FileMaker og vinduesstørrelse
Fra : (Per Røn

Dato : 31-01-04 07:17

Når jeg åbner min kontaktdatabase, skrevet i FileMaker Pro, åbnes den
altid med at vinduet fylder hele min 19" fladskærm, selv om en enkelt
post kun fylder en fjerdel heraf.

Hvordan får jeg vinduet permanent indstillet til kun at fylde det
nødvendige på skærmen, så jeg fortsat kan se andre vinduer? Det er lidt
trælst hele tiden at skulle indstille vinduesstørrelsen.

Eller skal jeg virkelig til at skrive databasen om, så jeg kan have den
i 4th Dimension?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 02-02-04 21:32

Per Rønne wrote:
> [...]
> trælst hele tiden at skulle indstille vinduesstørrelsen.
>
> Eller skal jeg virkelig til at skrive databasen om, så jeg kan have den
Altså, jeg gør det ved simpelt hen at definere vinduets størrelse i
'view / layout mode'. Sådan som man efterlader det her, vil det også
åbne næste gang man starter programmet.
Håber det hjælper.
Thomas

Fra : (Per Røn

Dato : 03-02-04 05:23

Thomas Heinesen <thohei@yahoo.com> wrote:

> Altså, jeg gør det ved simpelt hen at definere vinduets størrelse i
> 'view / layout mode'. Sådan som man efterlader det her, vil det også
> åbne næste gang man starter programmet.
> Håber det hjælper.

Næh, den vil stadig kræve hele skærmen. Du griber vel fast i nederste,
højre hjørne, ikke?

I layout-mode kommer der et vindue frem. Her vises område, der
indeholder hvad der skal vises. Den er i den passende størrelse [1/4 af
skærmen]. Men det ligger i et vindue, som fylder hele skærmen. Tager jeg
fast i nederste højre hjørne af dette vidue, og gør det mindre, virker
det /indtil jeg har lukket vinduet (cmd-W), og dermed databasen. Når jeg
genåbner det, altså også mens selve FileMaker stadig kører, så fylder
det pludselig igen hele skærmen/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-02-04 09:46

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Når jeg åbner min kontaktdatabase, skrevet i FileMaker Pro, åbnes den
> altid med at vinduet fylder hele min 19" fladskærm, selv om en enkelt
> post kun fylder en fjerdel heraf.

Lav et Script og vælg kommandoen "Toggle window [Zoom]"

- det svarer til at klikke på den grønne vingummiklat (OSX) eller
zoom-knappen i øverste højre hjørne af et OS-9 vindue.

Derefter går du i preferences->document og hakker af for "When
opening..." -> Perform script og vælg dit script.

Herefter vil den altid zoome ind til given størrelse ved åbning.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : (Per Røn

Dato : 03-02-04 10:54

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> opening..." -> Perform script og vælg dit script.
>
> Herefter vil den altid zoome ind til given størrelse ved åbning.

Jamen, så lykkedes det.

Der var allerede et script sat op med bl.a. kommandoen »toggle window
[maximize]«, sat på da jeg i sin tid kørte med en 14" skærm, 640*480
pixler, på min første Mac, en LC fra 1991.

Og så fik jeg i øvrigt også rettet til i Layout->Layouts->Layout
Setup->Views, så jeg frit kan vælge mellem Form og List view.

Tak skal du have .

Ja, det er ikke sådan når man har lavet en i øvrigt velfungerende
kontaktdatabase [nu med 1341 indgange], med fire tabeller:
________ _________
| | | |
| Navn |---------->| Numre |

| | | | |

for mange FileMaker generationer siden, og altså tilbage i begyndelsen
af 90erne ...

Til en 14" skærm.
--
Per Erik Rønne