Renlighedstræning
Fra : Jimmy

Dato : 27-01-04 07:04

Hej

Jeg forsøger at gøre Tyson på 12 uger renlig.

Det eneste han gør er faktisk at tisse indenfor og jeg vil gerne have
associeret hans tisseri med at gå udenfor.

Men er det tilstrækkeligt at tage ham ud på altanen når han gør det?
Jeg plejer at tage ham ned i gården, men jeg tvivler på han husker hvorfor
jeg tog ham ned, når vi er kommet ned fra anden sal...

Forstå mig ret - Han skal ikke lære at det er altanen man går på toilettet
på, men se altanen = udenfor.

Hvad synes I?

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 11:44

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Forstå mig ret - Han skal ikke lære at det er altanen man går på toilettet
> på, men se altanen = udenfor.
>
> Hvad synes I?

Jeg tror, at det er en dårlig ide. Som du selv skriver vil han lære, at
forbinde altan = toilet og ikke som udenfor.
Jeg ved godt, at der er langt ned fra 2. sal. Vi boede selv på 2.sal, da
Buffy skulle gøres renlig og det tager lidt tid, at få sko og jakke på og
drøne ned af trapperne med hvalpen. ( Hunden bliver også tungere og tungere,
at bære ned ). Vi prøvede at aflede hundens opmærksomhed, til vi var kommet
i tøjet.
Buffy havde udenfor et fast sted på asfalten, ved siden af en hæk, hvor hun
altid tissede. Hun kunne ikke altid holde sig, til vi nåede helt hen på
græsset.
Men jeres bedste løsning vil være, fortsat at gå udenfor med Tyson imo,
selvom det måske vil tage lidt længere tid, at få ham helt renlig...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jimmy

Dato : 27-01-04 12:50

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, at det er en dårlig ide. Som du selv skriver vil han lære, at
> forbinde altan = toilet og ikke som udenfor.

Ja det er min frygt...

> [...]
tungere,
> at bære ned ). Vi prøvede at aflede hundens opmærksomhed, til vi var

Ofte når vi slet ikke at se det før han er i gang. Det bliver vi nok bedre
til at aflæse med tiden.

Jeg fortsætter med at tage kræet ned og lader være med at gøre noget, når
han alligevel gør det indenfor.

Som I måske læste forleden, hvor jeg troede han havde sukkersyge, drikker
han *rigeligt* og tisser simpelthen hele tiden.
Derfor leder jeg efter en smart løsning, men der er nok ikke nogen

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 13:09

> Ofte når vi slet ikke at se det før han er i gang. Det bliver vi nok bedre
> til at aflæse med tiden.

Som Maja skriver : Ud med ham, når han har sovet, spist og leget og hvis han
begynder, at gå søgende / snusende rundt. Det plejer, at være de sikre tegn
på, at det er tid til, at komme ud. Hvis i fanger ham, imens han er i gang,
så sig nej og skynd jer ud med ham. Hvis i ikke fanger ham i det, ja - så må
i bare nøjes med og tørre op efter ham.

> Derfor leder jeg efter en smart løsning, men der er nok ikke nogen

Nej, desværre ikke andre end, at gå ud med ham meget ofte og så vente på, at
han fanger pointen

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jimmy

Dato : 27-01-04 13:42

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Hvis i fanger ham, imens han er i gang,
> så sig nej og skynd jer ud med ham.

Den har jeg også selv tænkt på. En del har dog sagt til mig, at man skal
passe på han ikke bliver nervøs for at tisse og slet ikke gør det med mindre
det er strengt nøsvendigt, hvis man fortæller ham, at det er "forkert" at
tisse. (Hvis han vidste han ikke måtte indenfor ville jeg uden tøven sige
nej)

Det er ikke din erfaring?

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 14:09

> Det er ikke din erfaring?

Jeg har altid sagt nej og skyndt mig ud med hunden, hvis jeg har fanget den
i det. Den bliver som regel forskrækket og stopper sit forehavende,
hvorefter man skynder sig ud med den. Det er så ikke altid, at hvalpen får
lavet udenfor med det samme( hvis den nu alligevel fik tisset næsten
færdigt ) men bliv ude med ham, et stykke tid og så ros ham til skyerne, når
han sætter sig.

Hvalpen lærer ikke, at det er forkert at tisse - kun at det er forkert at
tisse på gulvet indenfor. Hvis i bare kigger på, når i fanger ham i det
inde, så acceptere i jo faktisk, at han tisser på gulvet og han tror, at det
er lovligt.
Hvis han har tisset uden at i har opdaget det, skal i endelig ikke skælde
ham ud ( som jeg ved, at nogen hundeejere gør ).

Så kort sagt: Et bestemt nej og skynd jer ud, hvis han sætter sig, for
øjnene af jer. Det er den eneste måde, at han kan lære (komme til at vide),
at det er forbudt på gulvet, men rigtigt udenfor. Han vil efter nogen gange
lære og forstå sammenhængen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Firstname Lastname

Dato : 27-01-04 14:16

> [...]
> vide), at det er forbudt på gulvet, men rigtigt udenfor. Han vil efter
> nogen gange lære og forstå sammenhængen.

Hvalpen ved ikke hvad nej betyder. Men derfor kan det jo godt hjælpe
alligevel.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 14:30

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse

> Hvalpen ved ikke hvad nej betyder. Men derfor kan det jo godt hjælpe
> alligevel.

Det lærer den hurtigt. Men det er for så vidt også ligegyldigt, hvad
kommando man bruger, bare det er den samme hver gang hunden sætter sig
indefor, som det jo handler om i dette tilfælde.
Man kan også bruge ordet stop f.eks. ,men det vil jo være bedre, at have det
ord ledigt, hvis man en dag vil lære hunden og stoppe på kommando, så nej er
et godt ord:
Nej = forbudt - det fanger hunden hurtigt....
Hvalpen kender jo ikke alle kommandoer, når man får den hjem, ( selvom det
da kunne være praktisk det er hundeejerens opgave, at lære hvalpen
dette.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 14:21

> (Hvis han vidste han ikke måtte indenfor ville jeg uden tøven sige
> nej)

Lad os vende den lidt om:

Hvis du ikke siger nej, hvordan skal han så lære, at han ikke må tisse
indenfor ?
Det er kun dig, der kan give ham den viden

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jimmy

Dato : 27-01-04 18:04

> [...]
> indenfor ?
> Det er kun dig, der kan give ham den viden

Hej igen

Jeg er enig med dig. Jeg mener også et nej vil være på sin plads.

Om ikke andet har det ikke hjulpet at tage den ud hver gang jeg kunne se den
skulle tisse, så det kan nok ikke skade det store at forsøge med nej...

Takker,
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 18:41

> Om ikke andet har det ikke hjulpet at tage den ud hver gang jeg kunne se
den
> skulle tisse, så det kan nok ikke skade det store at forsøge med nej...

Det kræver lidt tålmodighed med en hvalp nogengange, før den sætter sig til,
at tisse. En hvalp sætter sig ikke så hurtigt, som en voksen hund ofte vil
gøre. Der er mange nye indtryg i verden for en lille hvalp og den er ikke så
selvsikker, som en voksen hund.

Hvor længe er du ude med ham ? Det kan nemt tage 10 - 15 minutter før en
hvalp, får lavet det den skal, indtil den bliver mere fortrolig med
omgivelserne og den store verden. Hvalpen bliver nemt distraheret af andre
mennesker, lyde, lys, lugte osv. Så vær tålmodig.

Da Buffy var hvalp havde vi en bestemt græsplet, hvor vi gik hen med hende
hver gang. Så ventede vi der til hun havde lavet det hun skulle, før vi
fortsatte turen. Buffy var mørkeræd og også meget nem, at distrahere, så det
kunne godt tage sin tid nogengange. Efterhånden som hun blev ældre, fik hun
så mod til, at markere sig, andre steder på gåturen og det tog heller ikke
en evighed mere. Folk måtte nu også gå forbi os, selvom hun lige havde sat
sig.

Det er bedre, at blive ude lidt længere med ham og se om du ikke kan lokke
den til, at lave noget, i stedet for og vente til den sætter sig på gulvet
indenfor.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jimmy

Dato : 27-01-04 20:55

> [...]
> gøre. Der er mange nye indtryg i verden for en lille hvalp og den er ikke

Tyson er faktisk meget selvsikker og har ekstremt meget gå-på-mod. Selv den
40 kilo tunge Rottweiler der ellers satte ham på plads forleden spænede han
tilbage til hele tiden

> [...]
> omgivelserne og den store verden. Hvalpen bliver nemt distraheret af andre
> mennesker, lyde, lys, lugte osv. Så vær tålmodig.

Vi går ned i gården og holder os lige ude for døren til han har været på
toilettet.
Der går sjældent mere end 5 minutter. Selvom de 5 minutter synes som 5
timer, når klokken er 04 og man er supertræt og det er minus 14

> Det er bedre, at blive ude lidt længere med ham og se om du ikke kan lokke
> den til, at lave noget, i stedet for og vente til den sætter sig på gulvet
> indenfor.

Bestemt.

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 21:16

> [...]
> Der går sjældent mere end 5 minutter. Selvom de 5 minutter synes som 5
> timer, når klokken er 04 og man er supertræt og det er minus 14

Du er jo heldig, at han er så hurtig.

Husker godt det med minusgrader og kl. 04 om natten. Hunden havde lige sat
sig, den høre en lastbil, hund rejser sig igen. Man venter yderligere 5
minutter, hunden sætter sig igen, man vakler i seng igen og gentager hele
processen igen, efter et par timer

Det tog heldigvis kun en ugestid, med de natlige udgange for Buffy.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-01-04 10:54

> [...]
den
> 40 kilo tunge Rottweiler der ellers satte ham på plads forleden spænede

Hej Jimmy

At den sætter ham på plads, betyder ikke, at de er uvenner. Blot at den
havde en uønsket adfærd, og den blev irettesat.
At den spæner hen til den igen, viser bare, at hvalpen stadig har tillid til
den, eller søger, skal vi kalde det, den beskyttelse, eller tryghed det
giver, at være med i den's vennekreds ( Flok ).
Set med de brede briller... Konstant tage kontakt, er det samme som at sige,
jeg er svag, og vil gerne være med dig..... Ignorere, jeg er stærk, og
mangler ingen støttegruppe.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jimmy

Dato : 28-01-04 12:08

"Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> wrote in message

> Set med de brede briller... Konstant tage kontakt, er det samme som at
sige,
> jeg er svag, og vil gerne være med dig..... Ignorere, jeg er stærk, og
> mangler ingen støttegruppe.

Interessant tolkning - Den havde jeg ikke hørt før, men den lyder da ganske
plausibel.

Men hvornår begynder hunden at ønske kontakt fordi den føler sig svag?
Er det helt på hvalpestadiet (Tyson er tre måneder) at det indtræffer?

Mvh
Jimmy

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-01-04 04:10

> [...]
>
> Men hvornår begynder hunden at ønske kontakt fordi den føler sig svag?
> Er det helt på hvalpestadiet (Tyson er tre måneder) at det indtræffer?

Hej Jimmy

Det er der for så vidt ingen alder på, men ung og uerfaren, og tillige med
lille, over for en ældre, større og stærkere, langt mere erfaren hund, vil
enhver 3 mdr hvalp føle sig lidt underlegen. Men det er jo nok en anelse
tvivlsomt, at det er fordi din føler sig svag, den anden føler sig jo nok
heller ikke stærk, over for din. Din er i besiddelse af, en uudslukkelig
legesyge, og det er jo nok snarere den, som gør at den sommetider vil blive
så påtrængende over for den anden, at den lige siger fra. Men vi bruger
det, specielt ved folk som er bange for hunde. Så får vi dem til at opsøge
hunden, i stedet for omvendt, af den simple årsag, at så gider hunden ikke
vedkommende, og bliver væk fra personen. Folk der er bange for hunde,
prøver at holde sig væk fra hunden, og virker så som en magnet på hunde, det
bruger vi så, bare med modsat fortegn, og så går hunden sin vej ..
Det andet kan du jo prøve at sammenligne, dig selv, og et lille barn....
Barnet føler sig ikke svagt i forhold til dig, men du føler dig jo heller
ikke stærk overfor barnet. Du har temmelig sikkert et indbygget
beskyttelsesgen, som byder dig, at beskytte barnet, hvis det skulle får brug
for det. Samtidigt ved du også, at man sommetider lige må melde fra, fordi
lige nu, har du bare ikke lyst at lege, og en anden må tage over.... Det
lyder bare lidt voldsommere i hundeverdenen, når en melder fra, men det er
jo bare i vores ører.

M.V.H.....Benny..

Fra : M&M

Dato : 27-01-04 12:10

Hej Jimmy

Jeg tror at det er meget vigtigt, at du prøver at komme ham i forkøbet.
Dvs. ikke vente til han HAR tisset, men gå gå ned med ham når han har sovet,
spist,
leget, og i det hele taget med få timers (1-2) mellemrum, og så vente der
nede, tæt på jeres hus (for at han skal føle sig sikker), indtil han har
tisset.

Og når han så tisser nede, så ros ham meget, og evt. sig noget i retning af
"tisse" "dygtig tisse" el. lign. - så vil han med tiden lære at tisse på
kommando, når du tager ham ned.
Jeg tror ikke at altanen er en god ide, med mindre du vil have at han skal
lære at tisse derude, jeg tror ikke at han vil forstå at altanen er = ude.

Mvh, og held og lykke

Maja og Bosco (17 uger og stort set renlig)

Fra : Jimmy

Dato : 27-01-04 12:52

"M&M" <mhs-NOSPAM-@bosco.dk> wrote in message
> [...]
> nede, tæt på jeres hus (for at han skal føle sig sikker), indtil han har

Enig - Han tisser altid det samme sted dernede i gården, så det har han da
lært er et godt sted

> Og når han så tisser nede, så ros ham meget, og evt. sig noget i retning
af
> "tisse" "dygtig tisse" el. lign. - så vil han med tiden lære at tisse på
> kommando, når du tager ham ned.

Ja, jeg hørte også min onkel gøre det med hans hund og det så ud til at
virke - Imponerende hvad man kan lære dem.

Tak for svarene.

Mvh
Jimmy