CSS - Hvad betyder 1em ??
Fra : SpookiePower

Dato : 04-02-04 22:58

Jeg har set dette stykke CSS kode -

padding:0 0.1em 0 0.1em;

Jeg ved hvad padding betyder, men hvad betyder 1em i denne forbindelse

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-02-04 23:26

SpookiePower skrev:

> Jeg har set dette stykke CSS kode -
>
> padding:0 0.1em 0 0.1em;

Det er en kortform for

padding-top: 0;
padding-right: 0.1em;
padding-bottom: 0;
padding-left: 0.1em;

Det kan i øvrigt forkortes endnu mere:

padding: 0 0.1em;

> Jeg ved hvad padding betyder, men hvad betyder 1em i denne
> forbindelse

Enheden em afhænger af fontstørrelsen for det element man bruger
den på - dog med den undtagelse at hvis man definerer
fontstørrelsen med em, henviser 1em til fontstørrelsen på det
omgivende element.

Her er hvad der står i css-definitionen om em:
,-------- [ 4.3.2 Lengths (uddrag) ]
`--------
<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#length-units>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SpookiePower

Dato : 04-02-04 23:37

Mange tak for hjælpen Jens.

Jeg er nu allerede stødt på et nyt problem.
Jeg har en menu øverst på min skærm, som jeg gerne vil have skal
blive stående selvom jeg scroller på min side. Jeg kan se at dette
kan klares med position:fixed, men det er desværre ikke alle
browsere (IE5 og 6) som kan klare den opgave. Hvad gør jeg så ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-02-04 23:42

SpookiePower skrev:

> Mange tak for hjælpen Jens.

Velbekomme. NB: Læs gerne min signatur.

> [...]
> at dette kan klares med position:fixed, men det er desværre
> ikke alle browsere (IE5 og 6) som kan klare den opgave. Hvad

Prøv at google på IE position fixed.
--
Jens Gyldenkærne Clausen