Unison (det nye newsreader program)
Fra : RenŽ Frej Nielsen

Dato : 31-01-04 17:02

Hejsa,

Jeg har lige testet ovenstående og det er da ganske lovende, men der er
helt klart noget der skal fikses:

1. Som MRK har bemærket, så farver den ikke citeret tekst, hvilket gør det
meget svært at læse lange tråde, hvor der citeres meget. Det duer ikke.

2. Den har problemer med specielle tegn som f.eks. "é" i mit navn og de
danske tegn volder også problemer. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt.

3. Den kløjes i standarden "-- " som adskiller signaturen fra teksten.

På den positive side er den meget hurtig og har et rigtigt elegant
Mac-interface, men standard "widgest" som er genkendelige fra Apple's
programmer. Det gør det nemt at komme i gang med programmet.

Det skal blive spændende at følge Unison, for Panic er gode til at lave
programmet som har lige præcist de rette features, og på den rigtige
Mac-måde.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : RenŽ Frej Nielsen

Dato : 31-01-04 17:05

On 2004-01-31 17:02:12 +0100, RenŽ Frej Nielsen <spam@rfn.dk> said:

> 2. Den har problemer med specielle tegn som f.eks. "é" i mit navn og de
danske tegn volder også problemer. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt.

Bare se navnet på disse posts...

> 3. Den kløjes i standarden "-- " som adskiller signaturen fra teksten.

Det betyder også, at den ikke klipper signaturen væk når man citerer.

Derudover kan jeg se, at den ikke ombryder linierne ved 72 tegn, som ellers
er standarden. Nogle indlæg se fine ud, men mit eget her har megalange
linier. De er noget hø.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 19:27

Ren? Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Derudover kan jeg se, at den ikke ombryder linierne ved 72 tegn, som ellers
> er standarden. Nogle indlæg se fine ud, men mit eget her har megalange
> linier. De er noget hø.

Jeg bemærkede det osse, men tror det kun er visningen den er gal med,
dit indlæg her er eks fin wrappet i såvel tin som slrn. - Men
irriterende er det.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-04 02:25

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg bemærkede det osse, men tror det kun er visningen den er gal med,
> dit indlæg her er eks fin wrappet i såvel tin som slrn. - Men
> irriterende er det.

Ja. Jeg skrev til dem lige efter indlægget og de har allerede svaret og
melder at de fleste ting bliver rettet i en opdatering som kommer snart.

De har endda tjekket danske grupper og og melder hurtigt tilbage.
Imponerende.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 07:31

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja. Jeg skrev til dem lige efter indlægget og de har allerede svaret og
> melder at de fleste ting bliver rettet i en opdatering som kommer snart.

Jeg har nu fået Unison sat op, og jeg vil altså /aldrig/ kunne vænne mig
fra MacSOUPs pragtfulde trædiagram.

I øvrigt kan jeg ikke se om Unison understøtter 16 bit unicode, så
tegnsættet bliver udvidet. En af MacSOUPs store mangler.
--
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-04 17:39

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
>
> I øvrigt kan jeg ikke se om Unison understøtter 16 bit unicode, så
> tegnsættet bliver udvidet. En af MacSOUPs store mangler.

Lige pt. har de problemer med alm. danske tegn, så det skal lige have
løst først. Jeg ved dog ikke hvad de sigter på.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-02-04 09:37

> [...]

> er standarden. Nogle indlæg se fine ud, men mit eget her har megalange

SÃ¥ er det lige noget for ERS

Bortset fra det, så er det irriterende at MacSOUP ikke kan vise tegnet
en halv - hvilket gør fx. mad gruppen svær at læse.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 10:26

> Bortset fra det, så er det irriterende at MacSOUP ikke kan vise tegnet
> en halv

Eller edh og thorn. Kan den da vises i Unison?

Jeg prøver lige at sende noget afsted fra min PC.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-02-04 11:02

On Sun, 1 Feb 2004 10:26:13 +0100,
per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) wrote:

>Eller edh og thorn. Kan den da vises i Unison?
>
>Jeg prøver lige at sende noget afsted fra min PC.

Og 1/2: ½.
1/4 ¼-Edh ð ­
Thorn Ì ¦

Det synes nu heller ikke som om tegnene passer til iso latin 1?

Fra : Per Erik R¿nne

Dato : 01-02-04 11:07

On 2004-02-01 11:02:14 +0100, Per Erik Rønne <per@husumtoften.invalid>
said:

> Og 1/2: ½.
> 1/4 ¼-Edh ð ­ Thorn Ì ¦
>
> Det synes nu heller ikke som om tegnene passer til iso latin 1?

OK, det ser da ud til at man kan se de nødvendige tegn; det var så blot et
spørgsmål om at finde de rette koder på PCen [alt + numerisk tastatur med
3-cifret decimal kode, hvor besværligt!]
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 12:45

> Bortset fra det, så er det irriterende at MacSOUP ikke kan vise tegnet
> en halv - hvilket gør fx. mad gruppen svær at læse.

Det er vel fordi tegnet ikke findes på Macintosh. Det vil sige, så kan
OS X jo godt læse det f.eks. i e-mail, men klassisk Mac OS kunne da vist
ikke. Og tegnet en halv findes jo heller ikke på et Mac tastatur. Jeg
har efterhånden vænnet mig til, at tegnet phi (π) betyder en halv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 13:25

> phi (Ï€) betyder en halv.

Det er nu altså tegnet /pi/. Phi er et o med en lodret streg igennem
sig:

http://www.ibiblio.org/koine/greek/lessons/alphabet.html
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 14:24

> Det er nu altså tegnet /pi/. Phi er et o med en lodret streg igennem
> sig:
>
> http://www.ibiblio.org/koine/greek/lessons/alphabet.html

Nå ja, det er da også rigtigt. Det er længe siden, jeg har haft
matematik. Mit ur er endda et Omega, så jeg burde da kende de græske
bogstaver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 14:44

> Nå ja, det er da også rigtigt. Det er længe siden, jeg har haft
> matematik. Mit ur er endda et Omega, så jeg burde da kende de græske
> bogstaver.

I øvrigt fandt jeg ud af at af de fem browsere jeg har installeret på
min Mac: IE, Safari, Mozilla, Netscape og Opera, var det kun IE der
kunne vise sigma korrekt ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-02-04 15:48

Per Rønne skrev:

> I øvrigt fandt jeg ud af at af de fem browsere jeg har installeret på
> min Mac: IE, Safari, Mozilla, Netscape og Opera, var det kun IE der
> kunne vise sigma korrekt ;-(.

Mærkeligt. Min Safari har ingen problemer med at vise sigma, og det går
også fint i Mozilla, i Opera og i iCab. Er du sikker på, at du tester
det på den rigtige måde?

Test det selv på: http://cyrk.dk/sigma/

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 15:54

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Mærkeligt. Min Safari har ingen problemer med at vise sigma, og det går
> også fint i Mozilla, i Opera og i iCab. Er du sikker på, at du tester
> det på den rigtige måde?
>
> Test det selv på: http://cyrk.dk/sigma/

Prøv på det site jeg henviste til:

http://www.ibiblio.org/koine/greek/lessons/alphabet.html

De kan være »defineret« på forskellig måde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-02-04 16:11

Per Rønne skrev:

> Prøv på det site jeg henviste til:
>
> http://www.ibiblio.org/koine/greek/lessons/alphabet.html
>
> De kan være »defineret« på forskellig måde.

Det er ikke "defineret" hensigtsmæssigt på den side, som du henviser
til, og det er ikke mærkeligt, at det ser forkert ud hos dig.

Det ser således ud i html'en:

Sigma (<FONT FACE="Symbol">s, V</FONT>

Koden "s, V" betyder vel ret beset bogstaverne s og V - og ikke lille
sigma (i dets to varianter), der skal angives &sigma; og &sigmaf; eller
&#963; og &#962;.

Der er så angivet, at man bør bruge skriften "Symbol". Men i hvert fald
på min Mac, der er et s stadig et s og et V stadig et V i skriften
Symbol. Prøv selv i TextEdit. Og det ville vel egentlig også være
mærkeligt andet ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 16:57

> [...]

> på min Mac, der er et s stadig et s og et V stadig et V i skriften
> Symbol. Prøv selv i TextEdit. Og det ville vel egentlig også være

Men IE viste det altså som sigma ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-02-04 19:30

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Men IE viste det altså som sigma ...

Så har din Symbol font tilfældigvis et sigma placeret på den
pågældende plads. Ønsker man at lave en alment gyldig version, skal
man bruge unicodetegnet for sigma.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-02-04 15:59

Henrik Münster skrev:

> Det er vel fordi tegnet ikke findes på Macintosh.

Jo, tegnet findes skam. Der er for eksempel ingen problemer med at bruge
det i TextEdit.

> Og tegnet en halv findes jo heller ikke på et Mac tastatur.

Nej, men man kan finde det (og en masse andre tegn) i "Tegnpalet", som
man i øvrigt kan få frem i TextEdit ved at vælge "Specialtegn..." i
"Rediger"-menuen i TextEdit.

Men tegnet er ikke med i tegnsættet MacRoman, som visse programmer
(stadig) anvender internt, for eksempel MacSOUP.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 16:40

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Jo, tegnet findes skam. Der er for eksempel ingen problemer med at bruge
> det i TextEdit.

Ja, nu! Jeg modtager masser af e-mail med "en halv"-tegnet. Og det vises
fint i TextEdit, hvis jeg kopierer teksten derover. Men det fandtes da
ikke i de gode gamle dage før OS X.

> [...]
>
> Men tegnet er ikke med i tegnsættet MacRoman, som visse programmer
> (stadig) anvender internt, for eksempel MacSOUP.

Det er da lidt bøvlet, at man ikke bare kan trykke på en tast for at få
det frem. Jeg bruger det aldrig. Når der er problemer med det i visse
programmer, kan man jo ikke vide, om modtageren kan se det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-02-04 18:24

Henrik Münster skrev:

> Jeg modtager masser af e-mail med "en halv"-tegnet. Og det vises fint i
> TextEdit, hvis jeg kopierer teksten derover. Men det fandtes da ikke i de
> gode gamle dage før OS X.

Nej, det tror jeg ikke. Men jeg er faktisk ikke sikker (det fandtes dog
ikke i Tekst & Lyd).

> Det er da lidt bøvlet, at man ikke bare kan trykke på en tast for at få
> det frem.

Ja, det kan du have ret i. Vi Mac-brugere er jo meget forvænte med at
kunne få tegn som ß, »«, … osv. frem, bare ved at taste en simpel
tastkombination.

> NÃ¥r der er problemer med det i visse programmer, kan man jo ikke vide, om
> modtageren kan se det.

Klart nok. Men det gælder i øvrigt også nogle af de tegn, som man
faktisk kan taste i Mac OS. Nu er jeg spændt på, om de når frem, men
altså for eksempel: fi (fi-ligatur),  (æble), € (euro), "" ("danske"
anførselstegn - nede og oppe).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 18:41

> Ja, det kan du have ret i. Vi Mac-brugere er jo meget forvænte med at
> kunne få tegn som ß, »«, … osv. frem, bare ved at taste en simpel
> tastkombination.

Ja, man føler sig lidt underligt til mode, når man sidder ved en PC.

Men jeg har da lige fået installeret sharpkeys:

http://www.randyrants.com/sharpkeys.exe

på PCen, og dermed fået begge Windows-taster til at agere som altGraph,
begge alt-taster [altså også altGraph] til at agere som alt, og
applikationstasten til at agere som leftWindows. Det letter det sådan
/lidt/. Men alt-s får man ikke til at give ß ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 16:57

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Men tegnet er ikke med i tegnsættet MacRoman, som visse programmer
> (stadig) anvender internt, for eksempel MacSOUP.

Ja, og vi er mange der længes efter at Stefan Haller får bragt det i
orden. Men måske kræver det en total nyskrivning af programmet, til
Cocoa?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-02-04 18:24

Per Rønne skrev:

> Ja, og vi er mange der længes efter at Stefan Haller får bragt det i
> orden.

Ja, det ville være dejligt.

> Men måske kræver det en total nyskrivning af programmet, til Cocoa?

Det kan godt være, at det kræver en total nyskrivning, men der er ikke
noget i vejen for at skrive et Carbon-program, der kan håndtere unicode.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : (Per Røn

Dato : 01-02-04 18:41

> [...]

> Det kan godt være, at det kræver en total nyskrivning, men der er ikke
> noget i vejen for at skrive et Carbon-program, der kan håndtere unicode.

Tja, det ville jo også være rart om han fik automatisk stavekontrol, som
i Outlook, Word og Entourage .

Vi laver jo nogle tastefejl mellem år og dag ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : (Per Røn

Dato : 31-01-04 18:45

> [...]

> Mac-interface, men standard "widgest" som er genkendelige fra Apple's
> programmer. Det gør det nemt at komme i gang med programmet.

Er det overhovedet værd at forsøge, når nu man i forvejen bruger et
pragtfuldt program som MacSOUP?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 31-01-04 19:12

Per Rønne wrote:

> Er det overhovedet værd at forsøge, når nu man i forvejen bruger et
> pragtfuldt program som MacSOUP?

Pragtfuldt... har du prøvet noget andet ??

SOUP passer efter min mening ikke til OS X men classic.
Gammeldags, med løse ruder, bøvlet at bruge og opsætte, ikke mindst for
switchere som hver gang skal have hjælp for at bruge det.

Fra : (Per Røn

Dato : 31-01-04 19:53

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> wrote:

> Pragtfuldt... har du prøvet noget andet ??

Jeg har efterhånden prøvet mange newsreadere, og endnu ingen der har
været bare tilnærmelsesvist lige så god som MacSOUP.

> SOUP passer efter min mening ikke til OS X men classic.
> Gammeldags, med løse ruder, bøvlet at bruge og opsætte, ikke mindst for
> switchere som hver gang skal have hjælp for at bruge det.

Pragtfuld at bruge, når man kender den. Let at navigere rundt i tråde,
hvilket trædiagrammet understøtter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-02-04 11:27

> [...]

> Mac-interface, men standard "widgest" som er genkendelige fra Apple's
> programmer. Det gør det nemt at komme i gang med programmet.

Har lige prøvet den (een gang) - superoverfladisk evaluering: Interface
meget flot og enkelt.

Savner: X-faces (men har nok ikke rodet længe nok med den)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 12:45

> [...]

> Det skal blive spændende at følge Unison, for Panic er gode til at lave
> programmet som har lige præcist de rette features, og på den rigtige

Det er godt nok også en flot hjemmeside, de har. Kan man lave sådan
noget, så kan ens programmer ikke være helt ringe. Unison er på vej ned
på min harddisk. Man er vel en news-freak. Og det er jo heller ikke helt
ringe at kunne se billeder i nyhedsgrupper.

<alt.fan.pamela-anderson> here we come!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 01-02-04 20:53

> [...]
> på min harddisk. Man er vel en news-freak. Og det er jo heller ikke helt
> ringe at kunne se billeder i nyhedsgrupper.

Til det brug anbefales Diiva
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 21:07

Jesper <pletfjerner@kaffefilter.invalid> wrote:

> Til det brug anbefales Diiva

Diiva til at se billeder af en diva
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 01-02-04 21:18

> Diiva til at se billeder af en diva

Korrekt: Min Diiva står lige nu og downloader billeder fra
alt.binaries.pictures.diva
global village idiots. - Paul Ginsparg.