Katte på landet ?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 30-01-04 14:36

Hej Gruppe

Vi har købt et nedlagt landbrug hvor der medfølger 2 katte. Det er udekatte
men de bliver fodret af dem der bor der nu og har adgang til udhusene
(herunder også fyrrummet). Jeg har ikke rigtig noget erfaring med katte så
derfor mine måske lidt underlige spørgsmål

Nu kan jeg se, at kattene skider på gulvet i fyrrummet. Er det ikke lidt
underligt ? Jeg vil gerne sætte en kattebakke op til dem i stedet for, da
jeg synes de er lidt ulækkert. Finder de så selv ud af at bruge den, eller
hvordan vender jeg dem til det ?

Derudover er de jo vant til at få mad i en skål på gulvet i fyrrummet, men
da vi har en labrador der er evigt sulten vil jeg gerne flytte maden op på
et bord, måske et andet sted. Opdager de slev det ?

En sidste ting er, at jeg tror man nemt (ved et uheld) kan komme til at
lukke kattene inde i udhusene (måske derfor de skider på gulvet ?). Derfor
vil jeg sætte en lille kattelem i en dør. Dette også for at de kan være i
fred for hunden. Hvordan lærer jeg dem at bruge den ?

Vi vil jo helst ikke have at de flytter hen til naboen, for de skulle være
ret gode til at fange mus.

Kattene er ca. 7-8 måneder, og de er ikke rigtig tamme.

Karina

Fra : Helle Larsen

Dato : 30-01-04 14:47

> [...]
> ret gode til at fange mus.
>
> Kattene er ca. 7-8 måneder, og de er ikke rigtig tamme.

Hej Karina, jeg kan ikke svare dig på det altsammen, men blot sige, at
sådan et par katte, der "følger med" en gård, at dem kan I ganske givet
få meget glæde af, og så vil jeg svare på det med maden: Du kan
eventuelt VISE misserne, hvor du bærer maden hen/sætter maden.

Prøv bare det med bakken, jo hurtigere. jo bedre. Den skal jo rengøres
ret ofte.

Det med kattelemmen er da en fromidabel ide. Kan I tage kattene op ??
Så kan I forsigtigt "puffe" dem ind og ud ad kattelemmen et par gange,
og hvis der så KUN står mad DERINDE, så finder de hurtigt ud af det.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jynis

Dato : 30-01-04 15:06

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ret gode til at fange mus.
>
> Kattene er ca. 7-8 måneder, og de er ikke rigtig tamme.

Hej Karina

Det vil ikke være noget problem at få kattene til at gå i en kasse med
kattegrus. Fra naturens side vil de helst dække deres efterladenskaber til.
Prøv at sætte et bord i fyrrummet , til at give dem mad og vand på. Det
finder de hurtigt ud af.
Hvis de er ude katte , har de sikkert orm. Ring til dyrlægen og tal om
ormekur med ham / hende.
Du skal nok også have taget stilling til vakcination og killingebegrænsning.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk