/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Raid opsætning.
Fra : Kristian


Dato : 30-01-04 18:27

Hej,
Hvad er den rigtige RAID opsætning når man kun bruger ´en harddisk
(160GB Samsung+GigabyteKNXP motherboard)
Eller skal man disable RAID i BIOS ?

mvh


 
 
Kent Oldhøj (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 30-01-04 18:36

Kristian <stretch234FIGUREITOUT@get2net.dk> skrev....

> Hej,
> Hvad er den rigtige RAID opsætning når man kun bruger ´en harddisk
> (160GB Samsung+GigabyteKNXP motherboard)
> Eller skal man disable RAID i BIOS ?

RAID kræver minimum 2 harddiske... helst 2 ens.

--
Kent Oldhøj

Kristian (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 30-01-04 18:54

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote:

>Kristian <stretch234FIGUREITOUT@get2net.dk> skrev....
>
>> Hej,
>> Hvad er den rigtige RAID opsætning når man kun bruger ´en harddisk
>> (160GB Samsung+GigabyteKNXP motherboard)
>> Eller skal man disable RAID i BIOS ?
>
>RAID kræver minimum 2 harddiske... helst 2 ens.
------------------
Ja, den er jeg med på. Men vil det sige at jeg så bare kan / bør
disable RAID funktionen i BIOS ? Raid spørgsmålet dukker op ved hver
boot.

Mikkel (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 30-01-04 21:09

Kent Oldhøj wrote:
> Kristian <stretch234FIGUREITOUT@get2net.dk> skrev....
>
>> Hej,
>> Hvad er den rigtige RAID opsætning når man kun bruger ´en harddisk
>> (160GB Samsung+GigabyteKNXP motherboard)
>> Eller skal man disable RAID i BIOS ?
>
> RAID kræver minimum 2 harddiske... helst 2 ens.
Raid kræver mindst 3 (tre) diske, et stripe set kan nøjes med 2. RAID
betyder Redundant aray of Independent/inexpencive disks. Det såkaldte raid 0
(stripe set) er ikke raid. Hvis du kun går efter hastighed er stripe sets
ok, men du får ikke nogen sikkerhed.
Mikkel


Kristian (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 30-01-04 21:32

"Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> wrote:

>Kent Oldhøj wrote:
>> Kristian <stretch234FIGUREITOUT@get2net.dk> skrev....
>>
>>> Hej,
>>> Hvad er den rigtige RAID opsætning når man kun bruger ´en harddisk
>>> (160GB Samsung+GigabyteKNXP motherboard)
>>> Eller skal man disable RAID i BIOS ?
>>
>> RAID kræver minimum 2 harddiske... helst 2 ens.
>Raid kræver mindst 3 (tre) diske, et stripe set kan nøjes med 2. RAID
>betyder Redundant aray of Independent/inexpencive disks. Det såkaldte raid 0
>(stripe set) er ikke raid. Hvis du kun går efter hastighed er stripe sets
>ok, men du får ikke nogen sikkerhed.
>Mikkel
------------------
Ja, undskyld jeg bliver ved med at spørge - men vil det sige at når
jeg kun anvender én harddisk, kan jeg bare se stort på RAID
opsætningen og den RAID dialog der dukker op ved hver boot.
Eller skal jeg foretage en anden form for indstilling.


Soeren Nielsen (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 30-01-04 21:43

Kristian wrote:
<snip>
> Ja, undskyld jeg bliver ved med at spørge - men vil det sige at når
> jeg kun anvender én harddisk, kan jeg bare se stort på RAID
> opsætningen og den RAID dialog der dukker op ved hver boot.

Næ, hvorfor ikke deaktiver RAID?

> Eller skal jeg foretage en anden form for indstilling.

På mit Asus er det en jumper som (de)aktivere RAID, men det står sikkert
i manualen.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den


Allan (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 30-01-04 21:43

> Ja, undskyld jeg bliver ved med at spørge - men vil det sige at når
> jeg kun anvender én harddisk, kan jeg bare se stort på RAID
> opsætningen og den RAID dialog der dukker op ved hver boot.
> Eller skal jeg foretage en anden form for indstilling.

Ja - Du skal have mindst to diske for at køre RAID.

RAID 0 (striping): Der skrives og gemmes på de to diske samtidig og der
opnås en dobbelt så hurtig skrivning og læsning. Forestil dig at een fil
bliver skrevet til de to diske. Den bliver hakket op i to dele og skrevet på
hver sin disk (= fordobling af skrivehastighed). Men hvad sker der hvis den
ene disk dør? Så har du mistet al data.

RAID 1 (mirroring): Der skrives og gemmes på de to diske samtidig og der
opnås en dobbelt så hurtig læsning. Forestil dig at een fil bliver skrevet
både på den ene og den anden disk samtidig. Det tager den samme tid som at
skrive på kun en - men når du læser går det dobbelt så hurtigt fordi den ene
halvdel af data bliver læst på den ene disk, og den anden halvdel af data
fra den anden disk.
Hvad sker der hvis den ene disk dør? Ingenting du har stadig al data på den
anden disk.

Så findes der RAID 5... Som skal bruge mindst 3 diske... Det kan du sikkert
læse noget mere om - hvis du søger på www.google.dk

Mvh
Allan



Ukendt (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-04 22:09

Kristian wrote:
> Ja, undskyld jeg bliver ved med at spørge - men vil det sige at når
> jeg kun anvender én harddisk, kan jeg bare se stort på RAID
> opsætningen og den RAID dialog der dukker op ved hver boot.

Ja, RAID er irrelevant, når man kun har én harddisk.

RAID = Redundant Array of Independent Disks.

> Eller skal jeg foretage en anden form for indstilling.

Jeg ville helt klart slå det fra, hvis jeg ikke brugte det.

Rune Friis Jørgensen (31-01-2004)
Kommentar
Fra : Rune Friis Jørgensen


Dato : 31-01-04 13:50

"Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:JRySb.81576$jf4.5210107@news000.worldonline.dk...
> Kent Oldhøj wrote:
> > Kristian <stretch234FIGUREITOUT@get2net.dk> skrev....
> >
> >> Hej,
> >> Hvad er den rigtige RAID opsætning når man kun bruger ´en harddisk
> >> (160GB Samsung+GigabyteKNXP motherboard)
> >> Eller skal man disable RAID i BIOS ?
> >
> > RAID kræver minimum 2 harddiske... helst 2 ens.
> Raid kræver mindst 3 (tre) diske, et stripe set kan nøjes med 2. RAID
> betyder Redundant aray of Independent/inexpencive disks. Det såkaldte raid
0
> (stripe set) er ikke raid. Hvis du kun går efter hastighed er stripe sets
> ok, men du får ikke nogen sikkerhed.
> Mikkel

Vil du ikke kalde RAID1 for et RAID array ?
Det plejer man at lave med 2 (skriver to) diske...

Rune



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste