Kabler og afstande
Fra : Morten Johansen

Dato : 30-01-04 07:55

Hej ng

Jeg er blevet lokket til at hjælpe min nabo med hans adsl instalation
og kom iden forbindelse til at tænke på flg.

der er en afstand på ca. 6 meter fra tlf. stik til hans pc og derfor samlet
set ca 6 meter kabel men..hvilket?

hvis det er sådanna ud

Tlfstik-->Skillefilter-->ADSLmodem-->PC

Hvor er det så bedst og ha de længste kabel afstande og har det overhovedt
noget mærkbart at sige på 6 meter..?

Mvh Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-01-04 11:14

"Morten Johansen" <souly@takeoutcity.dk> wrote in message
> [...]
>
> hvis det er sådanna ud
>
> Tlfstik-->Skillefilter-->ADSLmodem-->PC
>
> Hvor er det så bedst og ha de længste kabel afstande og har det

Der skal bruges parsnoret kabel hvis skillefilter og modem skal være ved
pcén..

Det nemmeste ville være at skrue det lille skillefilter og ved siden af
telefonstikket, og så trække et alm forlængerledning fra adsl udgangen til
modem.
Eller både skrue filter og modem op ved telefonstikket, og trække et
patchkabel direkte til netkortet.

Hvis der er flere telefoner i hustanden.. skal der lige lidt andet tænkeri
til hvis alle stik skal virke bagefter.

Der skal skillefilteret ind som det første fra centralen. Og herefter
tilbage til telfoninstallationen. Her sætter TDC folkene et KAP stik op, som
grænsenet mellem central og lokalinstallation. Der bruges 2 twisted pair.
linien ind, igennem skillefilter og tilbage.

Fra : Morten Johansen

Dato : 30-01-04 19:19

> [...]
> grænsenet mellem central og lokalinstallation. Der bruges 2 twisted pair.
> linien ind, igennem skillefilter og tilbage.

Det var nu ikke opsætnings vejledning jeg ledte efter

Men mere men mere om hvor det er bedst at havde afstanden på de ca 6 meter
mellem

Tlfstik->skillefilter (cat3)
eller
skillefilter->adslmodem (cat 3)
eller
adslmodem->pc / bridge (cat6)

mvh
Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-01-04 14:45

On Fri, 30 Jan 2004 07:54:34 +0100, "Morten Johansen"
<souly@takeoutcity.dk> wrote:

> [...]
>
>Tlfstik-->Skillefilter-->ADSLmodem-->PC
>
>Hvor er det så bedst og ha de længste kabel afstande og har det overhovedt

Det gør ingen forskel når vi er nede på disse længder, så sæt det
sådan som det er mest praktisk.

Ellers generelt om længder til hjemmebrug:
Telefon-siden:
Her kommer kablet jo fra centralen, som måske ligger 2-3-5 km væk, så
her gør det næppe nogen forskel om du trækker 100 m ekstra kabel.

Ethernet-(netværk-)siden, altså efter ADSL-modem:
Tommelfinger-reglen siger noget med 100m i alt, når vi snakker alm.
parsnoet PDS-kabling (KAT5 eller bedre) med RJ45-stik til 100 Mb/s
netværk. Heraf skal de 90m helst være fast kabling (mellem 2
netværksstik).
Dette er selvfølgelig under forudsætning af at kabling er udført
korrekt!

Håber det giver dig lidt idé om hvor du kan lege med længderne.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : //Lasse

Dato : 31-01-04 11:02

> [...]
> Her kommer kablet jo fra centralen, som måske ligger 2-3-5 km væk, så
> her gør det næppe nogen forskel om du trækker 100 m ekstra kabel.

Dette er teoretisk set korrekt, men de kabler som TDC trækker mellem hus og
central er altså af en noget bedre kvalitet end de fleste telefonledninger i
hjemmet.
I forbindelse med ADSL kan det absolut IKKE anbefales at forlænge
telefonkablerne mellem stik --> skillefilter --> modem

Hvis telefonkablerne forlænges, vil der kunne opstå støj i kablerne og
dermed vil ADSL-linien højst sandsynligt ikke fungere. Hvis du kontakter
TDC-support vil de også sige at der kun supporteres på installationer, hvor
de tilhørende kabler i ADSL-pakken er brugt mellem stik --> skillefilter -->
og modem. Efter modemmet er du frit stillet til at forlænge med
netværkskabel. Her er tommelfingerreglen ganske rigtig ca. 100 m.

//Lasse

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-01-04 17:16

On Sat, 31 Jan 2004 11:02:12 +0100, "//Lasse"
<lachris00FJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Dette er teoretisk set korrekt, men de kabler som TDC trækker mellem hus og
>central er altså af en noget bedre kvalitet end de fleste telefonledninger i
>hjemmet.

Så meget bedre er de vel heller ikke. Er det ikke 0.5 mm2 ledninger
der trækkes i lokalnettet, mens abonnentkabel vel typisk er 0.4 mm2?
Så er snoningen måske en smule bedre i de nedgravede kabler end på
abonnent-kabel.

>I forbindelse med ADSL kan det absolut IKKE anbefales at forlænge
>telefonkablerne mellem stik --> skillefilter --> modem

Hvad er den principielle forskel på, om der trækkes fra et gadeskab og
10 meter ind i et hus, der står klos op ad - eller om der trækkes fra
samme gadeskab og op på 4. sal på bagsiden af et hus, der måske står
20-25 meter inde på grunden?
I sidstnævnte tilfælde kan du sagtens få op mod 100 meter ekstra
abonnent-kabel på.

>Hvis telefonkablerne forlænges, vil der kunne opstå støj i kablerne og
>dermed vil ADSL-linien højst sandsynligt ikke fungere.

Det er rigtigt, at hvis man i forvejen ligger ude på grænsen af at
signalet kan trækkes rent hjem, så skal man ikke udfordre skæbnen ved
at trække unødige forlængere, men ellers kan jeg ikke se, at der
skulle være noget problem.

> [...]
>de tilhørende kabler i ADSL-pakken er brugt mellem stik --> skillefilter -->

Det ville jeg også sige, hvis jeg var TDC ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : kajo

Dato : 01-02-04 12:04

"//Lasse" <lachris00FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

snip

Efter modemmet er du frit stillet til at forlænge med
netværkskabel. Her er tommelfingerreglen ganske rigtig ca. 100 m.

Vil det sige at det bedste sted at forlænge er mellem netværkskort og modem?

Og hvor køber man lige sådan et kabel, jeg skal bruge ca. 10 m.

Mvh. Kajo

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-02-04 21:54

On Sun, 1 Feb 2004 12:03:50 +0100, "kajo" <Fiffi@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>netværkskabel. Her er tommelfingerreglen ganske rigtig ca. 100 m.
>
>Vil det sige at det bedste sted at forlænge er mellem netværkskort og modem?

Det er der så forskellige opfattelser af - men så længe vi er nede på
længder som de nævnte (6 og 10 meter), så er det normalt hip som hap.

>Og hvor køber man lige sådan et kabel, jeg skal bruge ca. 10 m.

Enhver nogenlunde velasssorteret elektronik- eller computer-biks burde
have dem i dyngevis.

Good luck!

--
Jørn Andersen,