Linjeavstand
Fra : Einar Langøen

Dato : 31-01-04 10:17

Heisan,
Kan noen fortelle meg hvordan jeg justerer linje avstanden på en web
side. Jeg ønske MINDRE avstand mellom linjen.

HÃ¥per det er noen kloke hoder som kan gi meg et tips

mvh
Einar Langøen
www.weblinks.no

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-01-04 11:19

Einar Langøen skrev:

> Kan noen fortelle meg hvordan jeg justerer linje avstanden på
> en web side. Jeg ønske MINDRE avstand mellom linjen.

line-height: 0.9em;
/* Giver 90% linjehøjde i forhold til skriftstørrelsen */

Men det er muligt at det slet ikke er linjehøjden der giver det
ekstra mellemrum - hvis linjerne hører til hver deres blok-element
(fx en liste), er det nærmere boksmodellens egenskaber - margin,
padding og border - du skal kigge på.

Giv gerne et link til en side hvor man kan se dit problem - så er
det lettere at hjælpe. Du kan også få gavn af at læse artiklen her:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-04 12:54

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> line-height: 0.9em;
> /* Giver 90% linjehøjde i forhold til skriftstørrelsen */

Ifølge Blooberry
http://blooberry.com/indexdot/css/properties/dimension/lineheight.htm kan
der ikke defineres en linjehøjde mindre end, hvad der er normalt for den
anvendte skrifttype.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lobais

Dato : 31-01-04 14:39

Sat, 31 Jan 2004 12:53:40 +0100. skrev Erik Ginnerskov:

> [...]
> der ikke defineres en linjehøjde mindre end, hvad der er normalt for den

Det skulle lige være fordi man placerede vær linje i en span, hvor af
den første havde top:-2px; den næste 4 osv.

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-04 22:35

"Lobais" <thomas@ahle.dk> skrev

> Det skulle lige være fordi man placerede vær linje i en span, hvor af
> den første havde top:-2px; den næste 4 osv.

Så snakker vi ikke længere om linjeafstand som noget, der kan reguleres med
line-height.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lobais

Dato : 01-02-04 10:03

Sat, 31 Jan 2004 22:35:06 +0100. skrev Erik Ginnerskov:

> "Lobais" <thomas@ahle.dk> skrev

> Så snakker vi ikke længere om linjeafstand som noget, der kan reguleres med
> line-height.

Nej, det var heller ikke noget jeg ville anbefale.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-02-04 21:45

Erik Ginnerskov skrev:

> Ifølge Blooberry
> http://blooberry.com/indexdot/css/properties/dimension/lineheig
> ht.htm kan der ikke defineres en linjehøjde mindre end, hvad
> der er normalt for den anvendte skrifttype.

Hvor ser du det på siden? Der står at negative værdier ikke er
tilladt, men intet om at man ikke kan give mindre værdier end font-
størrelsen. Tværtimod står der:

,--------
| If the computed value for the 'line-height' property is less than
| the computed 'font-size' for an in-line element box, fonts may
| 'bleed' (overflow) the element box.
`--------

En hurtig test viser desuden at både IE, Mozilla og Opera kan vise
tekst hvor linjehøjden er mindre end font-størrelsen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-04 22:58

> [...]

> Hvor ser du det på siden? Der står at negative værdier ikke er
> tilladt, men intet om at man ikke kan give mindre værdier end font-

I så fald har jeg misforstået oplysningerne. Jeg mener bare at huske, at jeg
har prøvet før og erfaret, at det kan man ikke. Men både min IE6, Moz1.5 og
Op7.11 gør det uproblematisk nu.

www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/lineheight.asp

Mit lokale netværk kører ikke i øjeblikket, så jeg kan ikke teste i IE 5.5
og andre ældre browsere.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Christian

Dato : 31-01-04 13:18

Einar Langøen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Heisan,
> Kan noen fortelle meg hvordan jeg justerer linje avstanden på en web
> side. Jeg ønske MINDRE avstand mellom linjen.
>
> HÃ¥per det er noen kloke hoder som kan gi meg et tips

I dit CSS:

body {line-height: 100px;}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne