Kirkebøker og andre kilder for Højreby og ~
Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-01-04 17:36

Hvor langt tilbake går kirkebøkene som dekker Søllested og Højreby?

Finnes der andre kilder for disse områder omkring 1620 og utover forbi
1700?

Kan være interessert i å finne ut om det er kirkebøker som Alfthans
Juel har brukt som kilder for sine opptegnelser om slekten etter
Rasmus (Juel?), dvs- nærmere bestemt etter Hans Rasmussen Juel som
skal være født ca. 1626 på Lolland og begravet 1709 i Søllested på
Lolland.

Finnes der kilder som evt. kan avdekke hvem hans far Rasmus var og
hvor han kom fra (evt. når født og død etc.)??

Hadde evt. Hans Rasmussen Juel søsken noe sted på Lolland??

Det som Alfthans Juel videre skriver er at han har funnet barn etter
søsknene Hans Hansen Juel f.1670 i Højreby og d.1720 i Højreby, hans
søster Maren Hansdtr Juel g. 1691 11. jan i Søllested med Svend
Nielsen og sønn Anders Svensen f.1692 på Øllingsøe gaards gods,
Søllested, Maribo amt, Danmark.
Hans sin søster Anna Catharina Hansdtr Juel ble først trolovet 3. mars
1691 med Rasmus Jensen i Blantz (??), men det ser ikke ut til at de
ble gift for i 1693 får hun en datter Birgitte Nielsdtr utenfor
ekteskap med en Niels Knudsøn. Så i flg. Alfthans Juel gifter hun seg
så i 20. mars 1694 med Oluf Larsøn Bomand og får med ham i 1695 en
datter Inger Olufsdtr (Bomand) f. i Søllested. Oluf dør 1695 i
Søllested og så gifter Anna Catharina seg med Jørgen Bentzøn Skærbeck
10. januar 1697.
Hans sin søster Birgitte ser ut til å dø samme år som hun ble født,
mens den yngste broren Rasmus Hansen f. 1678 (Kan det ha vært en sønn
Rasmus født før 1670 som så har død før 1678 siden bestefar Rasmus
ikke oppkalles før i 1678, eller er ikke Rasmus (Juel) død før etter
1670. Rasmus gifter seg to ganger, først 16. juli 1711 i Strømsø ved
Drammen eller Nakskov med Birgitte Clausdtr som dør en gang mellom
1737 og 1746 og så på nytt med Goro Diderichsdtr Østenstad 3.november
1746. Etter disse to ekteskap har jeg ikke registrert noen
etterkommere. Rasmus Hansen var den første av slekten som flyttet til
Norge, nærmere bestemt Drammen og senere Skoger sør for Drammen hvor
han dør i 1762.
Hans nevø Anders Hansen Juel flytter så opp til Drammen for å arbeide
hos sin onkel Rasmus og etter Anders stammer en stor gren Juel-slekt.

Pga. Rasmus Hansen en gang

Fra : Britt og Ib Walbum

Dato : 30-01-04 17:51

Hej!

Henvend dig til Højreby lokalhistoriske Arkiv, Troelsebyvej 1, 4920
Søllested
Tlf: 54 94 11 98, e-mail: arkivet@mail.tele.dk
De kan sikkert svare dig.

M.v.h.
Britt W.
"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:812i10t1dle515021gbf1dog4trqthdrr7@4ax.com...

Fra : Alf Christophersen

Dato : 30-01-04 20:24

On Fri, 30 Jan 2004 17:51:27 +0100, "Britt og Ib Walbum"
<brittogib@get2net.dk> wrote:

>Hej!
>
>Henvend dig til Højreby lokalhistoriske Arkiv, Troelsebyvej 1, 4920
> [...]

Flott. Har tatt vare på ditt innlegg her.