Snegle
Fra : JoVe

Dato : 04-02-04 12:05

Snegle i mit akvarium er blevet en sand plage, hvad gør jeg?

Jeg må have fået sneglene med da jeg fik nogle fisk af en kammerat.

Jørgen Vestergaard

Fra : Thomas Fischer

Dato : 04-02-04 12:23

En god måde at komme snegle til livs på er ved at anskaffe fisk der spiser
dem. Jeg har selv et par pragsmerlinger gående og de er gode til at holde
snegle bestanden nede med. Der findes også en del andre fisk der med glæde
vil spise dem.

Fra : JoVe

Dato : 04-02-04 17:06

"Thomas Fischer" <fdsa@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snegle bestanden nede med. Der findes også en del andre fisk der med glæde

Det er jo enkelt - tak!

Jørgen Vestergaard

Fra : Brian Nielsen

Dato : 04-02-04 18:08

jeg kender en anden måde som man kan få snegle væk med. du skal bare ligge
nogle katoffelskræller ned på bunden (på en tallerken eller noget andet
fladt) så skal du bare vente til der har vært mørkt i akvariumet et stykke
tid og så kan du tage tallerken op, hvor på sneglene så vil være på.

Med venlig hilsen
brian

Fra : JoVe

Dato : 04-02-04 20:27

"Brian Nielsen" <Brian_maria@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stykke
> tid og så kan du tage tallerken op, hvor på sneglene så vil være på.

Tak også for dette råd. Det vil jeg bruge akut, og så har jeg faktisk købt
snegleædende fisk som jeg håber kan holde sneglebestanden nede.

Er det gavnligt med en lille sneglebestand i akvariet?

Jørgen Vestergaard

Fra : Tom

Dato : 04-02-04 22:59

Hej

Da jeg fik store snegleproblemer anskaffede jeg mig en dværgkugle fisk, og
hold da op den er effktiv til at holde sneglebestanden nede i min 320 L
tank.

Mvh

Thomas

Fra : Thomas Fischer

Dato : 05-02-04 12:50

Jeg tror ikke at der er nogen tvivl om at snegle gavner, da de er med til at
nedbryde organisk materiale i akvariet (Nu er jeg ikke biolog, men det
virker rimeligt).

De fleste af os syntes ikke at de er fede når de er i akvariet. Tilgengæld
er de gode i pumpen hvor de er med til at nedbryde affaldet i pumpen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-04 15:39

"Thomas Fischer" <fdsa@worldonline.dk> wrote in message
> Jeg tror ikke at der er nogen tvivl om at snegle gavner, da de er med
> til at nedbryde organisk materiale i akvariet (Nu er jeg ikke biolog,
> men det virker rimeligt).

De hjælper nok mest på den måde, at de gennemgraver bundlaget (i hvert fald
nogle af dem).
Om overskudsfoder nedbrydes bakterielt eller gennem sneglemaver gør ikke den
store forskel.
Til gengæld er mange snegle en fin indikator for overfodring: Har man mange
snegle, så overfodrer man.

vh
Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-02-04 18:49

Jan Bøgh skrev i et indlæg på usenet:
> Til gengæld er mange snegle en fin indikator for overfodring: Har man
> mange snegle, så overfodrer man.

Helt enig - der er ingen tvivl om, at det ville være en bedre ide, at
finde årsagen til sneglene i stedet for at bekrige sneglene.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk