"Råddent" sand
Fra : Larsnc

Dato : 31-01-04 13:35

Jeg har et problem i mit Doboisi akvarie. Sandet er helt sort ca. 1 cm nede.
Det lugter rigtigt fælt, og mindet meget om råddent æg. Jeg overvejer om
det er svovlforbindelser der dannes på grund af dårlig iltning af bunden.
Det er nemlig et fænomen der også forekommer i naturen. Hvis jeg flytter en
plante er der helt sort hvor den har stået, men efter et par timer er sandet
hvidt igen. Jeg har mistet 2 plettet panser maller, og kan det mon have
noget med sandet at gøre.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 31-01-04 14:16

Hej

Larsnc wrote:
> Jeg har et problem i mit Doboisi akvarie. Sandet er helt sort ca. 1 cm nede.

Det er ikke kun et sandbundsproblem. Det kan opstå i alle akvarier. Jeg
tror også at det er det nogen kalder "sammnbrændt bund" eller sådan noget.

Ja, det er dine affaldsstoffer der ligger og gasser i bunden. I øvrigt
noget dine planter sikkert nyder godt af. Jeg har sørget for at have en
masse Malaysiske Spidssnegle i min bund til at gå od rode rundt. Desuden
så flytter mine fisk gerne rundt på sandet og til sidst men ikke mindst,
så sørger jeg for ved vandskifte at hvirvle lidt op i sandbunden hist og
pist. På den måde undgår jeg den lugtende bund.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jørgen

Dato : 31-01-04 15:21

"Larsnc" <LarsNC@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sandet
> hvidt igen. Jeg har mistet 2 plettet panser maller, og kan det mon have

Hej Lars
Dit bundlag er for tykt i forhold til dets finhed. Fjern noget af det, og
bland evt. resten med noget grovere.
Hvis du ikke ligefrem hører til dem der får snegleeksem, så skulle du
tilføre nogle malaysnegle. Begynder de at tage overhånd, er det nemt at
regulere med nogle smerlinger. Snegle hører efter min mening med, hvis man
har et grus/plante miljø.

--
Venlig hilsen
Jørgen Jørgensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-04 16:08

"Jørgen" <jjgasC5000@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regulere med nogle smerlinger. Snegle hører efter min mening med, hvis man

Jeg havde meget fint sand i mine akvarier, men havde ikke det problem,
netop fordi en hel hær af malaysnegle
boede i bundlaget. Når der blev formange, tog jeg simpelt hen et
groftmasket net, og trak det gennem sandet, og lod
sandet løbe igennem, så det eneste der var tilbage var snegle. Enkelt og
billigt!

Carsten

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-01-04 17:33

Carsten Gall skrev:

> Jeg havde meget fint sand i mine akvarier, men havde ikke det
> problem, netop fordi en hel hær af malaysnegle boede i bundlaget.

Just præcis. Det samme her. Faktisk sætter jeg stor pris på mine
malaysnegle. Derimod er jeg p.... træt af andre typer snegle som
f.eks. den almindelige posthornsnegl, eller hvad hulen den nu end
hedder.

Madsen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-01-04 17:26

"Larsnc" <LarsNC@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stået, men efter et par timer er sandet hvidt igen. Jeg har mistet 2
> plettet panser maller, og kan det mon have noget med sandet at gøre.

Ja, det sorte er svovlforbindelser. Formentlig jernsulfid (FeS), der er en
nogenlunde ugiftig forbindelse, der normalt opstår ved at jern binder den
svovlbrinte, der dannes ved nedbrydning.
Det er i og for sig en ganske naturlig reaktion i et bundlag (eller
sø/havbund) du ser, og jeg har (i modsætning til de fleste andre) i
virkeligheden den opfattelse, at det ikke er noget større problem. Det sorte
er grensefladen mellem det iltrige miljø og det fuldstændigt iltfattige.
Og når det sorte forsvinder så hurtigt er det fordi disse jernsulfider
bliver iltet - og heller ikke denne proces er IMHO problematisk. Skaden vil
kunne ske, hvis den iltfrie nedbrydning i bundlaget sker så hurtigt, at den
danne svovlbrinte ikke kan nå at blive bundet til jern, men i stedet
frigøres. Så har du det, der i have og fjorde kaldes for en 'bundvending'.
Nu aner jeg ikke om du måler - men jeg kunne egentligt godt tænke mig at
vide om du har problemer med nitraten - mit gæt er nemlig at dit bundlag
faktisk er en relativt effektiv denitrifikationszone - altså et sted, der
fjerner nitrat.

Men ellers, hvis du vil have gjort noget ved det: I med snegle eller nogle
fisk, der roder dit bundlag igennem. Du kan også vaske dit bundlag med en
'støvsuger'

vh
Jan

Fra : Larsnc

Dato : 01-02-04 13:22

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fisk, der roder dit bundlag igennem. Du kan også vaske dit bundlag med en

du har ganske ret i at jeg ingen problemer har rmed NO2 og NO3, men jeg
bruger også et stort Eheim filter der er dobbelt så stort som det behøvede
at være. Det undrer mig bare at mine bundfisk kradser af. Jeg mistænkte selv
at det var svovlbrinteforbindelser der var synderen. Det er første gang at
jeg bruger sand som bunddække, da jeg efter en flytning ville prøve med et
riftvalley akvarie(jeg ved godt at pansermallerne ikke hører hjemme der).
Ellers har jeg altid haft grus på1-2 mm i bundenpå mine amazon akvarier, og
der har jeg aldrig haft nogle problemer, da jeg har brugt en slamklokke
jævnligt. Det ender jo nok med at jeg lægger om til et Discos, så jeg kan få
lidt flere planter og nogle rødder i igen.