Instruktører der skyder sig selv i fod en.~
Fra : Peter Fleinert

Dato : 04-02-04 20:41

Jeg sidder og tæmker på hvor mange instruktører der har lavet en film der
har resulteret i "karriereselvmord". Jeg tænker selv på Tod Browning, der
efter Freaks fra 1932, blev frosset ud af det pænere selskab i ca 25 år.
At Freaks dengang vakte meget røre er bestemt forståeligt. Jeg mener at
den stadig er meget tankevækkende her 72 år senere.
Peter.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-02-04 21:01

Peter Fleinert wrote:

> [...]
> selskab i ca 25 år. At Freaks dengang vakte meget røre er bestemt
> forståeligt. Jeg mener at den stadig er meget tankevækkende her 72 år

Det er ganske vist ikke helt i samme boldgade, men Abraham Polonsky blev da
sortlistet og lagt på is efter hans debut som filminstruktør i 1948. Det
skete dels pga. hans svar under de famøse HUAC-høringer, men sandsynligvis
også fordi hans filmdebut, den fine film noir Force of Evil, ret utilsløret
sidestiller organiseret kriminialitet med kapitalismen. Polansky kunne, som
så mange andre, kun arbejde videre under pseudonym, og først 21 år senere
fik han igen lov til at blive krediteret som instruktør på en spillefilm.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
"Television has brought murder back into the home - where it belongs"

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 04-02-04 22:42

"Peter Fleinert" <fleinert@SLETDETTEvaks.dk> skrev i en meddelelse
newsr2u198welmho1q@news.cybercity.dk...
> Jeg sidder og tæmker på hvor mange instruktører der har lavet en film der
> har resulteret i "karriereselvmord".

Tjah

Robert Altman forsøgte da ganske seriøst at tage livet af sin karriere med
"Popeye". Heldigvis har han senere fået et solidt comeback med nogle
fremragende film.

Peter Bogdanovich lavede engang gode film, men det er ikke meget man hører
om ham mere.

Jørgen

Fra : vadmand

Dato : 04-02-04 23:37

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremragende film.
>
> Peter Bogdanovich lavede engang gode film, men det er ikke meget man hører

Orson Welles gjorde detvel egentlig også med "Citizen Kane." Han havde i
hvert fald problemer med at få lov til at lave film i mange år derefter,
fordi han havde lagt sig ud med bladkongen Hearst.

Per v.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 04-02-04 23:47

> Orson Welles gjorde detvel egentlig også med "Citizen Kane." Han havde i
> hvert fald problemer med at få lov til at lave film i mange år derefter,
> fordi han havde lagt sig ud med bladkongen Hearst.

Det er jo kun delvis rigtigt. Så vidt jeg ved er Citizen Kane den eneste
film der blev som han ville have den. Men han lavede da ganske mange film
efter den, også umiddelbart efter den.

Fra : vadmand

Dato : 05-02-04 12:39

> Det er jo kun delvis rigtigt. Så vidt jeg ved er Citizen Kane den eneste
> film der blev som han ville have den. Men han lavede da ganske mange film
> efter den, også umiddelbart efter den.

Sandt nok. Men han blev underkastyet strenge rstriktioner, og filmene blev
ofte færdigklippet af andre, så vi først mange år efter har fået "Director's
Cut" af dem.

Per V.

Fra : Sten Faurschou

Dato : 06-02-04 17:44

Det blev faktisk ikke til så mange film. Ikke mere en en håndfuld stykker.
Han lavede mere TV end film. Og de film han instruerede var hovedsagelig
europæiske fordi de fleste amerikankse producenter/filmstudier anså ham for
at være samarbejdsvanskelig.

Fra : -V-

Dato : 05-02-04 04:03

Peter Fleinert wrote:
> [...]
> selskab i ca 25 år. At Freaks dengang vakte meget røre er bestemt
> forståeligt. Jeg mener at den stadig er meget tankevækkende her 72 år

Hmm.

Tæller Michael Cimino og Heavens Gate med?

-V-

Fra : Jesper

Dato : 07-02-04 01:04

Peter Fleinert <fleinert@SLETDETTEvaks.dk> wrote:

> [...]
> At Freaks dengang vakte meget røre er bestemt forståeligt. Jeg mener at
> den stadig er meget tankevækkende her 72 år senere.

Francis Ford Coppola har da i al fald forsøgt på at begå
karriereselvmord:

One From the Heart Budget $26 mio , indtjening $900.000
Cotton Club Budget $47 mio , indtjening $25 mio
Gardens of Stone Budget Ukendt , indtjening $5.262.047
Tucker Budget $25 mio , indtjening $19.652.638

global village idiots. - Paul Ginsparg.