Trådløs MAC sikkerhed
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 25-01-04 15:58

Hej NG!

Jeg kører med trådsløst netværk, og bruger D-LINK AP700 accesspoint.

Jeg har indstillet det, så der kun er 4 mac-adresser der har tilladelse til
at bruge det, men er det sikkert nok?
Jeg hørte lige at man let kan ændre sin mac-adresse? - Troede det var
hardwarebaseret?

Bør jeg bruge WEP kryptering også eller?

Mvh
Lasse Rønlev

Fra : Jan Bachman

Dato : 25-01-04 16:14

>Jeg hørte lige at man let kan ændre sin mac-adresse?
>Troede det var hardwarebaseret?
Alt netværksudstyr er født med en unik MAC-adresse.
Den kan dog i de fleste tilfælde ændres.

>Bør jeg bruge WEP kryptering også eller?
Ja. Enhver med lidt snilde kan altid opsnappe signalerne. Det står
ikke at ændre. Hvis du kun kører med MAC-filtrering, så er signalerne
ikke krypteret. Problemet er at de lovlige MAC-adresser sendes frem og
tilbage. Hvis signalerne ikke er krypteret, så er de lige til at
aflæse.

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-01-04 00:00

On Sun, 25 Jan 2004 15:57:52 +0100, "Lasse Rønlev"
<6x122859@tiscali.dk> wrote:

> Jeg kører med trådsløst netværk, og bruger D-LINK AP700 accesspoint.
>
> Jeg har indstillet det, så der kun er 4 mac-adresser der har tilladelse til
> at bruge det, men er det sikkert nok?

Nej. Filtrering på MAC-adresser giver ikke tilstrækkelig
sikkerhed for at andre ikke bruger forbindelsen, eller lytter med
på, hvad du bruger den til.

> Jeg hørte lige at man let kan ændre sin mac-adresse? - Troede det var
> hardwarebaseret?

Netkort er født med en MAC-adresse, men der er ikke noget, der
forhindrer folk i at bruge en anden. (Hvordan det gøres, afhænger
af netkort, operativsystem og driver).

> Bør jeg bruge WEP kryptering også eller?

Det er bedre, men heller ikke godt nok. Se på WPA.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/