SaltVands Akvarier
Fra : Nyberg

Dato : 02-02-04 20:23

Hej
Jeg kunne godt tinge mig af have et saltvands akvarium og har et 200 L
akviarie stående men?

Hvad skal der til af udstyr ud over akvariet og pumpe ?.
Hvor madet svære ind et ferskvands akvarium er det og passe et saltvands
akvarium ?

Er 200 L for lille ?

MVH

René Nyberg

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-02-04 23:54

"Nyberg" <nyberg@Test_err.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad skal der til af udstyr ud over akvariet og pumpe ?.
> Hvor madet svære ind et ferskvands akvarium er det og passe et saltvands

Istedet for at give dig en ordenlig smøre, vil jeg anbefale dig at kigge
http://www.nordicreefforum.dk
Der sidder alle "tosserne" både dem med et nanoreef på 25 liter og dem
med et hav på 3000 liter.

Carsten

Fra : Nyberg

Dato : 03-02-04 07:32

Hej

Tak for dit link jeg har været der inde og der er mange god ting.
men jeg magler lidt begynder hjælp, for når jeg kikker rundt på hjemme sider
så mangler jeg hvordan jeg starte op uden af skal have et teknik rum bagved
med 100 slager og andet teknik for det skal nok kommer til sender men hvad
er et must

MVH

René

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 03-02-04 10:38

> [...]
bagved
> med 100 slager og andet teknik for det skal nok kommer til sender men hvad

Det er meget svært at sige hvad der er et must, det afhænger utrolig meget
af hvad du vil have i dit akvarie. Hvis vi nu forudsætter at du vil starte
ud med at have lidt fisk og nogle af de mindre lyskrævende koraller som
skiveanemoner og blødkoraller, så kunne følgende være et bud på hvad du skal
bruge af teknik:
Ca. 20-25 kg levende sten (ca. 75 kr. pr. kg)
2x1000 l/t cirkulationspumper
T5 lysstofrør (alt afhængig af akvariets længde, min. 2 rør i fuld længde)
Afskummer (ca. 600,- inkl. luftpumpe)
Hertil kommer så div. testkits, tilsætningsstoffer, salt til at blande vand,
bundlag m.m.
Og et must er det at du laver et overløb i det ene hjørne, det er rigeligt
med ca. 500l/t til at "trække" det.

Og til sidst skal du bruge en kæmpe portion tålmodighed. Et
saltvandsak´varie er ikke noget du bare sætter op på et par uger, det tager
gerne op til et år inden du har et helt indkørt og stabilt akvarie, og selv
da er der noget mere vedligeholdelse end der er med et ferskvandsakvarie.
Når det er sagt er det også med lige at nævne at det ikke er "svært" at
holde saltvandsakvarie, det er "kun" tålmodighed, tålmodighed og atter
tålmodighed der skal til - gerne i kombination med en tung pengepung, som
nok skal blive lettere når først du kommer igang

/Ole

Fra : Nyberg

Dato : 03-02-04 11:00

Hej

Tak for dit svar det hjalp lidt.
Jeg have nok også en fornemelse af af det er et lidt støre projekt men nu er
det bekrafted.
Jeg tror jeg vil køre ind til klovnefiskne og se lidt på det .
for det lyder og ser spænden ud

MVH

René

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:401f6bd4$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-02-04 11:17

> [...]
er
> det bekrafted.
> Jeg tror jeg vil køre ind til klovnefiskne og se lidt på det .

Nok engang vil jeg anbefale dig at kigge på nordic reefforum, for mange
af de ting som du skal bruge,
kan købes brugt til en billig penge frem for hos en forhandler. Især vil
det være anbefales værdigt at købe det brugt, når det nu er første gang du
starter op, for hvem ved om det er noget du vil blive ved med, for det
koster temmeligt meget mere at have kørende end ferskvand.

Nu nævnte Ole nogle af de ting som du skal bruge, der til vil jeg tilføje
en meget vigtig ting - et osmose anlæg.
Det er næsten en nødvendighed, og ganske svært at leve uden. Selvfølgelig
kan man bruge almindeligt postevand, men det indeholder blandt andet
silicat, i ferskvand er der ingen problemmer, og det er der som sådan eller
ikke i saltvand, men i saltvand, går silicaten at der kommer cyanobakterier
og de har knækket en hel del nye saltvandsakvarister. Cyanobakterierne
danner hele rødbrune tæpper som dækker alt, og stort set er umulige at komme
af med, men hvis du bruger osmose vand kommer der ingen eller kun meget lidt
cyanobakterier i akvariet.

Den pris på skummeren som Ole skriver, tror jeg ikke du kan finde en til.
De 2 cirkulations pumper á 1000 liter per stk. mener jeg også er for lidt,
stenene danner meget hurtigt døde zoner hvor affald lægger sig.
De levende sten kan du formentligt få lidt billigere, hvis du køber dem af
en som er ved at lægge op.

Carsten

Fra : --BS--

Dato : 04-02-04 20:27

Hejsa

Jeg er selv startet op i April i år med ikke alt for meget udstyr syntes jeg
selv. Du kan tage et kig på min hjemmeside - www.coralreef.dk og se om du
kan finde lidt inspiration der !

Mvh
Bs

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 04-02-04 23:18

> Den pris på skummeren som Ole skriver, tror jeg ikke du kan finde en til.

Hvad med en Midiflotor ??? Den koster da ikke mere end 3-400 kroner.......
Plus en pumpe til et par hundrede, så holder du dig såmænd pænt i nærheden
af de 600,-

> De 2 cirkulations pumper á 1000 liter per stk. mener jeg også er for lidt,
> stenene danner meget hurtigt døde zoner hvor affald lægger sig.

Er der ikke en tommelfingerregel der siger ca. 10 x vandvolumen pr. time ?
Med 2x1000 l/h plus et overløb på ca. 500 l/t vil jeg nu mene at man er
rigeligt dækket ind til et 200 liters akvarie.... hvis man så får døde zoner
kan man jo "bare" skifte den ene pumpe ud med f.eks 2 x 500 l/h...... Men
alt er jo selvf. relativt, så jeg vil egentlig ikke erklære mig uenig med
dig

> De levende sten kan du formentligt få lidt billigere, hvis du køber dem af
> en som er ved at lægge op.

Helt enig......

/Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-02-04 09:43

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:40216f73$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvad med en Midiflotor ??? Den koster da ikke mere end 3-400 kroner.......
> Plus en pumpe til et par hundrede, så holder du dig såmænd pænt i nærheden
> af de 600,-

Det er rigtigt at skummeren ikke koster ret meget, men kan den så klare
meget mere end et 50 liters akvarie??
Aquamedic er "berømte" for at overdrive deres skummers effekt.

> [...]
> alt er jo selvf. relativt, så jeg vil egentlig ikke erklære mig uenig med

Der er vi nu ikke enige! Den der med 10x holder desværre ikke i
virkelighedens verden,
Så skulle mit akvarie på 576 liter kunne nøjes med knapt 6000 liter i
timen, plus en pumpe til
returløbet. Jeg har det dobbelte på 2x7000 liter, og går og overvejer at
skifte den ene pumpe ud med en på 12000 liter. I mit første akvarie, på 250
liter, havde jeg 2 x 1500 liter og 2800 liter til overløbet, men det var
slet ikke nok, jeg fik en kæmpe ophobning af skidt og møg, under stenene og
i krogene, med det resultat at fosfat indholdet steg dramatisk, og kun kunne
sænkes ved at tømme akvariet for sten og suge møget op. Det er ikke
en holdbar løsning i det lange løb.

Carsten

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-02-04 12:34

> Det er rigtigt at skummeren ikke koster ret meget, men kan den så
klare
> meget mere end et 50 liters akvarie??
> Aquamedic er "berømte" for at overdrive deres skummers effekt.

Var da lige oppe og besøge en for et par uger siden - han kører med en
midiflotor på et 350 liters akvarie uden problemer, men ok, hans bioload er
da heller ikek så stor som de fleste nok har det

> [...]
kunne
> sænkes ved at tømme akvariet for sten og suge møget op. Det er ikke

Sådan er det jo med tommelfingerregler, de holder desværre ikke altid .
Jeg mener nu stadig at de ca. 10 x vandvolumen er rigelig til at starte ud
med - det er jo altid nemt at smide en ekstra pumpe i . Desuden er der jo
økonomien i det. Med mine "anbefalinger kan en nybegynder komme igang med et
saltvandsakarie for et par tusinde kroner, bare for at se om det er noget.
Hvis du skal ud og have et "bulletproof" saltvandsakvarie fra starten af, så
kommer du jo ikke langt for 10.000 kroner...........

/Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-02-04 22:59

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:40222a0a$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> Hvis du skal ud og have et "bulletproof" saltvandsakvarie fra starten af,

> kommer du jo ikke langt for 10.000 kroner...........

Tror du misforstår mig lidt! Jeg siger ikke at man skal starte ud med den
store forkromede løsning med computer og det hele. Det har jeg ikke selv!
Men forskellen på en pumpe som giver 1000 liter i timen og en som giver
50% mere er ikke så stor, at det bør afholde en fra at købe dem istedet.
Iøvrigt er det lettere at skrue ned for vandstrømmen end de modsatte.
f.eks koster en AquaClear 402 som giver 1000 liter kr.252,- og en AC 802
med 1500 liter kr.335,-

Jeg vil tro at 2 stk. AC 802 samt en AC 402(baggrundskyldning) vil kunne
klare jobbet. Der er selvfølgeligt andre mærker i pumper, men det var bare
lige dem som jeg kunne finde en pris på.
Og hvis 250 - 300 kr. vælter budgettet, så bør man nok holde sig fra
saltvands akvariet.

Carsten

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 06-02-04 09:38

> [...]
> lige dem som jeg kunne finde en pris på.
> Og hvis 250 - 300 kr. vælter budgettet, så bør man nok holde sig fra

Når du skriver det på den her måde, så er du sq svært for mig ikke at være
enig med dig .

/Ole

Fra : Kim Adersen

Dato : 06-02-04 23:06

> [...]
>
>Hvad skal der til af udstyr ud over akvariet og pumpe ?.
>Hvor madet svære ind et ferskvands akvarium er det og

Hej Rene.

Læs den her lille artikel jeg har lavet.

http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 06-02-04 23:10

06-02-2004 09:38:03 >>>
> [...]
>men det var bare
>holde sig fra
>>

>Når du skriver det på den her måde, så er du sq svært for

Det er nu ikke så svært at være uenig med Carsten i det her
tilfælde
Uanset pumpe type eller mærke, så er cirkualtionen i den
grad afhængig af, hvordan man vælger at placere sine pumper
og ikke mindst stenene. Det er klart, at selv en 10.000L/t
pumpe, hvor man placer en stor sten lige foran, den
begrænser den påtænkte cirkulation i den grad. Men med lidt
snilde og kreativitet, så kan man skam fint holde sit
"pumpeforbrug" nede i almindelige mængder.

Du skulle have holdt fast i din oprindelige holdning, for et
vandvolume + 10 er ikke helt forkert, dog som minimum.

Mvh/Greetings
Kim Andersen