Afsend formular til e-mail
Fra : Hense

Dato : 26-01-04 11:30

Hej.
Jeg er lidt ny i formular området.
Jeg har lavet et par formularer, jeg skal så have dem afsendt til
min e-mail adresse så de kommer frem.
Hvordan gør jeg dette?
Kan det evt. laves på en anden måde??

Jeg har eks. lavet følgende:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Test af formular</TITLE>
</HEAD>
<FORM>
<INPUT TYPE=TEXT NAME="TEST">
</FORM>
</HTML>

Nu kan man jo skriv i et tekstfelt, men hvordan får jeg det sendt
afsted til en e-mail osv. ??
Man skal vel have en knappe som siger "send" eller noget?

Mvh.
Hense

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 11:54

Hense skrev:

> Jeg har lavet et par formularer, jeg skal så have dem afsendt til
> min e-mail adresse så de kommer frem.

Hvor har du dine sider liggende? Har du adgang til et form2mail-
script eller evt. til serversidesprog (asp/php).

Jeg spørger, fordi det er meget få muligheder du har i en ren
mailformular.

> <FORM>

En form skal have en action-parameter der fortæller hvad der skal
ske når den submittes. I en mailto-formular vil det bare være et
mailURL - fx <form action="mailto:din.adresse@servernavn.invalid">
(der skal stå en gyldig mailadresse).

Men det er op til brugerens browser at sørge for at sende mailen -
det er ikke alle browsere der vil gøre det.

Mange webhoteludbydere tilbyder et script der kan håndtere
mailformularer - det er langt bedre at benytte det hvis det er der.

> <INPUT TYPE=TEXT NAME="TEST">
> </FORM>

Du kan i de fleste browsere godt sende formen alene ved at trykke
retur i et tekstfelt. Det er dog en god ide at have en submitknap
med alligevel. Den ser ud som følger:

<input type="submit" value="Send kommentar">

Value-teksten bestemmer hvad der skal stå på knappen. Man kan godt
give den et navn, (name="sendknap" el. lign.), men det er ikke
påkrævet for submit- og reset-knapper.

> </HTML>

Du har glemt at lukke body: </body>. Hvis du er ny i html-verdenen,
kan jeg anbefale de tutorials der ligger på html.dk - her er mange
gode råd at hente.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hense

Dato : 26-01-04 12:16

Min server ligger internt og bruges til noget internt i en virksomhed
så jeg har ikke adgang til nogle form2mail eller andet. Men jeg har
adgang til ASP.
Jeg har rimelig styr på HTML, den med at jeg havde glemt at lukke for
body var bare en forglemmelse fordi det gik hurtigt med eksemplet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 12:27

Hense skrev:

> Min server ligger internt og bruges til noget internt i en
> virksomhed så jeg har ikke adgang til nogle form2mail eller
> andet. Men jeg har adgang til ASP.

O.k. - det er alt rigeligt. På html.dk's asp-tutorial kan du se
hvordan man behandler formdata i asp. Der er ikke noget eksempel på
hvordan man sender mails med asp, men spørg i asp-gruppen hvis du
har brug for hjælp hertil.

NB: Det er svært at se sammenhængen i tråden når du svarer oven
over det du citerer.

Læs gerne siden her: <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>
- eller evt. blot min signatur før du går videre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Marcussen

Dato : 26-01-04 13:34

> O.k. - det er alt rigeligt. På html.dk's asp-tutorial kan du se
> hvordan man behandler formdata i asp.

Men prøv at kigge her :
http://www.serverobjects.com/comp/Aspmail4.htm. Er nem at bruge - men
selvfølgelig skal dit webhotel have den - cliche.dk har.

> Der er ikke noget eksempel på
> hvordan man sender mails med asp, men spørg i asp-gruppen hvis du
> har brug for hjælp hertil.

Off topic - I know. Men når det er så nemt at hjælpe, så skal man.

mvh Claus Marcussen

Fra : Britt Malka

Dato : 26-01-04 12:09

Hense <flx@cool.dk> skrev:

>Jeg har lavet et par formularer, jeg skal så have dem afsendt til
>min e-mail adresse så de kommer frem.
>Hvordan gør jeg dette?

Hvis du har adgang til PHP, kan du læse, hvordan du gør, her:

1. del http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=111 og

2. del http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=115
--
Britt Malka