2. opdatering på Frederikke
Fra : Lene Hansen

Dato : 02-02-04 09:35

Umiddelbart følte jeg ikke jeg ville kontakte dyrlægen, for det går bare
fremad nu. Hun spiser og den slingrende bevægelse er også blevet lidt bedre,
men.... så får jeg kigget på hendes øjne og ser der er stor forskel på
pupillerne, og straks flyver jeg til telefonen.
Den dyrlæge jeg taler med i dag (vi har 4 dyrlæger tilknyttet vores
dyrehospital), er ikke i tvivl om nu at katten enten har haft en lille
hjerneblødning eller har fået for lidt ilt til hjernen.
Jeg spurgte om fremtidsudsigterne, men det kan jo kun tiden afgøre, men jeg
kan da se fremskridt for hver dag nu. Hun er sat på en binyrebarkhormonkur
og ellers er der ikke andet at gøre.
Hvor er jeg dog ked af det er gået så galt. Hun har være i narkose mange
gange før, da hun dels er blevet steriliseret, og dels har der før været
noget med tænderne, og så går det galt nu.
Jeg er dog glad for at der er sket så store fremskridt allerede nu, ellers
ville det se noget sort ud for Frederikke.

Men som sagt, hun spiser nu og viser tydelig tegn på hun er sulten, og hun
har puttet med i sengen i nat igen (var ellers dødbange for at hun skulle
falde ned af trappen, da jeg sover på 1. sal). Hun spinder, vil nusses og
hygger sig foran brændeovnen og har også siddet og fulgt fuglene ude i
haven. Så gudskelov er der fremgang, ellers ville jeg da været gået totalt i
sort efter dyrlægens besked.
Om hun nogensinde kommer over det 100%, ja, det må tiden vise.
Men allerede nu tænker jeg på "næste gang" hun får noget med tænderne. Hun
skal helst ikke i narkose igen, så længe jeg overhovedet kan undgå det. Hun
og hendes far har stor tendens til at danne tandsten, og det selvom de får
korrekt kost.
Kan man fjerne tandsten med jævne mellemrum med et eller andet, så katten
ikke behøver at skal i narkose. Er der noget som helst andet jeg kan gøre
for at forbygge. Jeg ved det vil være umuligt at få lov til at børste dens
tænder.

Når nu katten er kommet lidt mere til hægterne, vil jeg få talt med dyrlægen
om det.

Hilsen

Lene

Fra : Ragna

Dato : 02-02-04 09:50

Hej Lene!

Hvor er det synd for jer, at det gik så galt under narkosen; men det er
dejligt at høre, at det nu går fremad.
Med hensyn til dit spørgsmål om en evt. forebyggelse af tandsten, så kunne
det måske være en ide at give Frederikke Oral Care fra Hill's eller
Prescription Diet T/D fra samme firma. Begge typer foder virker som en slags
naturlig tandbørste og er i så store stykker, at katten er nødt til at
tygge det.
Når Frederikke har fået såret i munden lægt, var det måske en ide at prøve.
Jeg håber for jer, at det fortsat må gå fremad med patienten.
Enhver katteejer ved hvor elendigt man har det, når de små pus er syge.
--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Jytte

Dato : 02-02-04 10:01

Lene Hansen wrote:

> [...]
> til at børste dens tænder.
>
> Når nu katten er kommet lidt mere til hægterne, vil jeg få talt med

Hej Lene.

Prøv daggamle kyllinger. Det er meget forebyggende mod tandsten da katten er
nødt til at gnave. De fleste katte spiser meget gerne hele kyllinger. Du kan
også prøve med hjerter i så store stykker så katten må gnave. Små rå kødben
med kød på er også effektivt.
Mine misser (birmaer) elsker kyllinger. Jeg har kun en der hellere vil have
råt kød.

God bedring til Frederikke.

Hilsen

Jytte

Fra : Lene Hansen

Dato : 02-02-04 10:35

Der er bare det ved det at det er perserkatte jeg har, men godt nok ikke med
helt flade næser, men nok til at de har mere svært ved at spise
"almindeligt" som andre katte. De har fået serveret mus fra andre katte, men
de kan slet ikke gnave i sådan en. Måske derfor har de større tendens til at
udvikle tandsten end almindelig katte.

Lene

Fra : Axelgaard

Dato : 02-02-04 10:37

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> også prøve med hjerter i så store stykker så katten må gnave. Små rå

Er der ingen chance for at missen kan få knogler fra kykke-li-kyllingen galt
i halsen?
Vi gav en gang vores kat et stykke kylling (høne er det vel) og han fik et
ben fra denne "galt i munden", han hostede og hakkede lidt, men jeg var
heldigvis hurtig til at hjælpe ham. Vi har ikke givet ham kød med ben i
siden, men mus og fugle spiste han stadig når han var ude - måske vi bare er
lidt pylrede ;)

Fra : Jytte

Dato : 02-02-04 10:32

Axelgaard wrote:
> [...]
> men jeg var heldigvis hurtig til at hjælpe ham. Vi har ikke givet ham
> kød med ben i siden, men mus og fugle spiste han stadig når han var

Daggamle kyllinger er så bløde i benene at katten uden problemer kan spise
det.
Ved kogte eller stegte kyllinger/høns fjerner jeg også benene som bliver
hårde ved kogning/stegning.
Rå kalvebruskben med kød sker der ikke noget ved at give en kat, det skal
bare være så stort at katten ikke kan sluge det. Men selvfølgelig ikke så
stort som til en Rottweiler.

En anden fordel ved daggamle kyllinger er at det er meget sjældent der er
problemer med hårboller. Jeg har erfaring med at katte der kun spiser
tørfoder ofte kaster hårboller op.

Hilsen
Jytte

Fra : Helle Larsen

Dato : 02-02-04 11:43

> [...]
> siden, men mus og fugle spiste han stadig når han var ude - måske vi bare er

Ja, undskyld, at jeg både skal spille klog og spille dum.

Dyr må generelt ikke få "ben" og knogler, som kan splintre. Har jeg
altid fået at vide. Det var det kloge. Nu kommer det dumme. Hvad er det
for noget med nogle kyllinger. Er de døde, rå, kogte, eller hvad ??
Hvor får man fat i dem ??

Og de hjerter, Jytte omtaler, er det grisehjerter, og skal de være rå,
eller hvad ??

Undskyld min spørgsmål !!

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jytte

Dato : 02-02-04 12:13

Helle Larsen wrote:

> [...]
> ?? Hvor får man fat i dem ??
>
> Og de hjerter, Jytte omtaler, er det grisehjerter, og skal de være rå,

Hej Helle.

Det er helt i orden med dine spørgsmål.

Daggamle kyllinger er hanekyllinger der bliver gasset så snart de er
klækket. Det er overskudsproduktion fra hønserierne bl.a. Triova der kun
bruger hønekyllingerne.
Det er et meget brugt kattefoder, også ZOO bruger daggamle kyllinger som
foder. Det er barskt, men kyllingerne ville jo blive gasset alligevel så kan
kattene lige så godt spise dem.
Du kan også læse om dem under www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Man kan give kattene både svinehjerter og kalvehjerter. Jeg giver dem
normalt rå, men man kan da også koge dem. Det vigtigste er at kattene bruger
deres tænder.
Svinehjerter fås tit på tilbud og det er ikke dyrere end dåsemad.
Vores katte har fine tænder, og det er meget sjældent de har maveproblemer.
De er indekatte med adgang til kattegård.

Hilsen
Jytte

Fra : Doris

Dato : 02-02-04 12:35

Hej Lene.
Har du spekuleret om en erstatning, det er i mine øjne en dyrlægefejl,
både med narkosen og såret der tydeligt er kommet efter behadlingen. Du kan
evt købe kyllingehalse i store poser, det bruger jeg til mine og de har
aldrig tandsten. Giv missen en stor knusser fra os alle.
K.H. Doris.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-02-04 12:41

In article <401e299c08d17@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Helle Larsen
<besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> [...]
> altid fået at vide. Det var det kloge. Nu kommer det dumme. Hvad er det
> for noget med nogle kyllinger. Er de døde, rå, kogte, eller hvad ??

Præcis hvor man køber kylingerne husker jeg ikke, der må andre træde
til Men det er fra de store steder der udklækker kyllinger i
massevis - og meget hurtigt kasserer hannerne, som jo ikke kan bruges
til æglægning. Noget brutalt, men slået ihjel bliver de.. og så har
nogen fundet ud af at disse døde minikyllinger er rigtig god kattemad.

Hvad knoglerne angår. Det ligger sådan med fugleknogler, at de først
bliver "farlige" (kan splintre) når fuglen bliver varmebehandlet
(stegt, kogt). Rå knogler skulle være OK. Og i de små kyllinger der er
tale om er det vel dårlig knogler endnu, nærmere brusk

Fra : Lene Hansen

Dato : 02-02-04 13:01

Jeg er naturligvis meget ked af det er gået galt, og jeg er meget vred på
den dyrlæge der har haft hende med katten at gøre. Og hun får aldrig lov til
at røre mine dyr mere.

Men hvordan skulle jeg kunne søge erstatning? Det kan jo blive påstand mod
påstand. Dyrlægen sagde i morges, at det jo var umuligt at sige om det var
en hjerneblødning eller for lidt ilt til hjernen, eller om det kunne være
sket alligevel.

Skal jeg kunne bevise noget, skal katten jo til en masse grundige
undersøgelser hos en uvildig dyrlæge og det syntes jeg ikke jeg vil byde
katten. Lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal.....

Lene

Fra : Helle Larsen

Dato : 02-02-04 15:42

> [...]
> hjerneblødning eller har fået for lidt ilt til hjernen.
> Jeg spurgte om fremtidsudsigterne, men .........................

Hvor er det dog synd for den mis og for dig. Men ligesom med mennesker
kan der jo nok ske det, at den kan blive helt rask igen. Min far havde
flere hjerneblødninger, og blev faktisk helt rask igen efter hver gang.
Efter to af dem hurtigt, og efter en af dem efter lang tids genoptræning.

Undskyld, at jeg sammenligner, men det må dog være i "familie" med
hinanden, det med sygdomme.

Hvorfor får din kat binyrebarkhormon ??

Fra : Lene Hansen

Dato : 02-02-04 16:05

Det sagde dyrlægen at den skulle have hvis det var en hjerneskade. Andet
ved jeg jo ikke......

Lene

Fra : Battlefield´s

Dato : 02-02-04 16:09

"Lene Hansen" <le_ne@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Det sagde dyrlægen at den skulle have hvis det var en hjerneskade. Andet
> ved jeg jo ikke......
>

> Lene

Hej
Vores Perserhankastrat fik også en hjerneblødning på et tidspunkt, dog ikke
i forb. med bedøvelse. Men dyrlægen gav også ham binyrebark, så det må jo
kunne bruges i sådanne tilfælde.
Vores Rasmus levede i mange år efter anfaldet, han blev 11 år.
Hilsen Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 16:51

"Lene Hansen" <le_ne@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Det sagde dyrlægen at den skulle have hvis det var en hjerneskade. Andet
> ved jeg jo ikke......

Ked af det på dine og Frederikkes vegne

Vores hund fik hjernebetændelse i august sidste år og fik også
binyrebarkhormon + penicilin.
Jeg fik en lang forklaring af dyrlægen vedr. binyrebarkhormonen. Har
selvfølgelig glemt det meste igen, men han sagde, at de ikke bruger det
altid. De vurderer vidst fra dyr til dyr. Hvis jeg husker rigtigt snakkede
han noget om, at indkapsle betændelsen, men hæng mig endelig ikke op på det.
Binyrebarkhormon vil sandsynligvis, gøre katten mere sulten og måske også
mere træt. Vore hund tog ca. 10 kg +. på, men har efterfølgende tabt noget
af det igen.

Vores hund fik stærke kramper og var også uden balance + evnen til, at finde
rundt i lang tid. Hun havde også fuldstændigt mistet livsmodet.
I dag er hun glad og frejdig, men endnu ikke helt den samme som før, der
sker dog stadig små fremskridt ind imellem. For fremmede, der ikke kender
hende, virker hun sikkert som en ganske normal (omend lidt hvalpet og
lalleglad ) hund. Hendes øjne har også forandret sig lidt og ind imellem,
får hun ligesom nogle "tilbagefald", hvor hun pludselig bliver meget bange
og krybende. Det går så over med det samme, hvis vi snakker glad til hende.

Din Frederikke skal nok komme sig, bare giv hende lidt tid og vær tålmodig,
selvom det kan være svært.
Rigtig god bedring med hende...

Mvh. www.tjekmig.dk