Kunsten at anskaffe sig en indekat
Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 26-01-04 16:02

Hej alle sammen!
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en kat. Men jeg har ikke været
katteejer før, så jeg har en masse spørgsmål....
Jeg bor med min kæreste på ca. 40 m2 på 1.sal. Derfor skal det være en
indekat, jeg vil gerne have en ældre kat som kan få en god pensionstid hos
os.
Hvilke overvejelser bør jeg gøre?
Kan jeg tillade mig at have en indekat (kun én) i vores lejlighed?
Vil en ældre kat kunne finde sig til rette hos nye mennesker?
Hvilke ting skal jeg som minum anskaffe når det er til en indekat?

Fra : Jytte

Dato : 26-01-04 16:21

> [...]
> Vil en ældre kat kunne finde sig til rette hos nye mennesker?
> Hvilke ting skal jeg som minum anskaffe når det er til en indekat?

Der er mange katte der gerne vil være ene- og indekatte.
Prøv at kigge på www.vildkat.dk .

I skal have en kattebakke og meget gerne et kradsetræ.
Prøv at læse bogen "Kat i lejlighed", den kan lånes på biblioteket.

Hilsen
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 01:00

"Thorbjørn Jørgensen @person.dk>" <thorbjorn-jorgensen<REMOVE> skrev i en
meddelelse news:40152c09$0$1652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg bor med min kæreste på ca. 40 m2 på 1.sal. Derfor skal det være en
> indekat, jeg vil gerne have en ældre kat som kan få en god pensionstid hos

Det lyder godt. Der er mange ældre katte derude, der vil trives fint som
enekatte OG indekatte.

> Hvilke overvejelser bør jeg gøre?
> Kan jeg tillade mig at have en indekat (kun én) i vores lejlighed?

Ja, sagtens. Find en kat, der i forvejen kommer fra et *lille* hjem. Så
bliver omvæltningen for den ikke så stor, og den er i forvejen vant til ikke
at have ret meget plads at spæne rundt på.

> Vil en ældre kat kunne finde sig til rette hos nye mennesker?

Ja. Dyr har det med at falde hurtigere til i et nyt hjem, end vi mennesker
har det med at regne med. Sørg for at bibeholde kattens daglige rutiner (som
fodringstider, børstningstider, hyggetider, og hvad den ellers har haft af
rutiner i sit gamle hjem - husk at spørge til dette hos de tidligere ejere,
medmindre I får katten fra et internat.)

> Hvilke ting skal jeg som minum anskaffe når det er til en indekat?

Bakke, klatretræ, skåle til foder og vand, lidt legetøj, en kurv/seng/andet,
der er kattens helt egen hygge-soveplads med et lunt tæppe i. Børste/kam.

Tænk i 3D, og ryd en plads på reolen til katten, hvor den har udsigt over
det hele. Sæt evt. en hylde eller to op til katten. Smid de giftige
potteplanter ud, og erstat dem med nogen der kan tåles af katte.

Vælg på forhånd en god dyrlæge i området, så I ikke føst skal til at lede
efter en, hvis uheldet er ude.

Held og lykke med den nye kat.

Tina og Mis

Fra : Lene Vang

Dato : 27-01-04 12:25

også lige et lille salgs indlæg:
Jeg har et helt nyt gulv til loft kradsetræ tilsalg, det har kun været brugt
i en lille ugestid

--

Hilsen

Lene Vang
http://community.webshots.com/user/lene_vang

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> potteplanter ud, og erstat dem med nogen der kan tåles af katte.
>
> Vælg på forhånd en god dyrlæge i området, så I ikke føst skal til at lede

---

Fra : Kate

Dato : 27-01-04 23:10

"Lene Vang" <lenevangSLET@MIIIIGwebspeed.dk> wrote in

> Jeg har et helt nyt gulv til loft kradsetræ tilsalg, det har kun
> været brugt

Hvor stort er det egentligt, Lene? Du har ikke et billede du ku' sende
mig, vel?
Jeg ved ikke helt hvad jeg får plads til i min nye lejlighed og jeg
overtager den først 1 April, men jeg kunne måske være interesseret.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kate

Dato : 27-01-04 23:09

"Thorbjørn Jørgensen" <thorbjorn-jorgensen<REMOVE>@person.dk> wrote in

> Hvilke overvejelser bør jeg gøre?

Mest om du _må_ ha' kat der hvor du bor. Jeg ved det virker som et
trivielt spørgsmål, men der er desværre utroligt mange steder hvor man
ikke må ha' kat. Jeg fandt ud af hvor få valgmuligheder jeg faktisk
havde da jeg valgte at søge efter en lejlighed, hvor jeg må ha' mine 4
katte med mig.

> Kan jeg tillade mig at have en indekat (kun én) i vores lejlighed?

Ja, nogle katte trives bedst som enekatte, selvom de fleste her på
gruppen har 2 eller flere.

> Vil en ældre kat kunne finde sig til rette hos nye mennesker?

Sagten. Jeg har selvom 2 katte som af forskellige årsager er havnet hos
mig. Den ene er tidligere udstillings- og avlskat, han kom hertil som
2-årig. De anden er skilsmissekat og var 3 år da hun kom hertil.

> Hvilke ting skal jeg som minum anskaffe når det er til en indekat?

Kattebakke, selvfølgeligt. Et kradsetræ er et must, gerne et gulv-til-
loft-træ, dem kan de fleste katte godt lide. Nogle katte elsker huler,
andre gider dem ikke. Jeg har 3 af den sidste slags og en af den
første.
Min yngste kat, på lige knapt 2 år, kan lege med alt aller intet. De
andre leger knapt så meget. Den gamle på næsten 14 år leger praktisk
taget ikke mere. Mowgli, som den yngste hedder, elsker bolde og
pelsmus, et strå fra kaninburet kan han også underholde sig med i
timevis. Så lidt legetøg kunne være en idé, men hvis du får en voksen
kat vil de mennsker der har den nu kunne vejlede dig i hvad katten
holder af.

www.vildkat. dk har du fået anbefalet, men nu er den så nævnt igen
Held og lykke med at finde din fremtidige misseven.