Røde hundkatte??
Fra : Ladycatwoman

Dato : 31-01-04 18:01

Vi er nogle stykker, der har diskuteret, om der findes røde hunkatte.
Jeg mener ikke der gør, men måske I kan fortælle mig det. Har nogen herinde
sådan en?

Mvh T Jakobsen

Fra : Jonas

Dato : 31-01-04 18:13

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi er nogle stykker, der har diskuteret, om der findes røde hunkatte.
> Jeg mener ikke der gør, men måske I kan fortælle mig det. Har nogen
> [...]

Hej

Jamen det gør da!
Kender nogen som har en, og den kan ses på www.missabelle.dk under
hunkatte. Navnet er Marie kiks.

Jonas

Fra : Lene Hansen

Dato : 31-01-04 18:26

Jeg har også haft en rød hunkat engang, og den havde en killing, der også
var rød og en hunkat.
Jeg tror der er noget med at hunkatte ikke kan være trefarvet, og måske er
det det i tager fejl af. Men nu må jeg med det samme sige at jeg ikke er
100% sikker på jeg har ret.

Lene

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 31-01-04 18:39

On 2004-01-31 18:26:23 +0100, "Lene Hansen" <le_ne@paradis.dk> said:

> Jeg tror der er noget med at hunkatte ikke kan være trefarvet,

Jeg tror du kom til at lave en skrivefejl
Trefarvede (tortie) katte er faktisk _altid_ hunkatte - og de meget få
hanner der eksisterer er som oftest sterile

--
Knus fra Ann R

Fra : AM

Dato : 31-01-04 19:04

Trefarvede (tortie) katte kan KUN være hunkatte og ALTID sterile
hankatte..... Den røde og den sorte farve er nemlig kønsbundne gener der er
bundet til X kromosomet.. og hvis den kære hankat er trefarvet må den have
to gange X (XX) lige som hunkatte samt et Y kromosom der giver
han-kønnet.... Og de to XX'er sammen med et Y gør at katten bliver
steril....
Læser næmlig genetik på universitetet... hæ :)

Alice M

Fra : Louise Viborg

Dato : 31-01-04 20:25

On Sat, 31 Jan 2004 19:03:48 +0100, "AM" <pingu_82@yahoo.sdsd> wrote:

> [...]
>steril....
>Læser næmlig genetik på universitetet... hæ :)

Hej Alice!
Det er ikke helt rigtigt. Her er en fertil tortie hankat fra Sverige:
http://w1.428.telia.com/~u42802549/tigressa/ulton.htm

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : Louise Viborg

Dato : 31-01-04 20:29

On Sat, 31 Jan 2004 20:25:18 +0100, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

>Hej Alice!
>Det er ikke helt rigtigt. Her er en fertil tortie hankat fra Sverige:
>http://w1.428.telia.com/~u42802549/tigressa/ulton.htm

Jeg glemte lige at skrive, at pointen jo er, at han er fertil. Der er
et link til billeder af hans killinger.

Fra : AM

Dato : 01-02-04 11:40

Arrh.. okay.... et ben har den så som er tortie... :)

men okay.. giver dig ret... :)
Ved godt at mosaikker kan forekomme... min kære forelæser forsker i dette :)

Men okay..... jeg har set beviset :)

Alice

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-02-04 04:23

Hej Alice.

"AM" <pingu_82@yahoo.sdsd> skrev i en meddelelse
> Trefarvede (tortie) katte kan KUN være hunkatte og ALTID sterile
> hankatte.....

Helt så sort/hvidt er det desværre ikke. Se evt. mit svar til Louise længere
nede

>Den røde og den sorte farve er nemlig kønsbundne gener der er
> bundet til X kromosomet..

Rød er en kønsbunden farve...Det er sort ikke - Den "maskeres" blot, hvis
det orange gen er til stede

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Lene Hansen

Dato : 31-01-04 19:08

Ok, så var det omvendt. Som jeg skrev, så kunne jeg ikke lige huske hvordan
det nu var sådan 100%

Lene

Fra : anja rasmussen

Dato : 31-01-04 18:42

> [...]
> det det i tager fejl af. Men nu må jeg med det samme sige at jeg ikke er

Hej
Jeg vil lige sige at det stortset kun er hunkatte der er 3 farvet!!!!
Der findes dog 3 farvede hankatte men de er sjældne!!!!
Har selv en 3 farvet hunkat, og fik at vide af min dyrlæge at det så med
99% sikkerhed er en hunkat.....de kaldes også tortie....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Viborg

Dato : 31-01-04 18:53

On Sat, 31 Jan 2004 18:42:00 +0100, anja rasmussen
<anjaras44KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
>Har selv en 3 farvet hunkat, og fik at vide af min dyrlæge at det så med
>99% sikkerhed er en hunkat.....de kaldes også tortie....

Tortie hankatte kan fremkomme hvis man parrer en rød hunkat med en rød
hankat, men de er som sagt emget sjældne og er oftest sterile. Jeg
kender dog en tortie hankat i Sverige og en i Tyskland som begge
bliver brugt i avlen.

Mvh. Louise (en stooooor tortiefan )

Fra : AM

Dato : 31-01-04 19:05

Er det smart at bruge en sådan til avl? den må jo ha for mange X kromosomer

læs evt. mit tidligere indlæg herunder.
Alice M

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-02-04 04:15

> Er det smart at bruge en sådan til avl? den må jo ha for mange X
kromosomer

Hej Alice.

Tilstanden er ikke arvelig Den svarer til Klinefeltersyndromet hos
mennesker http://www.klinefelter.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-02-04 04:12

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse

> Tortie hankatte kan fremkomme hvis man parrer en rød hunkat med en rød
> hankat, men de er som sagt emget sjældne og er oftest sterile.

Hej Louise

En tortie hankat har kun orange gen på sit ene X-kromosom (XoXY) - ligesom
en tortie hunkat (XoX). Derfor behøver kun den ene forælder at bære genet,
for at fejlen opstår

Ved den kombination, du skriver (rød han (XoY) - rød hun (XoXo)) er der
orange-gen på alle involverede X-kromosomer, så i teorien burde alt afkom
blive rødt. En tortie hankat vil kun opstå af den kombination, hvis der sker
en mutation af O-genet (så kattene bliver sort i de områder af pelsen, hvor
mutationen sker). Det skyldes ikke XXY-kombinationen, men blot, at det ene
Xo, han har, muterer til X. Det svarer vist til modermærker hos mennesker
Og kønscellerne er sjældent involveret, så han vil være fertil.

Hos de tortie hankatte, hvor fejlen skyldes for mange X-kromosomer ses der
desuden også forskellige varianter. De hankatte, der har kombinationen XXY i
alle celler vil være infertile. Men man kan også se såkaldte "mosaikker",
hvor nogle celler har en normal kønskromosomfordeling XY og andre har XXY
(eller andre sjove variationer). Man mener at disse hankatte er fertile,
hvis blot kromosomfordelingen er normal i testikkel vævet

Fra : Louise Viborg

Dato : 01-02-04 09:54

Hej Katrine!
Ja, det har jeg også lige læst mig frem til

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : Helle Madsen

Dato : 01-02-04 11:00

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (eller andre sjove variationer). Man mener at disse hankatte er fertile,
> hvis blot kromosomfordelingen er normal i testikkel vævet

Hejsa Katrine..

Hvor ved du alt det fra?? Har du nogte godt du kan anbefale?? lige det med
mosaikker er jeg ikke stødt på nogensinde.

Mvh Helle Madsen

Fra : dpl

Dato : 01-02-04 11:21

Helle Madsen wrote:

> Hejsa Katrine..
>
> Hvor ved du alt det fra?? Har du nogte godt du kan anbefale?? lige det med
> mosaikker er jeg ikke stødt på nogensinde.

Hejsa!
Jeg har også kigget en del på genetik på det seneste, og er faldet over
mange gode sider på nettet. Her er links til nogle af dem:

En dansk forklaring på grundlæggende genetik, inkl. rød-kat sagen
http://www.ailuro.dk/dk/genetik.htm

En mega-samling af engelsk-sprogede genetik-links
http://www.cat-world.com.au/Genetics.htm

En sjov præsentation af kattegenetik, inkl. gætte-katte. På engelsk.
http://www.esb.utexas.edu/hampton/zoo325l/Cats/index.htm

Hilsen Dorthe

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-02-04 15:01

"Helle Madsen" <gizmotrold@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hejsa Katrine..
>
> Hvor ved du alt det fra?? Har du nogte godt du kan anbefale?? lige det med
> mosaikker er jeg ikke stødt på nogensinde.

Hej Helle.

Bogen "Robinson's Genetics for Catbreeders and Veterinarians" er guld værd.
Og det er altid den jeg "konsulterer" med genetiske spørgsmål. Og så kan man
finde enormt meget supplerende læsning på nettet Der kan det bare nogle
gange være svært at afgøre troværdigheden af de artikler man læser. Folk kan
jo påstå hvad som helst

Specielt mht. mosaikker er der denne her (på engelsk), som umiddelbart
virker ok : http://www.messybeast.com/mosaicism.htm
Den forklarer iøvrigt også den sidste mulighed for tortie hankatte:
Chimaera - hvor to befrugtede ægceller smelter sammen og X'et i det ene så
bærer O-genet. Disse hankatte vil også være fertile, da alle celler har en
normal XY-fordeling

Omkring det orange gen generelt er der denne danske artikel, som er ret god
og til at forstå: http://felesgrata.dk/felesgrata/artikler/orange.html
Og her er endnu en (simpel) gennemgang af genetikken bag røde og tortie
katte:
http://home9.inet.tele.dk/birma/red.htm

Fra : N/A

Dato : 01-02-04 22:03

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-02-04 22:03

> "Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> værd.
>
> Hejsa
>
> Hvor kan jeg købe bogen?? Synes jeg har søgt google tynd uden resultat.

Hej Helle.

Jeg har købt bogen hos amazon.com. Her skulle gerne være et direkte link til
den: http://shor.ter.dk/312688103

...Åh *suk* får altid lyst til at købe mig fattig, når jeg besøger Amazon

Fra : Louise Viborg

Dato : 31-01-04 18:28

Hvis du parrer en tortie hunkat med en rød hankat, kan der komme både
røde hanner og hunner, og jeg synes faktisk røde hunkatte er ved at
blive mere og emre set.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : Nina Søgaard

Dato : 31-01-04 19:00

Hejsa, vil bare lige give mit besyv med.
Jeg har selv en rød hunkat og der er billeder af hende i mit album; se
Chili.

Knus Nina Søgaard

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 31-01-04 20:52

> [...]
> Hejsa, vil bare lige give mit besyv med.
> Jeg har selv en rød hunkat og der er billeder af hende i mit album; se

Nej...røde hunmisser er ikke sjældne mere...men det var de for 15-20 år
siden..nu er de meget alm.,jeg har selv to norske røde hunner...

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sidse

Dato : 31-01-04 23:26

> [...]
> Vi er nogle stykker, der har diskuteret, om der findes røde hunkatte.
> Jeg mener ikke der gør, men måske I kan fortælle mig det. Har nogen

Hej.
Med frygt for at blive buhhhhet ud, vil jeg sige, at jeg aldrig
nogensinde,
og håber aldrig jeg kommer til det, set en HUNDkat, som der står i
overskriften, jeg tror du har ret i de røde er særligt sjælne i denne
race

Bare en lille sjov stavefejl i dette sammenhæng, synes jeg,
og jeg er ikke stavegeni!

Sidse

Fra : Leyna

Dato : 01-02-04 08:43

On Sat, 31 Jan 2004 23:25:46 +0100, "Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk>
wrote:

> [...]
> og håber aldrig jeg kommer til det, set en HUNDkat, som der står i
> overskriften, jeg tror du har ret i de røde er særligt sjælne i denne

Hihi... det var også min første tanke!
Iøvrigt så mener jeg helt klart at det var sådan en min mor engang
havde. Han legede med bold, lige som en hund (kom og afleverede, så vi
kunne kaste bolden igen) og han gik med når den "rigtige" hund blev
luftet. Hund og kat var iøvrigt nogenlunde lige store, og de var begge
røde!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : DK-Pisik

Dato : 01-02-04 08:43

Jeg har en rød hunkat - Tiger er at finde på www.pisik.dk under huskatte.

/ Inger Kaya
DK-Pisik

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-02-04 12:56

On Sat, 31 Jan 2004 18:01:21 +0100, "Ladycatwoman"
> [...]

>Vi er nogle stykker, der har diskuteret, om der findes røde hunkatte.
>Jeg mener ikke der gør, men måske I kan fortælle mig det. Har nogen herinde

   Ja - mig! =) Og da Nala er steriliseret så er jeg helt sikker
=)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jane :o)

Dato : 01-02-04 19:03

> Fra: Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk>
> Emne: Re: Røde hundkatte??

> Ja - mig! =) Og da Nala er steriliseret så er jeg helt sikker
> [...]

HALLO!!! - vores røde hunkat hedder også NALA.

Her er et billede af hende.

http://www.125.dk/mis

Klik på nr. 6 - der har jeg lagt et billede ind af Nala

Mvh Jane

www.janemark.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-02-04 21:25

On Sun, 01 Feb 2004 19:02:40 +0100, "Jane "
<virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:

>HALLO!!! - vores røde hunkat hedder også NALA.
>
>Her er et billede af hende.
>
>http://www.125.dk/mis
>
>Klik på nr. 6 - der har jeg lagt et billede ind af Nala

   =) Jeg har nu roooodet rundt i vores billedgallerier (Mit eget
og kærstens) og kan ikke finde et eneste billede af damen til
fremvisning :( Det må jeg se at skaffe =)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-02-04 21:35

On Sun, 01 Feb 2004 21:24:55 +0100, Trine Stubbe Teglbjærg
<snoe@nospam.dk> wrote:

>   =) Jeg har nu roooodet rundt i vores billedgallerier (Mit eget
>og kærstens) og kan ikke finde et eneste billede af damen til
>fremvisning :( Det må jeg se at skaffe =)

   AHA! Jeg var bare ikke så godt seende ;)

http://gallery.bananas.dk/Misc/2003/2003-11-04/IMG_1532.JPG

http://gallery.bananas.dk/Misc/2003/2003-12-14/IMG_2249.JPG

Det er ikke de bedste billeder der er taget af hende nogensinde - men
jeg giiiider ikke få digitaliseret de billeder vi har liggende i
skuffen ;)

Fra : Doris

Dato : 03-02-04 00:15

I mit kuld i september fik min mormis som er en tortie: 2 røde hunner 2
tortie hunner og en helt sort han med hvid bryst og poter, faderen er rød.

Fra : Kristina Weimer

Dato : 06-02-04 17:54

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@fjern.hotmail.com> wrote in message news:<401bdf62$0$95028$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Vi er nogle stykker, der har diskuteret, om der findes røde hunkatte.
> Jeg mener ikke der gør, men måske I kan fortælle mig det. Har nogen herinde
> sådan en?
>
> Mvh T Jakobsen

Hejsan,

många här tycks ha röda honkatter, tänkte bara säga att Sisko är också
röd, dvs hon är rödrandig med vitt. Väldigt söt Siskos bror Twister
är däremot creme-vit. Har tyvärr inga digitala bilder (men nog ett
antal filmer på båda två...)

h.

Kristina (i Helsingfors)

Fra : Birgitte Stenskjær

Dato : 07-02-04 15:40

Jeg vil da også lige være med i tråden om røde hunkatte,- jeg har selv
NFO Berlinetta som er rød blotchedtabby og MCO Juice som er creme
makreltabby, begge eget opdræt.
Kender op til mange tortie hankatte der er fertile,- så jeg tror ikke,
at det er helt så sjældent et fenomen længere.

Med venlig hilsen
Birgitte Stenskjær
- Tøm kattebakken ved privat svar