"hansi" <wan@city.dk> skrev i en meddelelse
news:bvlsjk$cu5$1@news.cybercity.dk...
> hej i ng
>
> er der nogen der kender nogle steder hvor man kan se hvordan man laver en
> kløvemaskine selv , hvad man skal bruge og hvor man kan få delene
Problemet er at hvis man selv vil lave en ny god (=STOR) kløver selv, så er
det meget dyrt i stumper. Du kan nemt komme til at bløde 10.000Kr for det.
Så hvis man ikke er indstillet på det, så må man hen til huggeren og rode
efter dele. Her er det muligt at finde det meste. Stempel og ventil plus
slanger er som regel til at finde i en rimelig stand. Pumpen er derimod lidt
mere kritisk og hvis du bruger en der er for slidt, bliver olien meget
varm - foruden selvfølgelig problemet med trykket
Og så står man med en dynge forskellige dimser, der aldrig har været
beregnet til at blive brugt sammen...
Men hvis du alligevel skulle have lyst til at prøve at bygge en. Så vil jeg
anbefale at du starter med at finde en pumpe. Det er den dyreste del af
hydraulikken, og meget afhænger af dens ydelse.
Der findes firmaer der lever af at reparere pumper og som også sælger
renoverede - det er et godt sted at henvende sig. Hvis du tør gå efter en
direkte fra huggeren, så skal du helst sørge for at indbygge en køler i
returløbet fra cylinderen for at undgå overophedning. Et godt sted at
skrælle en pumpe er fra en lastvogn med tiplad, de er sjældent særligt
slidte og er mange gange bygget sammen i en enhed med pumpe, ventil og
olietank - lige til at bruge.
Selve den makaniske del... Tungt, så kraftigt som du kan svejse det. Tag
bestik efter hvordan de proffesionelle kløvere til at sætte på en traktor er
lavet og gå ud fra den cylinder du har fået fat på. Lav ikke noget der ikke
er kraftigt nok til at man kan tæske på det med en fårehammer uden det
falder af. Og afskærm de mere følsomme dele af hydraulikken så de ikke tager
skade af brænde, påkørsler og fårehammere
Du skal også bruge en motor til at drive pumpen, helst igennem en
gummikobling og ikke med remtræk. Om du vil bruge en el-motor eller en
benzin er for så vidt ligegyldigt. El er selvfølgeligt det mest økonomiske i
drift. Afhængigt af pumpen må du så vælge en elmotor der har et passende
omdrejningstal. De fleste pumper er lavet til meget høje effekter, men det
er ikke nødvendigt at matche den til motoren. Bare vælg en motor der er så
stor som din installation kan trække på 380V.
Mhv
//zigge