Jubi - hvor det sjovt at have hund....
Fra : Ann K.

Dato : 21-04-01 21:27

Hejsa.
Skal bare have luft i et forum, hvor man forhåbentlig kan forstå mig (og den
humor dette indlæg også er skrevet med)!

Som nok mange bekendt fik jeg min elskede sheltiehvalp sidste år i
september... smuk, sød, tricolor, god opdrætter osv...
Spekulerer nu på om det hele var det værd???
Jeg mener...
Først skulle vovse gøres renlig - det tog ikke kun en uge eller bare en
måned... næ, næ, først omkring nytår havde Dise kontrol over blæren! Inden
da havde vi haft en ganske pudsig episode, da tissesøen åbenbart blev for
meget for en af kattene... den havde åbnet mandens sokkeskuffe og konsekvent
tildækket hele baduljen *sss*

Dise brækkede også poten... har stadig svært ved at lade være med at reagere
lettere hysterisk, når hun leger meget voldsomt og pludselig hyler....

Mad - guffer... tror jeg har prøvet alt... Har endelig fundet frem til
fiskefrikadeller, tortillapandekager, roast-beef!!!! Nogen der sagde
fint-spisende hund?? *sss*

Gå i snor... HA - dét var uinteressant!!!! Så hellere følge efter mig på
afstand... Problemet løst ))

Ikke jage katte... hvorfor det??????????????????? Stadig ikke lært!!!!

Ikke jage cykler.... OK - Joggere er også meget sjovere!!!! *suk* (de var
helt uinteressante da Dise jagede cykler Ja, ja, så begynder vi da bare
forfra... Hermed er der indført "linetvang" på alle synlige stier....

Børn er væmmelige!!!!!!! Gør som en gal, når hun kommer i nærheden af dem
Undtagen den spastisk lammede dreng i kørestol, vi var sammen med i
påsken... underlig nok - Dise har aldrig før set sådan noget.....

Jeg hader regnvejr!!!!! Og Jan lufter ikke Dise, hvis jeg er hjemme!

Indkald - et kapitel for sig selv! Afgjort ikke indlært, når det drejer sig
om at komme ind fra haven (eller når hun jager joggere/børn), men til
perfektion på træningspladsen og efterhånden også på Volden og andre
gåture... Dise adlyder dog ikke kommandoen "kom", men hellere "plads" eller
"heyyyii, heyyyiii"....
Dise har dog lært nu at vruffe, når hun vil lukkes ind fra haven

En ikke eksisterende græsplæne - hmmm, skulle måske overveje at anlægge en
have dam... udgravningen er jo i gang!

Signalfølsom hund og mit kropssprog i forskellige situationer... hvordan
undgår man at blive egocentrisk??? *sss*

Konsekvent at gennemføre en træning og opdragelse, der for de fleste er
totalt ukendt - klikkertræning.
Og rasende svært at praktisere, når man har mest lyst til at tampe vovsen
igennem, fordi den _igen_ har jagtet en jogger, og naturligvis ikke har
adlydt noget indkald overhovedet
I de situationer er det forkert at bede mig om at tænke på mit kropssprog -
bare spørg Jan *sss*

Men så er der jo:
Min ryg har fået det meget bedre!!! Har ikke længere spændinger i
lænden... og iskiassmerterne er... jeg har faktisk helt smertefrie dage

Spændingen ved at se min hund vokse op - og ved at træne udfra nogle helt
anderledes principper, der på alle måder passer til mig som person....

Og det helt uvurderlige; en hund, der vækker mig om morgenen med et kærligt
slik på kinden (og en kat, der dasker mig på næsen ... som kommer
lykkeligt stæsende, når jeg kommer hjem fra arbejde... som kommer og
opfordrer mig til at lege lige gyldigt hvad, bare jeg beskæftiger mig med
hende... som konstant stiller krav til min intelligens og opfindsomhed....

Summa summarum: Jo, det er det hele værd... men hvor ville jeg dog nogen
gange ønske at det var lidt lettere!!!

Mvh Ann

Fra : Lina Kugge

Dato : 22-04-01 09:07

Åh, det bringer minderne tilbage....

Første hund var en yorkie. Savner hende stadig ( måtte sende hende til de
evige hundeskove sidste sommer). Allerede da jeg fik hende hjem, kunne hun
holde 'tæt' i
6-8 timer. Pragtfuldt!!!! Fik hund nr. 2 ca. 8 mdr. efter;
schæfer/labrador/dobermann/irsk setter. Han kunne holde sig HELE 2 TIMER ad
gangen.
Jeg syntes aldrig jeg nåede ud af døren med ham - det virkede som om han
tissede hver gang jeg blinkede, suk.

Men uanset alt besværet, ville jeg ikke undvære min vovse (nr. 3) for noget
som helst i hele verden!

Lina
--
COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Fru Bufas

Dato : 23-04-01 06:26

Hej...

Jo, det er sjovt at have hund, men det er til tider oxo hårdt...

Jeg har været på træningsweekend i den netop overståede Weekend med begge
mine hunde. En hvalp på 5 mdr. og den gamle på 9 år. Ja, jeg sov fra kl. 6 i
går aftes og frem til nu... (ja, ok, jeg sov nu heller ikke meget i
weekenden.. hm...)

Jeg sidder med en overvældende glæde over at min hvalp er så dejlig at træne
med.. Meget lærenem og med gode drifter. Det finder man jo ud af sådan en
weekend. Lørdag eftermiddag kl. 2 var han så træt at han nærmest sad op og
sov... Så var træning forbi for hans vedkommende den dag... Den gamle kunne
jeg så fortsætte med resten af dagen (han var altså oxo blevet trænet med i
løbet af dagen) Men det var dejligt at kunne slappe af, for den gamle kunne
jo det han fik bud på, og jeg skulle ikke koncentrere mig om hundens
reaktioner, fejlindlæring o.s.v.

Ja, mor her kom jo så lidt sent i seng lørdag aften oxo, så det var sejt at
komme op søndag morgen... Men hundene var klar igen. De havde jo ligget og
sovet i bilen fra lørdag sidst på eftermiddagen, kun afbrudt af spisning og
nogle lufteture.

Men søndag gik det oxo godt. Begge hunde var dygtige og levede op til mine
forventninger Så nu sidder jeg her mandag morgen og konsumerer det hele,
med en stille glæde over at det bare har været en super dejlig weekend, hvor
jeg har set mine hunde arbejde. Og hvor jeg har lært nye mennesker og hunde
at kende. Med en inspiration til at blive ved med at træne mine hunde, for
de kan jo godt

Åh ja... det er dejligt at have hund... Men oxo hårdt...

Fru Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

Vores hunde ses på
http://bufas.homepage.dk og http://razco.homepage.dk

Bufas's datter ses på http://kira-hund.homepage.dk

Viborg PH ses på http://viborgph.homepage.dk

Internet træningsweekend på http://hunde-viden.homepage.dk/

Hundechat på http://hundechat.homepage.dk/

Appenzeller Sennenhunden i Danmark på http://appenzeller.homepage.dk

Fra : Catja Grundsted

Dato : 23-04-01 06:59

Ja der er hejligt at have hund på trods af de mange "udfordringer"..*ss*
Lige så dejligt er der at læse et så herligt indlæg her som dit.
Tak.

Med Venlig hilsen Catja (og lille Silke)

Fra : Nanna Lise Vester

Dato : 23-04-01 10:22

Glem heller ikke, at hvis man træner kontinuerligt gennem hele hundens
opvækst så forsvinder nogen af problemerne ganske enkelt med tiden.
Hormonerne stabiliserer sig, vil jeg tro og hunden bliver ligesom mere
"fornuftligt".

Jeg har en pragtfuld toller han på nu 2 1/2 år,lige nu stormer han
fremad når det gælder træning - men sådan har det altså ikke altid
været. I perioder da han var 1 til 2 år var han næsten ikke til at komme
i kontakt med, hvis bare der var en tæve inden for 200 meter. I dag går
det fint.

Nogen af de unoder han har haft er forsundet helt af sig selv.... Det er
de fleste bekendt at ens søde lille hvalp kan forvandle sig til en lille
lømmel omkring de 7 mdr. Men der er fakstik en periode mere omrking 1,5
- 2 år (jeg husker ikke præcis hvornår det er.....) Men fleste hunde er
vist modne når de er 3 år. Så hav tålmodighed og nyd ballademageren -
træningen lønner sig og kommer mangefold tilbage på et tidspunkt.

I går overraskede Indy mig to gange. Første gang da vi skulle gå et spor
der gik på kryds og tværs igennem en tæt norsk skov op og ned af klipper
og mindre skrænter. Jeg havde nok at gøre med at følge med - indy bare
strøg afsted i sporet.

Bagefter skulle han lærer at rundere i skoven. Her overraskede ham mig
igen. Det havde han forstået langt mere af end jeg havde drømt om. Så nu
glæder jeg mig meget til torsdag og søndag, hvor vi atter skal afsted og
træne spor og rundering.

Det er skønt at have hund - ikke mindst når man kan se at indsatsen i
hundens havlpetid / unghundetid giver resultater. Nu må vi ud en tur i
det dejlige forårsvejr - solen skinner fra en skyfri himmel og man kan
roligt lade jakken blive inde. Sneen er væk !

Hilsen fra Nanna
Trondheim, Norge
___________________
Nova Scotia Duck Tolling Retrieveren Indy
Om redningshundetræning i Danmark og Norge og meget andet:
http://indy.cetus.dk
___________________
De danske redningshunde:
http://www.redningshund.dk
___________________
Norske Redningshunder
http://www.norske-redningshunder.no
___________________

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-04-01 10:01

Yeps at have en hund gør livet rigere på oplevelser.
Nogle gange tager jeg mig selv i at tænke(pral ;c) ), på hvad jeg ville
bruge tiden til, hvis jeg ikke havde hund?
Nu går det fint med Laikas gåture uden snor, det er så skønt at se, når det
arbejde vi lægger i vores hunde bliver "tilbage" betalt.
(favorit jagtmål: Duer, Skader og Ræve, men ikke katte ;c))
Potehilsen til alle 2+4 benede fra
Martin & Tra'la' Laika ;c)