Hvor farlige er bid og riv ??
Fra : Helle Larsen

Dato : 01-02-04 15:26

Jeg vil gerne spørge til råds. Bsøgsmissen har bidt eller revet
Circeline i det ene ben lørdag til aften, så blodet randt ned ad den
"lille" pusselanke. Jeg vaskede benet godt med brintoverilte, og det
holdt iøvrigt op med at bløde straks. Og der gik et lille stykke tid, så
slikkede Circeline selv sit ben. Hun har det lige nu, som hun plejer at
have det, det vil sige godt. Jeg vil blot godt høre, HVOR farligt det
kan være med riv eller bid, og om jeg skal gøre mere lige nu. Jeg så
IKKE lige, hvad det var der skete (jeg hørte besøgsmissen snerre og
knurre), så jeg ved ikke, om det var bid eller riv. Besøgsmissen er en
neutral. og - i hvert fald tidligere - vaccine-ret lidt ældre hunkat.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 01-02-04 18:04

Hej Helle!

Da vi engang var i den samme situation (en fremmed kat havde bidt vores
kastrerede hankat), ringede vi til vores dyrlæge, som anbefalede en
antibiotika-pillekur som forebyggelse mod evt. infektion,
Det farlige ved kattebid er, at hullet efter en tand lukker sig så hurtigt,
at bakterierne har rig lejlighed til at danne en byld.
Faktisk er det bedre, hvis såret bløder lidt, så blodet kan føre nogle af
bakterierne væk.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-04 18:28

In article <401d0c6ca7c5d@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Helle Larsen
<besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> Jeg vil blot godt høre, HVOR farligt det
> kan være med riv eller bid, og om jeg skal gøre mere lige nu

Hej Helle

Jeg ved ikke - hvis det ikke ligefrem ser ud som om det burde sys og du
har renset såret godt i bund (bid fra hjørnetænderne er lumske, fordi
de er så dybe og smalle) - ja så kan du vel ikke gøre andet end at
holde rigtig godt øje med benet - om det bliver rødt, ømt eller varmt,
for så skal du til dyrlægen med katten.
Vi krydser fingre

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-02-04 19:43

> [...]
> knurre), så jeg ved ikke, om det var bid eller riv. Besøgsmissen er en
> neutral. og - i hvert fald tidligere - vaccine-ret lidt ældre hunkat.

Først: skift dit brintoverilte ud med klorhexedin. Katterifter eller
bidsår er ofte lommer. Når man renser det, lægger væsken sig ned i lommen og
brintoverilte syder. Det kan egentlig gøre såret lidt værrer end det er.
Der sker det med de sår at det fine indgangshul lukker sig, Der er jo
baktusser i såret, og derfor kan der nemt opstå en byld.
Det eneste du skal gøre er at holde øje med såret en lille uges tid. Hvis
det bliver en byld, skal du selvfølgelig til dyrlæge. Hvis ikke, så er alt i
orden ... udover at missen jo har fået nogle på frakken :-/
Men skift brintoverilten ud med klorhexedin til næste gang, det virker
lige så godt
Forøvrigt findes der noget der hedder Brintoverilte-gel. Det virker
formidabelt på rfter vi nemmesker har fået efter misssernes leg Det
fjerner bakterierne, så riften heler uden at blive rødt og irreteret

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk