Installering af OS 10.3 på iMAC 333
Fra : Kristian Stange

Dato : 30-01-04 19:00

Et godt råd udbedes...

Skal installere OS 10.3 på ny HD på 80 GB.
HD formateret med 1 partion.
Maskine: iMAC 333, revision C (den med CD-skuffe)
384 MB fysisk RAM
Firmware er opdateret.

Installationsprogrammet skriver:
Du kan ikke installerer Mac OS X på denne enhed.
Denne mappe er ikke inden for de første 8 GB på harddisken.

Vis Info på HD viser 74.52 GB ledig HD-plads og 11.5 MB brugt til 8 emner.

Og så kan jeg ikke komme videre...

Spm:
Hvad har jeg gjort forkert?
Hvad kan jeg gøre for at komme videre?

Vgst
Kristian Stange

Fra : Morten Lind

Dato : 30-01-04 20:38

Kristian Stange <gantesSPAM@mail.dk> wrote:

> [...]
> Denne mappe er ikke inden for de første 8 GB på harddisken.
>
> Vis Info på HD viser 74.52 GB ledig HD-plads og 11.5 MB brugt til 8 emner.

Hej Kristian........dette bliver et skud i tågen, MEN (Hvem kommer en
80GB HD i en 333 iMac?)

Nå, pyt......du skal formatere din disk med mindst to, gerne tre
partitioner.

1 partition på 60GB
1 partition på 10GB
1 partition på 10GB

Så lægger du OS 9 på den første 10GB partition.
Så lægger du OS X på den store(60GB) partition
Så gemmer du den sidste partition til billeder - backUp m.m.

Når du har gjort alt det, opdager du, at du ikke får det fulde udbytte
af Mac OS X, fordi dit grafikkort ikke er godt nok.

Når du har opdaget det, bliver du sur, fordi du skal sidde at se på en
snurrende badebold, fordi du absolut vil tvinge et kolossalt
resourceforbrugende system ned i en lillebitte stakkels iMac fra år
1999, der iøvrigt slet ikke kan gøre for det.

Så jeg håber, du får min pointe som er, at lad nu G4´erene - som minimum
- køre X.........

De andre er en saga blot, men da det jo er Apple, KAN de godt - jeg har
Panther på en iMac233MHz med en 4GB HD.......160MB RAM......og den kan
godt køre, men jeg bruger den ikke......*S*

Så hvis mit råd ikke er til noget som helst, kunne jeg da benytte
lejligheden til at spørge dig: Hvad skal Pantheren på en iMac-orig?

God week-end og held/lykke med god fornøjelse......
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-01-04 20:16

Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 30/01/04 20:37
wrote:

> Nå, pyt......du skal formatere din disk med mindst to, gerne tre
> partitioner.

Om det er 2 el. 3 gør ingen forskel.

> 1 partition på 60GB
> 1 partition på 10GB
> 1 partition på 10GB
>
> Så lægger du OS 9 på den første 10GB partition.
> Så lægger du OS X på den store(60GB) partition

Nej for den vil stadig ikke installere OS X på den. OS X skal installeres på
den første partition, og den skal være mindre end 8GB.

--
/peter

Fra : Kristian Stange

Dato : 30-01-04 22:36

> Nej for den vil stadig ikke installere OS X på den. OS X skal installeres på
> den første partition, og den skal være mindre end 8GB.

Tak, det funker nu.

Kristian Stange

Fra : Kristian Stange

Dato : 30-01-04 22:42

> Hej Kristian........dette bliver et skud i tågen, MEN (Hvem kommer en
> 80GB HD i en 333 iMac?)
Den gamle var gået død...
80'eren var et godt tilbud, så derfor...

> Så jeg håber, du får min pointe som er, at lad nu G4´erene - som minimum
> - køre X.........
Jeg ville osse gerne ha' en G5, men...

> Så hvis mit råd ikke er til noget som helst, kunne jeg da benytte
> lejligheden til at spørge dig: Hvad skal Pantheren på en iMac-orig?
Lunte rundt i et roligt tempo passende til mit temperament

> God week-end
tak
>og held/lykke med god fornøjelse......
Tak for det - lige nu står den og opdaterer systemt - lige så stille og
roligt...

Kristian Stange

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 09:01

> [...]
> tak
> Tak for det - lige nu står den og opdaterer systemt - lige så stille og

Meget sympatisk, Kristian.....
(Jeg lærte jo så også noget af Peter.....jeg var ikke klar over de
8GB, for min iMac med Pantheren har jo kun en 4GB disk og de andre er
G4´ere)
Hej fra
Morten

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 11:23

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Så lægger du OS 9 på den første 10GB partition.
> Så lægger du OS X på den store(60GB) partition
> Så gemmer du den sidste partition til billeder - backUp m.m.

Duer ikke til en ikke-UMA basseret mac, her skal OSX ligge på en max
8GB stor partition som tilmed skal være den første partition på
disken. dvs formater mindst to partitioner:

8 GB til OSX
x GB til et eller andet andet... (evt til alle programmer, OS9 og
dokumenter)

> [...]

> 1999, der iøvrigt slet ikke kan gøre for det.

> Så jeg håber, du får min pointe som er, at lad nu G4´erene - som minimum

OSX kører fortræffeligt på G3 med et Quartz Extreme grafikkort og
mindst 384 MB ram, men OSX er ulideligt uden et understøttet
grafikkort og en 66MHz bus (i iMac terminologi betyder det minimum 350MHz)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 13:49

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

<snip>

> OSX kører fortræffeligt på G3 med et Quartz Extreme grafikkort og
> mindst 384 MB ram, men OSX er ulideligt uden et understøttet
> grafikkort og en 66MHz bus (i iMac terminologi betyder det minimum 350MHz)

nøjagtig min pointe
M.

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 13:46

> nøjagtig min pointe

din gamle fisker, du trækker jo i land...

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 17:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> din gamle fisker, du trækker jo i land...

Hæ, næeh.....?.....du skriver jo nøjagtig det samme som jeg
floromvundent udlagde, så jeg trækker da ikke i land.......*GG*

Men måske lærer man ikke så meget i danskundervisningen på
semi?...........(Undskyld, uskyldigt drilleri, Morten)

M.

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 19:35

> Hæ, næeh.....?.....du skriver jo nøjagtig det samme som jeg
> floromvundent udlagde, så jeg trækker da ikke i land.......*GG*

du skrev da: "Så jeg håber, du får min pointe som er, at lad nu
G4´erene - som minimum - køre X........."

Hvor jeg skriver at en G3 er fint, såfremt den har et understøttet
grafikkort (og en 100MHz bus)

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-04 21:35

> [...]

> G4´erene - som minimum - køre X........."
>
> Hvor jeg skriver at en G3 er fint, såfremt den har et understøttet

Ja, men kære Morten......du laver jo om på udgangspunktet.......som er
en iMac333..........blot med en større HD end født.

Vi er da enige om G3s evne til at performe Mac OS X, 10.3.2 med et
understøttet grafikkort og en 100Mhz bus.......men det var jo ikke
forudsætningerne for diskussionen, vel?

Men naturligvis......hvis det er sjovt at pille " - som minimum - " ud
af et noget længere indlæg, så vær min gæst......

Mange gode hejsa´er til dig fra mig
M.

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 23:35

> [...]

> Vi er da enige om G3s evne til at performe Mac OS X, 10.3.2 med et
> understøttet grafikkort og en 100Mhz bus.......men det var jo ikke

hvorfor katten nævner du så en G4 i den diskussion? Jeg kan ikke undgå
at læse din artikkel som andet end at du generelt fraråder OSX på G3
basserede maskiner. Eller skal jeg på læsekursus til trods for at jeg
nu har læst dit indlæg 3-4 gange?

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-04 00:13

> [...]

> at læse din artikkel som andet end at du generelt fraråder OSX på G3
> basserede maskiner. Eller skal jeg på læsekursus til trods for at jeg

Ja.....*LOL* (nej undskyld, Morten - driller bare)

Men hvis du nu læste mit indlæg fem gange, ville du se, at pointen er,
at G4 er bedre end G3 til at performe Mac OS X, 10.3.2.

Det indebærer naturligvis ikke udelukkelsen af G3, vel?

Hvordan du udlægger mit indlæg/fortolker mine ord, må jo egentlig være
op til dig, men i tråden - et sted - nævner jeg da også, at jeg har
Panther på en 233iMac, ikke sandt?

Eller er det sådan, at du ikke læser hele tråde? Og måske bare
replicerer et enkelt indlæg, der nu lige passer?

Nej, Morten - jeg tror, vi i bund og grund er enige, og vi bare lige har
"læst" forbi hinanden

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-04 21:44

> [...]

> 384 MB ram, men OSX er ulideligt uden et understøttet grafikkort og en
> 66MHz bus (i iMac terminologi betyder det minimum 350MHz)

OS X kører da aldeles glimrende og lynhurtigt på vores gamle iMac 233
med 512 MB RAM og 6 MB VRAM. Det eneste, der er lidt sløvt, er den
grafiske brugergrænseflade.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 23:32

> OS X kører da aldeles glimrende og lynhurtigt på vores gamle iMac 233
> med 512 MB RAM og 6 MB VRAM. Det eneste, der er lidt sløvt, er den
> grafiske brugergrænseflade.

jep jeg server osse fra en iBog 300 der klarer opgaven fint omend
at 2.5" diskens søgehastighed trækker ned (på trods af den er udskiftet
til en 5400rppm med 8Mb cache)

Fra : No1

Dato : 31-01-04 20:00

> Så jeg håber, du får min pointe som er, at lad nu G4´erene - som minimum
> - køre X.........

En G4'er kører ikke nødvendigvis hurtigere end en G3. Har kørt OSX på en
900Mhz G3 m. 512kb L2 cache, det kørte OK med 640MB RAM. Den var endda
hurtigere til nogle ting end den forrige 12" powerbook 867 Mhz G4.

Hvor langsomme har G4'erne været?

Man kan også slå nogle af OSX's resursekrævende effekter fra, ikke?

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 21:19

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> En G4'er kører ikke nødvendigvis hurtigere end en G3. Har kørt OSX på en
> 900Mhz G3 m. 512kb L2 cache, det kørte OK med 640MB RAM. Den var endda
> hurtigere til nogle ting end den forrige 12" powerbook 867 Mhz G4.

sikkert et spørgsmål om disk hastighed eller grafikort.

> Hvor langsomme har G4'erne været?

350MHz.

> Man kan også slå nogle af OSX's resursekrævende effekter fra, ikke?

ik rigtigt... men man kan flytte dem ud på grafikortet ved at anvende
et grafikort der understøtter QuartzExtreeme.

Fra : No1

Dato : 31-01-04 21:59

> sikkert et spørgsmål om disk hastighed eller grafikort.

Nej, der har været tests på det. Den pågældende G4 har kun 256kb L2
cache og langsommere clockfrekvens. Altivec kan ikke redde den i alle
situationer.

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 23:30

> Nej, der har været tests på det. Den pågældende G4 har kun 256kb L2
> cache og langsommere clockfrekvens. Altivec kan ikke redde den i alle
> situationer.

Min pointe er at forskellen næppe er noget der kan registreres i dagligt
brug (med mindre der afvikles altivec kode), men højst ved bechmarks.
PB'ens hurtigere bus og ikke mindst dens hukommelses båndbrede burde
ved langt de fleste opgaver mere end opveje den mindre L2 cache.

Fra : No1

Dato : 01-02-04 01:35

> [...]
> PB'ens hurtigere bus og ikke mindst dens hukommelses båndbrede burde
> ved langt de fleste opgaver mere end opveje den mindre L2 cache.

Så er vi enige i at en G3 godt kan bruges. Hukommelsesbåndbredden er dog
ikke meget større. G4 kan ikke udnytte DDR ram:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=p-lefebvre-FEA2FC.14432410012003%40news.it.northwestern.edu&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dg4%2Bmemory%2Bbandwidth%2Bddr%26meta%3D%26sa%3DN%26tab%3Dwg

G4 er hurtigere til nogle ting, langsommere til andre. Men hvis man har
en af de nyeste med høj clockfrekvens og L2 cache, er de også hurtigere
end G3, da G3erne ikke laves med ligeså høj clockfrekvens.

Pointen var bare at G3 skam sagtens kan være hurtigere end en ældre G4
og G4 ikke partout er hurtigere end G3.

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 13:29

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> Pointen var bare at G3 skam sagtens kan være hurtigere end en ældre G4
> og G4 ikke partout er hurtigere end G3.

Vi er helt enige, men alt andet lige vil en G4 være hurtigere til
stort set alt, såfremt G3 eren og G4'eren har tilnærmelsesvis samme
clockfrekvens. - frem for alt med moderne programmel.

Fra : otn

Dato : 01-02-04 10:17

> Nej, der har været tests på det. Den pågældende G4 har kun 256kb L2
> cache og langsommere clockfrekvens. Altivec kan ikke redde den i alle
> situationer.

Hej

Hvordan kan man se om grafikkortet understøtter Quartz Extreme? Mit er
et Ati Rage Pro med 16Mb ram og sidder i en agp slot.

MVH

otn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-02-04 10:27

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Hvordan kan man se om grafikkortet understøtter Quartz Extreme? Mit er
> et Ati Rage Pro med 16Mb ram og sidder i en agp slot.

på <http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/>

kan man læse:

Quartz Extreme Requirements
Quartz Extreme functionality is supported by the following video GPUs:
NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX, or GeForce4 Ti or any
AGP-based ATI RADEON GPU. A minimum of 16MB VRAM is required.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : otn

Dato : 01-02-04 17:40

> [...]
> NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX, or GeForce4 Ti or any
> AGP-based ATI RADEON GPU. A minimum of 16MB VRAM is required.

Tak for det. Du ved sikkert også hvad forskellen på PC100 og PC133 ram
er. Jeg mener det har noget med hastigheden at gøre - men er det
ligegyldigt hvilken type man sætter i en G4 AGP 100Mhz bus??

PFT

otn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-02-04 18:44

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Tak for det. Du ved sikkert også hvad forskellen på PC100 og PC133 ram
> er. Jeg mener det har noget med hastigheden at gøre - men er det
> ligegyldigt hvilken type man sætter i en G4 AGP 100Mhz bus??

Ja!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com