Ph? (ikke lamper)
Fra : Jon Batsberg

Dato : 31-01-04 17:46

Jeg har smidt en dejlig rod (alm. akvariehandler-rod) i min 128liters spand
og så vidt jeg kan forstå nedsætter det ph-værdien. Det skulle også farve
vandet brunt men det har jeg dog ikke set noget til endnu.
Spørgsmålet er: Skal jeg udligne ph'en med kalk og hvordan måler jeg
overhovedet værdien.. kan man købe det ph-papir-ting som vi altid tyggede på
i fysik i 8 klasse? ;0)

Fisk:
Neon
Rødnæse
Pragtsmerling
Kribensis
Marmor-scalar
Sugemalle.

Ps. Er det forresten muligt at holde malaysnegle i en 128liters med 3
pragtsmelinger på ca. 10cm.?

Pps. Er der en biolog til stede som kan oplyse mig om en dansk træ-sort der
er olie-holdig nok til brug som akvarierod?

M.v.h.
Jon Batsberg.

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 01-02-04 01:47

Jon Batsberg wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er: Skal jeg udligne ph'en med kalk og hvordan måler jeg
> overhovedet værdien.. kan man købe det ph-papir-ting som vi altid

Jeg tror ikke at pH-værdien sænkes så meget, at du skal kompensere med kalk.
De fisk du har i akvariet trives jo fint med en pH mellem 6 og 8.
Du kan købe testsæt, som også kan måle pH.

> Ps. Er det forresten muligt at holde malaysnegle i en 128liters med 3
> pragtsmelinger på ca. 10cm.?

Jeg tvivler.

> Pps. Er der en biolog til stede som kan oplyse mig om en dansk
> træ-sort der er olie-holdig nok til brug som akvarierod?

Det ved jeg ikke om der er....

--
Volds
aequam servare mentem

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-02-04 11:30

"Jon Batsberg" <batmandenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har smidt en dejlig rod (alm. akvariehandler-rod) i min 128liters
> spand og så vidt jeg kan forstå nedsætter det ph-værdien. Det skulle

Dette forudsætter at du bruger vand uden karbonathårdhed - altså i dk
normalt regnvand eller kunstigt deminiraliseret vand. I alm. vandhanevand er
en trærod ikke i stand til at flytte pH.

> også farve vandet brunt men det har jeg dog ikke set noget til endnu.

Hvis du ønsker brunfarvning, er en damestrømpe med en håndfuld spagnum
glimrende.

> Spørgsmålet er: Skal jeg udligne ph'en med kalk og hvordan måler jeg
> overhovedet værdien.. kan man købe det ph-papir-ting som vi altid
> tyggede på i fysik i 8 klasse? ;0)

Nej, du har til alm. drift af et alm. akvarium ikke brug for andet målegrej
end et termometer. Vil du alligevel lege med målinger, kan du købe
målestrips i enhver bare nogenlunde velassorteret akvariehandel.

> Pps. Er der en biolog til stede som kan oplyse mig om en dansk
> træ-sort der er olie-holdig nok til brug som akvarierod?
Må man som ikkebiolog bidrage: Du har IKKE brug for en olieholdig rod. Der
er heller ingen ide i at bruge trykimprægneret træ
Du har brug for en rod, der er groet i vand - eller har ligget meget, meget
længe i vandet, så der ikke er flere flygtige stoffer, der kan nedbrydes.
Jeg har selv med stort held tidligere brugt træ, jeg hentede i en mose - det
har vel en 2-3000 år på bagen - men meget mindre kan heldigvis gøre det.

vh
Jan

Fra : Jon Batsberg

Dato : 01-02-04 11:41