Adoption
Fra : Jan Østergaard

Dato : 31-01-04 09:45

Har man mulighed for at finde frem til de rigtige forældre af en, der er
adopteret og hvordan gør man?
Personen er født i 1908 og jeg har navnet, fødselsdato og stedet, dåbsdato
og stedet, dødsdato og stedet og forældrenes navne, går ud fra, det er
adoptivforældrerne.
På forhånd tak

Mvh
Jan

---

Fra : Michael Schneiders

Dato : 31-01-04 12:50

Hej Jan

Du kan kontakte Civilretsdirektoratet de skulle ha et kartotek over børn der
er adopteret fra 1900 til nu.

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders
www.villestofte.dk
www.fskfyn.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-02-04 13:32

> [...]
> Personen er født i 1908 og jeg har navnet, fødselsdato og stedet, dåbsdato
> og stedet, dødsdato og stedet og forældrenes navne, går ud fra, det er

Der skulle nu også gerne ligge noget materiale i landsarkivet,
for sagen er jo over 80 år gammel, og burde derfor være
tilgængelig.

Mvh.Bodil.

Fra : Jan Østergaard

Dato : 01-02-04 17:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der skulle nu også gerne ligge noget materiale i landsarkivet,
> for sagen er jo over 80 år gammel, og burde derfor være

Først tak for hjælpen, vil prøve civilretsdirektoratet i første omgang.

Ang. Bodils svar, kunne jeg godt tænke mig og få at vide om fristen for
sådant materiale på 80 år, ikke
er fra dødstidspunktet og ikke fødselstidspunktet? Ellers kunne man vel
komme til at søge oplysninger på
personer, som stadig lever.

Mvh
Jan

---

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-02-04 21:21

> [...]
> sådant materiale på 80 år, ikke
> er fra dødstidspunktet og ikke fødselstidspunktet? Ellers kunne man vel

De 80 år er imidlertid blevet til 75 år, og jeg har kigget lidt på www.sa.dk
og fundet flg. om reglerne om tilgængelighed:
Hvad må man se?
De fleste af arkivernes dokumenter, protokoller, m.m. er gamle nok til, at
du kan bruge på læsesalen med det samme. Men der er regler for, hvilke nyere
sager du kan få lov at se, uden at have fået særlig tilladelse først.
Det er Folketinget, som har sat grænserne for, hvad arkiverne må vise frem
uden videre. Reglerne findes i arkivloven. Langt de største dele af vores
samlinger er "umiddelbart tilgængelige". Det vil sige, at enhver kan komme
ind på arkivernes læsesale, bestille de pågældende ting frem fra magasinerne
og kigge i dem. Hovedreglen er, at arkivalier er "tilgængelige" og kan
udleveres frit, når de er 20 år gamle. Det gælder dog ikke, hvis de fx
handler om ting, der er særligt følsomme eller private. Sager, der fx
handler om statens sikkerhed har særlige grænser, og sager, der handler om
enkelte personer, skal være 75 år gamle, før alle og enhver kan bruge dem på
læsesalen.

Man kan søge særlig tilladelse
Det er hensynet til privatlivets fred, som gør, at sager, der handler om
enkeltpersoners forhold, er utilgængelige i 75 år. Man kan godt søge om
dispensation fra tilgængelighedsgrænserne. Der skal altid en særlig
ansøgning, før det kan lade sig gøre. Man kan enten skrive et brev eller
henvende sig til dét arkiv, hvor man mener at sagen findes, og få et
ansøgningsskema. Her kan du også få de helt præcise oplysninger om regler
for tilgængelighed. Hver sag vurderes for sig, og får man lov at bruge
arkivalierne, skal man skrive under på, at man ikke misbruger oplysningerne.
Fx må man ikke opsøge personer, som man har fået kendskab til via
arkivalierne, fortælle andre om sagen, m.m.
Når arkiverne skal vurdere, om der kan gives dispensation, bliver der blandt
andet set på om materialet skal bruges til videnskabelig forskning, eller om
ansøgeren selv er part i den sag, som hun vil se. Selvom man er part i dén
sag, man gerne vil se, kan man altså ikke henvende sig på et arkiv, og få
den at se med det samme.

Hvor kan man klage?
Hvis man har søgt om adgang til en sag, og er utilfreds med afgørelsen, kan
man i første omgang klage til rigsarkivaren:
Adressen er:
Rigsarkivet
Rigsdagsgården 9
1218 København K

Det betyder kort sagt, at mht. adoption, skal man selv være part i sagen -
eller

være direkte i familie med personen, - og der skal søges med begrundelse
osv.

Mhv.Bodil.

Fra : Jan Østergaard

Dato : 01-02-04 21:40

> [...]

> eller
>
> være direkte i familie med personen, - og der skal søges med begrundelse

Tusind tak til Bodil, for det fyldestgørende svar!!

Mvh
Jan Østergaard

---