Dansksproget skolebog til Java
Fra : (Per Røn

Dato : 29-01-04 19:32

Jeg vil gerne høre om der er nogen derude, der kender til en
dansksproget skole- eller lærebog til java, egnet til gymnasieskolens
niveau?

Jeg skal understrege at jeg finder Rogers Cadenheads »Java 2 bogen« fra
IDG ganske underlødig. En fornuftig skolebog bør behandle java på samme
måde som Arne Tolstrup Madsens, Kjeld Reeses og Inger Mønsteds skolebog
»Programkonstruktion med Delphi« fra TolstrupDATA, isbn 87-984413-6-1.
Altså med stor vægt på hvordan en grafisk applikation udvikles /samtidig
med at sprogets faciliteter indlæres/.

--
Per Erik Rønne

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 29-01-04 20:34

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:
> Jeg vil gerne høre om der er nogen derude, der kender til en
> dansksproget skole- eller lærebog til java, egnet til gymnasieskolens
> niveau?

Prøv http://javabog.dk/

/Jes

Fra : (Per Røn

Dato : 29-01-04 21:40

Jes Søndergaard <jes@cs.auc.dk> wrote:

> Prøv http://javabog.dk/

Den minder en del om en bog i pdf-format [Linux - Friheden til at
programmere i Java] som jeg har downloaded og fotokopieret til eleverne.
Jakob Nordfalk står da også som forfatter af begge bøger; i Linux-bogen
som en af fire, i den du har henvist til som eneforfatter.

På nogle områder virker den bedre end Java 2 Bogen, men dels er den
beregnet for et tertiært niveau. IT-diplomstudiet på Ingeniørhøjskolen i
København. Dels tager den ikke direkte udgangspunkt i en IDE som
NetBeans, og gennemgår Java på en måde, så eleverne med det samme har
eksempelvis en Windows-applikation.

Og for at tydeliggøre hvad jeg tænker på, kan jeg her bringe et link til
den bog, vi bruger på et datalogihold i gymnasieskolen [java bruges til
programmering på htx]:

http://www.tolstrupdata.dk/progkonstr.htm
--
Per Erik Rønne

Fra : Kristian Thy

Dato : 29-01-04 22:05

Per Rønne uttered:
> http://www.tolstrupdata.dk/progkonstr.htm

Totalt OT, men: Jeg elsker billedet af forsiden - man kan se de små
røde bølgestreger under de ord Words staveknotorl ikke kender :)

\\kristian
--
A doctor can bury his mistakes but an architect can only advise his
client to plant vines.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-01-04 00:45

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) posting:

>dansksproget skole- eller lærebog til java, egnet til gymnasieskolens
>niveau?

Du har vel været på
http://www.emu.dk/gym/fag/dl/inspiration/boeger.html#13 ?

Og ellers er P. Klausen: "Java", Forlaget Optima, 1999, ISBN
87-89887-41-7 et bud -- selvom den er gammel. Har ikke læst den, men
der er lidt af hvert. De sidste 90 sider med fokus på eller med
anvendelse af GUI, så vidt jeg lige hurtigt kan se.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : (Per Røn

Dato : 30-01-04 07:20

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) posting:

> Du har vel været på
> http://www.emu.dk/gym/fag/dl/inspiration/boeger.html#13 ?

Næh, men det har jeg nu .

> [...]
> der er lidt af hvert. De sidste 90 sider med fokus på eller med
> anvendelse af GUI, så vidt jeg lige hurtigt kan se.

Umiddelbart vil jeg tro at:

http://www.systime.dk/titel.asp?udgivelseid=3053

er den bedste, da det er den eneste javabog der beskrivers som beregnet
for gymnasieskolen. Jeg har bedt skolen om at anskaffe et
lærereksemplar, til inspiration og til overvejelse om anskaffelse af
klassesæt til næste år.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ostekongen

Dato : 30-01-04 10:27

Har ikke selv læst den, men IDG har en relativ ny bog,
mener den hedder Java 2 Grundbog.
Prøv at undersøge den.
Da jeg gik på datamatikeruddannelsen startede vi
med Henrik Kressners JAVA - Grundbog i programmering.
Men ved ikke om den egner sig til gymnasiet. Den er
tager det i hvert fald fra bunden.

--
Mvh. Ostekongen

Fra : (Per Røn

Dato : 30-01-04 15:22

Ostekongen <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> med Henrik Kressners JAVA - Grundbog i programmering.
> Men ved ikke om den egner sig til gymnasiet. Den er

Ja, hvis jeg ser på den af mig nævnte Delphi-bog, så er det jeg finder
bedst en javabog der tager udgangspunkt i et bestemt IDE, og her synes
NetBEANS at være godt. Og gennem eksempler /og masser af øvelser/ fra
starten kører i at lave grafiske opplikationer. Delphi har som bekendt
kun en IDE, og kører så med baggrudn i Pascal.
--
Per Erik Rønne