Link til side med frames?
Fra : Devast8or

Dato : 01-02-04 21:37

Hej med jer,

Jeg er ved at lave en hjemmeside og har brug for lidt hjælp. Det er sikkert
nemt nok for jer der kan finde ud af det :)

Jeg vil gerne have en forside med links til hver af mine forskellige
undersider - ikke noget problem, det skal jeg nok klare.

Bortset fra forsiden skal det hele være bygget op med frames - det er heller
ikke et problem.

Problemet ligger i at kunne linke ind til en hvilken som helst af mine
undersider, og så stadig få mine frames med. Når jeg laver et link til en
underside kommer jeg bare ind på den side men uden frames - der står jo
ingen steder at jeg vil have mine frames med her. Hvordan får jeg fortalt
den det? Jeg gætter på at det måske skal laves der hvor jeg laver mit link,
men hvordan?

TIA

Devast8or

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-04 21:46

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Bortset fra forsiden skal det hele være bygget op med frames - det er heller
>ikke et problem.

Dårlig ide, som du også vil kunne se på talrige indlæg her i
webdesigngrupperne.

> [...]
>underside kommer jeg bare ind på den side men uden frames - der står jo
>ingen steder at jeg vil have mine frames med her.

De forskellige rammer skal have et navn, som du linker til med
target.

Skal alle link åbne i samme ramme, så kan du i stedet for sætte
dette i <head>
<base target="rammens_navn">
og evt. bruge target hvis en enkelt side skal åbne et andet sted.
--
Knud

Fra : Devast8or

Dato : 02-02-04 17:34

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> dette i <head>
> <base target="rammens_navn">
> og evt. bruge target hvis en enkelt side skal åbne et andet sted.

Jeg har prøvet dette, men uden held, så nu vil jeg istedet prøve at droppe
frames som nogle af jer anbefaler (men hvorfor er det lige I siger frames er
en skidt ide - bortset fra at lige præces det jeg vil lave ser ud ud til at
være ret besværligt?)

Anyway, det store problem er at jeg ikke er skidegod til at programmere, så
hvis ikke jeg skal bruge frames, er der sådan set kun tables tilbage. Og nu
har jeg så lige et par problemer med dem (altså tables) :

Jeg vil gerne have en fast bar i toppen - det er ikke et problem, den har
jeg fået lavet.

Jeg vil også gerne have en menu i venstre side, som er det samme sted på
alle mine undersider - Det er lidt af et problem, for menupunkterne bliver
automatisk stillet i midten af det felt de er i. Kan man ikke få dem op i
toppen? Jeg har prøvet med <td align="top">, det gik ikke.

Alternativt, kan man få to tables til at stå ved siden af hinanden? Mine
kommer hele tiden til at stå under hinanden.

Devast8or

Fra : Lobais

Dato : 02-02-04 17:35

Mon, 02 Feb 2004 17:34:15 +0100. skrev Devast8or:

> Anyway, det store problem er at jeg ikke er skidegod til at programmere,
Css er meget mere enkelt at programmere. Hvis du vil have to ting ved
siden af hinanden ser det sådan ud med de to metoder.

eller

Selv synes jeg anden metode er langt mere enkel.

> så hvis ikke jeg skal bruge frames, er der sådan set kun tables
> tilbage. Og nu har jeg så lige et par problemer med dem (altså tables)
Så går vi fra pest til kolera ;)

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,

Fra : Devast8or

Dato : 02-02-04 18:07

Lobais wrote:

> Css er meget mere enkelt at programmere.

Ikke når man som jeg ikke kan finde ud af at programmere, og ikke har tid
til at lære et nyt sprog

> Hvis du vil have to ting ved
> siden af hinanden ser det sådan ud med de to metoder.

Men det giver ikke to tables ved siden af hinanden. Det giver en table med
to kolonner. Sådan en har jeg i forvejen (bortset far at min har tre
kolonner), og hvis jeg skal bruge den skal jeg have min tekst i den ene
kolonne til at stå i toppen - i øjeblikket står den i midten.

> eller

> Selv synes jeg anden metode er langt mere enkel.

Det er den sikkert også hvis man kan finde ud af det :)

> Så går vi fra pest til kolera ;)

Men det er desværre de to eneste muligheder der er.

Devast8or

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-04 18:23

> [...]

>en skidt ide - bortset fra at lige præces det jeg vil lave ser ud ud til at

Hvis du gerne vil bruge frames, så er det jo op til dig selv, men
hvis vi skal hjælpe, aå upload det du har lavet og som fejler.

Så kan vi meget nemmere se, hvad det er der fejler og komme med
en løsning.

Ellers bliver det jo rent gætteri.
--
Knud

Fra : Devast8or

Dato : 02-02-04 19:07

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> hvis vi skal hjælpe, aå upload det du har lavet og som fejler.
>
> Så kan vi meget nemmere se, hvad det er der fejler og komme med

Det der fejler er at jeg har et frameset der ser sådan her ud:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Frameset</TITLE>
</HEAD>

<frameset cols=14%,* border=1">
<frame src="indhold.htm" name="indhold">
<frame src="underside1.htm" name="underside">
</frameset>

</HTML>

det virker såmænd udmærket, men hvis jeg laver en side der ser sådan her ud:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE></TITLE>
</HEAD>

</BODY>
</HTML>

så kommer jeg kun ind på min underside1.htm uden frames. Jeg er klar over at
hvis jeg linkede til framesettet burde det virke, men kun hvis jeg vil til
underside1.htm - hvis jeg vil til en anden side er problemet der igen. Og
hele ideen er netop at kunne linke til hver underside og stadig få mit
frameset med.

Devast8or

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-04 19:17

> [...]

>underside1.htm - hvis jeg vil til en anden side er problemet der igen. Og
>hele ideen er netop at kunne linke til hver underside og stadig få mit

Hvis du har et i ramen på siden indhold.htm, som du vil have
åbnet i rammen, du har givet navnet underside, så skal et link,
der ser sådan ud:

Eller på indhold.htm i <head>:
<base target="underside">

og link på siden

også virke.

Men ellers upload en testside, som nævnt, det er meget bedre.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 22:53

Devast8or skrev:

> [...]

Det har lige været oppe i en af webdesigngrupperne - jeg kan
desværre ikke finde tråden pt, men prøv evt. selv at kigge.

> Det der fejler er at jeg har et frameset der ser sådan her ud:

[snip]

> det virker såmænd udmærket, men hvis jeg laver en side der ser
> [...]

Hvor åbner du denne side? Er det i dit rammesæt eller for sig selv?
Hvis du åbner den i rammesættet, skal du bare sætte target-
parameteren til den ønskede ramme. Hvis du åbner den selvstændigt,
kan du ikke kalde rammesættet uden særskilt programmering - enten
som javascript (jeg har givet et eksempel tidligere) eller via html
(du kan i princippet lave en rammeside for hver underside).

Som Knud m.fl. har skrevet, er det meget lettere hvis du giver et
link.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 23:36

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det har lige været oppe i en af webdesigngrupperne - jeg kan
> desværre ikke finde tråden pt, men prøv evt. selv at kigge.

Det var såmænd i denne gruppe - find tråden "Frames - hvad har de
egentlig gjort?" fra 26. januar (Googlelink:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&threadm=E3gRb.79569%24jf4.5121903%40news000.worldonline.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3Dutf-8%26selm%3DE3gRb.79569%2524jf4.5121903%2540news000.worldonline.dk>

Kort link: <http://shor.ter.dk/247762536>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-02-04 21:52

Devast8or skrev:

> Bortset fra forsiden skal det hele være bygget op med frames -
> det er heller ikke et problem.

Hvorfor er forsiden ikke i rammesættet hvis alle dine undersider er
det?

> Problemet ligger i at kunne linke ind til en hvilken som helst
> af mine undersider, og så stadig få mine frames med.

Det er en af grundene til at rammesæt ikke anbefales mere. Overvej
en anden måde at bygge siden op på - fx via SSI.

Der er dog også muligheder med rammer. Én måde er at opbygge
rammesættet med serversidekommandoer - det kan du evt. få hjælp til
i en passende serversidegruppe. Uden serversideteknologi kan man
benytte javascript - se fx hvordan det er gjort her:
<http://www.quirksmode.org/js/framecustom.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 22:24

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede:

> [...]
> i en passende serversidegruppe. Uden serversideteknologi kan man
> benytte javascript - se fx hvordan det er gjort her:

Det er dog også muligt at *tvinge* undersiderne
til at åbne i hovedrammen med dette script:

<script language="javascript">
if (self==parent)
{
top.parent.location.href="http://www.ditdomæne.dk"
}
</script>

--
/Gevaldi

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 00:24

Gevaldi skrev:

> <script language="javascript">
> [...]

Det script virker ikke generelt. Man kan meget let lave et script
der uanset hvilken underside der kaldes, henter hovedrammesættet
(med standard forside). Ovenstående script kan ikke putte en
vilkårlig side ind i et rammesæt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Bonde

Dato : 01-02-04 23:45

Det er da nemt nok alle dine fames har et navn, når du klikker på et link
fortæller du med target = "navn"
hvilken af dine frames linket skal åbnes i

mvh Johnny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 00:27

Johnny Bonde skrev:

> Det er da nemt nok alle dine fames har et navn, når du klikker
> på et link fortæller du med target = "navn"
> hvilken af dine frames linket skal åbnes i

Prøv at læse hvad Devast8or skriver:

Hvis forsiden også var i rammesættet, ville det ganske rigtigt være
nemt. Det er bare ikke tilfældet.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lobais

Dato : 02-02-04 14:42

Sun, 01 Feb 2004 21:36:41 +0100. skrev Devast8or:

> Bortset fra forsiden skal det hele være bygget op med frames - det er heller
> ikke et problem.

Jo det er, og du kan finde hundrede stedder at læse hvorfor. Se om du kan
lave dit design med css og serverscript. Så undgår man problemerne er
med på moden og får det nemmere.