Hvornår bliver hun killing til hun kat?
Fra : Frodo

Dato : 29-01-04 21:23

Jeg mener at have læst, at hun killinger bliver kønsmodne når de er ca 9
mdr. er det korrekt?

Jeg kommer nemmelig i tvivl da jeg har haft en hun killing som blev kønsmode
da den var 6 mdr.( bekræftiget af dyrlæge) og har pt. 2 killinger gående som
også er 6 mdr. og de begynder også at vise tegn.

Kander være noget i nærmiljøet som evt. får dem til at modnes hurtigere???

De går sammen med 2 kastereret han katte, og de er heller ikke i tvivl om at
der er begyndt at ske noget

/Frodo

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-01-04 22:31

Frodo wrote:
> Jeg mener at have læst, at hun killinger bliver kønsmodne når de er
> ca 9 mdr. er det korrekt?

ja og nej*G* men sådan generelt set kan man vist godt ligge det
gennemsnitlige omkring 9 mdrs alderen ;)

> [...]
> killinger gående som også er 6 mdr. og de begynder også at vise tegn.
>
> Kander være noget i nærmiljøet som evt. får dem til at modnes

der er nok flere faktorer der spiller ind.....
dels kan det skyldes at killingerne er "sensommerkillinger" og derfor bliver
hurtigt klar til forårssæsonen...... jo tidligere på sæsonen killingerne
fødes, jo senere kommer de i løbetid.....
foråret er jo så småt på vej.... selvom vi har vinter et par måneder, så
passer det jo nogenlunde med at hvis de bliver parret nu, kan de nå ca 3
kuld på en sæson....
og instinktet er nu engang at brede sine egne gener så vidt muligt.....
forstået på den måde at vintersæsonen jo er den rolige periode hvor
løbetiderne går i "dvale", og derfor vil de fleste killinger fra sidste år
begynde at komme i løbetid her årets første måneder..... naturligvis
medmindre de er født i december måned ;)

det kan også skyldes at de stammer fra en "hurtig voksen" race....
det ses nok især ved katte af siam eller anden "let" sydlig/asiatisk
afstamning.... de kommer generelt tidligt i løbetid, netop af samme årsag
som nævnt tidligere.....

når det er sagt, så er det altså ikke unormalt at killinger helt ned til 5
mdrs alderen starter med løbetid (bare spørg marianne hellemose omkring
hendes baby hongkong).... men det er altså heller ikke unormalt at de venter
til de er omkring et år.....

> De går sammen med 2 kastereret han katte, og de er heller ikke i
> tvivl om at der er begyndt at ske noget

hvad planlægger du så at gøre ved det? ;)
--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-01-04 05:55

Sabina skrev
<(bare spørg marianne hellemose omkring
hendes baby hongkong).... >

*GG* ja vi fik "jackpot" i januar sidste år i en alder af 3½ md.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Doris

Dato : 30-01-04 15:29

Hej Marianne.
Tror du så jeg skal til at tænke på mine tre piger, der blev født d. 21/9
03 Forresten er deres mor Mulle med det ene øje, jeg ved ikke om du kan
huske vi skrev sammen om hende. Jeg beholdte jo hende, så nu er herakiet
oppe på 8 ialt.:)
K.H. Doris og misserne.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-01-04 18:45

Hej Doris

Ja jeg vil nok foreslå dig at "være vågen" evt. starte dem
på p.piller så du ikke står og skal neutralisere 3 på en
gang. Jo jeg kan godt huske Mulle, dejligt at historien endte så godt.