Dropdown menu -javascript
Fra : Felix Nielsen

Dato : 26-01-04 19:05

Jeg har i længere tid forsøgt at lave en dropdown, eller rettere
dropup menu, det er en længere historie, som jeg når tid er selv
skulle være i stand til at ordne.
Problemet ligger ikke i at lave en dropdown menu, de ligger jo
nærmest og flyder alle steder hvor man kommer hen, problemet er
at jeg ikke vil bruge javascript, da det er min erfaring at det
opfører sig meget forskelligt fra browser til browser.

Jeg har forsøgt at lave nogle ting ved hjælp af css.
Det jeg gerne vil er ved hjælp af noget :hover effekt at bruge
syntaksen display, visible eller lign.

Jeg har naturligvis ikke haft held med det, så derfor søger jeg
hjælp her, og jeg håber at der er nogle der kan hjælpe.

Iøvrigt må der godt være php indvolveret i et evt. eks.

på forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 20:29

Felix Nielsen skrev:

> [...]
> at jeg ikke vil bruge javascript, da det er min erfaring at det
> opfører sig meget forskelligt fra browser til browser.

Et fornuftigt javascript kan nu godt tage højde for det. Se fx
Martin Hintzmanns mhaList:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/readme.html>

> Jeg har forsøgt at lave nogle ting ved hjælp af css.
> Det jeg gerne vil er ved hjælp af noget :hover effekt at bruge
> syntaksen display, visible eller lign.

Sådan noget som det her:
<http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html>

Det er lækkert lavet, men selv nyeste udgave af IE viser det i en
nedgraderet version hvor der slet ikke er nogen fald ned-menu.
Samtidig er nedgraderingen ikke nær så brugervenlig som fx
førnævnte mhaList.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Felix Nielsen

Dato : 27-01-04 00:46

Jeg har arbejdet lidt på sagen, og er noget frem til noget der
måske nok kunne komme til at fungere, men gør det altså ikke
endnu.
Du kan se den på:
http://www.whatami.frac.dk/temp/menu.htm

Der er tydeligvis nogle problemmer med den, men faktisk kun 2
"store" problemmer.

1. Jeg kan ikke positionere de 5 link så de kommer til at stå i 5
kolloner af 20%, faktisk kan jeg slet ikke positionere dem uden
at det hele går i fisk. Jeg er sikker på at en eller anden har en
løsning på dette problem.

2. Her har jeg et problem som jeg ikke er sikkr på at der er en
løsning på.
Linkende i undermenuerne er der, og hvis man holder musen over
den, kan man se i menu bjælken at de refererer til google, men
lige så snart at man trykker, så forsvinder undermenuen igen, og
man kommer ikke ind på googles hjemmeside, og det er jo et
problem.

3: Tilsidst er der bare én lille ting som jeg er lidt utilfreds
med.
Jeg har brugt :active effekten på linkene i toppen, så man skal
trykke, for at få undermenuen frem, det har jeg dog ikke gjort
fordi jeg synes at det er den bedste løsning, men fordi :hover
effekten slet ikke virker.

Så er der kun tilbage at bede til at der er en eller anden der
kan komme med en løsning, for jeg kan ikke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-04 10:11

Felix Nielsen skrev:

> Jeg har arbejdet lidt på sagen, og er noget frem til noget der
> måske nok kunne komme til at fungere, men gør det altså ikke
> endnu.

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget. Læs gerne <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>.

> http://www.whatami.frac.dk/temp/menu.htm
>
> Der er tydeligvis nogle problemmer med den, men faktisk kun 2
> "store" problemmer.

Lad mig gætte - du har ikke set menuen i andre browsere end IE?

Mozilla viser menuen lodret, med alle punkter foldet ud. Der sker
intet når man klikker
(se <http://gyros.dk/usenet/dump/whatami_mozilla.gif>)

Opera viser menuen korrekt, og undermenuerne kommer også frem når
man klikker på et punkt. Men de forsvinder så snart man flytter
musen eller slipper museknappen - så man har ingen chance for at
vælge et undermenupunkt.

> [...]
> trykke, for at få undermenuen frem, det har jeg dog ikke gjort
> fordi jeg synes at det er den bedste løsning, men fordi :hover

IE forstår kun :hover på links. Du kan vente på næste udgave og
håbe at det er rettet, eller leve med det som det er.

I det svar jeg gav i går har jeg vist et eksempel på en fungerende
fald ned-menu i ren css. Den virker ikke i IE på grund af den
manglende :hover-understøttelse. Du kan muligvis modificere den til
at benytte :active for IE-browsere (brug en conditional comment så
andre browsere ikke berøres). Men det er stadig lettere at lave en
fornuftig javascriptmenu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Felix Nielsen

Dato : 27-01-04 21:22

> Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
> citerer noget. Læs gerne <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>.

Bare lige for at få det på plads så citerede jeg ikke noget, hvilket
også hvar grunden til placeringen af beskeded.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-04 21:44

Felix Nielsen skrev:

> Bare lige for at få det på plads så citerede jeg ikke noget,

Det var sådan set også hvad jeg skrev.

Det er en dårlig ide helt at undlade et citat, fordi læserne får
sværere end nødvendigt ved at finde sammenhængen med det der
tidligere er skrevet i tråden. Der er jo stadig en sammenhæng ved
et svar - i modsat fald bør man starte en helt ny tråd.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-04 10:21

Felix Nielsen skrev:

> Du kan se den på:
> http://www.whatami.frac.dk/temp/menu.htm

En lille ekstra kommentar. Prøv at validere din side. Du har ikke
afsluttet din doctype-erklæring - det kan give fejl i visningen.

<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 27-01-04 12:14

> <http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

En god artikel. Lige et andet spørgsmål. Hvad er standardmåden at
henvise til et link på?

Er det
<http://www.vih.dk>

Eller er det
<URL:http://www.vih.dk>

--
Lars Olesen
<http://www.vih.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-04 12:23

Lars Olesen skrev:

> Hvad er standardmåden at henvise til et link på?

> <http://www.vih.dk>

Den foretrækker jeg. Jeg har endnu ikke mødt et program der har
problemer med den form, men godt vil acceptere URL:xxx-udgaven.

> Eller er det
> <URL:http://www.vih.dk>

Mit program - og en del flere - er ligeglade. De kan bruge dem
begge. Men jeg mener at nogle programmer kløjes i URL-notationen.
Der er en gammel RFC der vist nok foreskriver URL, men det har ikke
praktisk betydning. Der er i øvrigt også en variant af URL-
notationen:

Faktisk kan <>-indramningen også undværes i alle de programmer jeg
kender til - men de er meget gode at bruge alligevel, fordi man så
ikke får problemer med tilstødende tegn.

Følgende link: http://dr.dk/ går ret sikkert fint. Det er lidt
værre hvis man skriver http://dr.dk, og det kan formentlig kun gå
galt hvis man skriver http://dr.dk/nyheder.

(Det er kommaet og punktummet ovenfor der forstyrrer læsningen af
URI'erne korrekt).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 27-01-04 12:34

> Den foretrækker jeg. Jeg har endnu ikke mødt et program der har
> problemer med den form, men godt vil acceptere URL:xxx-udgaven.

Ja, det gør jeg også :)

> Faktisk kan <>-indramningen også undværes i alle de programmer jeg
> kender til - men de er meget gode at bruge alligevel, fordi man så
> ikke får problemer med tilstødende tegn.

Ja, det kan man lige så godt gardere sig mod.

Tak for svaret!

--
Lars Olesen
<http://www.vih.dk>

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-01-04 17:05

On Tue, 27 Jan 2004 12:22:32 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Det er lidt værre hvis man skriver http://dr.dk, og det kan
>formentlig kun gå galt hvis man skriver http://dr.dk/nyheder.

Min Agent (1.93) klarer begge helt uden problemer, men i pricippet har
du ret. Selv laver jeg altid et ikke-autoriseret mellemrum mellem
url'en og et flg. tegn, men jeg burde nok lægge mig efter <>.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-04 17:10

Peter Loumann skrev:

> Min Agent (1.93) klarer begge helt uden problemer,

Xnews tager også begge uden problemer. Det havde jeg egentlig ikke
troet.

> men i pricippet har du ret. Selv laver jeg altid et ikke-
> autoriseret mellemrum mellem url'en og et flg. tegn,

Det virker også fint.

> men jeg burde nok lægge mig efter <>.

Jeg har vænnet mig til at bruge <> - og synes nu at det hjælper til
at skille url'en fra resten af teksten rent visuelt. Selv om man
udmærket kunne skrive www.dr.dk direkte i løbende tekst,
foretrækker jeg klammerne fordi linket bliver lettere at opdage.
Jeg ved godt at nogle newsprogrammer automatisk farver de links de
opdager, men det gør mit program altså ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen