1. løbetid - hvor gammel er katten?
Fra : Helle Larsen

Dato : 04-02-04 18:06

Ved I hvor GAMMEL en hunkat almindeligvis er, når den første gang er i
løbe-tid ?? Kan den egentlig blive gravid FØR første løbetid ?? Kan
en løbetid være så "stil-le", at mennesket ikke opdager andet end, at
katten bare gerne vil ud hele tiden og kigge på pipfugle og snuse til
buske. At katten hverken "hyler" eller "skri-ger" eller hænger i tapeter
og gardiner, men bare opfører sig "forårsagtigt", lige-som vi andre, som
også gerne vil ud, når dagene bliver længere og blomsterne tit-ter op af
jorden ?? Kan den så godt være i løbetid ??

Hvad er Jeres erfaringer med disse ting ??

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 04-02-04 18:50

> [...]
> jorden ?? Kan den så godt være i løbetid ??
>
> Hvad er Jeres erfaringer med disse ting ??

"Normalt" (findes det begreb, når snakken er om katte?) vil en hunkat
være ca 6 mdr gammel, når hun første gang går i løbetid.
Jeg tvivler på, hun kan blive drægtig inden den alder, men intet skulle
forbavse mig - det er jo katte, vi snakker om
Ja, nogle hunkatte har meget stille løbetider, dvs de udsender
duftstoffer, men de kalder ikke i et toneleje eller et niveau, vi kan
høre.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann K

Dato : 04-02-04 21:57

Hejsa.
Min Saga er født 13/6 og gik i sin første løbetid d 25/12... regn selv
hendes alder ud ;)
Hendes to første løbetider foregik med skrig og skrål i sådan en grad at
naboerne stod ude på vejen og spurgte, hvad den stakkels kat dog fejlede
;-D
Så røg kræet på p-piller!
Efter nogle år besluttede Saga så, at hun altså var _meget_ forelsket i den
der hvide hanmisser, så hun kastede pillen op...
Om hun gik i i løb??? Ja - hun fik da 5 killinger ud af det... men vi hørte
og mærkede bestemt _ikke_ noget til løbetiden, hvor det lykkedes hende at
parre sig!!! Hun var også kun lige ude ca 10 minutter om dagen omkring,
hvad vi nu _ved_ var parringstidspunktet! Der lå nemlig meterhøj sne i DK -
og Saga _hader_ sne!!!
Så jo da... en løbetid kan være _meget_ lydløs... og en parring tager ikke
ret lang tid!!!
Derfor - drop p-pillerne og kastrer i stedet hunmissen... Stadset dur
alligevel ikke til prævention! ;o(

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Jane :o)

Dato : 05-02-04 12:52

> [...]
> ret lang tid!!!
> Derfor - drop p-pillerne og kastrer i stedet hunmissen... Stadset dur

Ja. Jeg har erfaring med det.

Vores hunkat Nala sagde INTET, gjorde INTET - og nu er hun gravid, har vi
lykkeligvis fundet ud af.

Vores hankat sprang på hende, men hun virkede ikke umiddelbart specielt
interesseret, og det så slet ikke ud som om det lykkedes ham. Han var ret
klodset. (men det så lykkedes ham, og lidt interesseret har hun jo så nok
været)

Dog med lidt blandede følelser, da vi havde håbet på, at de "ventede" lidt
længere tid.

Men lod naturen råde, da killinger var det vi ønskede.

Er det foresten ikke noget med, at første gang får de måske kun 1-2
killinger?

Mvh Jane

http://www.125.dk/mis (nr. 6)

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-02-04 17:10

> [...]

> Men lod naturen råde, da killinger var det vi ønskede.
>
> Er det foresten ikke noget med, at første gang får de måske kun 1-2

Hvis hankatten er i nærheden, behøver de jo ikke at kalde så højt på ham
- faktisk vil hankatten nok være mere interesseret i "action", end de
er, så de behøver slet ikke at kalde...

HVor har du det fra, med at hunkatte kun får 1-2 killinger i første
kuld?? Den har jeg ikke hørt - eller erfaret... Min oplevelse er, at
første kuld er på 3-4 killinger.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Larsen

Dato : 05-02-04 18:46

> [...]
>
> HVor har du det fra, med at hunkatte kun får 1-2 killinger i første
> kuld?? Den har jeg ikke hørt - eller erfaret... Min oplevelse er, at

Hej Alle, tak for alle Jeres gode svar.

Til ovennævnte. Jeg havde engang en dejlig mis, nemlig Mis SammyMis. Hun
fik 4 killinger første gang, da var hun ca. omkring 10 måneder gammel
!!! Og anden gang hun fik killinger et par år senere, da fik hun 5
killinger.

Hendes første løbetid "opdagede" vi ikke. Og heller ikke den 2. for den
sags skyld.

Min spekulation går på Circeline, som er hittemis, og ingen ved rigtigt
hvor gam-mel hun er, dyrlægen sagde i december, at hun var et sted
mellem 10 måneder og 2 år, og MÅSKE steriliseret, da hun er lidt
"småfed". Hun har IKKE jamret eller hy-let eller sunget i de to måneder,
at jeg har haft hende. Jeg synes dog ikke, at jeg vil udsætte hende for
bedøvelse og "operation", hvis hun nu ER neutraliseret.

Derfor alle mine "bekymrede" spørgsmål. :o|

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-02-04 20:35

In article <40228154d01aa@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Helle Larsen
<besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> [...]
> at jeg har haft hende. Jeg synes dog ikke, at jeg vil udsætte hende for
> bedøvelse og "operation", hvis hun nu ER neutraliseret.

Jeg gætter på, at til operation kommer det nok ikke, hvis det allerede
er gjort. Når dyrlægen barberer pelsen af hendes mave må han kunne se
arret fra neutraliseringen i sin tid - hvis den allerede er udført?
Hvis hun er en rolig misser kan man måske endda barbere pelsen af uden
bedøvelse - så man kan se om der er et operationsar? Bare en tanke...

Fra : Jane :o)

Dato : 05-02-04 19:04

> [...]
>
> HVor har du det fra, med at hunkatte kun får 1-2 killinger i første
> kuld?? Den har jeg ikke hørt - eller erfaret... Min oplevelse er, at

Det har jeg bare hørt 3 forskellige personer sige indtil nu.

Så er jeg godtroende...

Men tak for informationen. Så har vi bare endnu mere at se frem til.

Mvh Jane

www.janemark.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-02-04 12:06

> [...]
> jorden ?? Kan den så godt være i løbetid ??
>
> Hvad er Jeres erfaringer med disse ting ??

Ja specielt første løbetid kan være meget stille ... mange har ligesom en
lille "for-løbetid" .,.. og ja det kan de godt blive drægtige.
Har du en drægtig mis?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk