Nyt bundkort.
Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 10:41

Hej.

Jeg har lige sat et nyt bundkort i min computer. Når jeg starter op, vises:

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media ...

Drive media is : 1.44MB.

Så står systemet stille herefter, og der sker ikke mere.

Bundkortet er et ECS K7VTA3.

Hvad kan jeg gøre nu ?.

mvh, Erik.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 10:57

Lige en ting mere. Det her har ikke noget med tidligere indlæg under
samme subject at gøre. Havde jeg lige tænkt over det, havde jeg valgt en
anden overskrift - SORRY!!.

P.S. Jeg kan ikke komme ind i BIOS overhovedet. Så langt når putteren ikke.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-01-04 10:58

"Erik Jakobsen" <eja@urbakken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Detecting floppy drive A media ...
>
> Drive media is : 1.44MB.
>

> Så står systemet stille herefter, og der sker ikke mere.

BIOS checksum error plejer at betyde at du skal indtille bios.
Kan du trykke eks. "del" for at komme ind i bios for at opsætte den?
Man får normalt beskeden på et nyt kort der benyttes for første gang.
Derudover kommer den når man opdaterer bios.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 11:23

Martin Johansson wrote:

> [...]
> Man får normalt beskeden på et nyt kort der benyttes for første gang.
> Derudover kommer den når man opdaterer bios.

Det ville jeg også gerne, men jeg kan ikke komme ind. Den kommer ikke så
langt, at del kan aktiveres.

Hvis ikke jeg har en diskette i drevet, siger den,

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Det gør jeg så, og så lyder det kort til, at der bootes, men meldingen

Drive media is : 1.44MB.

Kommer frem, og lysdioden i floppydrevet lyser vedvarende.

Nej, kablet er ikke vendt forkert

/Erik.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-01-04 11:57

"Erik Jakobsen" <eja@urbakken.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
>
> Drive media is : 1.44MB.
>
> Kommer frem, og lysdioden i floppydrevet lyser vedvarende.

Nogle gange kan man lave en Bootdisk der automatisk opdaterer BIOS uden at
man behøver skærmbillede.
Det virker dog kun hvis BIOS bootstrap er intakt.
Nogle producenter vedlægger endda et nødflash program på driver cd'en.
Altså man sætter den i og så flasher den BIOS til den version der nu ligger
derpå.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 12:26

> [...]
> Altså man sætter den i og så flasher den BIOS til den version der nu ligger

Jeg har lige sat medfølgende cd i, men ak og nej. Men tak for tippet.

Mvh, Erik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-04 11:01

On 2004-01-27, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:

> Jeg har lige sat et nyt bundkort i min computer. Når jeg starter op, vises:
>
> BIOS ROM checksum error

For at være sikker på at den BIOS ROM der findes i systemet ikke er korrupt
er der lavet en checksum af den originale ROM. Når systemet starter
checkes den bios der sidder med den kendte gode checksum. Stemmer disse
ikke antages de at BIOSen er korrupt. Derfor ....

> Detecting floppy drive A media ...

.... leder bundkortet efter et A drev

> Drive media is : 1.44MB.

.... som det finder og det skulle da gerne boote fra a: (stop en dos boot disk
i og se om det ikke er tilfældet).

Man skulle da kunne flashe biosen med en god bios.

Mine $0.02. Ellers kig ind på http://www.bios-flash.dk/ (ikke mit firma)

Thomas

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 11:26

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> checkes den bios der sidder med den kendte gode checksum. Stemmer disse
> ikke antages de at BIOSen er korrupt. Derfor ....

Og så ?.

> ... leder bundkortet efter et A drev

> ... som det finder og det skulle da gerne boote fra a: (stop en dos boot disk
> i og se om det ikke er tilfældet).

Det er hjort, men maskinen laver blot en antydning af boot, men stopper
så, og floppydrevet's led lyser konstant.

> Man skulle da kunne flashe biosen med en god bios.

Jo men det kræver jo, at der kan bootes, hvis ikke der skal en ny bios
i, og en sådan har enhver købmand jo ikke

> Mine $0.02. Ellers kig ind på http://www.bios-flash.dk/ (ikke mit firma)

Du mener din 2 cents ?. Hvad kan det firma lave ?.

> Thomas

Erik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-04 11:34

On 2004-01-27, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:
> Og så ?.

Er din bios ikke brugbar og der køres noget rescue code der
burde kunne finde et A: drev og boote fra det.

> Det er hjort, men maskinen laver blot en antydning af boot, men stopper
> så, og floppydrevet's led lyser konstant.

:-/

> Jo men det kræver jo, at der kan bootes, hvis ikke der skal en ny bios
> i, og en sådan har enhver købmand jo ikke

Nej, det kræver ikke nødvendigvis at der kan bootes. Ejeren af nedenstående
firma kan flashe en ny til dig. Mod betaling selvklart. Gratis hvis
det ikke virker. Surf nu ind på siden og læs hvad han tilbyder dig

> Du mener din 2 cents ?. Hvad kan det firma lave ?.

Ja mine 2 cents ang. dine problemer --- hvad jeg tror der er galt
og hvordan det løses. Tag råddet til dig eller la' vær

Mvh Thomas

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 11:47

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
>

> Ja mine 2 cents ang. dine problemer --- hvad jeg tror der er galt
> og hvordan det løses. Tag råddet til dig eller la' vær

Ok Thomas. Men det er nummer 2 ECS bundkort, jeg har fået nu, hvor der
er problemer, så umiddelbart er jeg ikke så imponeret over, at skulle
hoste op med mere

> Mvh Thomas

mvh, erik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-04 11:49

On 2004-01-27, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:

> Ok Thomas. Men det er nummer 2 ECS bundkort, jeg har fået nu, hvor der
> er problemer, så umiddelbart er jeg ikke så imponeret over, at skulle
> hoste op med mere

Forståeligt. Samme model?

Ellers send skidtet retur.

Thomas

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 11:58

Thomas S. Iversen wrote:

> Forståeligt. Samme model?

Nej, for de havde ikke den første model jeg fik.

> Ellers send skidtet retur.

Det ender det også med. Nu har jeg lige mailet til dem, og så må vi se,
hvad de svarer.

> Thomas

Tak til dig, og alle der har besvaret mit spørgsmål her.

Mvh, Erik.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-01-04 12:02

> [...]
> Ok Thomas. Men det er nummer 2 ECS bundkort, jeg har fået nu, hvor der
> er problemer, så umiddelbart er jeg ikke så imponeret over, at skulle

ECS er ikke specielt populære herinde.
Så vidt jeg ved har de kun én fan her, måske kommer han og blander sig.

Man kan sige at pris og kvalitet som regel følges ad.

Dog burde dit bundkort vise billede på skærmen uanset om det er et et ECS
eller ej.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 12:41

Martin Johansson wrote:
> "Erik Jakobsen" <eja@urbakken.dk> skrev i en meddelelse
> [SNIP]

> ECS er ikke specielt populære herinde.
> Så vidt jeg ved har de kun én fan her, måske kommer han og blander sig.

Efterhånden er det heller ikke spor populært her hos mig.
Jamen han skal være velkommen.

> Man kan sige at pris og kvalitet som regel følges ad.

Deri giver jeg dig ret.

> Dog burde dit bundkort vise billede på skærmen uanset om det er et et ECS
> eller ej.

Jamen det viser jo også det, som jeg har skrevet, men det er jo ikke til
nogen nytte.

mvh, Erik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-04 12:58

On 2004-01-27, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:

> Efterhånden er det heller ikke spor populært her hos mig.

Tilbage med det til forhandleren (udnyt dine 14 dages returret),
kast lidt ekstra penge efter projektet og køb et kendt mærke!

Livet er for kort til grå hår p.g.a. ringe bundkort kvalitet

Thomas

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 13:10

Thomas S. Iversen wrote:

> Tilbage med det til forhandleren (udnyt dine 14 dages returret),
> kast lidt ekstra penge efter projektet og køb et kendt mærke!
>
> Livet er for kort til grå hår p.g.a. ringe bundkort kvalitet

Du har helt ret Thomas.

> Thomas

Erik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-04 11:09

On 2004-01-27, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:

> BIOS ROM checksum error

Lige et tillæg ...

Kan også godt være efter en flash, hvor cmos indstillingerne er forkerte
dem skal du så lige cleare ved at hive batteriet ud eller flytte en
jumper på boardet. Hvis det er CMOS checksum fejl kan du dog
komme ind i bios, så man kan kende de 2 typer checksum fejl fra hinanden
på den måde.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 11:41

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> jumper på boardet. Hvis det er CMOS checksum fejl kan du dog
> komme ind i bios, så man kan kende de 2 typer checksum fejl fra hinanden

Det er muligt, at forhandleren har flash'et bios.

Jeg har testet med jumperen sat i bios_clear i et par minutter. Men jeg
kan ikke komme ind i bios.

Erik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-04 11:49

On 2004-01-27, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk> wrote:

> Jeg har testet med jumperen sat i bios_clear i et par minutter. Men jeg
> kan ikke komme ind i bios.

Så er det ikke bare CMOS.

Ærgeligt at ville have et nyt system op og køre og så opleve sådan noget
her :-/

Thomas

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 11:59

Thomas S. Iversen wrote:

> Så er det ikke bare CMOS.

Næh.

> Ærgeligt at ville have et nyt system op og køre og så opleve sådan noget
> her :-/

Ja det er s.. træls.

> Thomas

Mvh, Erik.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-01-04 12:00

> Det er muligt, at forhandleren har flash'et bios.
>
> Jeg har testet med jumperen sat i bios_clear i et par minutter. Men jeg
> kan ikke komme ind i bios.

Lige et opklarende spørgsmål.
Du har husket at pille strømstikket ud når du nulstiler bios ikke sandt?
Jeg mener 220V ledningen i strømforsyningen.
Mange gange bliver bios ikke nulstillet hvis kablet bliver siddende.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 27-01-04 12:41

Martin Johansson wrote:

> [...]
> Jeg mener 220V ledningen i strømforsyningen.
> Mange gange bliver bios ikke nulstillet hvis kablet bliver siddende.

Jo det har jeg.