Skærme
Fijala 3554
Prisbillig fladskærm
Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 02-02-04 16:44

Er der nogen der kan anbefale en rimelig fladskærm omkring de 2000-2500? Den
skal ikke bruges til spil, mest til lidt mail, rapport-skrivning, lidt
internet-surfing.

vh Kristian

Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 02-02-04 16:52

OK, op til 2800 kroner så...

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-02-04 16:53

"Kristian Smedemark Hasløv" <haslovfjerndette@rhk.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan anbefale en rimelig fladskærm omkring de 2000-2500?
Den
> skal ikke bruges til spil, mest til lidt mail, rapport-skrivning, lidt
> internet-surfing.

COOP har medlemstilbud i denne uge, 15" til 1895,-
http://www.coop.dk/ehandel/product_list.asp?simuler=&dept_id=113&sub_dept_id=92&pagingmove=frem&ListAbsolutePage=1

Jeg kender den dog ikke!

mvh
Preben

Fra : (Per Røn

Dato : 02-02-04 17:08

Preben Andersen <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> COOP har medlemstilbud i denne uge, 15" til 1895,-

Min 19" Medion kostede ganske vist 4499 da jeg købte den 2003-10-27, men
til gengæld kan jeg i Word se to sider ved siden af hinanden, når jeg
skriver ind. Uden reduktion af størrelse.

Købt i ComputerCity.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 02-02-04 17:17

Tak, men nu er jeg specielt interesserede efter personlige erfaringer eller
anmeldelser af skærme omkring de 2500 kroner.

vh Kristian

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-02-04 17:58

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> COOP har medlemstilbud i denne uge, 15" til 1895,-

http://www.coop.dk/ehandel/product_list.asp?simuler=&dept_id=113&sub_dept_id=92&pagingmove=frem&ListAbsolutePage=1

Nu er den så i mellemtiden udsolgt.

mvh
Preben

Fra : JK

Dato : 02-02-04 19:50

On Mon, 2 Feb 2004 16:44:21 +0100, "Kristian Smedemark Hasløv"
> [...]

>skal ikke bruges til spil, mest til lidt mail, rapport-skrivning, lidt

Du må lige skrive lidt om, hvordan dit syn er.

Passer det dig med:

- 15" og 1024x768, eller 19" og 1280x1024 (tingene, ikonerne f.eks.,
er næsten lige store på de to skærmstørrelser)
- 17" og 1280x1024 (tingene er 10% mindre end på 15")

Det lyder måske mærkeligt, men TFT skærme er skarpest ved deres
medfødte opløsning og de bør ikke stilles på anden opløsning.

Men for en 17" vil jeg anbefale Acer 1713 til 2990, eller 15": Acer
1531m til 2769,-

Hvis du vil finde dig i 25 msec responstid, så Acer 1521m til 2426,-

Det er såmænd udmærket med 25 msec. Det sidder jeg med her. Man vil
dog se 'sporfaner' ved hurtig tennis med det.

hilsen

John

Fra : Thom/-\\s

Dato : 02-02-04 21:39

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> Det er såmænd udmærket med 25 msec. Det sidder jeg med her. Man vil
> dog se 'sporfaner' ved hurtig tennis med det.

Sidder med en 17" med en responstid på 25 ms, og det er ikke noget problem i
spil. Vi er flere der bruger samme slags skærm, og vi spiller UT2003 i 230%
hastighed, vi har aldrig oplevet "sporfaner" på skærmene.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-02-04 23:39

Thom/-\s (flash4it.invalid) skrev følgende:
> [...]
> problem i spil. Vi er flere der bruger samme slags skærm, og vi
> spiller UT2003 i 230% hastighed, vi har aldrig oplevet "sporfaner" på

Ellers vil i bare ikke indrømme det over for jer selv.

- Martin

Fra : Thom/-\\s

Dato : 03-02-04 08:50

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers vil i bare ikke indrømme det over for jer selv.

Det kunne jo også være, at jeg har ret i det jeg skriver. Hvis vi synes
kvaliteten ikke er god nok, så blev vi nok ikke ved med at købe samme slags
skærme.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-04 09:19

> [...]
>
> Det kunne jo også være, at jeg har ret i det jeg skriver. Hvis vi
> synes kvaliteten ikke er god nok, så blev vi nok ikke ved med at købe

Det kunne da være interessant at høre hvilken skærm der er tale om. Såvidt
jeg ved er der endnu ikke produceret en tft-skærm uden problemer med
trailing. Selvom mange er tilfredse, er det ikke ensbetydende med at de kan
følge med en crt. Jeg snakker udelukkende til spil.

- Martin

Fra : Thom/-\\s

Dato : 03-02-04 11:40

> [...]
kan
> følge med en crt. Jeg snakker udelukkende til spil.

Det er AOC LM720A skærme. Det er sandsynligt at man kan måle en forskel på
en crt- og en tftskærm, da det er forskellige teknologier, men nogen synlig
forskel har vi ikke konstateret (spilmæssigt).

Fra : Mark

Dato : 03-02-04 14:02

> Ellers vil i bare ikke indrømme det over for jer selv.

Hej

En af mine venner har en targa 15" tft skærm, ikke noget af det nyeste,
langtfra, ej heller kønt design.
Men jeg har nu heller aldrig set nogen problemer i spil, har spiller både
bf1942, dc, max payne, simcity 4000 osv videre på den.

Mvh
Mark

Fra : Michael

Dato : 02-02-04 22:56

Med en Samsung fladskærm går du aldrig helt galt i byen.
Samsung er den største fabrikant af tft paneler, og er lidt foran de andre..

eks. da 152 og 172 kom fra samsung, var der flere billige skærme der kørte
med Smasung 151 og 171 paneler... Derfor var Samsungs egne skærme en
generation bedre, og det er de stadig..

Jeg har selv en 172 (17") og den stor perfekt, og har en meget flexibel fod,
der kan stilles i alle vinkler, og kan oven i købet hænges på vægen hvis man
har de lyster... Vi har 152 (15") ude på mit arbejde, og de står ligeså
godt...

Man skal dog være opmærksom på at fladskærme generalt ikke står lige godt
med alle grafikkort... Vi har haft nogle skærme (både samsung og andre) der
var lidt blå/kolde i farverne, men stod fint på andre computere.. Så satte
vi et Geforce FX5200 i maskinen, og så stod de perfekt.. Så af en eller
anden grund er nogle grafikkort der ikke er så gode til det med fladskærme..

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-02-04 23:40

Michael (m@h.dk) skrev følgende:
> [...]
> computere.. Så satte vi et Geforce FX5200 i maskinen, og så stod de
> perfekt.. Så af en eller anden grund er nogle grafikkort der ikke er

Det er vel bare et justeringsspørgsmål.... Adobe gamma kan anbefales.

- Martin

Fra : Thom/-\\s

Dato : 03-02-04 08:54

> Det er vel bare et justeringsspørgsmål.... Adobe gamma kan anbefales.

Afhængig af hvad det skal bruges til, og hvor stor præcision du vil have,
kan Adobe Gamme da godt bruges. Vi bruger EyeOne fra GretagMacbeth til at
kalibrere vores skærme med, det er ikke state-of-the-art, men det giver en
bedre kalibrering end Adobe Gamma.

Fra : Michael

Dato : 03-02-04 10:07

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel bare et justeringsspørgsmål.... Adobe gamma kan anbefales.
>
> - Martin

Jo, men samme skærm kan køre fint på en anden computer, uden at blive
justeret, og kører også fint på et nyt grafikkort, uden at blive justeret..

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-04 14:20

> [...]
>>

> Jo, men samme skærm kan køre fint på en anden computer, uden at blive
> justeret, og kører også fint på et nyt grafikkort, uden at blive

Det er jo også grafikkortet man justerer med adobe gamma...

- Martin

Fra : Michael

Dato : 03-02-04 17:40

> Det er jo også grafikkortet man justerer med adobe gamma...
>
> - Martin

Ja men normalt vil et helt almindeligt grafikkort jo se nogenlunde
almindeligt ud på en almindelig ctr skærm..
Men ingen af vores grafikkort er justeret på nogen måde..
De står bare på standard indstillinger, og så ser skærmene fint nok ud.. Men
nogle af grafikkortene ser ikke godt ud med standard indstillinger.. Så
sætter man et nyt i og kører stadig standard indstillinger, og så ser
skærmen helt perfekt ud...

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-02-04 18:09

> [...]
> indstillinger.. Så sætter man et nyt i og kører stadig standard
> indstillinger, og så ser skærmen helt perfekt ud...

Tjahh.. Jeg har altid kalibreret farverne, ved udskift af
skærm/grafikkort/drivere. Det er nu rarest når tingene har den rigtige
farve.

- Martin

Fra : Michael

Dato : 05-02-04 00:00

> Tjahh.. Jeg har altid kalibreret farverne, ved udskift af
> skærm/grafikkort/drivere. Det er nu rarest når tingene har den rigtige
> farve.
>
> - Martin

Det er rigtigt... men de står kun som kontor maskiner, så det er ikke så
vigtigt med farverne..
Men det er da lidt undeligt at der nogle gange SKAL kalibreres for at få en
fladskærm til at se ud, så man kom holde ud at kigge på den...
Sådan er det jo aldrig med CTR skærme, og man jo ikke tro at der var den
store forskel... det er jo samme kabel, med samme signaler i..

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-02-04 09:43

> [...]
> Sådan er det jo aldrig med CTR skærme, og man jo ikke tro at der var
> den store forskel... det er jo samme kabel, med samme signaler i..

Det er sikkert ligesom med fjernsyn... Når de står ved siden af hinanden i
butikken, gælder det om at få sit mærke til at skille sig ud fra mængden.
Virke klarere og mere kontrastfyldt. Det klarer fabrikken bl.a. ved at give
den en koldere farve som standard. Især på billige skærme. En korrekt
indstillet skærm vil jo se noget kedelig ud når den står sammen med en flok
med kæmpekontrast. Det er bare noget l... når man får den hjem; trætte øjne,
hovedpine osv.

Ovenstående er min teori. Ikke noget jeg har beviser på.

- Martin

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-02-04 18:26

Martin Petersen skrev:

> Det er jo også grafikkortet man justerer med adobe gamma...

Du fremstiller en farveprofil som beskriver skærmen, som så
indlæses i grafikkortets LUT under opstarten af Windows. Det er
rigtigt at det er grafikkortet der foretaget korrektionen, men det
er skærmen som farveprofilen beskriver. Hvis den profil er forkert,
får du ikke rigtige farver. Desuden anbefaler Adobe at man ikke
bruger Adobe Gamma til at justere skærmen med, når det drejer
sig om en TFT-skærm. Det er bla. også årsagen til at Adobe Gamma
ikke bliver installeret på Mac OS længere. Apple har droppet CRT
og sælger udelukkende TFT-skærme sammen med deres systemer nu.

<http://www.adobe.com/support/techdocs/1403e.htm>

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-02-04 18:45

Michael skrev:

> Vi har haft nogle skærme (både samsung og andre) der var lidt
> blå/kolde i farverne

Jeg kan fortælle, at min Viewsonic-skærms standardindstilling, er
ret upræcis. Standardindstillingen er 6500K, hvilket gerne skulle
give en nogenlunde neutral hvid, men jeg har altid ment, at den
virker en smule for gullig.
Sidenhen har jeg opdaget, at den faktisk kun kører med 6050K selvom
den er stillet til 6500K i menuen. Ved at tvinge den til at køre
6500K, får jeg en mere "neutral" hvid, men Colorvision(*) anbefaler
ikke at jeg tvinger skærmen til at køre med et andet hvidpunkt end
dens standardindstilling, når det drejer sig om en TFT-skærm, så
jeg har valgt at lade den blive på de 6050K. Desuden vænner øjnene
sig ret hurtigt til forskellige farvetemperaturer. Hvis jeg f.eks.
drøner den op på 6500K nu, vil den virke meget blålig. Efter få
sekunder har øjnene dog vænnet sig til det, så den ikke længere
virker blålig.

Jeg kan forestille mig, at jeres blålige skærme har været stillet
til 9300K fra fabrikkens side. Det giver et meget blåt og dermed
koldt skær. Mange lavprisskærme er stillet til den indstilling,
hvorimod dyrere skærme beregnet til grafisk arbejde, typisk er
stillet til 6500K fra fabrikken af.

(*) Dem som laver det hard- og software, som jeg bruger til at
kalibrere (og profilere) min skærm med.

Madsen.