| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | uEndeligT Fra : pMartiN | 
  Dato :  22-04-01 01:16 |  
  |   
            Xpost
 
 Hvad er uendeligt? Nogen vil nok sige: Intet. 
 Men da Intet -efter normalt Skøn- kommer af Intet, vil andre vel sige:
 Alt og Intet. Det gjorde f.eks. en gammel Kineser, der skrev Bogen om
 Alt og Intet... 
 
 -Lad os da blot antage, at Noget varer evigt. Hvad skulle det så i
 givet Fald være? For nu ikke at stå helt på bar Bund, har jeg taget
 min Sangbog med! -Nå, hvad hedder så Dén? -De Små Synger, såmænd. Vi
 tager Den gamle Vise: "I Skoven skulle være Gilde, Alt hos Den gamle
 Ørn, som jo så gerne ville fornøje sine Børn."
 
 -Ja, tak! Dén kender vi... Hvad er så uendelig interessant ved
 Børnerim, at voksne Folk må høre derom? For du vil da ikke påstå, den
 Bog er saa gammel... Den handler vist om gamle Dage; men 26. Oplag...
 Cut the Crap! 
 
 -Hvad med et vers til? Det handler om Hanen, der... Nå. Dét var så
 uendelig kedeligt! Hvor var det nu, vi kom fra? Evigheden, ja... Hvad
 er det for en Bogrulle, du har dér? -Den er til at rulle Bøger mæ, dit
 fæ! -Jeg husker ikke at have set sådan een før.
 
 Og de sang en ny Sang: "Værdig er du til at tage Bogrullen og bryde
 dens Segl." -Om vi gider at høre Vers 9? -Ja, dét om Lammet, der
 blev... Åbenbart ikke! -Hvem kan tro, Alt er uendeligt, da Himmel og
 Jord næppe fandtes før Verden blev til? 
 
 -Ja, dét var endelig et Spørgsmål med Gods i. -Så kan I godt gemme
 Bøgerne af Vejen... Jeg husker lige så tydeligt (Han lider af
 langtids-hukommelse, red.) Den Gang. -Hvilken forbandet Gang? -Da jeg
 var lille saa jeg Det Hele på een Gang. -Så vær glad for Det!
 
 Vi lever i 2001, kære Ven. Hvad Nogen saa i År 0, rager os uendelig
 lidt. Kan du måske bevise det? -Ja, så var det måske Noget Andet...
 Jeg fandt et Stykke Papir i en gammel Bog, hvorpå der stod Noget om
 FørVerdensOrdenen. Hvad Folk dog fandt på dengang!
 
 -Ja, før og efter: Dét kunne lige passe. Næh, så hellere Noget med
 Gang i... Nu kan vi snart komme til Den røde Planet og smage deres
 Marsvin! -Hvor i Alverden har du Det fra? -Videnskaben; hvis du
 overhovedet ved, hvad Ordet betyder. Men skal vi nu ikke snart være
 færdige med al den Snak om overnaturlige Ting...
 
 -Jo, Hvad koster det at komme med på sådan en Tur? -Jeg synes, vi skal
 synge lidt igen! -Du kan vel blande dig udenom? -Ham der fra Nasaret,
 hvad var det nu han hed... -Vi kan sagtens klare os uden Lam! -Det vár
 da vist en Lama? -Ja, og du er en Stud...
 
 -Sig mig: Er det her, de spiller Den uendelige Historie? Jeg har hørt,
 den sku' være så go'. -Ja, lad os nu komme videre! Står der Noget om
 Den evige Verdensorden i den der Drejebog, eller hvad? Gu' gør der
 ej... 
 
 -Det handler om en Ørn, der lagde Hønseæg. Eet af dem gik i Stykker,
 og ud sprang en Hanekylling, der gol: "I Østen stiger Solen op." Så
 vågnede Koen med Kalven, Fårene, Hesten samt Grisene og selv Hunden,
 der kom lige fra De evige Jagtmarker, slog Øjnene op. -Ja, go' morgen
 i Skuret! Hvad skal vi så pløje os igennem idag? -Det er Søndag! 
 
 XFUT: dk.livssyn 
 -- 
 
 Mvh, pMartiN. -:)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kjaer (22-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kjaer | 
  Dato :  22-04-01 02:57 |  
  |   
            
 "pMartiN" <paw@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3ae22144.22089380@News.tele.dk...
 > Xpost
 >
 > Hvad er uendeligt? Nogen vil nok sige: Intet.
 > Men da Intet -efter normalt Skøn- kommer af Intet, vil andre vel sige:
 > Alt og Intet. Det gjorde f.eks. en gammel Kineser, der skrev Bogen om
 > Alt og Intet...
 >
 >
 > Mvh, pMartiN. -:)
 >
 Paspå med de svampe!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           pMartiN (22-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : pMartiN | 
  Dato :  22-04-01 13:23 |  
  |   
            D.21 Apr -01 22:57, "Kjaer" wrote:
 
 
 >"Pas på med de svampe!"
 >
 
 En tavlesvamp i ny og næ
 var ingen skade til... 
 
 
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
 
 Løgn og Latin gør mangen Sorg;
 en ærlig Sjæl er Lykkens Borg.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           pMartiN (22-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : pMartiN | 
  Dato :  22-04-01 14:17 |  
  |   
            (D.21 Apr -01 22:57)"Kjaer" skrev:
 
 
 >Paspå med de svampe!
 >
 
 En tavlesvamp i ny og næ
 kan vel aldrig skade.
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
 
 Løgn og Latin gør mangen Sorg;
 en ærlig Sjæl er Lykkens Borg.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Ole Kvint (22-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Ole Kvint | 
  Dato :  22-04-01 21:18 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           pMartiN (23-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : pMartiN | 
  Dato :  23-04-01 02:48 |  
  |   
            Peter Ole Kvint skrev, d. 22.04.01; 22.17:
 
 >> Hvad er uendeligt? Nogen vil nok sige: Intet.
 >>
 
 Ja, dét havde jeg lidt på fornemmelsen...
 
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Vidar Thorlaksson (22-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  22-04-01 23:12 |  
  |   
            > Hvad er uendeligt? Nogen vil nok sige: Intet.
 
 Evnen til at tage det halve? en cirkel?
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           pMartiN (23-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : pMartiN | 
  Dato :  23-04-01 02:43 |  
  |   
             Vidar Thorlaksson skrev, d.23.Apr.-01,kl.00.11:
 
 ref. pmn.
 >> Hvad er uendeligt? Nogen vil nok sige: Intet.
 >
 >Evnen til at tage det halve? en cirkel?
 >
 
 Kære Vidar (flot navn, iøvrigt):
 
 Du skriver så spørgende. Men der må ligge nogen tanker
 til grund for disse få ord. Uden, at jeg stadigvæk skal 
 vigte mig af enestående klarhed i egne tekster, må jeg
 dog bede om en uddybning af ovenstående, hvis det skal
 være godt for noget...
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Vidar Thorlaksson (24-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  24-04-01 17:24 |  
  |   
            > >Evnen til at tage det halve? en cirkel?
 
 > Kære Vidar (flot navn, iøvrigt):
 >
 > Du skriver så spørgende. Men der må ligge nogen tanker
 > til grund for disse få ord. Uden, at jeg stadigvæk skal
 > vigte mig af enestående klarhed i egne tekster, må jeg
 > dog bede om en uddybning af ovenstående, hvis det skal
 > være godt for noget...
 
 Vel vidende, at min forklaring var en anelse for kortfattet - og at du nok
 tænke på noget andet, så here goes:
 
 Jeg forstod det som hm, mere abstrakt. Man kan vel altid tage det halve af
 noget? og ved at følge sig i en cirkelretning vil man bevæge sig på det
 samme areal, i al evighed? Bare en alt for sent strøtanke...;)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             MartiN (24-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : MartiN | 
  Dato :  24-04-01 21:47 |  
  |   
            Xpost
 Vidar Thorlaksson skrev:
 (d.24.04.01 18:23)
 
 >>Evnen til at tage det halve? en cirkel?
 >>
 >..."og ved at følge sig i en cirkelretning vil man 
 > bevæge sig på det samme areal, i al evighed?" 
 >
 Du har nok ret... Ihvertfald med hensyn til, at vore tankebaner næppe
 så nøje stemmer overens. Jeg tillader mig at gå ud fra, du ikke med
 ovenstående >bemærkning insinuerer, at jeg skulle være gået helt i
 selvsving?.. Ja, så var det ihvertfald godt camoufleret!
 
 Nå, spøg tilside: Jeg har hentet en lille klagesang frem fra skuffen,
 hvorpå der står " ateisme." Den lyder som følger...
 
 >>>"Bare fordi det er uforklarligt, så perfekt og "udspekuleret" 
 >>> hvorfor skal der så sidde en gammel mand med en håndfuld tråde 
 >>> og hive i verdens gang? Har naturen ikke lov at være perfekt?"
 
 Det drejer sig nok om Universet, Naturen og/eller Verden som sådan.
 Ikke fordi jeg ynder at gøre spåner af hvert ord; men eet sted vi
 måske kunne mødes var om det bord, hvor begreberne defineres klart i
 forhold til hverandre... Så var en go' debat vel sidenhen mulig!
 
 Det skal indrømmes, at jeg på flere punkter i nævnte >>>sætning har
 svært ved at følge trop. Men jeg hører også til dem, der ikke så let
 giver op. Og ka' vi ta' den lidt med ro, la'r det sig nok løse op...
 
 Som børn er vi fulde af illusioner: Eet eller andet siger os, at
 verden er noget nær det fuldkomne. Men hvad vi simpelthen ikke har
 lært at forholde os til, kan senere komme som et grufuldt chock.
 
 Naturen må for min skyld gerne være perfekt. For værst er jo den
 vanskæbne, mennesket nedkalder over sig selv i kraft af sin
 udspekulerethed! Hvilket er formuleret på bedste vis af en gammel mand
 ved navn Lao Tse: "No use of cleverness is a blessing to the people." 
 
 Menneskenaturen er nemlig stærkt vanepræget i sin opfattelse af egen
 betydning for verdens beståen. Ja, endog så meget, at verden helt skal
 ødelægges før det dæmrer for den, at der manglede noget... 
 
 XFUT: dk.livssyn
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Vidar Thorlaksson (24-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  24-04-01 22:04 |  
  |   
            > Nå, spøg tilside: Jeg har hentet en lille klagesang frem fra skuffen,
 > hvorpå der står " ateisme." Den lyder som følger...
 
 Hvor har du dog den fra? :)
 
 > >>>"Bare fordi det er uforklarligt, så perfekt og "udspekuleret"
 > >>> hvorfor skal der så sidde en gammel mand med en håndfuld tråde
 > >>> og hive i verdens gang? Har naturen ikke lov at være perfekt?"
 >
 > Det drejer sig nok om Universet, Naturen og/eller Verden som sådan.
 > Ikke fordi jeg ynder at gøre spåner af hvert ord; men eet sted vi
 > måske kunne mødes var om det bord, hvor begreberne defineres klart i
 > forhold til hverandre... Så var en go' debat vel sidenhen mulig!
 
 Jeg må indrømme, at jeg ikke ved hvad du mener?
 
 > Som børn er vi fulde af illusioner: Eet eller andet siger os, at
 > verden er noget nær det fuldkomne. Men hvad vi simpelthen ikke har
 > lært at forholde os til, kan senere komme som et grufuldt chock.
 
 Okay, lad mig lige uddybe min udtalelse - om ikke andet så for at få
 defineret det lidt bedre:
 
 Det var som svar på, at jeg ofte i de religiøse konferencer mødte det
 argument, at verden så perfekt og velfungerende ikke kunne være skabt ved en
 tilfældighed. Her mener jeg, at verden er smuk - og skabt ved en
 tilfældighed - at dette i sandhed er et lykketræf uden lige, at jeg sidder
 her og skriver til dig. Jeg ved, at mange theister har benyttet mange
 modargumenter, omend ingen jeg har kunnet accepterer.
 
 Jeg tror ikke på, at verden er perfekt - jeg ved at der er meget vi ikke har
 lært, og har derfor forkerte syn på tingene nogen steder. Jeg ved, at jeg
 ser forkert på nogen ting. Jeg ved, at jeg som et menneske har svært ved at
 forholde mig objektivt altid, når jeg har følelser. Jeg kunne blive ved.
 
 Mit svar, skulle forstås som:
 
 "Er der ikke den mulighed, at verden som vi ser den, er opstået ved et
 tilfælde? Det er jo en mulighed - uanset hvor lille?"
 
 Kan du følge mig? som du selv skrev, så har vi to ikke den helt samme måde
 at se tingene på, og ikke mindst formulere dem på :)
 
 > Naturen må for min skyld gerne være perfekt. For værst er jo den
 > vanskæbne, mennesket nedkalder over sig selv i kraft af sin
 > udspekulerethed! Hvilket er formuleret på bedste vis af en gammel mand
 > ved navn Lao Tse: "No use of cleverness is a blessing to the people."
 
 Hvad det angår, så er jeg da enig. Det kunne være dejligt, hvis den var, så
 kunne vores udspekulerethed ikke gøre skade, på det punkt :)
 
 > Menneskenaturen er nemlig stærkt vanepræget i sin opfattelse af egen
 > betydning for verdens beståen. Ja, endog så meget, at verden helt skal
 > ødelægges før det dæmrer for den, at der manglede noget...
 
 Jeg vil gerne have, at du ikke fordømmer andre mennesker på den måde, du er
 jo kun et menneske.
 
 Jeg håber, at jeg kunne forstå hvad du skrev: Men, jeg deler ikke det
 livvsyn, som ateist. Jeg er en tilfældighed, lige som alt andet. Uheldet er
 så, at jeg fik hjerne - og en sørgelig bevisthed om, at jeg skulle dø en
 gang.
 
 Jeg er ikke mere end dyrene, omend min magt i form af min viden er stor.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               MartiN (25-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : MartiN | 
  Dato :  25-04-01 00:47 |  
  |   
            Xpost
 Vidar Thorlaksson skrev:
 (d.24.04.01,kl.23:03) 
 
 ref pmn:
 >>..."en lille klagesang"...
 >>
 >Hvor har du dog den fra? :)
 >
 Som antydet ved ordet "ateisme" -din tråd pr.15.04.o1, kl.19:51. 
 Subj."Ateistisk syn på teisme." Ok? Jeg burde have taget det med,
 selvom tråden ikke var den samme...
 
 ref.pmn:
 >> "hvor begreberne defineres klart i forhold til hverandre.".. 
 >>
 >Jeg må indrømme, at jeg ikke ved hvad du mener?
 >
 Altid godt med lidt grundighed! 
 "Universet" betegner alt... "Naturen" (i sig selv) har ingen
 hensigt... Naturens /orden/ er ligevægt -derfor omfatter den alt...
 "Verden" er et omstridt begreb. I kristen terminologi, f.eks:
 "Mit rige er ikke af denne verden.".. Altså: Næppe helt så ligetil.
 
 >Her mener jeg, at verden er smuk - og skabt ved en tilfældighed. 
 >
 Og det er nu min påstand: Tilfældigvis er verden skabt; men ikke 
 just ved en tilfældighed. Ja, sådan kunne vi have fortsat!..
 
 >Jeg tror ikke på, at verden er perfekt - jeg ved at der er meget vi 
 >ikke har lært, og har derfor forkerte syn på tingene nogen steder. 
 (klip)
 >Jeg vil gerne have, at du ikke fordømmer andre mennesker på den måde, 
 >du er jo kun et menneske.
 >
 Fordømmelsen rammer i høj grad også mig selv, da jeg faktisk ikke
 føler mig frelst på nogen måde. Blot vil jeg minde om, at Jorden -set
 ude fra rummet- drastisk har ændret udseende gennem de sidte 20 år.
 Og, som tdl. nævnt: "Dem der ødelægger Jorden, skal selv ødelægges."..
 
 >Jeg er ikke mere end dyrene, 
 >omend min magt i form af min viden er stor.
 >
 I bevidstheden om, at livets kilde providerer al viden , kan vi
 betragte det som en gave. Derved adskiller bevidsthed sig fra drift,
 at man som forvalter af kundskaben står til doms for sine handlinger
 indtil den dag, kautionen er bevilget.
 
 XFUT: dk.livssyn
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Vidar Thorlaksson (26-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  26-04-01 18:14 |  
  |   
            > >Hvor har du dog den fra? :)
 > Som antydet ved ordet "ateisme" -din tråd pr.15.04.o1, kl.19:51.
 > Subj."Ateistisk syn på teisme." Ok? Jeg burde have taget det med,
 > selvom tråden ikke var den samme...
 
 Wow, vi skal vist starte fofra med vores kommunikation helt fra bunden. Jeg
 burde have brugt en sarkastisk smiley, for at indikere at jeg GODT var klar
 over det -det var en diskret, venlig ment joke.
 
 >Naturens /orden/ er ligevægt -derfor omfatter den alt...
 
 Nej, naturens orden? Naturen betragtes som en evig overgang fra orden, til
 uorden, ud fra thermodynamikken, tror jeg nok. Kender du "videnskab eller
 gud?"
 
 > "Verden" er et omstridt begreb. I kristen terminologi, f.eks:
 > "Mit rige er ikke af denne verden.".. Altså: Næppe helt så ligetil.
 
 Det er korrekt.
 
 > >Jeg vil gerne have, at du ikke fordømmer andre mennesker på den måde,
 > >du er jo kun et menneske.
 > Fordømmelsen rammer i høj grad også mig selv, da jeg faktisk ikke
 > føler mig frelst på nogen måde. Blot vil jeg minde om, at Jorden -set
 > ude fra rummet- drastisk har ændret udseende gennem de sidte 20 år.
 > Og, som tdl. nævnt: "Dem der ødelægger Jorden, skal selv ødelægges."..
 
 Tja, det er sandt - og sørgeligt. Jeg tror ikke på, at diverse sygdomme er
 svar p vores skade på jorden. Jeg tror ikke på nogen form for
 moder-jord-repressalier. Vores grad af bevisthed og intelligens, er vores
 egen død.
 
 > >Jeg er ikke mere end dyrene,
 > >omend min magt i form af min viden er stor.
 
 Enig.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 MartiN (29-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : MartiN | 
  Dato :  29-04-01 00:04 |  
  |   
            (Det med 'hvorfra' var nok en forsinket aprilsnar?)
 26 Apr 2001 19:13, "Vidar Thorlaksson" skrev
 
 ref. pmn:
 >>Naturens /orden/ er ligevægt -derfor omfatter den alt...
 
 til svar:
 >"Nej, naturens orden? Naturen betragtes... 
 >
 ( kan ske )
 
 > som en evig overgang fra orden, til uorden,..
 >
 Altså fra orden til kaos -eller bare sådan lidt rod indimellem?
 
 Måske skal vi prøve igen: Jeg talte om naturens *orden* -også kaldet
 Den evige Verdensorden. Men lad nu være med at gå hen og kigge ud ad
 vinduet! Desværre ( for nogen ) har den altid været usynlig for det
 blotte øje.
 
 > ud fra thermodynamikken, tror jeg nok." 
 >
 Javel så.
 
 >"Kender du "videnskab eller gud?"
 >
 At kende videnskaben overlader jeg til Gud.
 Selv betragter jeg det som en umulighed, jfr. LaoTse: 
 "Ingen viden er endelig." Men ellers har jeg simpelthen
 misforstået spørgsmålet...
 
 >"Jeg tror ikke på nogen form for moder-jord-repressalier." 
 >
 Kært nok.
 
 >>>"Jeg er ikke mere end dyrene,
 >>> omend min magt i form af min viden er stor."
 >
 >Enig.
 >
 Det var altid noget, du ku' enes mæ dig selv!..
 
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Vidar Thorlaksson (29-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  29-04-01 17:33 |  
  |  
 
            > Altså fra orden til kaos -eller bare sådan lidt rod indimellem?
 >
 > Måske skal vi prøve igen: Jeg talte om naturens *orden* -også kaldet
 > Den evige Verdensorden. Men lad nu være med at gå hen og kigge ud ad
 > vinduet! Desværre ( for nogen ) har den altid været usynlig for det
 > blotte øje.
 Jeg taler om en generel term, for den proces der foregår i universet. Jeg
 mener, at den hedder "thermodynamikkens 2. hovedsætning" ...er du med?
 > >"Kender du "videnskab eller gud?"
 > At kende videnskaben overlader jeg til Gud.
 > Selv betragter jeg det som en umulighed, jfr. LaoTse:
 > "Ingen viden er endelig." Men ellers har jeg simpelthen
 > misforstået spørgsmålet...
 Jeg refererede til en ret kendt dansk artikelsamling, skrevet af ateister,
 og teister, blandt bl.a. astronomer - er blevet anmeldt i flere aviser, er
 ude i 2. oplag. Fed læsning!
  - Vidar Thorlaksson ( http://home8.inet.tele.dk/delan)
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Mr. D (29-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. D | 
  Dato :  29-04-01 19:43 |  
  |   
            
 Vidar Thorlaksson <noneofyou@business.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:9chfo3$pm2$1@news.inet.tele.dk...
 
 > Jeg refererede til en ret kendt dansk artikelsamling, skrevet af
 ateister,
 > og teister, blandt bl.a. astronomer - er blevet anmeldt i flere
 aviser, er
 > ude i 2. oplag. Fed læsning!
 
 Rigtig god bog, men jeg vidste ikke at der var teister med... (Ud over
 sidste skribent selvfølgelig)
 
 Hvem er de teister?
 
 mr. D
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Vidar Thorlaksson (29-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  29-04-01 22:01 |  
  |   
            > Rigtig god bog, men jeg vidste ikke at der var teister med... (Ud over
 > sidste skribent selvfølgelig)
 >
 > Hvem er de teister?
 
 Der skulle stå theist ;)
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Rado (02-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rado | 
  Dato :  02-05-01 22:29 |  
  |   
            On Sun, 29 Apr 2001 18:32:57 +0200, "Vidar Thorlaksson"
 <noneofyou@business.com> wrote:
 
 >> Altså fra orden til kaos -eller bare sådan lidt rod indimellem?
 >>
 >> Måske skal vi prøve igen: Jeg talte om naturens *orden* -også kaldet
 >> Den evige Verdensorden. Men lad nu være med at gå hen og kigge ud ad
 >> vinduet! Desværre ( for nogen ) har den altid været usynlig for det
 >> blotte øje.
 >
 >Jeg taler om en generel term, for den proces der foregår i universet. Jeg
 >mener, at den hedder "thermodynamikkens 2. hovedsætning" ...er du med?
 >
 
 Men themodynamikken gælder jo netop ikke universelt, men kun for
 kunstig definerede, lukkede (endelige) systemer. 
 
 
 -- 
 Rado
 
 "Panta rei"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Vidar Thorlaksson (02-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vidar Thorlaksson | 
  Dato :  02-05-01 23:56 |  
  |   
            > Men themodynamikken gælder jo netop ikke universelt, men kun for
 > kunstig definerede, lukkede (endelige) systemer.
 
 Ifølge Dr. Scient Jens Martin Knudsen, så gør den. Han nævner både Solen og
 planeter, og rummet (Videnskaben eller gud, 2. udgave) Så er det et
 spørgsmål om du sætter universet=rummet.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Rado (10-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rado | 
  Dato :  10-05-01 17:02 |  
  |   
            On Thu, 3 May 2001 00:55:57 +0200, "Vidar Thorlaksson"
 <noneofyou@business.com> wrote:
 
 >> Men themodynamikken gælder jo netop ikke universelt, men kun for
 >> kunstig definerede, lukkede (endelige) systemer.
 >
 >Ifølge Dr. Scient Jens Martin Knudsen, så gør den. Han nævner både Solen og
 >planeter, og rummet (Videnskaben eller gud, 2. udgave) Så er det et
 >spørgsmål om du sætter universet=rummet.
 
 Med universelt mener jeg i alle sammenhænge. Virkeligheden er
 uendelig, og derfor kan thermodynamikken ikke gælde for virkeligheden.
 
 Det kan også iagttages i praksis - verden bliver ved med at "køre
 rundt" i een uendelighed. Den er en evighedsmaskine. Selvom en sådan
 ifølge thermodynamikken ikke kan lade sig gøre. 
 
 
 -- 
 Rado
 
 "Panta rei"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Live4Him (10-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  10-05-01 20:03 |  
  |   
            
 "Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:v55jft8ghjqf5prksqcn371rar5mbtl21h@4ax.com...
 > On Thu, 3 May 2001 00:55:57 +0200, "Vidar Thorlaksson"
 > <noneofyou@business.com> wrote:
 >
 > >> Men themodynamikken gælder jo netop ikke universelt, men kun for
 > >> kunstig definerede, lukkede (endelige) systemer.
 > >
 > >Ifølge Dr. Scient Jens Martin Knudsen, så gør den. Han nævner både Solen
 og
 > >planeter, og rummet (Videnskaben eller gud, 2. udgave) Så er det et
 > >spørgsmål om du sætter universet=rummet.
 >
 > Med universelt mener jeg i alle sammenhænge. Virkeligheden er
 > uendelig, og derfor kan thermodynamikken ikke gælde for virkeligheden.
 >
 > Det kan også iagttages i praksis - verden bliver ved med at "køre
 > rundt" i een uendelighed. Den er en evighedsmaskine. Selvom en sådan
 > ifølge thermodynamikken ikke kan lade sig gøre.
 ~~~~~~~~~~~~~~
 Jeg kan ikke rigtig se hvad det har med kristendom at gøre. Er det ikke
 bedre at lægge den slags diskussioner i dk.videnskab eller dk.teologi ?
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Mr. D (29-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. D | 
  Dato :  29-04-01 19:48 |  
  |   
            
 MartiN <paw@hotmail.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3aeb4544.12033482@News.tele.dk...
 
 > At kende videnskaben overlader jeg til Gud.
 > Selv betragter jeg det som en umulighed, jfr. LaoTse:
 > "Ingen viden er endelig."
 
 Gud er vel ikke interesseret i videnskaben, når han har den fuldkomne
 indsigt. Videnskaben er menneskets forsøg på at udforske Guds univers,
 som teologien er menneskets forsøg på at udforske Guds Ord. Verden og
 ordet er Guds. Videnskaben og teologien er menneskets. det første er
 fuldkomment, det andet ikke.
 
 Mr. D
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   MartiN (30-04-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : MartiN | 
  Dato :  30-04-01 00:03 |  
  |   
            Xpost: Jeg var ellers holdt op med at øge den trafik
 imellem grupperne. Nu har jeg sat fut til dk.livssyn, 
 hvor ateismen florerer i betænkeligt omfang...
 
 29.04.01; 20:48, "Mr. D" wrote:
 
 >"Gud er vel ikke interesseret i videnskaben, 
 > når han har den fuldkomne indsigt." 
 >
 Jeg talte ikke om, hvad Gud var interesseret i. Men hvad 
 Gud /kender til/ -og dét har vi næppe overblik over.
 
 >"Verden og ordet er Guds. 
 > Videnskaben og teologien er menneskets. 
 > Det første er fuldkomment; det andet ikke."
 >
 Jeg har stykket din tekst ud så det fremgår mere klart,
 hvordan jeg læser den. Dog stiller jeg mig noget skeptisk
 overfor din tilsyneladende opfattelse af, at verden skulle
 være fuldkommen.
 
 Det er een af ulemperne ved en sådan udveksling af data grupperne
 imellem, at ingen rigtig ved hvem der har fulgt med i hvad, som er
 foregået før eller siden tråden blev påbegyndt...
 
 Skønt jeg er nogenlunde sikker på du kender disse ord, som af Jesus
 blev fremført: "Mit rige er ikke af denne verden." -så kan hænde, du
 blot havde glemt det. For ved udtrykket 'denne verden' slås det jo
 netop fast, at alle verdslige magters bestræbelser på at kompensere
 for dens åbenbare mangler må falde til Jorden med et brag...
 
 Vi kan fortsætte snakken hvor det skal være; men livet er i mine øjne
 for kort til et uafladeligt spilfægteri med tykpandede ateister. Så
 jeg holder mig lidt på sidelinien i denne vidtløftige diskussion.
 
 Det er let for unger at dømme,
 som ej kan holde sind i tømme.
 
 XFUT: dk.livssyn
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Mr. D (06-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. D | 
  Dato :  06-05-01 07:36 |  
  |   
            
 MartiN <paw@hotmail.com> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3aec8b9f.26353875@News.tele.dk...
 
 > >"Verden og ordet er Guds.
 > > Videnskaben og teologien er menneskets.
 > > Det første er fuldkomment; det andet ikke."
 > >
 > Jeg har stykket din tekst ud så det fremgår mere klart,
 > hvordan jeg læser den. Dog stiller jeg mig noget skeptisk
 > overfor din tilsyneladende opfattelse af, at verden skulle
 > være fuldkommen.
 
 Lad mig da udtrykke mig anderledes og i andre ord: Verden er, som den
 er, og som Gud har skabt den. Vor erkendelse af verden gennem vor
 videnskab, er ikke fuldbåren og ej uden fejl og mangler.
 
 > Skønt jeg er nogenlunde sikker på du kender disse ord, som af Jesus
 > blev fremført: "Mit rige er ikke af denne verden." -så kan hænde, du
 > blot havde glemt det.
 
 Hvorfor skulle herren formene, at jeg ej længere kom dette Gudsord i Hu?
 Vist husker jeg det, og vist ændrer det ikke en tøddel i noget af det
 tidligere fremkomment.
 
 > For ved udtrykket 'denne verden' slås det jo
 > netop fast, at alle verdslige magters bestræbelser på at kompensere
 > for dens åbenbare mangler må falde til Jorden med et brag...
 
 Kun dåren kan se op på stjernehimmelen en frostklar nat, og ud i det
 uendelige, ufattelige, storslåede, og afsige den dom om altet, at altet
 er åbenlyst mangelfuld. Mennesket er vel nok universets eneste skabning,
 der kan indeholde og oppebære et sådant hovmod og en sådan dårskab. Thi
 mennesket mener nok at kunne afsige dom over andres arbejder uden selv
 at behøve bevise en større evne.
 
 > Vi kan fortsætte snakken hvor det skal være; men livet er i mine øjne
 > for kort til et uafladeligt spilfægteri med tykpandede ateister.
 
 Jeg finder det dog ganske mættende og tilfredsstillende.
 
 > Så
 > jeg holder mig lidt på sidelinien i denne vidtløftige diskussion.
 
 Værsgo´
 
 Mr. D
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     MartiN (08-05-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : MartiN | 
  Dato :  08-05-01 07:21 |  
  |   
            On Sun, 6 May 2001 08:36, "Mr. D" wrote:
 
 >Lad mig da udtrykke mig anderledes og i andre ord: 
 >Verden er, som den er, og som Gud har skabt den. 
 >
 Siden hvornår blev skabningen fuldkommen?..
 
 >Hvorfor skulle herren formene, at jeg ej længere kom dette Gudsord i Hu?
 >Vist husker jeg det, og vist ændrer det ikke en tøddel i noget af det
 >tidligere fremkomment.
 >
 Kære Mr. D: Svaret er ganske enkelt, at du ikke fandt grund til at
 komme det Herrens ord i hu.
 
 >Kun dåren kan se op på stjernehimmelen en frostklar nat, og ud i det
 >uendelige, ufattelige, storslåede, og afsige den dom om altet, at altet
 >er åbenlyst mangelfuld. Mennesket er vel nok universets eneste skabning,
 >der kan indeholde og oppebære et sådant hovmod og en sådan dårskab. Thi
 >mennesket mener nok at kunne afsige dom over andres arbejder uden selv
 >at behøve bevise en større evne.
 >
 Nu har jeg for en gangs skyld gengivet hele afsnittet. For det er jo
 særdeles flot formuleret. Min egen deltagelse i gruppearbejdet går
 dels ud på at få klaring på begreberne og dels -ved fremlæggelse af
 matariale, som jeg finder bevendt- at bidrage til samme proces. Og der
 synes at være forskel på betydningen af de her anvendte begreber. En
 drejning, som du sikkert foretager uden helt at gøre dig klart hvilken
 demagogi, der kommer ud af det.
 
 ref. pmn:
 >>..."men livet er i mine øjne for kort 
 >> til et uafladeligt spilfægteri"... 
 >>
 >Jeg finder det dog ganske mættende og tilfredsstillende.
 >
 Ja, så velbekomme! Der er nok mere af dén slags at hente i dk.livssyn,
 hvor nogen finder anledning til at demonstrere deres kendskab til
 traditionelle videnskabsfelter ved konsekvent modsigelse af dem, der
 trods alt har forladt verdens veje og alt dens væsen i søgen efter
 en overordnet mening med galskaben. Dog må man jo prøve sig lidt frem.
 
 >Værsgo´
 >
 Tak...
 
 -- 
 
 Mvh, Martin. -:)
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |