XHTML godkendelsesfejl, hvad går galt med ~
Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 03-02-04 11:21

Hej,
Jeg har lavet en tilmeldingsside til Rusvejledere på RUC efter bedste
evne og så vidt muligt efter XHTML 1.1 standarden. Dog er der en
enkelt side, der ikke validerer nemlig
www.sr.ruc.dk/rus04/index.php?side=oss
Klik på W3C logoet til højre for at få fejlen.

Jeg har brugt bogmærker i dokumentet (et for hvert spørgsmål og et i
toppen). Alle bogmærker pånær ét bliver accepteret, men hvorfor ikke
det sidste?

Hvad skal jeg gøre?
MVH Emmer

Fra : Jan Tuxen

Dato : 03-02-04 11:39

On Tue, 03 Feb 2004 11:21:09 +0100, Emerik Schultz-Petersen
<emerik@NOSPAMemerik.dk> wrote:

>Jeg har brugt bogmærker i dokumentet (et for hvert spørgsmål og et i
>toppen). Alle bogmærker pånær ét bliver accepteret, men hvorfor ikke
>det sidste?

Til bogmærker skal du bruge id attributten i XHTML 1.1 og ikke name.

Det gælder alle dine bogmærker.

I XHTML 1.0 kan du fortsat bruge både id og name. Dermed kan du også
understøtte Netscape 4 (i denne henseende).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-04 12:11

Jan Tuxen skrev:

> I XHTML 1.0 kan du fortsat bruge både id og name. Dermed kan
> du også understøtte Netscape 4 (i denne henseende).

Der er flere grunde til at XHTML 1.0 er et bedre valg end XHTML 1.1
til en side. Fx understøtter ingen udgaver af Internet Explorer den
mime-type (application/xhtml+xml) som XHTML 1.1 bør sendes med - og
kompatibilitetsløsningen med at benytte text/html gælder kun for
XHTML 1.0. Samtidig er der meget få forskelle på XHTML 1.0 Strict
og XHTML 1.1 - og der er *meget* få danske websider nyhederne i
XHTML 1.1 har betydning.

Spørgsmålet om XHTML 1.1 vs. XHTML 1.0 har været oppe flere gange i
gruppen. Se fx tråden her: <http://shor.ter.dk/871844077>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 03-02-04 12:02

Emerik Schultz-Petersen wrote:
> [...]
>
> Jeg har brugt bogmærker i dokumentet (et for hvert spørgsmål og et i
> toppen). Alle bogmærker pånær ét bliver accepteret, men hvorfor ikke

Det ligner en bug i validatoren ( at den kun rapporterer én fejl ) alle
dine anchor elementer med attributten name er ikke valid xhtml1.1 -> se
eventuelt:

http://www.w3.org/TR/2001/REC-xhtml11-20010531/changes.html#a_changes

Grunden til at name ikke længere er understøttet i xhtml1.1 er egentlig
meget sund.
xml elementer kan indeholde attributter at typen ID - alle elementer i
xhtml1.1 ( xml dokumenter < del af dom-core ) kan have en attribute: id
, der netop er af typen ID.
her gælder følgende regler:

1) på et element i et xml dokument, må der kun være én attribute af typen ID
2) værdien på en ID attribute er unik for hele dokumentet

det betyder ->
da alle elemeneter kan have id attributten i xhtml, er der ingen måde
at definere en name attribute til at være unik. -> uden sikring af
unikhed på name i <a> er der ikke noget fornuftigt at bruge attributte
til -> derfor er den fjernet ( hvilket den også burde have været i xhtml
1.0 )

Derfor vil du skrive valid xhtml1.1 skal du gøre følgende:

<a id="toppen" />
istedet for
<a name="toppen" />

Om det så giver problemer i browserer er en helt anden sag som du selv
må teste.

Et andet alternativ er naturligvis at overveje hvilke moduler du har
brug for at udvide html med ( xhtml bygger på moduliceret xml/xhtml ) og
så ændre din doctype til xhtml1.0

mvh
halu

Fra : Lobais

Dato : 03-02-04 15:08

Tue, 03 Feb 2004 11:21:09 +0100. skrev Emerik Schultz-Petersen:

> evne og så vidt muligt efter XHTML 1.1 standarden. Dog er der en
> enkelt side, der ikke validerer nemlig
Det hedder a id="toppen" name findes kun i forms.

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,