Folketællinger - relation mellem 'Husstand~
Fra : Lars O

Dato : 01-02-04 22:40

I Dansk Data Arkivs Folketællinger er angivet et 'Husstands-familienr.' Kan
det nummer relateres til postadresser eller matrikkelkort?

Lars O

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-02-04 23:35

Nej, det er det forløbende nummer, som indtastningsprogrammet giver hver
husstand. Når jeg indtaster sogne i Sønderjylland, henter jeg data i flere
protokoller pr. sogn, fordi dele af sognet hører under indtil flere godser
eller til en kommune; nummer-rækkefølgen bestemmes af mit humør - hvilken
protokol jeg tilfældigvis begynder med.

Inger Buchard

Fra : Lars O

Dato : 02-02-04 11:06

Det var ærgeligt, men tak for svaret.

LarsO
"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:401d7f0f$0$95085$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 02-02-04 17:43

"Lars O" <p309@fjernDETTEoncable.dk> wrote in message
> I Dansk Data Arkivs Folketællinger er angivet et 'Husstands-familienr.'
Kan
> det nummer relateres til postadresser eller matrikkelkort?
>
> Lars O

Matriklen 1844 kan evt. sammenholdes med FT 1845 eller FT 1834 såfremt at
det er sandsynligt at personerne bor samme sted. Jeg har ladet mig fortælle
at matriklen typisk afspejler situationen i 1835, men først var juridisk
gældende i 1844.

- Jesper (http://familien-holgersen.dk)

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 02-02-04 18:16

Hej

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fortælle
> at matriklen typisk afspejler situationen i 1835, men først var juridisk

Matriklen fra 1844 blev påbegyndt o,kring 1806 hvor man begyndte at tegne de
matrikkelkort som er grundlaget for matriklen 1844.
Man kan faktisk drage paraleller helt op til i dag. Der er få steder der er
ændret i matrikkelnumrene.
Faktisk er de matrikler der blev lavet og nummereret i 1844 matriklen for
det meste det samme, ja så er indvendingen at det ikke passer, men for et
eksempel.
Jeg bor på Matrikkel 19U Tårnby bys jorder.
I 1811 hvor kortet blev tegnet så var det på matrikkel 19 den matrikkel er
så opdelt i mindre lodder og et nyt rasternet inden for matrikkel 19 er lagt
og den parsel jeg har fil så under bogstav U.
Hvis en underparsel yderligere er opdelt så har den fået to bogstaver og den
tredie opdeling fået et tredie bogstav og så videre. Logisk ? ja ikke.
Der er så få steder at matrikler med numre er omnummerreret eller nedlagt og
slået ind under en nabomatrikkel, eksempel fra Store Magleby på amager er
matrikkel 101 nedlagt den lå inden i en anden matrikkel og var flææesjord,
nu err den jord en del af den omkringliggende matrikkel og har fået samme
nummer som den.
Så matrikkelnumrene fra 1845 folketællingen kan faktisk bruges til at finde
adressen ud fra den dag i dag, da der er sporbarhed mellem de numre vi
anvender i dag og dem der blev anvendt i 1845.

Niels Gjermandsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-02-04 23:00

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> skrev:
Mon, 2 Feb 2004 18:16:28 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Hvis en underparsel yderligere er opdelt så har den fået to bogstaver og den
>tredie opdeling fået et tredie bogstav og så videre. Logisk ? ja ikke.

Vil du godt fortælle os hvilken kilde du har den oplysning fra.
Erik Helmer Nielsen

Fra : Keld Andersen

Dato : 03-02-04 00:22

Niels Gjermandsens oplysning om opdeling er helt forkert. Hvis en
underparcel bliver delt (eller hovedparcellen delt endnu en gang) får den
næste ledige bogstav. Altså er matr.nr. 4 d udstykket efter 4 c. Når
alfabetet er brugt op, fortsætter man med aa, ab, ac osv.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23(snabel-a)mail.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Kirsten H?egsberg

Dato : 07-02-04 16:45

"Keld Andersen" <keld23@mail.dk> wrote in message news:<401edae8$0$95095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> næste ledige bogstav. Altså er matr.nr. 4 d udstykket efter 4 c. Når
> alfabetet er brugt op, fortsætter man med aa, ab, ac osv.

Kan vi blive enige om at matriklen 1844 kun bestod af et et tal
inden for et bestemt ejerlav. altså ingen bogstaver de dukker op ved
senere delinger. Som jeg ser det er det helt korrekt at hovedmatriklen
først får f.eks. 2 så sælges der jord fra, denne får så no 2b iflg. en
forklaring af Alfred Kaae vil hoved matriklen nu hedde 2a men bliver
matrikel 2b nu delt engang til så vil den nye matrikel få nummer
2ba.Den vil da aldrig kunne få nummer 2c da den allerede har fået 2b.
Frasalg af hovedmatriklen vil i mine øjne kun medføre et bogstav eller
har jeg fuldstændig misfostået noget ????

Kirsten Høegsberg

Fra : Kirsten H?egsberg

Dato : 07-02-04 21:17

limhoeg@webspeed.dk (Kirsten H?egsberg) wrote in message news:<2f846f9b.0402070745.a96cd57@posting.google.com>...

> [...]
> Frasalg af hovedmatriklen vil i mine øjne kun medføre et bogstav eller
> har jeg fuldstændig misfostået noget ????

Jo jeg har så misforstået det kunne jeg bare tjekke hos kms flg.
hentet på deres site. Matrikelnumre

Denne lille artikel går bag om matrikelnumrene.

Ved matrikuleringen fik alle ejendomme et matrikelnummer. Inden for
hvert ejerlav blev de nummereret 1, 2, 3, 4, ….. Det vil sige, at
ejerlavet også skal angives, hvis man vil have den præcise betegnelse
på ejendommen. Et eksempel er: Matrikelnummer 1, Sasserup By.

Men det er heller ikke nok, fordi der kan være flere ejerlav med samme
navn. Derfor skal ejerlavsbetegnelsen (tidligere sognet) også angives.
Det er så i dette tilfælde: Matrikelnummer 1, Sasserup by, Søstrup.

Nye matrikelnumre opstår
Når lodder deles, sker der ændringer. Når matrikelnummer 1 deles,
kommer de to nye lodder til at hedde 1a og 1b. Næste gang et af disse
matrikelnumre deles, vil det nye matrikelnummer blive 1c. Næste gang
igen 1d. Når man når til 1ø, vil de næste blive 1aa, 1ab og så videre.
altså Erik Kelds kilde må være kms (kort og matrikelstyrelsen.)
Jeg kan så godt nok ikke få det til at hænge sammen med en gård i
jylland som jeg har arbejdet en del i men det er mit problem det
afgørende er hvad KMS skriver.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-02-04 00:16

limhoeg@webspeed.dk (Kirsten H?egsberg) skrev 7 Feb 2004 12:16:30 -0800

> [...]
>igen 1d. Når man når til 1ø, vil de næste blive 1aa, 1ab og så videre.
>altså Erik Kelds kilde må være kms (kort og matrikelstyrelsen.)

Så vidt jeg er orienteret er det princip Niels Gjermandsen beskriver, og
som Kirsten Høgsbroe citerer forfatteren Alfred Kae for, korrekt og lige
efter bogen.

Det er oprindelige princip der blev brugt ved den første matrikulering
og i den første tid derefter. Der kunne iøvrig vist godt være lidt
forskel fra landsdel til landsdel.

Det som Keld Andersen mfl. beskriver (og som er citeret her ovenfor) er
et nyere tiltag. Såvidt jeg kan se bliver det taget i brug omkring år
1900 eller lidt før - ihvertfald her på egnen (Vestjylland).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kirsten H?egsberg

Dato : 07-02-04 17:09

> [...]
> næste ledige bogstav. Altså er matr.nr. 4 d udstykket efter 4 c. Når
> alfabetet er brugt op, fortsætter man med aa, ab, ac osv.

Undskyld men for mig virker det umiddelbart logisk hvad Keld skriver.
i1844 får vi et matrikelsnummer. Så hvis en hovedmatrikel havde nummer
2 så vil ny opdeling medføre at hovedmatriklen får nummer 2a det
stykke der skilt fra får nummer 2b hvis så nummer 2b bliver delt en
gang mere så må den få nummer 2ba den vil aldrig kunne få 2c da den
allerede er tildelt nummer 2b.
Derimod vil endnu en opdeling af hovedmatriklen medføre at ny lod får
nummer 2c. opdeling af 2c. vil give nummer 2cb. Har jeg fuldstændig
misforstået noget men det er den forklaring jeg har fra Alfred Kaae i
Ulfborg sogn.
Hilsen Kirsten Høegsberg.