access til slægtsfors...
Fra : JB

Dato : 03-02-04 11:53

Jeg ligger efterhånden inde med en del dokumenter, Noter og henvisninger
Jeg vil høre om andre har opfundet et godt arkivsystem med en logisk
indeksering. f.eks i Access

Som Database bruger jeg BK6

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Jørgen

73 de oz7aik Jørgen Bodholdt
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 17:18

"JB" <oz7aik@mail.dkx> wrote in message
> Jeg ligger efterhånden inde med en del dokumenter, Noter og henvisninger
> Jeg vil høre om andre har opfundet et godt arkivsystem med en logisk
> indeksering. f.eks i Access
>
> Som Database bruger jeg BK6

Hvis det drejer sig om notater , breve, billeder eller lignende, så
anvender jeg selv BKs løbenummer som arkivnummer.
--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : Torben Aastrup

Dato : 04-02-04 07:52

> [...]
> Jeg ligger efterhånden inde med en del dokumenter, Noter og henvisninger
> Jeg vil høre om andre har opfundet et godt arkivsystem med en logisk

På min hjemmeside http://www.aastrup.de/edb/processer/materiale.htm
kan du se, hvordan jeg sikrer mine dokumenter såvel egne som
originale, fotos m.m., herunder gør materialet søgbart.

Med venlig hilsen

Torben Aastrup

Fra : Brian Jensen

Dato : 04-02-04 11:55

In article <5cc20c1f.0402032251.76202772@posting.google.com>,
torben.aastrup@mail1.stofanet.dk says...
> På min hjemmeside http://www.aastrup.de/edb/processer/materiale.htm
> kan du se, hvordan jeg sikrer mine dokumenter såvel egne som
> originale, fotos m.m., herunder gør materialet søgbart.

Jeg sad lidt og grublede over det du skriver under bevaring af fotos, om
at du ikke scanner lokationsbilleder, da de vil være bevaret af
lokalarkiverne. Gælder det også f.eks. bygninger relateret til familien?
For dem ville jeg da også bevare fotos af. Lokalarkivet har godt nok et
billede af f.eks. min barndomshjem, men det er fra ca 1900 og da jeg er
født i 1976 ser det jo helt anderledes ud på det tidspunkt, ligesom det
har ændret sig meget siden vi i sin tid flyttede derfra (1987).

Mvh
Brian O. Jensen

Fra : Torben Aastrup

Dato : 04-02-04 17:49

Brian Jensen <suntrip@INGENSPAMtiscali.dk> wrote in message news:<MPG.1a8aedd7dda7a8d79896ec@news.tele.dk>...

> [...]
> født i 1976 ser det jo helt anderledes ud på det tidspunkt, ligesom det
> har ændret sig meget siden vi i sin tid flyttede derfra (1987).

Vi er enige. Ved kendte lokaliteter så som Himmelbjerget og lign.
nøjes jeg med at gemme personerne eller andet af særlig interesse for
min slægt. Ved familiens egne bygninger eller mindre kendte
lokaliteter gemmer jeg hele billedet sammen med uddrag.

Med venlig hilsen

Torben Aastrup

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 04-02-04 17:10

> På min hjemmeside http://www.aastrup.de/edb/processer/materiale.htm
> kan du se, hvordan jeg sikrer mine dokumenter såvel egne som
> originale, fotos m.m., herunder gør materialet søgbart.

Interessante sider du har på dit site. Jeg har fundet en dagbog fra 1945
skrevet med blyant. Eneste fornuftige resultat, jeg får, er, når jeg skanner
ind enten som ægte farver eller som gråtoner. Afhængig af skanningen fylder
resulatet:
200dpi, gråtone, komprimeret TIFF 555Kb
200dpi, gråtone, alm. TIFF 636Kb
200dpi, ægte farver, komprimeret TIFF 1.833Kb
200dpi, ægte farver alm. TIFF 1.903Kb
300dpi, gråtone, komprimeret TIFF 1.242Kb
300dpi, gråtone, alm. TIFF 1.430Kb
300dpi, ægte farver, komprimeret TIFF 4.364Kb
300dpi, ægte farver alm. TIFF 4.286Kb

JPG-formatet fylder selvsagt en brøkdel af tilsvarende TIFF, men formatet er
jo tabsgivende ved gentagne lagringer.

Når jeg skanner ind i sort/hvid bliver reaultetet ganske enkelt ulæseligt.
Hvordan griber du såsanne dokumenter an?

Ole Gyldenløve
e-mail ole @ gyldenlove.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-02-04 19:06

Wed, 4 Feb 2004 17:09:35 +0100, skrev Ole Gyldenløve:

> [...]
>ind enten som ægte farver eller som gråtoner. Afhængig af skanningen fylder
[klip]
> [...]
>300dpi, ægte farver alm. TIFF 4.286Kb
>
>JPG-formatet fylder selvsagt en brøkdel af tilsvarende TIFF, men formatet er

Du opnår intet ved at scanne i ægte farver, men gråtoner er fint. Det
er vigtigt at gemme en original i et ikke-tabsgivende format, f.eks.,
da du så altid har noget at vende tilbage til.

Uden at gå nærmere i detaljer, vil jeg i stedet spørge: "Hvad er
problemet"? Med vore dages harddiske, CD-rom, DVD o.s.v. bør selv
flere hundrede TIFF'er på 1,5 Mb pr. styk vel ikke afskrække nogen?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 04-02-04 22:03

> Du opnår intet ved at scanne i ægte farver, men gråtoner er fint. Det
> er vigtigt at gemme en original i et ikke-tabsgivende format, f.eks.,
> da du så altid har noget at vende tilbage til.

Hvad så med opløsning. Skal jeg skanne i 20 eller 300 dpi?
mvh
Ole

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-02-04 06:31

Wed, 4 Feb 2004 22:03:23 +0100, skrev Ole Gyldenløve:

>Hvad så med opløsning. Skal jeg skanne i 20 eller 300 dpi?

Jeg vælger altid en opløsning der ligger noget højere, da det er rart
at have noget at gøre godt med. Man ved aldrig hvad man får brug for.
Både 200 og 300 mener jeg er i underkanten til de printere vi har i
dag. Jeg scanner som regel i 600.

Til hjemmesidebrug er begrebet opløsning meningsløst. Her gælder
billedets mål i pixels x pixels.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 00:20

"Ole Gyldenløve" <ole@*gyldenlove.dk> skrev Wed, 4 Feb 2004 17:09:35
+0100

>Når jeg skanner ind i sort/hvid bliver reaultetet ganske enkelt ulæseligt.
>Hvordan griber du såsanne dokumenter an?

Scanning af dokumneter og lign i sort/hvid er efter min mening ren
hasard - og for det meste spild af tid og kræfter, som kunne være bedre
brugt til andre ting.

At scanne i sort/hvid / lineart / halftone eller hvad det nu kaldes er
en meget svær balacegang og uanset hvor meget man anstrenger sig vil der
næsten altid gå detaljer tabt - og værst af alt man kan ikke bare lige
scanne en snes sider med samme indstilling.

256 gråtoner er derimod fint. Farver ofte marginalt bedre, men fylder ad
H... til hvis man vil gemme i tiff - og det bør man altid gøre med de rå
scanninger.

Hvis man gemmer i Jpeg 'koster' farverne ikke ekstra, og hvis man vælger
min. kompression får man en ganske betydelig reduktion i størrelse mod
et meget begrænset tab. Ikke at jeg vil anbefale at gemme de originale
scanninger i Jpeg - tværtimod, men det er dog en mulighed hvis man gerne
vil spare på pladsen.

8 eller 16 gråtoner vil normalvis også være helt fint, men med de
mormalvis anvendte lagringformater er der ikke nogen umidelbar fordel
ved dette fremfor 256 gråtoner.

Til slutbrug kan billeder af den her type derimod ofte komprimeres
overraskende meget uden synligt tab.

Hvis man scanner direkte fra et dokument vil 300ppi normalvis være fuldt
tilstrækkeligt, også til udprint i 1:1 og / eller OCR behandling.

Hvis det kun er til skærmvisning vil 144ppi med efterfølgende resampling
til 50% ofte være det bedste. Og til OCR behandling alene vil 150ppi
normalvis også være nok.

Hvorvidt Tiff-billeder er komprimeret eller ej gør ikke den helt store
forskel i størrelse, men komprimerede Tiff-billeder er mærkbart
langsommere at læse ind. Det samme gør sig gældende med billeder i
PNG-formatet.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-02-04 00:57

Arne Feldborg wrote:

> [...]
>
> 256 gråtoner er derimod fint. Farver ofte marginalt bedre, men fylder
> ad H... til hvis man vil gemme i tiff - og det bør man altid gøre med

Hej Arne.
Jeg ved ikke om du følger tråden 'Arkivalier online' i DIS-Danmarks
forum, men der efterlyses gode argumenter man kan bruge i debatten mod
sort/hvid digitalisering. Sådanne gode argumenter skal sendes til
formanden for DIS-Danmark, især fra folk med kendskab til disse ting og
jeg ved at det har du )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 01:44

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Thu, 5 Feb 2004 00:57:24 +0100

>Hej Arne.
>Jeg ved ikke om du følger tråden 'Arkivalier online' i DIS-Danmarks
>forum, men der efterlyses gode argumenter man kan bruge i debatten mod
>sort/hvid digitalisering.

Nej. Jeg følger ikke alle indlæg i DIS-Danmarks forum.

Jeg finder det simpelthen for besværligt og for tidskrævende at skulle
bladre frem og tilbage, og frem og tilbage, imellem de forskellige fora
og imellem de forskellige tråde i de enkelte fora.

Mht. SA's scanninger kan jeg kun henvise til hvad jeg gentagne gange
over det seneste år har skrevet her i gruppen - og som hver eneste gang
er blevet meget skarpt tilbagevist af DIS-Danmarks næstformand.

Specielt har jeg flere gange slået til lyd for at DIS-Danmark - som den
samlende forening for mange brugere af SA's tiltag - skulle rette
henvendelse til SA angående problemet.

Dette er hver gang blevet tilbagevist af DIS-Danmarks næstformand. Ikke
bare konsekvent, men også i meget hånlige vendinger.

Hvad der er årsag og hvad der er virkning er jeg stadig ikke helt klar
over. Men der er tydeligvis et modsætningsforhold mellem DIS-Danmarks
næstformand og undertegnede. Det kan jeg sagtens leve med - og jeg
formoder heller ikke det giver DIS-Danmark problemer.?

Min holdning til disse spørgsmål er iøvrigt DIS-Danmark velbekendt, og
foreningen er naturligvis velkommen til at bruge mine synspunkter og
kommentarer i forbindelse med en dialog med SA.

Og iøvrigt mener jeg Kartago bør ødelægges.!

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-02-04 02:13

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> - som den samlende forening for mange brugere af SA's
> tiltag - skulle rette henvendelse til SA angående problemet.

Så vidt jeg har læst, så har DIS faktisk både klaget og fået det
sædvanlige negative svar fra SA. Faktisk har jeg indtryk af, at
der er en holdningsændring på vej i DIS, selv om det næppe
bli'r til borgrevolution

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 02:28

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> skrev Thu, 5 Feb 2004 02:12:38
+0100

>Så vidt jeg har læst, så har DIS faktisk både klaget og fået det
>sædvanlige negative svar fra SA. Faktisk har jeg indtryk af, at
>der er en holdningsændring på vej i DIS,

Ja. Det fremgår helt klart af et indlæg af Helbo her i gruppen fornylig.

Et indlæg jeg omgående kviterede for, ved at tilkendegive min fulde og
ubetingede støtte (hvad den så end måtte være værd) til for alvor at
tage problemet op med SA.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-02-04 14:15

> Et indlæg jeg omgående kviterede for, ...

Åh, ja, det husker jeg godt, sorry.

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-02-04 11:00

Arne Feldborg wrote:

> Jeg finder det simpelthen for besværligt og for tidskrævende at skulle
> bladre frem og tilbage, og frem og tilbage, imellem de forskellige
> fora og imellem de forskellige tråde i de enkelte fora.

Helt så galt er det nu heller ikke Arne, men overdrivelse fremmer jo som
bekendt forståelsen )
Jeg har fx lagt følgende link ud på skrivebordet:
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php
derefter er det såmænd ikke så meget anderledes end hvis du befinder dig
i nyhedsgrupperne. Det med at bladre frem og tilbage holder ej heller.
Lad os forudsætte en skribent har svaret på et indlæg som ligger langt
tilbage i tiden, så vil det originale indlæg rykke frem til frontsiden
og man behøver altså ikke bladre tilbage i 'ældre indlæg'.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-04 11:44

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Thu, 5 Feb 2004 10:59:38 +0100

>derefter er det såmænd ikke så meget anderledes end hvis du befinder dig
>i nyhedsgrupperne. Det med at bladre frem og tilbage holder ej heller.

Nu skal det jo ikke udvikle sig til en længere diskussion om det emne.
Der er som du nævner ingen problemer i at følge en tråd. Problemet
opstår hvis man vil læse alle nye indlæg i en gruppe eller tre.

Her er jeg jo vant til i Agent at jeg kan læse alle nye (og kun nye)
indlæg i samtlige grupper blot ved at sidde og trykke på
mellemrumstasten, samtidig med at jeg i oversigtsvinduet hele tiden kan
se hvilke ældre indlæg der er i den tråd jeg aktuelt befinder mig i.

Fra : Torben Aastrup

Dato : 05-02-04 18:27

"Ole Gyldenløve" <ole@*gyldenlove.dk> wrote in message news:<40211943$0$1582$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Når jeg skanner ind i sort/hvid bliver reaultetet ganske enkelt ulæseligt.
> Hvordan griber du såsanne dokumenter an?

Jeg bruger en HP scanjet 7400C til at scanne såvel fotos som
dokumenter. En af outputtyperne er sort/hvid bitmap, som er særdeles
velegnet til at scanne rene tekstdokumenter. Jeg vælger at gemme i et
tiff komprimeret format. Du kan nøjes med at scanne i en opløsning på
150 dpi, men jeg scanner med 300 dpi. Herved kan jeg bruge det samme
dokument til OCR-behandling.

Et A4 dokument velskrevet med tekst fylder ikke mere end 70 kBytes i
300 dpi og 25 kBytes i en 150 dpi opløsning.

Sort/hvid bitmap er uegnet til at scanne grafik.

Det nævnte scanningsoutput må kunne findes på andre scannere, idet vi
på mit arbejde har kopimaskiner, der også kan scanne dokumenter, hvor
resultatet kun fylder omkring de 30 Kbytes.

Der må være tale om et scanningsformat lidt á la en fax, der som
bekendt jo heller ikke fylder særligt meget.

Torben Aastrup

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 05-02-04 22:28

> [...]
> tiff komprimeret format. Du kan nøjes med at scanne i en opløsning på
> 150 dpi, men jeg scanner med 300 dpi. Herved kan jeg bruge det samme

Jeg bruger en HP 5470C. Og brugen af sort/hvid bitmap kan jeg absolut ikke
anbefale til håndskrevne originaler - der går for mange detaljer tabt.

mvh
Ole

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 07-02-04 21:40

"JB" <oz7aik@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> Jeg ligger efterhånden inde med en del dokumenter, Noter og henvisninger
> Jeg vil høre om andre har opfundet et godt arkivsystem med en logisk
> [...]
I Family Tree Maker kan du lægge op til 2.000 billeder eller dokumenter ind
pr. person og pr. ægteskab ind i de respektive scrapbøger, så der kan du
holde styr på ovenstående :)

Billederne/dokumenterne bliver en del af filen, så du fortsat kun skal tage
backup af én fil.

Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse