast, hvilket er en langsommelig og potentielt
fejlbehæftet affære. Ergo; en WINS server på NT serveren kan anbefales!

Et *andet* (og ret sandsynligt...) bud i XP Pro/NT4 problematikken, er
dette:

En XP Pro regner som standard med at connecte til en Win2000 AD server
der som default signerer og krypterer sin kommunikation med klienten. En
NT4 box gør ingen af delene:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;318266

/mvh
michael