Er ny her på nyhedsgruppen!
Fra : Annette

Dato : 31-01-04 14:02

Hej til Alle.
Jeg har siddet og læst mange indlæg og syntes at det er dejligt at man har
tid og lyst til at hjælpe hinanden.
Jeg har skrevet tidligere, men har ikke fået nogen respons!
Jeg skal udvælge en hvalp (tæve) Golden Retriver her på onsdag,
Det ville være rart at vide hvad jeg skal se efter, og hvordan jeg bedømmer
hvalpen, det er en fammilie hund, udstilling (eventuelt),
jeg vil selvfølgelig gå til træning, starter i DCH men vil også gerne gå ved
Cevilforsvaret, som rednings hund,
Jeg har for år tilbage haft en Schæfer den blev 11 år, jeg er godt klar over
at en Golden og en Schæfre ikke kan sammen lignes:
Jeg håber på at nogle kan give mig et par gode råd med på vejen!
Med Venlig Hilsen
Annette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-01-04 14:44

"Annette" <ah@psh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at en Golden og en Schæfre ikke kan sammen lignes:
> Jeg håber på at nogle kan give mig et par gode råd med på vejen!

Hej Annette

Nu forstår folk jo mange forskellige ting med familiehund.
Så derfor skal du jo gøre op med dig selv, hvad en familiehund er for dig og
familien. Men du kan jo kigge efter en nysgerrig og imødekommende hvalp,
der gerne straks hilser på hele familien. Så kan du jo kigge på, om den har
en dominant adfærd overfor de andre hvalpe, eller er den der altid kommer
sidst til fadet. Så skal du jo beslutte, hvad for en af dem, er hunden for
jer. En dominant hund, eller ???..
Tænk også lidt på, at Golden Retriever ikke helt er hvad mange folk syntes
at tro, en hund der kan tilbringe det meste af livet på sit tæppe. Det er
en Jagthund, og vil meget ud og bestille noget. Som regel også nødvendigt,
for at de ikke skal blive i, det vi i en anden tråd, kalder God Foderstand
..

M.V.H.....Benny..

Fra : bjergskoven

Dato : 31-01-04 20:21

Hej Anette

> [...]
bedømmer
> hvalpen, det er en fammilie hund, udstilling (eventuelt),

Som ansvarlig opdrætter bør man råde og vejlede hvalpekøberen omkring
valget af den rette hvalp. Opdrættteren bør kende dig og dine ønsker og
dermed være istand til at guide dig frem til den rigtige hvalp.Nogle
opdrættere vælger endog hvalpen til hvalpekøberen. Hvordan gør "din"
opdrætter ?

Hvor gamle er hvalpene når du skal vælge ?

Hvis du ikke har nogen til at hjælpe dig med valget, må du først og fremmest
se på dine egne ønsker og forventninger til din hund og hvad du vil bruge
den til. Så må du ærligt overfor dig selv "indrømme" hvor mange af dine
ønsker du i realiteten kan opfylde. Sagt med andre ord : hvad kan du tilbyde
din hund af tilværelse,hvilke aktiviteter kan du lave med den, og hvor meget
tid kan du afse om ugen til dette.
Hvis du vil gå på udstilling med din hund, skal den selvfølgelig leve op til
standarden for racen og den skal ikke have nogen åbenlyse fejl såsom
underbid eller kryptorchisme.
Hvis din hund skal bruges som feks. redningshund skal den være tillidsfuld
og rolig og ikke bange for verdenen omkring sig.
Jeg går ud fra at hundenes trivsel og sundhed er iorden ? Og at du kan lide
forældrerne til hvalpene ?

Hvis du er usikker på hvilken hvalp der passer til dig kan du også vælge at
tage en hundepsykolog med på råd, der er nogle der tilbyder at tage med ud
og vurdere hvalpene for dig og give gode råd med hensyn til valget.
Eller måske kender du en erfaren hundejer/opdrætter du kan tage med ?

Held og lykke med valget.

Hilsen

Merete

Merete

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 31-01-04 23:45

Hej igen
Jeg har været på besøg hos hvalpene og opdrætter her i aften, det var
rart, det er alle nogle skønne hvalpe, de er 5 uger i morgen og man kan så
småt begynde at fornæmme hvilke hvalpe der er
de overlegne i kuldet, så jeg er ikke så nervøs mere, opdrætter hjælper
mig med at finde den rette hund til mig,
det er i øvrigt nogle meget søde mennesker, vi skal sammen på mandag en
uge udvælge hvalpen til mig

Med Venlig Hilsen
Annette
ps Hvalpene kan ses under hvalpebilleder på dette link.
http://hjem.get2net.dk/provesogaard/

Fra : Brian Olesen

Dato : 01-02-04 01:03

Hejsa Annette
Få nu ikke en alt for stærk hvalp. Det er ofte ensbetydende med problemer.
Snup en i midten. De svageste er lige så slemme. Det er dem der bidder og
gi'r dit forsikringsselskab grå hår i hovedet.

Brian

Fra : Annette

Dato : 01-02-04 01:14

Tak for det gode svar!
Jeg kan lige fortælle dig her i farten, at min mand er jæger, så min Golden
får sine behov dækket,hvad jagt angår( hun har fået lov til at komme med ham
på jagt, når den tid er) Men nu er det så sådan at min mand her et arb. hvor
han er hjemme fra i 2 uger og hjemme i 3, så det er "min" hund og mig der
skal træne den, en af de ting jeg altid har været meget glad for at træne er
spor,fremsendelse,rondering, og så ved Civilforsvaret som rednings, hund,
Det er de planer jeg har i tankerne med min nye hvalp,det med jagt har jeg
aldrig prøvet ( Schæferén blev trænet som Brugshund med stort B) og var
rimelig go,
Annette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-02-04 13:29

> [...]
> aldrig prøvet ( Schæferén blev trænet som Brugshund med stort B) og var

Hej Annette

Ja det er heller ikke så tosset, at have noget at gå op i, og være sammen
med sin hund, er slet ikke noget dårligt tidsfordriv.
Hvad det så skal være som, det finder man vel frem til, hen ad vejen. Du
har jo i hvert fald et år, til at bestemme dig, om den skal prøve lykken som
redningshund ved Beredskabet. Går der lidt længere tid, er det heller ikke
så dårligt. Faktisk må den meget gerne have smidt de fleste hvalpeting fra
sig, inden den starter på uddannelsen som redninghund. Den tid kan man jo så
bruge på lydighed, spor og hvad man nu ellers kan finde på.

M.V.H.....Benny..

Fra : Joakim

Dato : 01-02-04 08:55

> [...]
> at en Golden og en Schæfre ikke kan sammen lignes:
> Jeg håber på at nogle kan give mig et par gode råd med på vejen!

I forlængelse af dit spørgsmål kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke
teknikker man bruger, når man skal bedømme og vurdere hvalpenes
individualitet.

Er der nogle herinde, der kan fortælle hvordan de lige netop valgte den
pågældende hvalp ud af et helt kuld?

Joakim

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-02-04 09:33

> [...]
> individualitet.
>
> Er der nogle herinde, der kan fortælle hvordan de lige netop valgte den

Hej Joakim

prøv at kigge på det her link : http://www.pimpernels.dk/

og gå ind under artikler i menuen til venstre der står lidt om hvordan man
kan gøre

Mvh Martin

-- som på ingen måde er tilknyttet pimpernels.dk --

Fra : Joakim

Dato : 01-02-04 11:16

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan gøre
>
> Mvh Martin
>
> -- som på ingen måde er tilknyttet pimpernels.dk --

Meget interessant og udbytterig læsning.

Tak for det.

Joakim

Fra : Annette

Dato : 01-02-04 09:09

Hej Joakim.
Ja det er et godt spørgsmål!
efter en søgen fandt jeg en hvalpe test.
Jeg har lagt den på min Hjemmeside under dokumenter.
MVH
Annette
http://groups.msn.com/Annettesbilledesamling/dokumenter.msnw?&pps=k