Hvordan startes en mac på tastaturet?
Fra : Thomas (8260)

Dato : 01-02-04 22:46

Halløjsa.

Har altid haft en power-knap på tastaturet.
I weekenden havde jeg fornøjelsen af at anvende en anden powerMac end
min gamle maskine, men jeg opdagede til min forbløffelse af der ingen
powerknap er på Apples hvide tastatur! (pro?)

Er der virkelig ingen af knapperne på tastaturet der kan tænde maskinen?
Det er da for windoze-like at kravle under bordet og trykke på selve
maskinen.

Tak

Thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 01-02-04 23:02

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der virkelig ingen af knapperne på tastaturet der kan tænde maskinen?
> Det er da for windoze-like at kravle under bordet og trykke på selve

Problemet er at tastaturene bruker USB. USB styres av prosessoren. Og
når maskinen ikke er på kjører ikke prosessoren.
Egentlig er det umulig å lage et USB-tastatur med en strømknapp på som
følger USB-standarden. Et trykk på denne tasten vil rett og slett ikke
bli registrert.
Tidligere lagde Apple et "hack" som gjorde at det likevel fungerte, men
det har de tydeligvis gått bort fra.
Du får skrive et brev til Intel - USB er deres standard.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 23:29

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> det har de tydeligvis gått bort fra.
> Du får skrive et brev til Intel - USB er deres standard.

God forklaring. Jeg vil blot tilføje, at det vist ikke er meningen, at
man skal slukke for sin Mac (ret tit). Apple har de seneste år gjort
meget for at forbedre stand-by (dvale). De nye Mac kan gå i dyb dvale,
hvor de næsten ikke bruger strøm. Samtidig vågner de meget hurtigt. Min
PowerBook går i dvale næsten omgående og vågner på et sekund eller to.
Min kones IBM er en evighed om begge dele. Det er bestemt ikke nogen
fornøjelse. Så lad være med at slukke computeren hele tiden, men sæt den
i dvale. Sådan står min hele dagen. Så er det lynhurtigt lige at slå
noget op. Som regel går der flere dage, mellem jeg slukker helt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-02-04 23:38

Terje Rydland - terjery@idi.ntnu.no on 01/02/04 23:01 wrote:

> [...]
> bli registrert.
> Tidligere lagde Apple et "hack" som gjorde at det likevel fungerte, men

Det fungerer nu stadig på selv en G5 hvis bare man bruger et af de gamle
keyboards.

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-02-04 00:41

> [...]

> bli registrert.
> Tidligere lagde Apple et "hack" som gjorde at det likevel fungerte, men

Det hack må jo så sidde på f.eks. de første iMac rev.A.
Min starter da fluks ved tryk på tatsetruerts (MRK®) startknap.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 02-02-04 15:27

> Min starter da fluks ved tryk på tatsetruerts (MRK®) startknap.

ih tak tænk sig at lille jeg bliver krediteret <smirget>

det staves i øvrigt tsatatur

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-02-04 17:34

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ih tak tænk sig at lille jeg bliver krediteret <smirget>
>
> det staves i øvrigt tsatatur

Sorry. Faletejl kan være svære at reproducere, tsatsefejl nærmest
umulige

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 20:14

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ih tak tænk sig at lille jeg bliver krediteret <smirget>
>
> det staves i øvrigt tsatatur

......smigret.....
M.
(men hvad pokker, Morten.......så kan du jo så meget andet, ikke
sandt?......)........og sådan bliver der efterhånden - forhåbentlig -
plads til os alle.......)

Fra : Morten

Dato : 03-02-04 01:01

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> ......smigret.....

Havd siger du til at overtage Mitch's gamle job? (blev fyrret, fordi han
i tide og utide truede med at udele et par flade) - Karl er nemlig ikke
en særlig stabil stvekntrol...

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-04 08:10

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Havd siger du til at overtage Mitch's gamle job? (blev fyrret, fordi han
> i tide og utide truede med at udele et par flade) - Karl er nemlig ikke
> en særlig stabil stvekntrol...

Hæ, hæ.....
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-02-04 17:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Havd siger du til at overtage Mitch's gamle job? (blev fyrret, fordi han
> i tide og utide truede med at udele et par flade) - Karl er nemlig ikke
> en særlig stabil stvekntrol...

Nu er vi da mindst tre, der ikke gider påtage os et Sisyfosarbejde :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-04 17:31

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Nu er vi da mindst tre, der ikke gider påtage os et Sisyfosarbejde :)

Ti, hi
M.

Fra : Morten

Dato : 13-02-04 22:11

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Nu er vi da mindst tre, der ikke gider påtage os et Sisyfosarbejde :)

øv, det er da heller ikke til at finde ordenlige tjenestefolk!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 02:07

Hej Terje & Thomas

Terje Rydland wrote:

> [...]
> Egentlig er det umulig å lage et USB-tastatur med en strømknapp på som
> følger USB-standarden. Et trykk på denne tasten vil rett og slett ikke

Det er heller ikke rigtig! - Jeg har et originalt Apple USB tastatur
(US), og der er da en startknap på den ligesom på et gammeldags ADB
tastatur. Den sidder blot oppe bag alle F-tasterne og er næsten
nedfældet i fuldstændig niveau med den bagerste flade del, - og den har
nøjagtig den samme grålige farve som resten af tastaturets overflade. -
Den virker også uanset, om tastauret er sat direkte tl maskinen eller
sat til via en ekstern USB hub.

> Tidligere lagde Apple et "hack" som gjorde at det likevel fungerte, men
> det har de tydeligvis gått bort fra.
> Du får skrive et brev til Intel - USB er deres standard.

Alle de Apple USB tastaturer, jeg har set og brugt har en startknap som
beskrevet ovenfor - også Apple Pro keyboardet!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-04 10:27

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 02/02/04 2:07 wrote:

> Alle de Apple USB tastaturer, jeg har set og brugt har en startknap som
> beskrevet ovenfor - også Apple Pro keyboardet!

Pro Keyboard har ikke den knap.

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 13:42

> Alle de Apple USB tastaturer, jeg har set og brugt har en startknap som
> beskrevet ovenfor - også Apple Pro keyboardet!
>
> mvh. Erik Richard

Nej Erik.....

Ikke "pro"tastaturet.......der er ikke nogen afbryder på.....vi taler om
det store tastatur efter iMac´ens lille tastatur, ikke?....kom med
Cuben, hvis jeg husker rigtigt.....????

Men der er altså ikke nogen knap på.......
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 16:39

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Ikke "pro"tastaturet.......der er ikke nogen afbryder på.....vi taler om
> det store tastatur efter iMac´ens lille tastatur, ikke?....kom med
> Cuben, hvis jeg husker rigtigt.....????

Jo, den jeg henviser til, er det store sorte skrummel - jeg kan ikke
fordrage det! - tasterne har forkert hældning, som gør, at jeg
ihvertfald får ualmindelig ondt i fingrene af at skrive på det...

> Men der er altså ikke nogen knap på.......

Nu har jeg faktisk haft et par G4 med netop det sorte Apple Pro tastatur
inde til systemrenovering, og der _er_ startknap på! - Den sidder
allerbagerst næsten lige over mellemrummet mellem F12 og F13. - Nøjagtig
det samme på det US keyboard, jeg har til den her G3/400, - dér er der
også startknap på - og den virker som sagt både ved direkte tilslutning
eller via hub.

Jeg beklager, men that's it!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : morten

Dato : 02-02-04 17:32

> [...]
> det samme på det US keyboard, jeg har til den her G3/400, - dér er der
> også startknap på - og den virker som sagt både ved direkte tilslutning

Okay......du er en heldig mand, at have et specielt
tastatur....?.....kære Erik - på et PRO - tastatur er der INGEN
afbryder, så det må være nogle andre tastaturer, vi taler om....?????
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-04 18:22

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 02/02/04 16:39 wrote:

> [...]
> det samme på det US keyboard, jeg har til den her G3/400, - dér er der
> også startknap på - og den virker som sagt både ved direkte tilslutning

Du har en sort streg i panden.

--
/peter

Fra : J¿rgen Olsen

Dato : 02-02-04 19:26

On 2004-02-02 18:21:55 +0100, Peter Kiil <spam@kiil.net> said:

Nøjagtig

> Du har en sort streg i panden.
>
> -- /peter
>
> http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.

Prøv ctrl+eject/skub-ud knappen, prøv også option+command eject/skub-ud

Jørgen

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-04 20:33

J¿rgen Olsen - fjern.dette.jorgen@mac.com on 02/02/04 19:26 wrote:

> Prøv ctrl+eject/skub-ud knappen, prøv også option+command eject/skub-ud

Ja?

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 19:43

> [...]
> det samme på det US keyboard, jeg har til den her G3/400, - dér er der
> også startknap på - og den virker som sagt både ved direkte tilslutning

Er du sikker på, at det er et Pro-tastatur? Der var engang, hvor de
"professionelle" Apple computere blev leveret med samme tastatur som
iMac. Har det fuldt antal taster og "normale" piletaster? Eller er det
som ved iMac med færre taster og små piletaster, hvor højre Alt- og
Ctrl-tast ellers sidder? Du nævner i et andet indlæg, at det også er
blåt. Det kan jo være et tastatur fra en B/W G3, og det er det samme som
iMac-tastaturet og dermed med power-knap.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 21:24

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Er du sikker på, at det er et Pro-tastatur?

Fuldstændig sikker!

> Der var engang, hvor de "professionelle" Apple computere
> blev leveret med samme tastatur som iMac. Har det fuldt
> antal taster og "normale" piletaster?

Fuldstændig som et alm. stort tastatur ala Design eller 'Saratoga - alm.
piletaster, fuldt antal F-taster osv..

> Eller er det som ved iMac med færre taster
> og små piletaster, hvor højre Alt- og
> Ctrl-tast ellers sidder?

Nej, det er ikke det lille iMac lignende tastatur, som fx. også det US
tastatur, jeg har til den her G3/400. Den har nemlig også de små piletaster.

> Du nævner i et andet indlæg, at det også er blåt. Det kan
> jo være et tastatur fra en B/W G3, og det er det samme som
> iMac-tastaturet og dermed med power-knap.

Ja, det tastatur, der fulgte med den her G3/400 er grå/sort/blå og
transparent i det grå. Men iflg. et andet indlæg, så passer det heller
ikke, at der er en powerknap på den, da den tilhører en G3 på mere end
350mhz.. - Men dem, der var med de G4 maskiner, jeg havde til
renovering, var helt sorte, og svjh. var det ene tastatur også US....
Jeg har også haft en enkelt G3 inde med et LogiTech tastatur, så selvom
jeg ikke hrt fuldey, s k jeg tgodtlse, hva der står på et tastatur!

Jår jeg får maskiner ind til systemrenovering, så forlanger jeg altid,
at tastatur og mus _skal_ medfølge, da der jo kan være specielt
software, der skal installeres, hvis det fx. ikke er et Apple tastatur,
- så derfor vil jeg altid have 'det hele med' så at sige...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 22:32

> [...]
> Jeg har også haft en enkelt G3 inde med et LogiTech tastatur, så selvom
> jeg ikke hrt fuldey, s k jeg tgodtlse, hva der står på et tastatur!

Så det er altså ikke det her, som ligner et gammelt iMac-tastatur, og
som vel er det originale til B/W G3 om måske også de første G4:

<http://www.welovemacs.com/m24521.html>

Ellers må du vente, til du får det tilbage og kan læse modelnummeret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-04 02:25

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Så det er altså ikke det her, som ligner et gammelt iMac-tastatur, og
> som vel er det originale til B/W G3 om måske også de første G4:
>
> <http://www.welovemacs.com/m24521.html>

Det er godt nok et lille billede, men det ligner det, jeg har til den
her G3/400 med de små piletaster forneden. Men det er ikke det keyboard,
der var med til de G4, jeg havde til renovering. Som sagt var de helt
sorte og lignede mere Design keyboardet med tasterne siddende på samme
måde som på design tastaturet.

> Ellers må du vente, til du får det tilbage og kan læse modelnummeret.

Jeg ku' jo også sende ham en mail og spørge.. - Det tror jeg næsten
jeg gør....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-02-04 09:24

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg ku' jo også sende ham en mail og spørge.. - Det tror jeg næsten
> jeg gør....

Jep. Sebastian læser da, så vidt jeg ved, også med her i gruppen, så han
må da hurtigt lige kunne tjekke modelnummeret.

Er du der Sebastian?

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-04 22:54

Hej Franz - og andre skeptikere med..

Franz Berliner wrote:

> Jep. Sebastian læser da, så vidt jeg ved, også med her i gruppen, så han
> må da hurtigt lige kunne tjekke modelnummeret.

Sendte ham en mail og har fået svaret tilbage nu...

Tastaturet er et USB M2452 US, - og den har altså startknap...

> Er du der Sebastian?

Det var han ikke den aften, - påstod han - og konen - havde fået
'cykelproblemer' i form af 'massepunkteringer..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-02-04 23:30

> Hej Franz - og andre skeptikere med..

> Sendte ham en mail og har fået svaret tilbage nu...
>
> Tastaturet er et USB M2452 US, - og den har altså startknap...

Og er IKKE noget Pro tastetur.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-04 02:58

> Og er IKKE noget Pro tastetur.

(big surprise...)

http://www.welovemacs.com/m24521.html

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-04 13:53

Hej René

Eentlig en temmelig overflødig kommentar! - Jeg har _aldrig_ skrevet, at
mit US tastatur er et Pro tastatur! - Jeg svarede blot på et indlæg, der
hævdede, at der ingen powerknap var på B&W G3 over 350mhz!

mvh. Erik Richard

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-02-04 20:49

> [...]
> mit US tastatur er et Pro tastatur! - Jeg svarede blot på et indlæg, der
> hævdede, at der ingen powerknap var på B&W G3 over 350mhz!

Hej i tråden

Undskyld jeg blander mig i noget som jeg ikke har forstand på, men der
er noget andet, som ligger mig på sinde.

Som een skrev , så er de bedske tråde, BL.A.med Erik Richard,
underholdende i starten. Starten er for længst overstået for mit
vedkommende, og jeg er PISSETRÆT af de evindelige dikussioner om hvem ,
der har ret!

Kan I for helvede ikke respektere hinanden, uaget at I er uenige?

Dette er ikke møntet på dig specielt Erik Richard, der skal jo minimum 2
parter til at skændes, og også til at blive gode venner igen

I relation til dit ovenstående indlæg, lyder nedenstående tidligere
indlæg, dog i modstrid...:-/
Citat Dato:2004-02-01 17:07:08 PST , ERS:

Alle de Apple USB tastaturer, jeg har set og brugt har en startknap som
beskrevet ovenfor - ogs Apple Pro keyboardet!

Kan vi så få fred i gruppen, tak!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Karl Antz

Dato : 07-02-04 21:15

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Kan vi så få fred i gruppen, tak!

HØRT ))))

lad os hellere få nogle kulinariske udgydelser
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-04 00:26

Hej Lone

Lone Schmidt wrote:

> [...]
>
> Dette er ikke møntet på dig specielt Erik Richard, der skal jo minimum 2
> parter til at skændes, og også til at blive gode venner igen

Det er ikke for at starte en ny diskussion med dig, - selvom det nok
kunne blive underholdende med det humør, du er i lige nu.. - Men selv
du må forstå, at jeg ikke il finemig i at blive kaldt for div. synonymer
for 'løgner'. - Det håber jeg er klart også for dig?!

> [...]
>
> Alle de Apple USB tastaturer, jeg har set og brugt har en startknap som
> beskrevet ovenfor - også Apple Pro keyboardet!

Fuldstændig korrekt, men læs så lige sammenhængen, så vil du finde ud
af, at det er i forbindelse med nogle G4 maskiner, jeg har hat til
renovering. Og så blev jeg bedt om at poste modelnummeret på mit egt
tastatur, (mener, det var vores 'mønsterlæge, der spurgte), - og det
gjorde jeg så...

> Kan vi så få fred i gruppen, tak!

Ja, mor..!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 01:01

> [...]
> renovering. Og så blev jeg bedt om at poste modelnummeret på mit egt
> tastatur, (mener, det var vores 'mønsterlæge, der spurgte), - og det

Ja, og det gjorde du jo, fordi det var præcist samme tastaturer som de
G4'ere du har haft fat i. Og de havde både Pro tastatur og power-knap,
ifølge dig:

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-04 03:48

Hej René

Hvor står der helt præcist, at det US keyboard, jeg selv har, er et Pro
tastatur? - INGEN STEDER! - Det eneste, jeg skriver, er at powerknappen
sidder samme sted!

Og for at undgå evt. forvekslinger, har jeg fjernet kvoteringen på det,
du citerer.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 04:03

> Hej René
>
> Hvor står der helt præcist, at det US keyboard, jeg selv har, er et Pro
> tastatur? - INGEN STEDER! - Det eneste, jeg skriver, er at powerknappen
> sidder samme sted!

Jeg har nu nærlæst flere af indlægene og du har ret i, at du ikke
skriver, at dit tastatur er et Pro-tastatur. Det står dog lidt
indviklet, så derfor har jeg og andre læst det som om, at det faktisk
_var_ et Pro-tastatur.

My mistake. (men Apple's sort Pro keyboard har ikke Power-knap -
tastaturet kom med min tidligere Cube og er på alle PowerMac G4'erne på
arbejdet, så jo, jeg kender det)

For lige at være helt sikker på, at vi snakker om det samme, har jeg
fundet et billede af Apple's Pro Keyboard:

http://www.ctk.ne.jp/~alfokmr/diygo/appleprokeyboard.html

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-04 04:41

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> skriver, at dit tastatur er et Pro-tastatur. Det står dog lidt
> indviklet, så derfor har jeg og andre læst det som om, at det faktisk

Kun fordi I ville læse det på den måde for at få et eller andet at
brokke jer over.. - Nå, men det viser jo blot de elendige
danskkundskaber de sidste generationer af vort så åefulde ungdom er
kommet ud med, - nå, men det er jo en anden sag...

> [...]
>
> For lige at være helt sikker på, at vi snakker om det samme, har jeg
> fundet et billede af Apple's Pro Keyboard:

Nu er det ualmindelig svært at se, hvad der står på tastaturet og på
selve tasterne. Men korrekt for såvidt, at udformningen var den samme
med de store piletaster i midtersektionen til højre. Bortset fra, at der
altså _var_ en PowerOn knap øverst nærmest i mellemrummet mellem det,
jeg går ud fra, er F12 og F13! 2 af maskinerne havde dette tastatur, den
3. et tastatur magen tilmit eget og den sidste - svjh. - et MacAlly
tastatur, - Apple var det ihvertfald ikke.

Og så gider jeg ikke diskutere det her mer, da det jo åbenbart er
komplet ligegyldigt, hvad jeg skriver ellr ikke skriver! EOD!

mvh . Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 08-02-04 13:48

> [...]
> danskkundskaber de sidste generationer af vort så åefulde ungdom er
> kommet ud med, - nå, men det er jo en anden sag...

Det er netop en helt anden sag og også fuldstændig ligegyldigt. Dermed
bliver det udelukkende til endnu en af dine konfliktskabende
provokationer. Det blødes kun lidt opaf, at dít postulat er direkte
morsomt, når man nærlæser din egen sætning. Skulle det være et eksempel
på et formfuldendt dansk?

Og så lige en kommentar til Lone: Jeg forstår godt, du er træt af
ERS-skænderierne, men det drejer sig jo netop ikke om uenigheder, men om
en nedrig og sur gammel mand, der konsekvent tramper på og tilsviner
alle, der vover at være uenige med ham. I en ellers sober diskussion om
det nyttige i standarder, har jeg været udsat for at blive sammenlignet
med kzlejrkommandanter og så er det altså svært at læne sig tilbage og
acceptere det som en uenighed. Som så mange andre, der har prøvet det
samme, reagerede jeg kraftigt. Desværre med den beklagelige sideeffekt,
at der kom endnu mere støj i gruppen.

Selvfølgelig burde man ikke unde ham et svar, men i stedet underrette
hans udbyder om adfærden. Med de talrige eksempler, der er, ville han
hurtigt modtage en advarsel og hvis han så fortsatte, ville han hævet
over enhver tvivl miste muligheden for at poste via Sunsite. Men det er
svært ikke at reagere spontant og vredt.

Desuden tror jeg, at problemet er ved at løse sig selv. Som du nok har
bemærket, er der færre og færre, der orker at svare ERS, når han stiller
et spørgsmål. Efterhånden tror jeg, at han kommer til at tale for helt
døve øren. Det er naturligvis en skam, specielt for Erik nu hvor han
kommer til at have brug for hjælp til OS X, men det er hans egen skyld.

--
Christian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 16:39

> [...]
> danskkundskaber de sidste generationer af vort så åefulde ungdom er
> kommet ud med, - nå, men det er jo en anden sag...

Klart, klart... Og du er den store dansklærer? Hvad med at ramme de
rigtige taster for en gangs skyld?

> [...]
> 3. et tastatur magen tilmit eget og den sidste - svjh. - et MacAlly
> tastatur, - Apple var det ihvertfald ikke.

Ja, ja... men det var jo også helt specielle NDA-tastaturer du havde fat
i... 99,99% af alle Apple's Pro (USB) tastaturer har IKKE nogen
power-knap, hvilket Apple's selv skriver i deres Knowledge-database, så
mon ikke det er det bedste svar til evt. spørgere?

> Og så gider jeg ikke diskutere det her mer, da det jo åbenbart er
> komplet ligegyldigt, hvad jeg skriver ellr ikke skriver! EOD!

Ahh....

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 01:01

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej i tråden

Hej Lone,

> [...]
> der har ret!
>
> Kan I for helvede ikke respektere hinanden, uaget at I er uenige?

Det er svært når ERS bliver ved med at påstå noget der er forkert. I
denne sammenhæng er det dog lidt ligegyldigt, men når det er forkerte
råd til spørgere, så er det jo ret vigtigt at det bliver korrigeret.

Desværre har enhver korrektion det med at blive til en længere
diskussion, fordi ERS er så skråsikker _hver_ gang.

Desuden _kan_ du jo blot markere tråden således at den bliver ignoreret
automatisk, det gør jeg når en tråd bliver for OT:

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-02-04 12:11

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Kan I for helvede ikke respektere hinanden, uaget at I er uenige?

For mit vedkommende, NEJ.
Jeg har ingen respekt for folk, der er fulde af løgn.

> Kan vi så få fred i gruppen, tak!

Som den gamle, (latterlige) talemåde:
"Han får ret og vi andre får fred"

Håber sgu aldrig det sker.
Tak til Morten, René og andre, som magter til stadighed, at korrigere
lystløgneres fantasiudgydelser her i gruppen.
Tør ikke tænke på, hvad nye læsere ville kunne ledes ud, i af
fejlopfattelser, hvis løgnene stod alene.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-02-04 14:11

> For mit vedkommende, NEJ.
> Jeg har ingen respekt for folk, der er fulde af løgn.

Preben, jeg pointerer at jeg ikke har forstand på det I diskuterer, og
kan derfor ikke bedømme om det er "løgn",
for mig er umiddelbart alm. meningsforskelle.

> Som den gamle, (latterlige) talemåde:
> "Han får ret og vi andre får fred"

Efter min mening er den bestemt ikke latterlig. Det er da "større" at
kunne sige: okay det er hans holdning, jeg er uenig, slut, end
krampagtigt at skulle bevise at man har ret.

> [...]
> Tør ikke tænke på, hvad nye læsere ville kunne ledes ud, i af
> fejlopfattelser, hvis løgnene stod alene.

Ja, jeg er fuldt ud klar over problematikken, med forkerte svar.
Selvfølgelig skal forkerte oplysninger rettes med det samme, derfor er
jeg lige så taknemmelig som du , for at I er på barrikaderne, når det
sker.

Det jeg mener, er at hvis een kommer med noget vrøvl, så er det vel
nok med at korrigere det een eller to gange. Efter de par korrektioner,
går det hen og bliver mega lange tråde hvor man tramper rundt i hvem der
har ret.

Jeg HAR set, at mange har kæmpet en kamp, for at holde tråden i en
assertiv ånd, og det er ikke let med Erik Richard!

Og her en appel til Erik Richard: Lad være at tage tingene så
personligt, og hold dig for fin til at blive grov
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-04 20:53

Hej Lone

Lone Schmidt wrote:

> Efter min mening er den bestemt ikke latterlig. Det er da "større" at
> kunne sige: okay det er hans holdning, jeg er uenig, slut, end
> krampagtigt at skulle bevise at man har ret.

Problemet er ikke så meget om 'at have ret', men nærmere, at der er
andre, der har erfaringer på områder, hvor nogle bestemte personer tror,
de er alvidende. Og hvis fx. jeg har sådanne erfaringer, så har jeg
fuldt ud lige så megen ret til at bringe dem frem, som de andre har! -
Uden at jeg af den grund skal lade mig trampe på og kaldes alle mulige
og umulige nedsættende ting!

> [...]
> Selvfølgelig skal forkerte oplysninger rettes med det samme, derfor er
> jeg lige så taknemmelig som du , for at I er på barrikaderne, når det

Lidt barsk sagt, Lone, så mener du, at det altid er dem, der har ret? -
Og nu da det her jo mest drejer sig om min person, så må jeg vel også
komme med mine kommentarer? - Som fx. hvis jeg sidder med et produkt ,
som fx. Bødker & Co. hævder ikke eksisterer, så skal jeg blot finde mig
i det? - og af den grund finde mig i at blive kaldt en løgner og andre
lign. udtryksformer?

> [...]
> nok med at korrigere det een eller to gange. Efter de par korrektioner,
> går det hen og bliver mega lange tråde hvor man tramper rundt i hvem der

Jeg blev af svjh. Henrik Münster bedt om at komme med et typenr. på det
keyboard, der fulgte med en G3/400. - Det gjorde jeg, fordi en anden
havde påstået, at dette keyboard _ikke_ blev leveret med maskiner nyere
end en G3/350! - Den pågældende har endnu ikke indrømmet _sin_ fejl, men
jeg er blevet kaldt en løgner - lystløgner endda,- trods det, at jeg
sidder med keyboardet! - Helt ærlig Lone, mener du virkelig, jeg bare
skal finde mig i det, uden at jeg må modsige det?

> Jeg HAR set, at mange har kæmpet en kamp, for at holde tråden i en
> assertiv ånd, og det er ikke let med Erik Richard!

Hvad det angår, så er der nok nogle, der er værre til at køre en treåd
af sporet end jeg er. - Jeg postede engang et spørgsål om et eller
andet, (kan ikke lige nu huske hvad), - der kom _ÉT_ regulært forsøg på
et svar, som dog ikke kunne bruges, - men mere end _60_ OT indlæg!

> Og her en appel til Erik Richard: Lad være at tage tingene så
> personligt, og hold dig for fin til at blive grov

Lone, hvis der er nogen, der angriber min person, så har jeg da min
fulde lovlige ret til at svare igen. - Hvis jeg ikke har det, så hører
al rimelighed da op! - Lidt grotesk sagt, så svarer det jo til, at man
også på gaden bare skal lade sig slå ned, uden at forsøge at sætte sig
til modværge, hvis man kan... - Hvis det er den holdning, så véd jeg
ærlig talt ikke, hvad jeg skal sige..

- Nu har jeg ladet være med at sende det her indlæg i godt 2 timer...
Læst nogle af indlæggene igen, - både mine egne og andres svar. - Jeg
bliver faktisk mere og mere vred over den måde, som især jeg bliver
behandlet på.

Hvis det her havde været i det virkelige liv og ikke bare i
'cyberspace', så var der adskillige personer, der allerede nu ville være
blevet dømt for både injurier og bagvaskelse. - Men såsnart, det foregår
på internettet, tror alle og enhver, de kan tillade sig hvad som helst
over for nogle få personer, som en andefholdsvisile gruppe har set sig
gal på. Denne 'terrorgruppe' - måske et stærkt udtryk, - bruger alle til
rådighed stående midler i form af div. svinske indlæg både her og der på
nettet.

Jeg håber virkelig, at de nye tiltag, der er på vej - også fra EU's side
om retslige status for mails / skriftlige indlæg på nettet fuldstændig
skal ligestilles med det trykte ord, hvilket jo vil føre både usenets
mere hjælpe- og oplysningsprægede grupper, samt køb & salg grupperne -
alle vil være ligestillet retslig set med fx. en avis / reklamer /
annonceblade og radio- og TV reklamer osv... - Som det er nu, er det jo
reelt risikofrit at svine folk til på bl.a. den måde, som fx. jeg har
været udsat for.

Jeg håber virkelig, det snart gennemføres, - så kunne det godt være, at
der også her i gruppen, var nogle stykker, der ville tænke sig bare lidt
mere om, før de skrev noget!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 21:20

> [...]
> sidder med keyboardet! - Helt ærlig Lone, mener du virkelig, jeg bare
> skal finde mig i det, uden at jeg må modsige det?

JEG lavede en fejl i tråden her, og indrømmede det med det samme jeg
opdagede det.

Du har bare glemt, at du stadig påstår at et Apple Pro keyboard har en
power-knap, og at det er det som diskussionen har kørt på. Alle her i
gruppen med det pågældende tastatur har INGEN power-knap, så derfor er
vi alle ret sikre på, at vi har ret.

> [...]
>
> Jeg håber virkelig, det snart gennemføres, - så kunne det godt være, at
> der også her i gruppen, var nogle stykker, der ville tænke sig bare lidt

Ja, for så slipper vi for dine gentagne personangreb, som f.eks. dette:

<401112ef$0$25156$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>

Jeg gentager lige din kommentar til mig:

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-04 23:08

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> JEG lavede en fejl i tråden her, og indrømmede det med det samme jeg
> opdagede det.

Det er heller ikke din udtalelse, jeg sigter til. Vedkommende er nok
selv klar over det, jeg sigter til!

> [...]
> power-knap, og at det er det som diskussionen har kørt på. Alle her i
> gruppen med det pågældende tastatur har INGEN power-knap, så derfor er

Nej, jeg har ikke 'glemt' noget! - Jeg holder stadig fast ved, at 2 ud
af de 4 maskiner, jeg havde inde, havde sorte Apple Pro tastaturer og
det _med_ Power On knap på! - Altså klassisk udseende udvidede
tastaturer som både Design og Saratoga, (som i øvrigt også findes i sort
udg., - og nej, det var ingen af de to.), - blot med den undt., at de
her er med USB!

> Ja, for så slipper vi for dine gentagne personangreb, som f.eks. dette:
> <401112ef$0$25156$ba624c82@nntp01.dk.telia.net> Jeg gentager lige
> din kommentar til mig:
>
>"Du er sgu da en torsk..!!"

Ja, og det holder jeg fast ved! - Når du kan sende et sådant link ud,
uden at checke den i begge de to hovedsystemer, der bruges lige nu. - Og
hvis man endelig skal tale om ansvar / ansvarsfordeling, så ville du
være blevet dømt til at betale for en genopretning af den/de diske, der
måtte blive ødelagte af en sådan henvisning. - At jeg så i det tilfælde
her var så dum, at jeg havde glemt den advarsel om netop det link, som
vi havde fået, er så min fejl! - Men det vil stadig ikke fritage dig for
ansvaret for, at det er sket.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 23:20

> [...]
> tastaturer som både Design og Saratoga, (som i øvrigt også findes i sort
> udg., - og nej, det var ingen af de to.), - blot med den undt., at de

Jeg tror dette emne er EOD, for vi snakker med _garanti_ ikke om det
samme tastatur. Et Apple Pro Keyboard med USB har ikke power-knap, så du
må have fået fat i en anden type.

> [...]
> her var så dum, at jeg havde glemt den advarsel om netop det link, som
> vi havde fået, er så min fejl! - Men det vil stadig ikke fritage dig for

Du er simpelthen for latterlig at høre på. Der burde være en lov mod at
komme med så dumme udtalelser. Bliv bare sur, men når alle andre kan
afspille pågældende fil, både på Windows og Mac, synes du så ikke dit
argument er noget tyndt? Hvad er det for to hovedsystemer du snakker om?
Dine ustabile versioner af Mac OS 9.x, som crasher pga. en film; nåh
nej... du har jo ikke haft et crash i flere år...

Hvilken ret er det forresten der ville dømme mig? Det danske retssystem?
Du er velkommen til at politianmelde, men jeg er bange for at du ville
temmeligt meget til grin!

Såvidt jeg husker er det emne også uddebateret og du forlod jo også
tråden før end du kunne forklare, hvordan din version af filen
ligepludselig havde virus, når vor andres ikke havde.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Christian Bech

Dato : 08-02-04 23:42

> [...]
> her var så dum, at jeg havde glemt den advarsel om netop det link, som
> vi havde fået, er så min fejl! - Men det vil stadig ikke fritage dig for

Er der andre end mig, der har checket linket i OS 9 og konstateret, at
der ikke er noget problem?

--
Christian

Fra : Per Madsen

Dato : 10-02-04 13:53

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Er der andre end mig, der har checket linket i OS 9 og konstateret, at
> der ikke er noget problem?

Der _er_ intet galt med det link. Avi.-filen gemmer ikke på vira, blå
nisser eller alfer

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Morten

Dato : 10-02-04 23:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> tastaturer som både Design og Saratoga, (som i øvrigt også findes i sort
> udg., - og nej, det var ingen af de to.), - blot med den undt., at de

I givet fald vil jeg fastholde at du lyver idet ingen af Apples
prokeybords hareller har haft en power-om knap. Og dermed osse tillade
mig at kalde dig for "løgner" (du er velkommen til at afprøve sagen i
retten)

> [...]
> være blevet dømt til at betale for en genopretning af den/de diske, der
> måtte blive ødelagte af en sådan henvisning.

Jeg er desværre ikke i besidelse af en maskine med OS9, ellers ville
jeg meget gerne efetrprøve din påstand. Mit gæt er at filmen sagtens
kan afspilles under et standard OS9 med det rette divx eller 3ivx codec
helt uden problemer.

Er der ikke en der én gang for alle lige vil tjekke om avi filemn i
ødelægger dereres diske i OS9?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-02-04 23:21

> Hej Lone

> Problemet er ikke så meget om 'at have ret', men nærmere, at der er
> andre, der har erfaringer på områder, hvor nogle bestemte personer tror,
> de er alvidende.

Med sætningen "hvor nogle bestemte personer TROR
de er alvidende. " , viser du desværre, at du på forhånd har afvist at
de rent faktisk kan lære DIG noget.

> Og hvis fx. jeg har sådanne erfaringer, så har jeg
> fuldt ud lige så megen ret til at bringe dem frem, som de andre har!

Selvfølgelig, ingen tvivl derom.

> Uden at jeg af den grund skal lade mig trampe på og kaldes alle mulige
> og umulige nedsættende ting!

> Lidt barsk sagt, Lone, så mener du, at det altid er dem, der har ret? -

Det har jeg, som jeg pointerer, ikke kompetence til at udtale mig om,
jeg aner jo ikke hvad I snakker om! Og er iøvrigt "græskkatolsk",
omkring hvem, som har ret i hvad.

> [...]
> andet, (kan ikke lige nu huske hvad), - der kom _ÉT_ regulært forsøg på
> et svar, som dog ikke kunne bruges, - men mere end _60_ OT indlæg!

Med assertiv, mener jeg ikke OT-tråde, men evnen til at acceptere og
respektere at man er uenige.

> [...]
> også på gaden bare skal lade sig slå ned, uden at forsøge at sætte sig
> til modværge, hvis man kan... - Hvis det er den holdning, så véd jeg

Jeg har ikke set nogle "angribe" din person. Dine indlæg er blot blevet
kommenteret.
Jeg kan heller ikke få øje på at der bliver sagt, at du ikke må tage til
genmæle.

> [...]
> 'cyberspace', så var der adskillige personer, der allerede nu ville være
> blevet dømt for både injurier og bagvaskelse.

Postulat.

> [...]
> gal på. Denne 'terrorgruppe' - måske et stærkt udtryk, - bruger alle til
> rådighed stående midler i form af div. svinske indlæg både her og der på
Jeg er glad på dine vegne, at du dog kunne se, at "terrorgruppe" er et
stærkt udtryk.

> [...]
> annonceblade og radio- og TV reklamer osv... - Som det er nu, er det jo
> reelt risikofrit at svine folk til på bl.a. den måde, som fx. jeg har

Pas på at det ikke rammer dig selv. For som jeg skrev:"der skal to
parter til at diskutere", og Erik Richard, prøv at læse indlæggene
ingen, og ret fokus på hvad du selv skriver til folk.

> Jeg håber virkelig, det snart gennemføres, - så kunne det godt være, at
> der også her i gruppen, var nogle stykker, der ville tænke sig bare lidt
> mere om, før de skrev noget!

> mvh. Erik Richard

I dit indlæg ser jeg : Du kan se splinten i broderens øje, men ikke
bjælken i dit eget.

Du tager tingene meget personligt, i dette indlæg handler det stort
ikke om andet end at du bliver forulempet på det groveste. Men jeg vil
anbefale at du fejer for egen dør, for dine egne kommentarer til folk
er ikke for sarte sjæle.

Så for lige at runde af med hvad jeg mente i mit forgående indlæg:

Diskutér endelig, det er gruppen til for, men please prøv (og det gælder
alle), at stoppe, når der ikke er mere nyt under solen, og de mørke
skyer trækker sig sammen
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-04 02:25

Hej Lone

Lone Schmidt wrote:

> Med sætningen "hvor nogle bestemte personer TROR
> de er alvidende. " , viser du desværre, at du på forhånd
> har afvist at de rent faktisk kan lære DIG noget.

Overhovedet ikke. Der kan - og er - områder, hvor den gruppe klart véd
noget, jeg ikke véd ret meget om. Men det betyder samtidig ikke, at jeg
ikke godt kan vide noget om deres 'speciale', som de ikke selv véd noget
- eller meget lidt om.

Et eksempel... En grafiker ved en masse om sit program og om skrifter,
men en grafiker behøver ikke nødvendigvis at have ret meget kendskab til
skrifters læsbarhed. - Jeg har fx. ofte haft fornemmelsen af, at der er
brugt bestemte skrifter udelukkende af såkaldt æstetiske hensyn, - at en
bestemt skrifttype fx. passer til en bestemt type billedmateriale. -
Dette er bare ikke altid det samme, som at det er let at læse tekster.

Det er derimod et område, jeg véd, at jeg véd langt mere end de fleste -
qua mit arbejde som tester af software for især læsehæmmede og
synshandicappede.

> Det har jeg, som jeg pointerer, ikke kompetence til at udtale mig om,
> jeg aner jo ikke hvad I snakker om! Og er iøvrigt "græskkatolsk",
> omkring hvem, som har ret i hvad.

Jeg sagde jo, det var sat på spidsen... - Nogle sandheder er
endegyldige, men når det gælder computere, så _er_ der _ingen_ sandhed!
- Kun muligheder. - Og så vil jeg kun gentage, hvad Julian Gomez - en af
Apples store softwareudviklere engang sagde, - at "Computing is the
possibilities of the impossible!".

> Med assertiv, mener jeg ikke OT-tråde, men evnen til at acceptere og
> respektere at man er uenige.

Hvis det er tilfældet, så må respekten gå begge veje! - Så det ikke bare
skal være mig, der skal respektere andres meninger. Jeg valgte bevidst
at bruge OT-eksemplerne som udtryk for, at tråde oftest ryger
fuldstændig af sporet allerede i starten af et nyt emne.

> Jeg har ikke set nogle "angribe" din person. Dine indlæg er blot blevet
> kommenteret.
> Jeg kan heller ikke få øje på at der bliver sagt, at du ikke må tage til
> genmæle.

Hvad vil du så kalde udtryk som 'løgner', lystløgner', 'gammel sindssyg
nar', 'gammel idiot', 'blind stodder', 'syg i hovedet'...osv.osv.... Jeg
kunne blive ved. - Hvis ikke det er angreb på min person, så véd jeg
ikke, hvad 'personangreb' er!

> Postulat.

Desværre ikke, - du kan jo, - hvis du gider, - prøve at søge på mit
fulde navn i google.groups og dér se noget af det, jeg i tidens løb er
blevet udsat for.

> Jeg er glad på dine vegne, at du dog kunne se, at "terrorgruppe" er et
> stærkt udtryk.

Nu er der jo også noget, der hedder psykisk terror, og jeg mener ganske
reelt, at nogle indlæg ligger endda meget tæt på den grænse, - eller
endda har overskredet den... Indenfor de interne nyhedsgrupper plejer vi
at kalde dem for 'netriders', - hvis det er i den 'milde' ende, - og for
'nethuzzlers', når det er i den grovere ende.

> Pas på at det ikke rammer dig selv. For som jeg skrev:"der skal to
> parter til at diskutere", og Erik Richard, prøv at læse indlæggene
> ingen, og ret fokus på hvad du selv skriver til folk.

Som tidl. skrevet mange gange, - hvis nogen træder på mig, så svarer jeg
igen! - Hvis den pågældende lille, men meget højtråbende og i egne øjne,
toneangivende havde undladt de angreb / tilsvininger, så havde jeg
heller ikke reageret.

> I dit indlæg ser jeg : Du kan se splinten i broderens øje, men ikke
> bjælken i dit eget.

- Et godt bibelsk udtryk, jeg som teolog kender ganske udmærket, men som
nok ikke passer helt i sammenhængen her. - Det, jeg ser frem til, er, at
der bliver lighed for såvel Loke som for Tor! - Altså, at retfærdigheden
skal gælde _lige_ for alle, uden at en lille gruppe skal forsøge at
bestemme alt. Det er lykkedes os nogenlunde i en af de kommercielle
grupper, hvor vi for det meste nu er fri for disse 'netriders'.

> [...]
> ikke om andet end at du bliver forulempet på det groveste. Men jeg vil
> anbefale at du fejer for egen dør, for dine egne kommentarer til folk

Jeg har kommenteret ud fra dit svar på et indlæg fra Preben B.N., - og
hvis det ikke er en opfordring til at fortsætte, så véd jeg ikke, hvad
det er. - Og hvis det skal være den fremherskende tone, så må folk
forvente, at de får tilbage af samme skuffe. Og mht. udtrykket 'at feje
for egen dør...', så kunne det jo særdeles vel vendes om mod andre med.

Ja, men _begge_ veje!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 09-02-04 23:22

> [...]
> nar', 'gammel idiot', 'blind stodder', 'syg i hovedet'...osv.osv.... Jeg
> kunne blive ved. - Hvis ikke det er angreb på min person, så véd jeg

Ak ja, vi har vist før prøvet at lave en Googlesøgning på de ting, som
du er blevet kaldt, men jeg gentager gerne forsøget.

'gammel sindssyg nar', 'gammel idiot', 'blind stodder',

- giver kun referencer til dit eget indlæg.

'syg i hovedet'

- giver ganske vist flere hits men ingen af dem er et angreb på dig:
<http://groups.google.com/groups?as_q=syg%20i%20hovedet&safe=images&ie=U
TF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.edb.mac&lr=&hl=en>

Det er altså ikke korrekt, at du er blevet kaldt disse ting.

At sige det berettiger ord som løgner eller lystløgner er nok temmeligt
hårdt trukket op, men du er i hvert fald ikke i overenstemmelse med
sandheden. Hvis du er blevet udsat for urimeligheder, så kom med en
præcis reference ellers er det blot bagvaskelse.

--
Christian

Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 10-02-04 00:56

Vist på tide at op til flere begynder på at holde op...

/Lasse

On 2004-02-09 23:22:13 +0100, nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech)

Fra : Christian Bech

Dato : 10-02-04 01:33

Lasse Benjaminsen <lama@tdcspace.dk> wrote:

> Vist på tide at op til flere begynder på at holde op...

ERS har udgivet sig for forfulgt uskyldighed i flere år. Når han endelig
nærmer sig noget konkret, er det naturligvis nødvendigt at påpege, at
der ikke er noget om det. Det skulle nødigt være sådan, at nogen troede
man rent faktisk bliver forfulgt i denne gruppe.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-04 12:16

Hej Lasse

Fuldstændig enig! - Og jeg kan - desværre - gensende _samtlige_ indlæg
med nævnte antydninger og udfald, da jeg har gemt samtlige news her fra
gruppen igennem de sidste 5-6 år. - Og det er ikke altid lige morsom
læsning!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-02-04 15:23

=?windows-1252?Q?Erik_Richard_S=F8rensen?= <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> med nævnte antydninger og udfald, da jeg har gemt samtlige news her
> fra gruppen igennem de sidste 5-6 år. - Og det er ikke altid lige

Dem vil jeg gerne se. Så kan vi også se _hvem_ det er, og _hvor_ det
er gjort.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-02-04 15:37

On Tue, 10 Feb 2004 15:22:49 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in article <yu2fzdj2eva.fsf@luhmann.netc.dk>):

b**lls to your partner
ar*e against the wall
if you never get f**cked in dk.edb.mac
you never get f**cked at all

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-02-04 15:52

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> writes:

> if you never get f**cked in dk.edb.mac
> you never get f**cked at all

flocket?

Jah, nu tror jeg vi flokkes om ERS.

frocked?

Jeg tror ikke der er nogen der bliver til munke ud af det her.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-02-04 16:57

On Tue, 10 Feb 2004 15:52:12 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote
(in article <yu27jyv2dib.fsf@luhmann.netc.dk>):

> flocket?
>
> Jah, nu tror jeg vi flokkes om ERS.
>
> frocked?
>
> Jeg tror ikke der er nogen der bliver til munke ud af det her.

Oh, sh*t :D Mit tsatur!

B*lls to your partner
A*se against the wall
If you never get f*cked in dk.edb.mac
you never get f*cked at all.

For de t*ngn*mme og de dr*lles*ge.

En såkaldt Rugby Song - det her er bare omkvædet, den har 24 vers eller noget
i den stil.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 10-02-04 23:01

> [...]

> med nævnte antydninger og udfald, da jeg har gemt samtlige news her fra
> gruppen igennem de sidste 5-6 år. - Og det er ikke altid lige morsom

Hvad med at lægge dem frem til offentlig beskuelse, og dokumenter
hvorledes du mener netop de indlæg måtte være injuerende eller
bagvaskende - hvis du kontakter mig pr. mail skal jeg gerne stille
serverplads tilrådighed for et sådan projekt.

Fra : Morten

Dato : 10-02-04 22:54

> [...]

> gal på. Denne 'terrorgruppe' - måske et stærkt udtryk, - bruger alle til
> rådighed stående midler i form af div. svinske indlæg både her og der på

Erik jeg har vist indtil flere gange opfordret dig til at du gør alvor
om dine trusler om politianmeldelser og anlægge et civilt søgsmål.
HVorfor gør du det ikke?

> [...]
> annonceblade og radio- og TV reklamer osv... - Som det er nu, er det jo
> reelt risikofrit at svine folk til på bl.a. den måde, som fx. jeg har

Såvidt jeg ved er der ingen forskel på om jeg skriver her i gruppen,
skriver til dig privat eller ytrer mig mundtligt i en offentlig
forsamling. Det vigtigste er at man kan identificere mig, hvilket ikke
er et problem jeg ar en fats IP ardresse og poster stort set kun fra
den. - Det afgørende er om det jeg skriver eller udtaler er
injurerende, hvilket det ikke er.

> Jeg håber virkelig, det snart gennemføres, - så kunne det godt være, at
> der også her i gruppen, var nogle stykker, der ville tænke sig bare lidt
> mere om, før de skrev noget!

Jeg har ingen problemer med at stå inde for hvad jeg har skrevt til
dig her i gruppen. Jeg skal gerne levere det på skrift, signere det og
poste det til dig - så kan du kontakte din advokat...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-04 01:01

> [...]
> mit US tastatur er et Pro tastatur! - Jeg svarede blot på et indlæg, der
> hævdede, at der ingen powerknap var på B&W G3 over 350mhz!

Du skrev at du havde samme tastatur som G4'erne og at de havde Pro
tastaturer, så det er vel det samme som at sige, at dit tastatur er et
Pro, eller...?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 02-02-04 15:25

> [...]

> nøjagtig den samme grålige farve som resten af tastaturets overflade. -
> Den virker også uanset, om tastauret er sat direkte tl maskinen eller

korrekt, men det ændrer ikke ved at funktionen ikke er en del af USB
standarten.

> Alle de Apple USB tastaturer, jeg har set og brugt har en startknap som
> beskrevet ovenfor - også Apple Pro keyboardet!

Nu tror jeg for alvor at du enten lyver eller din synsnedsættelse er
større end hidtil antaget.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 20:38

> [...]

>citat<....snuppet helt ud af enhver sammenhæng........:
korrekt, men det ændrer ikke ved at funktionen ikke er en del af USB

Undskyld, jeg blander mig, men nu har jeg set på det for
ofte........kære Morten og alle I, der ikke har reageret.........:

En standart er en fane, fortrinsvis til brug i militære formål.(En fane
er en slags flag.......oplysende bemærkning til uindviede personager)

Det, I gerne vil tale om, hedder standard.

Det er vigtigt, at holde stavning og grammatik i hævd, hvis man ønsker
at kunne kommunikere.........hvis ikke, er det naturligvis ligegyldigt.

Undskyld min utidige indblanding, men det hører desværre ind under mine
kæpheste, at hvis menneskeheden skal leve i samdrægtighed, indebærer det
gensidig, forståelig kommunikation....og den bliver desværre
"forhindret", eller umuliggjort, når de kommunikerende parter ikke gør
sig umage med sproget.

Kærlige klaps fra en reationær, gammeldags støder - sådan på linie med
Jesper Klein........
M.

Fra : Karl Antz

Dato : 02-02-04 21:04

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Kærlige klaps fra en reationær, gammeldags støder

akja - nu kommer korrekturlæseren virkelig op i mig: hvad er reationær?

Og en støder? mener du ikke stodder?

))
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 21:41

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> akja - nu kommer korrekturlæseren virkelig op i mig: hvad er reationær?
>
> Og en støder? mener du ikke stodder?
>
> ))

Argh, for helvede ......det er Eriks skide PROtastatur, hvor alle de
belejlige taster sidder fast..........undskyld Ka´l......du får et "k"
for dig selv - i reaktionær......(det gik for stærkt i ophidselsensens
hede)

Og nej - jeg mener ikke stodder - jeg mener støder............det
udtryk kender du da godt ikke?....som
kjøvenhavner........*GGGGGGG*........for nu at gøre sjov ud af
det...............men betydningen er den samme......

Surt show at have glemt et "k" i en belærende, sproglig proces

Men sjovt, at blot du reagerer - du, der ikke er involveret.......det
kunne ligne en tanke......

Nå - pyt.......det er nok ikke så vigtigt, når det kommer til
stykket...... Og det er nok i høj grad udenfor emnet(undskyld: OT)

Opgivende knus til alle fra
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 22:32

> [...]

> kjøvenhavner........*GGGGGGG*........for nu at gøre sjov ud af
> det...............men betydningen er den samme......

støder [Zsdø·∂P] subst. -en, -e, -ne
1. et redskab hvormed man støder noget til pulver = PISTIL
2. gammel støder (neds.): en gammel mand = HØNISSE, KNARK d den gamle
støder giver os ikke andet end ubehageligheder
! stød+er ¯ afl. af støde; i den nedsættende betydning 'en gammel mand'
er der egl. tale om et udtryk med betydningen 'en stivbenet hest med
stødende gang'
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 02-02-04 22:40

> [...]
> ! stød+er ¯ afl. af støde; i den nedsættende betydning 'en gammel mand'
> er der egl. tale om et udtryk med betydningen 'en stivbenet hest med

se der lærte jeg noget nyt - gammel pølsetysker som jeg er
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-02-04 23:35

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> se der lærte jeg noget nyt - gammel pølsetysker som jeg er

Kære Ka'l

Ku' du så ikke lige lære mig (eller Henrik) noget om anvendelsen af
typografi i nyhedsgrupperne. Hans indlæg er fuldkommen ulæseligt (er det
mon fordi han har pillet med den nye nyhedslæser, Unison og glemt at
stille noget tilbage?)

Så vil jeg supplere med, at ordet 'støder' kommer af ældre nydansk,
beslægtet "at støde" (og dermed: stodder), som naturligvis er beslægtet
med det tyske 'stottern'

Men se, det står jo ikke i Doktorens scanner. Så er det vel godt nok, at
denne gamle knark (se knarvorn, at knirke) eller hønisse (moderne form:
ham der altid vælter læsset = er OFF) kan belære den unge doktor

Apropos 'gammel pølsetysker', så er der vel ikke nogen reference til
Stuarts Foderbrædt? Fra Jul på Vesterbro, altså. Det var vel
Frankfurtere, der tog livet af Gerda, men som ikke kunne slå hul tarmen
på Danny (boy)? Vi grinede meget henne på Dagcentret

Fantastisk serie, som vist også kan ses på Mac :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Karl Antz

Dato : 03-02-04 00:24

> [...]

> Frankfurtere, der tog livet af Gerda, men som ikke kunne slå hul tarmen
> på Danny (boy)? Vi grinede meget henne på Dagcentret

nu må jeg indrømme jeg ikke er med selv

Pølsetyskeren - jammen jeg er så sandelig langt sydfra, fra Köln for at
være præcis. Og pølser er i al fald én af de ting som vi tyskere er
bedre til end danskerne. Til gengæld er der intet der kan slå så hårdt
som en vedmodnet gammelost - det sku så lige være en gammeldansk.

Og hvad Henriks særtegn angår så kan jeg læse dem fint i macsoup - men
når jeg prøver at svare, ja så nægter suppen at spise dem.

Og så er vi først rigtigt ud i det kulinariske - en suppe der nægter at
spise ... mon den selv var lavet på en (tysk) pølsepind? Det må vi vist
spørge Stefan Haller om ...

undskyld - men klokken er osse over midnat
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-04 01:17

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> bedre til end danskerne. Til gengæld er der intet der kan slå så hårdt
> som en vedmodnet gammelost - det sku så lige være en gammeldansk.

Man kan sige, hvad man vil, om tyskerne, men pølser, det kan de ja lave
(siges med tysk accent).

> Og hvad Henriks særtegn angår så kan jeg læse dem fint i macsoup - men
> når jeg prøver at svare, ja så nægter suppen at spise dem.

Jeg havde bare klippet direkte fra ordbogen. Der er en masse lydskrift
og den slags. Halvdelen kommer forkert med over, og den anden halvdel
nægte MacSOUP at skrive. Jeg regnede med, at det var forståeligt
alligevel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-02-04 23:10

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> nu må jeg indrømme jeg ikke er med selv

Jeg ser at Lone har prøvet at opklare det. Undskyld, hvis jeg var lidt
uklar. Men det drejer sig om Anders *Anden* Matthesens juelkalender. Den
er kult her i huset.

> Pølsetyskeren - jammen jeg er så sandelig langt sydfra, fra Köln for at
> være præcis. Og pølser er i al fald én af de ting som vi tyskere er
> bedre til end danskerne.

Helt enig. Også hvad angår det tyske fadøl.

>Til gengæld er der intet der kan slå så hårdt
> som en vedmodnet gammelost - det sku så lige være en gammeldansk.

Sig mig engang: Lægger du op til 'et par flade' ? (det er en meget
indforstået reference her i gruppen . Sådan et par bakskuld kan
sagtens tage pusten fra en gammelost :)

> Og hvad Henriks særtegn angår så kan jeg læse dem fint i macsoup - men
> når jeg prøver at svare, ja så nægter suppen at spise dem.

Tjah, der er mange underlige tegn i gruppen. Også fra Suppebrugere. Jeg
mistænker dem for at have været på *Unison*. De har såmænd nok bare
glemt at skifte tilbage til anvendelige skrifttyper?

> Og så er vi først rigtigt ud i det kulinariske - en suppe der nægter at
> spise ... mon den selv var lavet på en (tysk) pølsepind? Det må vi vist
> spørge Stefan Haller om ...

LOL

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Karl Antz

Dato : 05-02-04 14:00

> [...]

> Sig mig engang: Lægger du op til 'et par flade' ? (det er en meget
> indforstået reference her i gruppen . Sådan et par bakskuld kan

.... lad gå - sålænge vi ikke forvilder os til en surstrømning ...

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-02-04 23:09

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... lad gå - sålænge vi ikke forvilder os til en surstrømning ...

psst. Pas på, Karl. Du kunne nemt komme til at fornærme vores venlige
broderfolk mod øst :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-02-04 08:32

> [...]

> på Danny (boy)? Vi grinede meget henne på Dagcentret
>
> Fantastisk serie, som vist også kan ses på Mac :)

Hej I dejlige sjovere

Jeg har fået af vide at jeg skulle skamme mig, fordi jeg ikke har set
Jul på Vesterbro. Det gør jeg nu ikke, men jeg ærger mig

Så skriver Mich : > Fantastisk serie, som vist også kan ses på Mac :)

Øee, hvordan Mich? Har du optaget den, eller er genudsendelse osse
smuttet for mig?

Knus fra den flækkede træsko
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-02-04 23:10

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg har fået af vide at jeg skulle skamme mig, fordi jeg ikke har set
> Jul på Vesterbro. Det gør jeg nu ikke, men jeg ærger mig

Gør du bare begge dele :)

> Så skriver Mich : > Fantastisk serie, som vist også kan ses på Mac :)
>
> Øee, hvordan Mich? Har du optaget den, eller er genudsendelse osse
> smuttet for mig?

Næh, jeg har skam ikke optaget dem. Det må man da ikke? Men der er
såmænd nok nogen som har en VHS-version et sted derude. Det må man da
vistnok endnu? Det er sq ikke til at hitte ud af. Ham Brian Arthur har
ændret lovgivningen så mange gange, at han ikke har tid til at komme med
sin kulturpolitiske redegørelse i Folketinget

Nej, jeg tænker mere på, at produktionsselskabet bag Andens juelkalender
har meddelt, at det hele skulle komme på DVD i denne måned (efter mange
henstillinger = pression fra publikum). Den kan så købes og ses på en
Mac !

> Knus fra den flækkede træsko

Nu stikker "dusken" vel ikke ud? (undskyld, undskyld, men jeg kutte la'
vær') :D

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-02-04 13:04

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Gør du bare begge dele :)
Nix, har forlængst besluttet mig, at jeg vil være skamløs resten af mit
liv
Har faktisk tænkt mig at gøre en dyd ud af skamløsheden !

> [...]
> ændret lovgivningen så mange gange, at han ikke har tid til at komme med
> sin kulturpolitiske redegørelse i Folketinget

Ja, kender også en del kunstnere, som er lidet begejstret for den herre

> [...]
> har meddelt, at det hele skulle komme på DVD i denne måned (efter mange
> henstillinger = pression fra publikum). Den kan så købes og ses på en

FEDT , vi gik nemli også glip af "foooodprocceseren" i sin tid.

> Nu stikker "dusken" vel ikke ud? (undskyld, undskyld, men jeg kutte la'
> vær') :D

LOL, pyt med at den stikker lidt ud, bare den ikke stikke af!

Venlige hilsner
og grumme go´hygge
Lone ;-D

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-02-04 23:09

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Har faktisk tænkt mig at gøre en dyd ud af skamløsheden !

LOL.
Dén tror jeg lige at vi skal lade stå et øjeblik, ikke Lone?

> Ja, kender også en del kunstnere, som er lidet begejstret for den herre

Gad vide hvad de forfattere, der netop har været på Marienborg, mener om
den samme Mikkelsen?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-04 21:09

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Undskyld min utidige indblanding, men det hører desværre ind under mine
> kæpheste, at hvis menneskeheden skal leve i samdrægtighed, indebærer det

Den kender jeg godt :) Er dine lige så skamredne som mine?

(karakter er noget man får i skolen, fx).
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 21:43

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Den kender jeg godt :) Er dine lige så skamredne som mine?
>
> (karakter er noget man får i skolen, fx).

Ja
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-02-04 22:31

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Det er vigtigt, at holde stavning og grammatik i hævd, hvis man ønsker
> at kunne kommunikere.........hvis ikke, er det naturligvis ligegyldigt.

Det er muligt vi ikke er på samme retskrivningsreform, men ser din
nogenlunde sådan ud:

Altid betingelsesløst komma foran at?
Altid stort begyndelsesbogstav efter punktum - med mindre der er over
otte?

Oh, det er utaknemmeligt at springe ud som sprogrøgter

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 22:45

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det er muligt vi ikke er på samme retskrivningsreform, men ser din
> nogenlunde sådan ud:
>
> Altid betingelsesløst komma foran at?

Der er faktisk ikke komma foran det andet "at".

> Altid stort begyndelsesbogstav efter punktum - med mindre der er over
> otte?
>
> Oh, det er utaknemmeligt at springe ud som sprogrøgter

Sidst jeg læste kommaregler og deslige, var reglerne fyldt med
bemærkninger som: "kan gøre", "bør gøre" og "det er hensigstmæssigt at".
Reglerne er altså mildt sagt bøjelige. For eksempel kan man sætte
kommaer omkring nogle ord, som man ellers ville sætte i parantes. Så mon
ikke man kan bruge en række punktummer som en form for tænkepause?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 04-02-04 03:04

> Så mon
> ikke man kan bruge en række punktummer som en form for tænkepause?
Eller en ikke fuldendt tanke. Omtrent sådan bruger jeg dem.

--
Bob- purge Plus

Fra : Christian Bech

Dato : 04-02-04 22:40

> Der er faktisk ikke komma foran det andet "at".

Aha! Inkonsekvent kommatering.

> Sidst jeg læste kommaregler og deslige, var reglerne fyldt med
> bemærkninger som: "kan gøre", "bør gøre" og "det er hensigstmæssigt at".
> Reglerne er altså mildt sagt bøjelige.

Man bliver ikke puttet i fængsel for at sætte et komma forkert. Så vidt
jeg husker, dækker Sprognævnets formuleringer over, at der med de nye
kommaregler, hvis det er dem, du har kigget på, er mere end en mulighed
for kommatering, som du også nævner nedenfor. Derimod er de temmeligt
klare mht. hvor der ikke skal være kommaer.

> For eksempel kan man sætte
> kommaer omkring nogle ord, som man ellers ville sætte i parantes. Så mon
> ikke man kan bruge en række punktummer som en form for tænkepause?

Ikke som tænkepause, men man kan sætte en ellipsis for at markere en
udeladelse. Tænkepauser markeres med en tankestreg.

Det er bestemt ikke min mening at skamme Morten ud. Jeg kan godt leve
med at han bruger et personligt virkemiddel, men principielt set har jeg
da ikke behov for at vide, hvor meget og hvornår Morten tænker, mens
han skriver sine indlæg. Jeg vil da hellere selv bestemme, hvornår jeg
holder pause i en tekst. Nuvel, jeg havde aldrig sagt noget, hvis ikke
Morten kunne tåle det og selv var sprunget ud som sprogfacist.

Mortens punktumbrug triggede bare en tidligere diskussion med en anden
Usenetskribent ved navn Sabina, som groft sagt har flere tænkepunktummer
end andre tegn i sine indlæg. Hendes forklaring er at hun holder
punktumtasten nede, når hun tænker, men antallet af punktummer
retfærdiggør på ingen måde den tankeaktivitet, som hendes indlæg
afslører. Jeg mener faktisk, det var Thorbjørn, der døbte ekstensiv brug
af punktummer som Sabinaprikker.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-04 23:07

> Aha! Inkonsekvent kommatering.

Hov nej, Christian - som bemærket igår er det første komma en fejl(min
fejl), og det andet - manglende - komma, er rigtigt.

Så det er da ikke inkonsekvent, vel?

> [...]
> for kommatering, som du også nævner nedenfor. Derimod er de temmeligt
> klare mht. hvor der ikke skal være kommaer.

Rigtigt, og undskyld, jeg blander mig, men jeg tror faktisk, Christian
og jeg deler samme opfattelse m.h.t. kommatering(uden at vide det med
sikkerhed).

> Ikke som tænkepause, men man kan sætte en ellipsis for at markere en
> udeladelse. Tænkepauser markeres med en tankestreg.

Giver jeg dig egentlig fuldstændigt ret i, men jeg er nok blevet lidt
vildført af chatteri og virtuelle samtaler.

> [...]
> holder pause i en tekst. Nuvel, jeg havde aldrig sagt noget, hvis ikke
> Morten kunne tåle det og selv var sprunget ud som sprogfacist.

Hæ, du har ret - for det første kan jeg tåle det, og for det andet havde
jeg jo selv bedt om det

Som du/I nok har bemærket, trak jeg omgående piben ind igen, da det
egentlig ikke er min facon. Men den "standart", som jo var en "standard"
generede mig lidt for længe

Og Christian, det staves da fascist, ikke sandt?

Afledt af "faskes/fasces"=risknippe(eller noget i den retning)?

Nå, det var kun for sjov - jeg lægger ikke billet ind på stillingen som
sprogrevser igen. Det må Jesper Klein klare

> [...]
> retfærdiggør på ingen måde den tankeaktivitet, som hendes indlæg
> afslører. Jeg mener faktisk, det var Thorbjørn, der døbte ekstensiv brug

Hun må være før min tid

Men jeg giver dig ret, Christian - det er en grammatisk uskik. Problemet
opstår, når vi med bogstaver og tegnsætningstegn skal illustrere en
samtale, og i den retning er jeg ikke meget bedre end andre

En rar, god aften til Jer,
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-02-04 00:23

> [...]

> Nå, det var kun for sjov - jeg lægger ikke billet ind på stillingen som
> sprogrevser igen. Det må Jesper Klein klare

Vel er jeg ikke Christian, men du har sandelig da ret, Morten.

Vel er jeg ikke den store ordbog, men fasces (latin, entalt: fascis) er
det knippe som nogle romere havde bundet rundt om deres (kød?)økser. Det
klokken-lort i vores tidsregning, så hvem kan dog huske det mere?
Liktorerne bar dem som et tegn på værdighed hos den Wallah-romer, der
gik bag ved. Det så da ganske illustrativt ud på de første wide-screen
film der kom frem.
Men jeg mener: en bette håndøkse (kødøkse?) bundet ind i et knippe af
grene? Det er da ikke lige det, der aftvinger respekt?

Hov, jeg glemte lige, at de der liktorer, egentlig bare var en slags
strisser eller vagtmand eller sådan en statsansat bærer af en slags.
Sådan en standardiseret standart-slags-bærer.

P.S.: Hvor bliver Jesper Klein af? Jesper, er du der?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-04 05:44

> [...]

> Sådan en standardiseret standart-slags-bærer.
>
> P.S.: Hvor bliver Jesper Klein af? Jesper, er du der?

Hæ, hæ
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-02-04 22:59

> Rigtigt, og undskyld, jeg blander mig, men jeg tror faktisk, Christian
> og jeg deler samme opfattelse m.h.t. kommatering(uden at vide det med
> sikkerhed).

Måske. Jeg er ikke helt klar over hvad vi mener?

> Giver jeg dig egentlig fuldstændigt ret i, men jeg er nok blevet lidt
> vildført af chatteri og virtuelle samtaler.

Chatnar?

> Og Christian, det staves da fascist, ikke sandt?

Jo, det gør. Siden jeg kom til at stave fetich som fetisch har jeg ikke
kunnet finde ud af hverken fascist eller fetich. Og spørg mig ikke om,
hvorfor jeg har brug for ordet fetich.

> Afledt af "faskes/fasces"=risknippe(eller noget i den retning)?
>
> Nå, det var kun for sjov - jeg lægger ikke billet ind på stillingen som
> sprogrevser igen. Det må Jesper Klein klare

Åh jo, vil du ikke nok? Det har da været sjovt.

> Hun må være før min tid

Næ nej, alive and kicking, men hun slår mest sine folder i
dk.familie.barn og dk.admin.

> Men jeg giver dig ret, Christian - det er en grammatisk uskik. Problemet
> opstår, når vi med bogstaver og tegnsætningstegn skal illustrere en
> samtale, og i den retning er jeg ikke meget bedre end andre

Jamen skal man det? Jeg er efterhånden blevet overbevist om, at det er
mest fordelagtigt at bevare skriftsproget i sin egen form, men stillejet
kan naturligvis tilpasses.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 07-02-04 07:11

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Måske. Jeg er ikke helt klar over hvad vi mener?

Hæ, hæ - jeg synes blot, jeg i dine indlæg kan se korrekt dansk
grammatik. Noget jeg selv prøver at gennemføre

> Chatnar?

Måske?

> [...]
> hvorfor jeg har brug for ordet fetich.

> Åh jo, vil du ikke nok? Det har da været sjovt.

Det har det da - men du ved, mens legen er god

> Næ nej, alive and kicking, men hun slår mest sine folder i
> dk.familie.barn og dk.admin.

Nåeh, men jeg kommer ikke så fine steder.
(Hér er forresten et tydeligt eksempel på et "virtuelt" ord, eller en
"virtuel" stavemåde: Egentlig skal Nåeh staves Nå, eller Nåh, men jeg
lægger et "e" ind for at illustrere en trækkende udtale.)

> Jamen skal man det? Jeg er efterhånden blevet overbevist om, at det er
> mest fordelagtigt at bevare skriftsproget i sin egen form, men stillejet
> kan naturligvis tilpasses.

Nej, det skal man ikke, men mon ikke det er opstået for et eliminere
eventuelle misforståelser? I en kommunikationsform, der egentlig går for
stærkt.

God weekend,

Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-02-04 00:23

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Man bliver ikke puttet i fængsel for at sætte et komma forkert.

Hvis man har gjort noget strafbart, bliver man vel _sat_ i fængsel?
Kommafejl (= at sætte kommaerne på den forkerte plads - f.eks. i
bogreolen) er ikke strafbart.

Er der nogen her i gruppen, der kan bekræfte, at man bliver puttet i
fængslerne nu om dage? Cirka halvdelen af fængselspersonalet er vist af
det andet køn, så det lyder lidt ( = elleipsis) (tænkepause) (her
overvejer jeg at sætte nogle små dumme prikker) (men nu har jeg
overvejet det) "hyggeligt".

"Det her blødsødne samfund, hvor man ikke får skåret hverken den ene
eller den anden bredbåndsforbindelse af, når man sitter i sin celle -"
kunne det næsten have lydt under Folketingets debat i eftermiddags
/4feb04/

Idyllen i spjældet ved aftenstide bliver sikkert brudt, når den
fængselsansatte sætter sig / sitter sig på den bærbare Mac. Og dette
skrækscenarium skal ikke udpensles: Men det er ON, så overskriften er
lidt misvisende :.-J

> Det er bestemt ikke min mening at skamme Morten ud.

Nej, Morten Lind skal skam ikke skrammes. Men der er jo andre her, der
hedder Morten. Der er en anden Morten som er en værre fyr, der prøver at
lokke uskyldige mig til frygtelige gerninger i Terminatoren. Det er osse
ham, der mener, at jeg nu taler med mig selv, men det gør jeg ikke, vel
Christian? Nå, nej, du har vel travlt med at putte den nyfødte - i
tremmesengen? :)*

> Jeg mener faktisk, det var Thorbjørn, der døbte ekstensiv brug
> af punktummer som Sabinaprikker.

Den husker jeg også. Men det var i en helt anden verden end denne
gruppe. Rammende navn.

* Christian kan du ikke underskrive dig med "Bechd aka Bech putter"? Så
véd vi, at det er dig - og ikke mig. Eller er det omvendt (en slags
citat fra den store lidderatur). Jeg har sat dette PS langt nede for at
ham den onde Morten (ikkeLind) ikke skal se det :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 06-02-04 22:59

> [...]

> Hvis man har gjort noget strafbart, bliver man vel _sat_ i fængsel?
> Kommafejl (= at sætte kommaerne på den forkerte plads - f.eks. i

Tak for den opklaring.

> [...]
> ham, der mener, at jeg nu taler med mig selv, men det gør jeg ikke, vel
> Christian? Nå, nej, du har vel travlt med at putte den nyfødte - i

Tremmesengen? Du er da slet ikke med på, hvad der er moderne. Eller blev
du bare forført af sproget?

> Den husker jeg også. Men det var i en helt anden verden end denne
> gruppe. Rammende navn.

Jeg brugte meget tid bagefter på at regne på, om hun var halv-, 3/4-
eller helidiot. Hvad er din vurdering?

> * Christian kan du ikke underskrive dig med "Bechd aka Bech putter"? ''

Så skal jeg til at rette i min signatur, det er vist mere end jeg kan
overkomme. I hvert fald bør jeg vist bruge tid på at lave kaffe først.
Det har jeg vist lovet nogen?

> [...]
> citat fra den store lidderatur). Jeg har sat dette PS langt nede for at
> ham den onde Morten (ikkeLind) ikke skal se det :)

Bech'er er ikke stærkt repræsenteret i dansk litteratur. Hvis vi skal
finde en reference er mine to første navne Christian Winther og derfor
har jeg gu'hjælpemig stavet mig igennem hele Hjortens flugt.

Martin Edlich er vist den eneste, der ved hvad det dækker over og han er
vist skiftet til Windows.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-02-04 21:34

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Tremmesengen? Du er da slet ikke med på, hvad der er moderne. Eller blev
> du bare forført af sproget?

Det sidste. Et forsøg på at være lidt lyrisk i anledningen af, at vi
snakkede om fængsler.

> Jeg brugte meget tid bagefter på at regne på, om hun var halv-, 3/4-
> eller helidiot. Hvad er din vurdering?

Jeg véd ikke om alle de punktummer, hun anvendte var ligefrem
proportional med antallet af 'huller i hovedet' (hendes hoved, altså) ?

> Så skal jeg til at rette i min signatur, det er vist mere end jeg kan
> overkomme. I hvert fald bør jeg vist bruge tid på at lave kaffe først.
> Det har jeg vist lovet nogen?

I en anden tråd ser det ud til, at du skjuler dig (for Morten?) under en
anden og fantasifuld adresse

Kan knap huske noget om løfter om kaffe.

> Bech'er er ikke stærkt repræsenteret i dansk litteratur. Hvis vi skal
> finde en reference er mine to første navne Christian Winther og derfor
> har jeg gu'hjælpemig stavet mig igennem hele Hjortens flugt.

Der var da osse en Wilhelm (Vilhelm?) Bech ?

Men jeg svinger mig slet ikke så højt op med min bemærkning om
lidderaturen. Det var blot en hentydning til en ældre julekalender
(ref.: Birthe Neumann på en meget charmerende måde. Hun _er_ virkelig
charmerende)

> Martin Edlich er vist den eneste, der ved hvad det dækker over og han er
> vist skiftet til Windows.

Det første er jeg ikke sikker på, at du har ret i. Det andet betvivler
jeg stærkt. Hvis han er gået over, så er det bare en skinmanøvre, før
han folder sig ud som switcher. Savner faktisk hans deltagelse her i
gruppen. Men det er jeg nok ikke den eneste, der gør.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 09-02-04 01:45

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det sidste. Et forsøg på at være lidt lyrisk i anledningen af, at vi
> snakkede om fængsler.

Det var meget smukt sprogligt - er det journalistisk tillægsuddannelse,
du har taget i Århus? Men nybagte forældre må åbenbart ikke længere
spærre de små inde bag tremmer (jeg har spurgt min kone).

> Jeg véd ikke om alle de punktummer, hun anvendte var ligefrem
> proportional med antallet af 'huller i hovedet' (hendes hoved, altså) ?

Vi skal bestemt ikke i gang med at diskutere hendes fysiognomi. Tro mig!

> I en anden tråd ser det ud til, at du skjuler dig (for Morten?) under en
> anden og fantasifuld adresse
>
> Kan knap huske noget om løfter om kaffe.

Sørens osse. Hvordan skal jeg så slippe af med BKI'en?

> Der var da osse en Wilhelm (Vilhelm?) Bech ?

Og ham med Guds blinde øje. Bech-Nygaard..

> [...]
> lidderaturen. Det var blot en hentydning til en ældre julekalender
> (ref.: Birthe Neumann på en meget charmerende måde. Hun _er_ virkelig

Du har tabt mig. Birthed Neumannd? Er det evt. den, hvor Poul Reichardt
står halvdød og sælger juletræer?

> [...]
> han folder sig ud som switcher. Savner faktisk hans deltagelse her i
> gruppen. Men det er jeg nok ikke den eneste, der gør.

Bestemt ikke. Men med to nyfødte og nyt arbejde, forstår jeg godt at han
må prioritere.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-02-04 21:32

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det var meget smukt sprogligt - er det journalistisk tillægsuddannelse,
> du har taget i Århus?

Jo, men det er nu ikke den uddannelse, der tilfører mit sprog disse
blomster.

> Men nybagte forældre må åbenbart ikke længere
> spærre de små inde bag tremmer (jeg har spurgt min kone).

DIn kone er da ikke jurist, vel? Men hun har da osse ret, når hun siger
til dig, at du ikek må banke de kære små gule og blå.

> Vi skal bestemt ikke i gang med at diskutere hendes fysiognomi. Tro mig!

Jeg tror dig på dit ord.

> Sørens osse. Hvordan skal jeg så slippe af med BKI'en?

Servér den for de studerende.

> Og ham med Guds blinde øje. Bech-Nygaard..

Kan du udstrække familien til også at omfatte religionshistorikeren
Vilh. Grønbech? Så er du tilgivet for det ovenstående.

> Du har tabt mig. Birthed Neumannd? Er det evt. den, hvor Poul Reichardt
> står halvdød og sælger juletræer?

SKudt forbi. Det er bare noget med nogle nisser, der synger.

> Bestemt ikke. Men med to nyfødte og nyt arbejde, forstår jeg godt at han
> må prioritere.

Har Martin nu multipliceret sig igen? Far til syv? Tillykke, Martin.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 13-02-04 21:40

> [...]

> citat fra den store lidderatur). Jeg har sat dette PS langt nede for at
> ham den onde Morten (ikkeLind) ikke skal se det :)

din luskebuks!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-02-04 22:23

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> din luskebuks!

Ja. Tak for komplimenten

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-02-04 23:59

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Altid betingelsesløst komma foran at?

Nej, vistnok ikke i det her eksempel

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-04 08:20

> [...]

> otte?
>
> Oh, det er utaknemmeligt at springe ud som sprogrøgter

Hæ,
1. Nej - hvis navnemåde følger efter, skal der ikke sættes komma.(Kunne,
ville, blive..)
2. Ja, men det er ikke punktummer - det er vejrtrækningsophold
3. Ja, tror egentlig heller ikke, jeg har lyst
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-04 08:26

> [...]

> otte?
>
> Oh, det er utaknemmeligt at springe ud som sprogrøgter

Hej Christian
Først nu ser jeg fejlen......du har ret - fejlplaceret komma......ja,
man skal nok ikke korrekse for meget

Så jeg siger frivilligt op efter en kort prøvetid
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-02-04 23:10

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Så jeg siger frivilligt op efter en kort prøvetid

Tjah, nogle sprogrøgtere er fornuftige nok til selv at sige op (andr
ebliver ved og ved og ved .... (trækker lige vejret, inden jeg
fortsætter) og ved og ved.

Satvekontroller siger også selv op. Lønneb er for rnige.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-04 23:20

> [...]

> fortsætter) og ved og ved.
>
> Satvekontroller siger også selv op. Lønneb er for rnige.

*GGGGG*
M., der aldrig ha hat en svtaekonltol)

P.S. Har du nogensinde stavet kontrol bagfra?
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 22:37

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> [...]

Tja, det er jo ikke sådan, at når man må læse den slags indlæg, når en
person er blevet sat i killfiltret, - så sker det jo af og til, at de
dukker op i et andet svar. Og jeg må jo så også konstatere, at Morten
R.K. fortsætter med sine svinerier.

Det er muligt, det, jeg nu skriver, vil falde nogen for brystet, men
efterhånden er det lige før, at en vis MRK trænger til at få sådan en
afklapsning, at han fremover afholder sig fra yderligere chikanerier.
Det er dog utroligt, hvad den idiot kan finde på at skrive om folk! -
inklusiv det at nedgøre en person pga. et handicap! - så siger jeg bare
- føj for f.....!

> [...]
>
> Undskyld, jeg blander mig, men nu har jeg set på det for
> ofte........kære Morten og alle I, der ikke har reageret.........:

Nå, nå, Morten L., - er det 'skolemesteren', der pludselig viser sit
'grimme ansigt'..

> En standart er en fane, fortrinsvis til brug i militære formål.(En fane
> er en slags flag.......oplysende bemærkning til uindviede personager)

En 'standart' er ikke en fane... En 'standart' er et våbenmærke, der
sidder på en stang på ca. 3,5-4.0 meters længde, som brugtes først og
fremmest i de græske hære og senre af de romerske legioner. Fx. er 'den
romerske ørn' det mest brugte eksempel på en standart. Figuren kan være
udsmykket efter alle kunstens regler. Eksempelvis var den kejserlige
standart oftest udsmyket md både guld og ædelstene.

"en slags flag" - hov, hov, - det hedder nu altså "et flag" hr. lærer..

> [...]
> sig umage med sproget.
>
> Kærlige klaps fra en reationær, gammeldags støder - sådan på linie med

Jeg er egentlig ikke uenig med dig, men samtidig har det altid været god
kotume i div. grupper, at man ikke 'hakker' på andres stavemåde. - Det
kunne jo være, at en person er ordblind, og jeg synes ikke, det er god
tone at korrekse den slags.

Jeg har og har haft en del med handicappede at gøre - også ordblinde, og
jeg véd, hvor hårdt de ofte har det rent psykisk pga. deres
handicap.Det, hele tiden at få den stukket i næsen, - "du kan jo ikke
stave" kan faktisk være endnu en sten, der gør, at en sådan person
opgiver helt. Jeg kender en dreng på nu snart 13 år, der har opgivet
fuldstændig at lære at læse og skrive pga. ordblindhed, fordi han hele
tiden er blevet moppet med det. Og så kunne han endda hjælpes, hvis
kommunen ville bevilge en Mac + Yak-Yak programmet, men det vil de bare
ikke!

Så pas lidt på med at 'revse', den, der ikke staver godt. - Giv hellere
skolelærerne et ordentlig spark, så de kan indse, at det er nødvendig
for dem at gøre deres arbjede, som de bør gøre det. Sørg også for at
søge om de hjælpemidler, som lovene åbner op for - og bliv ved indtil
kommunen giver sig. Det tror jeg vil være langt bedre!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 22:57

> [...]
> udsmykket efter alle kunstens regler. Eksempelvis var den kejserlige
> standart oftest udsmyket md både guld og ædelstene.

Den kan nok defineres forskelligt. Jeg vil nu forsvare Morten med et
citat fra Politikens Store Ordbog til OS X, selv om du sikkert har ret
i, at der kan være forskellige udsmykninger på den:

standart [sdanZdHOt] subst. -en, -er, -erne
1. en mindre fane som bruges af rytteri = RYTTERFANE d bære standarten •
føre standarten
! stand+art ¯ nedertysk standart ¯ oldfransk estandard ¯ ældre
vestgermansk *standhard 'urokkelig' ¯ *stand 'det at stå' (jf. stand) +
*hard (jf. hård)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-04 23:17

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 02/02/04 22:37 wrote:

> [...]
> Det er dog utroligt, hvad den idiot kan finde på at skrive om folk! -
> inklusiv det at nedgøre en person pga. et handicap! - så siger jeg bare

Så længe du forsætter med at omgås sandheden så lemfældigt som du gør, så
vil der være folk der siger dig imod. Jeg har for længst opgivet at få dig
til at indrømme noget som helst, men det skal ikke afholde mig eller andre
fra at gøre opmærksom på at du er fyldt med l***. Du holder dig jo heller
ikke for god til at svine folk til og tage ufine metoder i brug når der er
nogen der taler dig imod. Så fej for egen dør. Og lige for en god ordens
skyld er dette skrevet uden for min arbejdstid, fra min egenbetalte
forbindelse, på min egenbetalte computer, så du behøver ikke ringe til mit
arbejde og ynke dig.

--
/peter

Fra : Karl Antz

Dato : 03-02-04 00:30

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Så længe du forsætter med at omgås sandheden så lemfældigt som du gør, så
> vil der være folk der siger dig imod.

Helt ærligt så tror jeg den bedste måde at omgås fænomenet ERS på er
høfligt at gøre opmærksom på det når han skriver noget som ikke passer,
så ubefæstede sjæle ikke tager skade af det, og ellers ignorere ham, når
han farer i flint.

At skændes med ham kan være sjov i begyndelsen - men i længden er det
altså ret trættende ...

Det ændrer intet ved at når han kommer med god hjælp så er den faktisk
god - men det er bare ikke tilfældet for størestedelen af hans bidrag
her.

bare min mening ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-02-04 23:59

< snip en masse vredladne skriblerier>

> Jeg kender en dreng på nu snart 13 år, der har opgivet
> fuldstændig at lære at læse og skrive pga. ordblindhed, fordi han hele
> tiden er blevet moppet med det.

Tjah, så bliver han vel aldrig tør bag sine øren?

Her i gruppen bliver det vel snart svært at finde et øje, der er tørt?

Det _er_ off, men jeg kunne ikke lade være, derfor en stor

--
venlig hilsen, Mich. Ottossen,
eks. stavekontrol.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-04 02:54

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Tjah, så bliver han vel aldrig tør bag sine øren?

Det tror jeg såmænd nok, han gør. - Han har fx. nogle fremragende evner
som fodboldtræner og træner allerede nu en hel del puslinge og
juniorhold trods sin unge alder.

> Her i gruppen bliver det vel snart svært at finde et øje, der er tørt?
>
> Det _er_ off, men jeg kunne ikke lade være, derfor en stor

Smiley eller ikke smiley. Det har altid i de år, jeg har været med på
div. usenet grupper været god kotume, at man ikke generer folk, der har
et handicap som fx. ordblindhed. Det har hidtil ikke været slemt i denne
gruppe, men der har dog været en stigende tendens til, at man begynder
at rette på den slags. I andre grupper, jeg er eller har været i, er det
indimellem ret uhyggelig, hvordan nogle opfører sig over for ordblinde.
- Jeg håber godt nok ikke, det også skal til at være daglig kost her!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-04 19:07

> Det tror jeg såmænd nok, han gør. - Han har fx. nogle fremragende evner
> som fodboldtræner og træner allerede nu en hel del puslinge og juniorhold
> trods sin unge alder.

Jeg ved ikke, om du fangede den. Jeg tror, Mich. drillede dig, fordi du
kom til at skrive moppet i stedet for mobbet. Ellers er det da godt, at
drengen, du skriver om, har fundet et område, hvor han har evner, og som
han trives med. Vi har jo alle evner på nogle områder og er ofte
temmeligt talentløse på andre. De drejer sig om at finde noget at lave,
som man er glad for. Det hænger næsten altid sammen med, hvor ens evner
ligger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-04 11:26

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg ved ikke, om du fangede den. Jeg tror, Mich. drillede dig, fordi du
> kom til at skrive moppet i stedet for mobbet.

Arsch! - 1:0 til ham! - ja, den overså jeg fuldstændig...

> [...]
> temmeligt talentløse på andre. De drejer sig om at finde noget at lave,
> som man er glad for. Det hænger næsten altid sammen med, hvor ens evner

Det jeg er noget knotten over her, er, at kommunen er så
stok-forbenet-gammeldags-idiotisk-PC-freak (nyt ord til Nudansk Ordbog),
at de ikke vil bevilge et hjælpemiddel som den billigste iMac + Yak-Yak
- eller bare programmet, da familien i forvejen alle er Mac brugere...
Det synes jeg er synd for drengen!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-02-04 23:10

> Arsch! - 1:0 til ham! - ja, den overså jeg fuldstændig...

Skal vi ikke sige et 1/2 point til Henrik. Han vil så gerne vinde noget,
og jeg deler gerne med ham. Skal vi ikke vælge ham til formand for
Mac-Mimre-klubben?
Den sidste del af din bemærkning kræver da virkelig en smiley - men den
for (klædelig) selvironi kender jeg ikke :)

> [...]
> at de ikke vil bevilge et hjælpemiddel som den billigste iMac + Yak-Yak
> - eller bare programmet, da familien i forvejen alle er Mac brugere...

Se, denne her ON del har vi jo haft oppe før. Men jeg er ganske enig med
dig, så langt, at der er en masse forstokkede folk derude (som mener, at
de kan give den bedste rådgivning). Du har fortalt om fænomenet med
Dansk Blindeinstitut før. Tak for det. Det er skræmmende og ikke mindst:

Det er synd for drengen,

men når han bliver tør bag ørene, tager han jok nok affære ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-04 07:45

> [...]
> Det er dog utroligt, hvad den idiot kan finde på at skrive om folk! -
> inklusiv det at nedgøre en person pga. et handicap! - så siger jeg bare

Så hold dog k... Dine udtalelser omkring Apple's tastaturer er lodret
forkerte og stort set alle her i gruppen har vel pågældende tastatur og
kan konstatere, at der _ikke_ er nogen Power-knap. Det har der ikke
været i laaang tid.

Du er selv lynhurtig til at putte folk i bås og hakker på andre, samt
kalder folk idioter og det der er værre! Husk bare dit sidste
_ubegrundede_ angreb på mig, hvor du kaldte mig ufine ting fordi din
computer var så ustabil at den crashede pga. en AVI-film.

Føj, siger bare...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-04 14:27

Hej René

Uanset hvad du siger, så har jeg siddet med tastaturet på 2 stk. G4
maskiner. Og begge to har været US tastaturer! - Tastaturet lignede til
forveksling i tasterne et gammeldags ADB mht. placering af knapperne
bortset fra startknappen, der sad ovenover F-tasterne!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas (8260)

Dato : 02-02-04 07:07

> [...]
> Egentlig er det umulig å lage et USB-tastatur med en strømknapp på som
> følger USB-standarden. Et trykk på denne tasten vil rett og slett ikke

Det er jeg slet ikke enig med dig i. Jeg har et Macally keybord til USB
og der anvender jeg en powerknap som fint starter maskinen fra helt
slukket.

Thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 02-02-04 07:24

> Det er jeg slet ikke enig med dig i. Jeg har et Macally keybord til USB
> og der anvender jeg en powerknap som fint starter maskinen fra helt
> slukket.

Javisst er det mulig. De første tastaturene hadde denne knappen. Men de
følger ikke USB-spesifikasjonen! Ifølge USB-specen fra Intel er det IKKE
mulig å starte maskinen fra et USB-tastatur. Apple måtte gjøre en del
ustandard ting med disse tastaturene for å få det til å virke. Det tyder
på at Apple har bestemt seg for å følge standarden helt ut nå for å
hindre kompatibilitetsproblemer. Derfor ingen startknapp på tastaturet.
Dessuten:
Man skal ikke slå av en maskin som kjører MacOS X. Man setter den i
dvale og vekker den. Derfor er behovet for en på-knapp på tastaturet
ikke så stor lenger.

terje

Fra : Thomas (8260)

Dato : 02-02-04 08:01

> Man skal ikke slå av en maskin som kjører MacOS X. Man setter den i
> dvale og vekker den.

Det er der vel kun én der bestemmer

Tak for de mange svar

Thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 02-02-04 08:22

> Det er der vel kun én der bestemmer

Absolutt.
Men det er ikke noe behov for å slå av og på maskinen - det bare spiser
tid. Hvis du setter maskinen i dvale bruker den minimalt med strøm, og
du sparer tid.
Så det er ikke lurt å slå av maskinen.
Jeg slå kun maskinene mine av når jeg skal være bortreist lenge, dvs.
mer enn en uke.

Men selvfølgelig:
Hvis du vil slå av og på maskinen så må du jo bare gjøre det.

Terje

Fra : Olav Noksagt

Dato : 02-02-04 10:13

Terje Rydland skrev:

> [...]
> nå for å hindre kompatibilitetsproblemer. Derfor ingen startknapp på

Men jeg sidder med et MacAlly tastatur der OGSÅ kan tænde og slukke.
Det er også mod standarten?

Olav

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-02-04 14:36

> [...]
> Cuben, hvis jeg husker rigtigt.....????
>
> Men der er altså ikke nogen knap på.......

Og det er Apple enig i:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58652

"The Apple Pro Keyboard does not have a Power button. When using an
Apple Pro keyboard, press the computer's power button to turn it on."

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 14:50

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> "The Apple Pro Keyboard does not have a Power button. When using an
> Apple Pro keyboard, press the computer's power button to turn it on."

Hæ-hæ, pu ha....så er jeg ikke heeelt blind, for jeg mener da bestemt at
slå i tasterne på et PROtastatur
M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-02-04 16:45

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nøjagtig det samme på det US keyboard, jeg har til den her G3/400, -
> dér er der også startknap på - og den virker som sagt både ved direkte
> tilslutning eller via hub.

Hvilket modelnummer? Det staar under tastaturet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 17:32

Hej Thomas

Den originale, der fulgte med. - Det er den der halvgennemsigtige
grå/sort/blå. - Jeg har den ikke her, da jeg ikke kan lide det, så jeg
kan ikke give dig modelnr. her og nu. - Seb. Dyhr har lånt det, så hvis
han ser det her, kan han måske svare...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 03-02-04 00:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Den originale, der fulgte med. - Det er den der halvgennemsigtige
> grå/sort/blå.

som IKKE er et Pro keybord

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-02-04 23:39

Thomas (8260) - spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk on 01/02/04 22:46
wrote:

> Er der virkelig ingen af knapperne på tastaturet der kan tænde maskinen?
> Det er da for windoze-like at kravle under bordet og trykke på selve
> maskinen.

Er man den lykkelige ejer af en Apple fladskærm, så tænder computeren ved at
man tænder for skærmen. Ganske smart, men det er en dyr powerknap

--
/peter

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 23:40

"Thomas (8260)" <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> Er der virkelig ingen af knapperne på tastaturet der kan tænde maskinen?

nej, køb et af de små USB Apple USB tastature hvis du vil kunne tænde
den fra tastaturet.

> Det er da for windoze-like at kravle under bordet og trykke på selve
> maskinen.

Man slukker jo ikke en OSX maskine, men lade den falde i dyb søvn og
vækker den på en brøkdel af et sekundt med et tryk på mellemrumstasten

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 00:33

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Man slukker jo ikke en OSX maskine, men lade den falde i dyb søvn og
> vækker den på en brøkdel af et sekundt med et tryk på mellemrumstasten

Fra hvilke modeller kan man egentlig det? Der er jo ikke meget ved at
sætte vores gamle iMac 233 i dvale. Blæseren kører stadig for fuld larm,
og så kan Frederik på ni år, i hvis værelse den står, ikke sove. Og når
power-knappen skifter fra grønt til orange, hvilket mig bekendt betyder
dvale, så synes jeg stadig, jeg kan tilgå den fra nettet. Så det er vist
begrænset, hvor meget den sover. Jeg synes mest, det er skærmen der
bliver slukket.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 02-02-04 00:56

> Fra hvilke modeller kan man egentlig det?

Alle UMA (unified motherboard architechture) mac'er samt G5'eren kan
det. UMA'erne kenetegnes ved at de har AGP bus, dvs iBog, Pismo, PB
G4, iMac (+350Mhz), PM G4 (ikke yikes) og nyere.

Din iMac tilhører første generation af new world maskiner og er dermed
i familie med PM G3 B&W, PM G4 (yikes) og lombard.

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-02-04 02:08

On Sun, 1 Feb 2004 23:39:40 +0100, Morten wrote
(in article <cqb0f1-eq2.ln1@reippuert.dk>):

> [...]
>
> Man slukker jo ikke en OSX maskine, men lade den falde i dyb søvn og
> vækker den på en brøkdel af et sekundt med et tryk på mellemrumstasten

Ah, tak, jeg har altid rusket i musen (lyder perverst).

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 19:43

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Ah, tak, jeg har altid rusket i musen (lyder perverst).

Det vågner min altså ikke af (lyder næsten mere perverst).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 21:27

Hej Henrik & David

Lidt afhængig af modellen bør man have 'Sleep Memory Extension, hvis man
bruger Mac OS 8.6 til 9.2.2. Om det er bedre i X, véd jeg ikke.
mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-02-04 22:28

> Sleep Memory Extension

This patch is not necessary if your computer is running Mac OS 9.0.4 or
later.

citat: <http://www.apple.com/hardware/articles/sleepext.html>

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-04 01:41

Hej Flemming

Jeg vidste godt, den ville komme fra en eller anden.. - Ikke desto
mindre er der visse serier af G4, hvor det stadig er et problem, og hvor
denne udv. fungerer ganske udmærket.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 03-02-04 00:01

> Det vågner min altså ikke af (lyder næsten mere perverst).

nej, det er sørgeligt.

Fra : (Per Røn

Dato : 03-02-04 11:21

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Ah, tak, jeg har altid rusket i musen (lyder perverst).

Er det ikke »pussy« du tænker på? Eller er jeg blot ikke nok
velbevandret i dansk slang?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas (8260)

Dato : 02-02-04 07:09

> nej, køb et af de små USB Apple USB tastature hvis du vil kunne tænde
> den fra tastaturet.

Det er et Apple-tastatur. Det er lille Men jeg kan ikke se nogen
powerknap.

Det er et af de hvide/klare, meget slankt.
Man kan ikke definere power-on til én af knapperne, når nu Apple har
aflivet power-knappen?

Thomas

Fra : Morten

Dato : 02-02-04 15:20

"Thomas (8260)" <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> Det er et Apple-tastatur. Det er lille Men jeg kan ikke se nogen
> powerknap.

Det er ikke lille nok, jeg taler om de gamle USB tatsture i farvelade
farver med sorte taster - det kan hvad du vil.

> Det er et af de hvide/klare, meget slankt.

Pro keybord eller det tastatur der i dag følger med G5'eren, kan ikke
det du vil.

> Man kan ikke definere power-on til én af knapperne, når nu Apple har
> aflivet power-knappen?

nej.)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-02-04 09:33

Thomas (8260) wrote:
> [...]
>
> Er der virkelig ingen af knapperne på tastaturet der kan tænde maskinen?
> Det er da for windoze-like at kravle under bordet og trykke på selve

Tja nu vil jeg altså også være med, der er åbenbart USB tastaturer både
med og uden startknap og det være sig både pro og ikke pro...

Apple computer enthusiasts have always enjoyed the flexibility to start
their Mac system from their keyboard, unlike PC users who must bow and
pay homage to their box located under their desk. Unfortunately, Apple
has a tendency to provide keyboards that are just a hair shy from
perfection. First Apple introduced the awkward sub-sized keyboard for
the iMac, and then the Apple Pro Keyboard without the adored Power key

Men der er altså en løsning på dette!
http://www.welovemacs.com/usb-key-bt.html

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-02-04 12:47

nospam@ebbesen.mail.dk (christian bech) writes:
>Er der andre end mig, der har checket linket i OS 9 og konstateret, at
>der ikke er noget problem?

Ingen problemer her!

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og