Problem med s-ata
Fra : L.A.

Dato : 03-02-04 12:07

Hej.

Jeg har netop investeret i nyt bundkort (EpoX EP-4PDA3I) og en Maxtor 160 gb
sata disk. Bios'en kan sagtens se, at der sidder en 160 gb disk (Bios siger
163 gb) men når jeg starter Win XP installationen op og vælger at installere
sata driveren fra diskette, går det galt. Driveren bliver installeret som
den skal - men......jeg har kun rundt regnet 131 gb til rådighed. Jeg har
også opgraderet Bios'en til sidst nye og har også prøvet bios-version før
den sidst nye. Jeg har også prøvet med andre sata drivere fra Silicon
Image - men jeg savner stadig de sidste 30 gb.

Jeg ved at disken virker 100% da jeg har fået den tjekket hos en kammerat,
som har et andet bundkort. Her er der ingen problemer. Hos ham siger den ca.
158 gb til rådighed og det lyder også meget rigtigt. Hvad kan der være galt,
siden jeg ikke kan få lov til at udnytte disken fuldt ud ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-04 12:36

"L.A." <info@nospam.hegncenter.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> nye og har også prøvet bios-version før den sidst nye. Jeg har også
> prøvet med andre sata drivere fra Silicon Image - men jeg savner

XP med SP1a??? SP1 enabler 48bit LBA hvilket er krævet i dit tilfælde.

--
Bjarke Andersen

Fra : L.A.

Dato : 03-02-04 13:03

Jeg har også en 120 gb Maxtor IDE-disk. Hvis jeg så har forstået dette
korrekt, så skal jeg bare installere Win XP på denne og køre alle
opdateringerne ? Med andre ord, så kan jeg ikke uden videre installere Win
XP på sata-disken, hvis jeg vil benytte alle 160 gb. Min plan var, at have
et C-drev på 60 gb. til Windows og 100 gb til programmer.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-04 13:10

> [...]
> Win XP på sata-disken, hvis jeg vil benytte alle 160 gb. Min plan var,
> at have et C-drev på 60 gb. til Windows og 100 gb til programmer.

Du kan sagtens installere en XP SP1 på en 160GB disk. Du skal så bare have
lavet en installations cd med SP1 integreret.

Alt vedr 48 bit lba står her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

--
Bjarke Andersen

Fra : L.A.

Dato : 03-02-04 14:02

Aha - okay. Tak for svaret. Jeg har kun en Windows XP Prof. OEM cd, som jeg
købte for 1½ års tid siden og så er der jo sådan set ikke noget at gøre ved
det. Den har ikke SP1 integreret.

Men nu fik jeg da en forklaring på sagen og så smider jeg bare XP på den
gamle 120 gb disk og tager den derfra.
Endnu en gang, tusind tak.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-04 14:20

> Aha - okay. Tak for svaret. Jeg har kun en Windows XP Prof. OEM cd,
> som jeg købte for 1½ års tid siden og så er der jo sådan set ikke
> noget at gøre ved det. Den har ikke SP1 integreret.

Vås, men kræver du har brænder :)

I386 på harddisken, kør sp1 men en speciel switch brænd molevitten som
bootable cd.

Total nemmere guide og program findes på http://www.nu2.nu/bootcd/#wxp

--
Bjarke Andersen

Fra : Madsen & Co

Dato : 04-02-04 00:27

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> [...]
>
>Du kan sagtens installere en XP SP1 på en 160GB disk. Du skal så bare have
>lavet en installations cd med SP1 integreret.

---------------
Jeg har selv brugt denne metode til at brænde en WinXp installations
cd med SP1, da jeg skulle partitionere en 160gb harddisk:
http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp1-bootcd.html

Fra : L.A.

Dato : 04-02-04 14:36

Hej igen.

Jeg skylder en stor tak til Jer. Jeg fik lavet min egen modificerede Win XP
cd og nu kører det bare perfekt
Det er vel nu man siger, at jeg giver den næste omgang

Tusind tak - det var bare perfekt.

Mvh, L.A.