Soltek SL-75 KAV rev. F5 lukker ned
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 29-01-04 21:57

Jeg er ved at samle et system med et Soltek SL-75 KAV rev. F5 + AMD
Athlon XP 1700+ og 384 MB RAM, der skulle have kørt møj stabilt med en
2400-cpu og de samme RAM hos den tidligere ejer i Århus, men når
temperaturen når 42 grader C, fryser systemet, og så lukker det ned.
Advarselstemperatur er sat til 70 grader og shutdown til 75. Fan shut
down og Fan warning er slået fra, idet jeg bruger en Arctic
Cooling-køler/blæser, der slet ikke kører rundt i starten. Den har en
indbygget sensor, der først starter blæseren ved 46 grader. Jeg har
prøvet at skifte mellem strømforsyning Fan 1 og Fan 3, men da
temperaturen jo slet ikke kommer derop, hvor blæseren skal begynde at
dreje, ved jeg jo ikke, om de to strømudtag virker.

Den er ikke overclocket.

Jeg har lige smidt en ny 400 W-strømforsyning i.

Nogle ideer?

VH
Finn A. Hansen

Fra : Thorbjørn

Dato : 30-01-04 09:48

"Hansen & Bennetsen" <villalulla@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> temperaturen jo slet ikke kommer derop, hvor blæseren skal begynde at
> dreje, ved jeg jo ikke, om de to strømudtag virker.

Kan du ikke sætte køleren til at køle max hele tiden, dvs. slå
temperaturreguleringen fra? Det ville give dig en ide om, om problemet
skyldes cpu/køler eller andet.

-Thorbjørn

Fra : Michael Laursen

Dato : 30-01-04 22:52

Hej Hansen & .....
Har samme bundkort med xp 1600+
Da du monterede cpu'en huskede du at vippe temperatur måleren op? Sådan at
den kommer til at rører cpu'en når du presser denne ned på plads. Eller kan
din cpu måler godt give et helt skævt resultat.
En god ide ville være at montere cpu'en igen.
Mvh.
Michael

Fra : N/A

Dato : 30-01-04 18:43

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 30-01-04 18:43

> Prøv evt. at cleare CMOS (Bios)

Tak. Jeg tog batteriet ud i tre-fire minutter, så bootede den.

Men min blæser (Arctic Cooler) kører hele tiden. Det er selvfølgelig
udmærket med en temperatur på 35 grader, men jeg ville jo gerne kunne
udnytte blæserens mulighed for at holde stille, når temperaturen er
under 46 grader. Nogle ideer?

VH
Finn A. Hansen

Fra : Leony

Dato : 31-01-04 10:43

In news:401a9790$0$29327$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Hansen & Bennetsen <villalulla@mail.tele.dk> typed:

> [...]
> udmærket med en temperatur på 35 grader, men jeg ville jo gerne kunne
> udnytte blæserens mulighed for at holde stille, når temperaturen er

Har du et link til køleren?
Hvad står der i manualen om emnet?

Jeg tror ikke du får noget ud af at indstille den til at holde stille
under 46 grader.
Lige så snart at blæseren ikke kører, så tror jeg, at temperaturen vil
stige hurtigt til over 46 grader - med mindre det er et ordentligt jern
af en profil/ordentlig kvalitet. Som sagt er det dog kun et gæt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper

Dato : 31-01-04 10:56

Kan du holde ud til at høre på blæseren vil jeg da nærmere sige du skal være
glad for din temperatur. Der er jo det ved det, at jo koldere processoren er
jo hurtigere kan den jo arbejde. Jeg kan da godt se fordelen ved at den ikke
starter før processoren er et givent antal grader, men er støjniveauet til
at holde ud, ville jeg da hellere have den kold hele tiden, end bare lunken.

Jesper

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 31-01-04 13:46

Jesper wrote:

> [...]
> at holde ud, ville jeg da hellere have den kold hele tiden, end bare lunken.

Efter opgradering til nyeste BIOS kører blæseren på kun 1000-1100
omdrejninger. Dejligt tyst og absolut til at leve med. Tak til alle.

VH
Finn A. Hansen